Matti schreef:Naar aanleiding van de 'bourbon-y' smaak van de Glendronach 2002 for Whiskybase v3 heb ik even contact gehad met Donald Maclellan van de Benriach Distillery Company. Hieronder zijn reactie:Donald Maclellan schreef:Dear Matthijs,
Many thanks for your interest I this lovely dram. Indeed your nose is correct – the whisky probably started its life in ex-Bourbon casks before being re-racked into the Sherry cask. Well done picking this!
With best wishes, Donald
Kortom, zoals ik ook al begreep tijdens een tour op de distillery, het gros van de single casks (ik vermoed dat er ergens een vintage-grens ligt waarvoor wel alles direct in sherryvaten werd gevuld, maar geen idee waar precies) is zijn leven begonnen op ex-bourbon vaten en is later ge-rerackt in sherry vaten. Donald laat weinig tot niets los over de verschillende lengtes van maturatie, maar tijdens de tour liet hij tussen neus en lippen 5 a 6 jaar vallen als normale tijd op ex-bourbon.
De vraag dringt zich op of het hier nog wel om een single cask gaat (zeker in dit geval omdat waarschijnlijk 2 hogsheads of 3 barrels in 1 sherry butt zijn overgezet). Ik vind persoonlijk van wel, maar de argumenten voor het tegengestelde zijn ook zeer valide.
Vervolgens heb ik nog even doorgevraagd over het hoe en waarom van het niet zo open zijn over dit reracken. Dat blijkt een combinatie te zijn van SWA-regels (een distiller _mag_ maar 1 leeftijd vermelden op het label) en een gebrek aan noodzaak omdat maar weinig mensen (volgens Donald) geïnteresseerd zijn in dit soort info. (Alleen nerds zoals ik, was de implicatie. En dat klopt waarschijnlijk ook wel).
Ja was hier benieuwd naar, want heb nu single cask van 11y 5552 en 5554 en in de review ervan lees ik een finish in olorosso vaten(staat Ook wel op de doos/koker) maar lees het verder nergens. Nu de 12y review gekeken van onze held Horst en die heeft het ook over bourbon vaten en daarna pas in de andere vaten. Weet iemand hier iets meer over?