Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 11 Mei 2018, 16:08

kijk maar even bij de afdeling sampeltjes, ik stel 5 potjes voor de liefhebber beschikbaar
Je snapt het al als sch@ker zegt ik koop hem niet, doet ie het toch..
Uiterst betrouwbaar zo'n man :bigsmile
6 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 11 Mei 2018, 21:38

squaadgras schreef:Springbank koopt zelfs vaten terug van IB's als ik mij niet vergis. Denk dat de IB vaten relatief schaars beginnen te raken (naast zeer gewild), en dus nog meer reden om er een slaatje uit te slaan.

Een paar weken terug naar The Whisky Fair geweest en achteraf naar het Springbank diner met Ranald Watson. Daar hadden we (onderandere) de 2de oudste Springbank die zij in hun bezit hadden geproefd: het was een teruggekocht vat van 1990 refill sherry 44.7%. Hij kreeg van mij maar een karrige 87 punten. Sherry invloeden te fel, er bleef weinig van de spirit over en en zat een 'lime' (int engels) lijntje in. Echt vreemd.

Geproefd:

Hazelburn 15.05.1998 48% cask 49 1st fill bourbon barrel.
Een toffee milde dram, het chemische van de Hazelburn spirit was volledig weg maar de spirit kwam er nog zeer duidelijk door. Echter voelde het geen 20yo whisky aan. 87 puntjes.
Extra: er zijn nog 4 casks over van 1997 (1ste jaar HB distillatie)

Hazelburn 8.10.2004 54.8% 1st fill oloroso.
Begint ligt zwavel maar wordt weggewerkt met een klein spatje water. Creamy, woven sweetness, typical oloroso, chemische van de HB spirit is hier ook volledig verdwenen en het is een mooi geheel van spirit/cask, leuk! De beste HB voor mij tot nu toe 88 puntjes.

-> echt verwonderd van de HB's en er stonden nog oudere Springbank's en een 24yo Longrow op het menu, hier was ik (nog) heel optimistisch.

Springbank 1990 44.7% refill sherry.
2de oudste vat Springbank in hun bezit: het had voor mij al te lang gelegen, heel op de achtergrond kon er wat spirit uitgehaald worden, het was over due. Heel licht zwavel, gewoon sherry en een 'lime' noot over de gehele lijn met veel meer zoutigheid dan gewend. Bijna zoals in een Caol Ila. Is de spirit dan zo veranderd? 87 punten omdat het gewoon een degelijk sherry is, maar zeker geen degelijk Springbank.

Springbank 1994 Lafitte: 1st fill oloroso en 1st fill madir cask gehuwd in 2008 in een 1st fill oloroso vat.
Vol verwachting zat ik hier te wachten: dit kan toch niet slecht zijn???
Wel dus: overdreven zwavel en het was precies gewoon pure gefortificeerde wijn. Gewoon water toegevoegd om het proberen te redden. We hadden 2 cl gekregen en op een moment zat ik op totaal 4cl, Dus meer dan de helft water bijgevoegd... De zwavel bleef er had in zitten. Punten: 50 voor de moeite.

De suprise dram van Ranald: Springbank 1997 rechared oloroso 52%.
21yo? Valt er niet aan te ontdekken.. Veel specerijen, droog, prikkelig in de keel. Na water toevoegen is de prikkel veel minder (maar nog aanwezig). Hier weer een citrus smaakje op de achtergrond. Is het destillaat veranderd van eigenschappen???
Te veel sherry: 85 punten

Toen de dram waar ik had naar uit keek: Longrow 11.11.94 55.6% Refill bourbon.
Neus: toffee, soft coastal peat, salt attacking the nose. Pallet: very salty, toffe, quite biting the tongue. Does not show it's age in any way. Feels like a 8yo.. Finish: ginger spices, bit toffee, lightly peated. Punten: 86 (de neus haalt nog punten)

Dan de relevatie: Kilkerran 2.5yo heavily peated 60.2% 1st fill bourbon barrel (nog geen single malt dus)
Peated: 60-80 ppm à la Islay. Very nice soft peat smoke, very full, toffee, the spirits comes half and half trough. For the nose, pallet and finish. The finish is very long, you would guess like an Islay. 87 puntjes
Ze gaan bottelen als de peat wat gaan liggen is, dat kan nog 6 maanden tot een paar jaar duren zei Ranald. Ik kan allesinds zeggen dat ik het geweldig vond, zeker op die leeftijd! Beter als alle Springbank's en Longrow die ik op het diner geproefd heb.

Top 3:
1. Hazelburn 8.10.2004 54.8% 1st fill oloroso: nooit verwacht!
2.&3. Hazelburn 15.05.1998 48% cask 49 1st fill bourbon barrel én Kilkerran 2.5yo heavily peated 60.2% 1st fill bourbon barrel
Ik had je voor gek verklaard dat dit mijn top 3 zou zijn bij het bekijken van de line-up. Die HB's zijn wel goed als die chemische rand eraf is, die ze nog al eens hebben. Ik vermoed dat daarom veel mensen het mijden.

Bevindingen Springbank: het is precies alsof ze de vaten te lang laten liggen, gewoon té veel cask invloeden. Ik kies een whisky om een balans tussen spirit en cask. In dit geval was dit gewoon ver te zoeken. Ook zat er 2x een citrus/lime redelijk merkbaar in de whisky, afkomstig van de spirit? Is deze verandert de afgelopen jaren?
De Longrow was gewoon een slecht vat vermoed ik.. Want dit was belange nog niet zo goed als de standaard 18 yo (jaa dit is geen SC, dat weet ik).

Waar ik mee zit: hebben ze deze (oversherried) Springbank caks gewoon gekozen voor Duitsland omdat die meer van de oversherried zwavel toestanden houden? Want dit heeft wel een bluts in mijn vertrouwen in Springbank gemaakt moet ik zeggen. Als je een oversherried whisky wil kopen, koop je ergens een andere single cask whisky die 30% van zo'n Springbank kost.. Anderzijds zijn de bottelingen die ze op de markt brengen tegenwoordig wel goed vind ik. De Longrow society botteling vond ik bv echt een schot in de roos. Time will tell zeker?

Schrijf- en taalfouten onder voorbehoud
8 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

noble
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor noble » 12 Mei 2018, 10:55

aaaand gone! (SB ARC)
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 12 Mei 2018, 16:41

Denk t niet... volgens mij het grootste gedeelte voor export...
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 12 Mei 2018, 19:01

Hebben we het nog steeds over dit flesje https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... k-1998-arc ?
En mag ik in dat geval uit jouw woorden opmaken Bram dat er meer flessen dan de genoemde 186 uit het vaatje zijn gekomen?
Hoe weet je dat?
Vraag van een belangstellende :bigsmile
PS ik zie overigens dat Gingi zijn rating van 95/100 heeft ingetrokken; vroeg mij al af hoe iemand in Duitsland zo kort na het uitbrengen van het een nieuwe release al met een rating kan komen :Scratch (niet bedoeld om het onderwerp te veranderen overigens)
Laatst gewijzigd door sch@ker op 12 Mei 2018, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 12 Mei 2018, 19:10

voor zover ik weet, is deze release van 186 flessen volledig van archives en bestellingen komen uiteraard vanuit heel de wereld
heb niet het idee dat er vooral al een deel van de 186 bestemd was voor een bepaald land, dan had er joint botteling op de fles gestaan
hoorde van dirk zelf al dat gisteren om 23:00 de verwachting was dat de fles dit weekend zou uitverkopen
dat is dus vanmorgen blijkbaar al het geval gewwet
0 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 12 Mei 2018, 19:18

Blijft mijn vraag aan Bram dus staan....
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 12 Mei 2018, 19:40

Inderdaad 186 flessen, waarvan een aantal worden verkocht via de webshop en een groter aantal worden verscheept richting Oosten. Ik zeg niet dat het zo is he... maar ik vermoed het wel. Binnenkort de Aziatische markt maar eens in het oog houden... een paar misschien richting Canada... ;)

Slechts 21/186flessen staan in collectie... Vind je dat niet vreemd dan? En alles uitverkocht...?
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 12 Mei 2018, 19:59

Bram84 schreef:Inderdaad 186 flessen, waarvan een aantal worden verkocht via de webshop en een groter aantal worden verscheept richting Oosten. Ik zeg niet dat het zo is he... maar ik vermoed het wel. Binnenkort de Aziatische markt maar eens in het oog houden... een paar misschien richting Canada... ;)

Slechts 21/186flessen staan in collectie... Vind je dat niet vreemd dan? En alles uitverkocht...?

er zal zeker een leuk deeltje naar michael hsieh en consorten in Taiwan gaan, maar dat zal niet het overgrote deel zijn. voor whiskybase valt dat gelijkertijd toch onder het kopje uitverkocht. ook zal het niet het overgrote deel zijn vanwege wat ik eerder zei dat ze het dan wel joint botelling zouden noemen toch? maar.. correct me if i'm wrong. ook ik zeg alleen wat ik vermoed.
veel mensen voegen niet aan een WB-collectie toe en nog een ander groot deel doet dat pas zodra de flessen daadwerkelijk in bezit zijn
dat er nu iets meer dan 20 pas in collectie staan vind ik nu zo snel na de release nog niet perse heel vreemd :)
0 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 12 Mei 2018, 20:26

Aaah ik zie het punt Bram en om eerlijk te zijn (en die gaat richting Henri), ik heb er twee in m'n collectie gezet hoewel nog niet in bezit; afwachten dus hoe of het met die collecties zit op Wb.
Thanks beiden :goedgedaan
1 x

politrix
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor politrix » 12 Mei 2018, 22:27

Bram84 schreef:Inderdaad 186 flessen, waarvan een aantal worden verkocht via de webshop en een groter aantal worden verscheept richting Oosten. Ik zeg niet dat het zo is he... maar ik vermoed het wel. Binnenkort de Aziatische markt maar eens in het oog houden... een paar misschien richting Canada... ;)

Vreemd, maar bij mij gaat in fles pas in de whiskybase-collectie als ik hem ook echt in huis heb.

Edit: wat henri zegt dus, ik moet eerst lezen dan reageren :bigsmile
2 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 14 Mei 2018, 22:04

Is trouwens terug verkrijgbaar in the base. Prijs is hetzelfde gebleven :sst
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 15 Mei 2018, 17:58

sch@ker schreef:kijk maar even bij de afdeling sampeltjes, ik stel 5 potjes voor de liefhebber beschikbaar

Er staat er op dit moment eentje te koop bij de Wb shop......
Deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... k-1998-arc
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 15 Mei 2018, 19:06

sch@ker schreef:
sch@ker schreef:kijk maar even bij de afdeling sampeltjes, ik stel 5 potjes voor de liefhebber beschikbaar

Er staat er op dit moment eentje te koop bij de Wb shop......
Deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... k-1998-arc

Het zijn er zelfs nog 16! Ik vind m zelf ook te duur, dus ik deze keer niet :)
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Mei 2018, 20:39

MisterMonkeyDonkey schreef:... Ik vind m zelf ook te duur, dus ik deze keer niet :)
Maar voor dat geld heb je wel een slakje op het etiket! Dat is ook wel wat waard, of niet soms?
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”