Glenfiddich bottelingen en expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
John S
Actief lid
Actief lid

Re: Glenfiddich bottelingen en expressies

Ongelezen berichtdoor John S » 02 Jan 2018, 07:33

Yvesss88 schreef:
John S schreef:Ik heb een glenfiddich 19 age of discovery red wine cask en de 125 jarig bestaan op het oog is dit wat of kan ik er beter van af zien? Ze zijn puur om mijn verzameling op te bouwen. Ik hou de flessen gesloten.Stel jullie mening op prijs. :Help

Ik heb alle 3 de versies van de Age of Discovery serie mogen proeven waarvan voor mij de Bourbon barrel er het meest tussenuit sprong. Alle 3 hebben ze wel prettige elementen maar het zijn toch echt de karakteristieke eigenschappen van Bourbon die mij aantrekken. Desalniettemin is zelfs deze voor mij de 100eu niet waard. Voor dat geld haal ik dan toch liever iets anders. Met de 125 anniversary heb ik geen ervaring.

Ik kan de 125 anniversary voor rond de 85 euro krijgen dat is op zich geen slechte deal, want hij staat op WB voor 140 euro, dus daar kan ik niet echt een buil aan vallen. Over de discovery moet ik nog even nadenken.
Thanks voor jou info :goedgedaan
1 x

Barry1981
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Barry1981 » 21 Mar 2018, 16:02

Mark schreef:
De 12 flessen van de 120 die naar Nederland komen, hebben wij besloten om niet te verkopen maar om uit te schenken!

Eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo.. Wel dat er 12 zullen worden uitgeschonken, maar dat er slechts 108 flessen in Nederland beschikbaar zullen zijn voor verkoop? Lijkt me erg weinig.

Overigens heb ik de XX vorig weekend geproeft. Heerlijke whisky hoor :duimop !

Toch klopt het, zo weinig waren er écht in NL.
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 21 Mar 2018, 19:28

Iemand een idee hoeveel er in totaal gebotled zijn ?
'Overseas' wordt er nog regelmatig een flesje gekocht, en vrijwel direct opengetrokken ...

Is er ook al iets bekend over een volgend 'experiment'...
Een 32 jaar oude Glenfiddich gefinisht op cranberry vaten misschien ?

Volgens mij gaat het Glenfiddich om het finishen,
maar het werkelijke experiment is; Wat is de consument bereidt te betalen...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 04 Apr 2018, 14:41

Volgende in de experimental serie wordt de "Fire and Cane" (ik dacht even dat ik bij HP aangeland was ;) )

https://whiskygospel.com/2018/04/04/glenfiddich-experimental-series-04-is-fire-cane/

Peated op rum vaten gefinished, geen age statement (vooralsnog)...

Ben benieuwd :lekker

Afbeelding
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

sjenkie22
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor sjenkie22 » 04 Apr 2018, 18:27

En een foto

Afbeelding

Ik ben stiekem toch wel benieuwd naar de combinatie van rook/turf? en een rum vat finish
1 x

Holkers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Holkers » 08 Apr 2018, 08:54

Glenfiddich rookt op hout, dus die turfsmaak zal je er niet in ontdekken. En dit lijkt me een soort 21y, die worden ook gefinished op rum-geïmpregneerde vaten (en die 21 is best lekker)
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Apr 2018, 11:02

Holkers schreef:Glenfiddich rookt op hout, dus die turfsmaak zal je er niet in ontdekken.

Ik ben toch wel erg nieuwsgierig wat je precies bedoelt. En waar je je informatie vandaan haalt.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Holkers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Holkers » 08 Apr 2018, 20:55

Van een GlenFiddich proeverij, met een mooie video van het proces zelf
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Apr 2018, 21:02

Holkers schreef:Van een GlenFiddich proeverij, met een mooie video van het proces zelf

Okay, maar wat bedoel je dan met ‘roken op hout’? Ik kan me namelijk niet anders voorstellen dan dat je iets verkeerd hebt begrepen. Gerst wordt namelijk gedroogd met hete lucht of met turf (of een combinatie van de twee), nooit met hout.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Holkers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Holkers » 08 Apr 2018, 21:28

Die hete lucht krijg je door turf te branden, of bij Glenfiddich door hout te verbranden. Met soort van hippe manier om aan te steken, met whisky
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 09 Apr 2018, 13:37

Holkers schreef:Die hete lucht krijg je door turf te branden, of bij Glenfiddich door hout te verbranden. Met soort van hippe manier om aan te steken, met whisky

Je informatie klopt niet. Hout wordt niet gebruikt om gerst te drogen. Dat aansteken met whisky is helemaal onzin. Glenfiddich haalt zijn gemoute gerst bovendien gewoon bij commerciële mouterijen vandaan, dat doen dat helemaal niet zelf. Het klinkt alsof ze je een marketingpraatje hebben verkocht, in plaats van de iets minder romantische waarheid.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Holkers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Holkers » 09 Apr 2018, 13:43

Tuurlijk, jou waarheid is de waarheid, geen speld tussen te krijgen..
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 09 Apr 2018, 13:59

Holkers schreef:Tuurlijk, jou waarheid is de waarheid, geen speld tussen te krijgen..

Het leest sarcastisch, maar ik weet niet of je het zo bedoelt. Dat is altijd lastig met geschreven tekst.

Hopelijk begrijp je dat ik je niet persoonlijk aanval. Er is ook niet zoiets als jouw waarheid of de mijne. Het gaat om dé waarheid. En de waarheid is nu eenmaal dat er in de regel geen hout wordt gebruikt om gerst te drogen. Wellicht bij wijze van experiment bij een kleine craft distilleerderij. Maar de gerst die Glenfiddich inkoopt bij een commerciële mouterij is nooit met hout gedroogd.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Holkers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Holkers » 09 Apr 2018, 14:44

Sarcastisch omdat het een beetje een non-discussie werd en weinig meer te doen had met de nieuwe whisky. Dus, best interessant project maar verwacht veel gelijkheid met de 21. Als deze goedkoper is, mooi meegenomen!
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 09 Apr 2018, 14:56

Holkers schreef:Sarcastisch omdat het een beetje een non-discussie werd en weinig meer te doen had met de nieuwe whisky. Dus, best interessant project maar verwacht veel gelijkheid met de 21. Als deze goedkoper is, mooi meegenomen!

Ik vond het geen non-discussie, aangezien er (weliswaar onbewust) verkeerde informatie werd verspreid, en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Trouwens, ik verwacht dat de Fire & Cane behoorlijk verschillend is van de 21. De Fire & Cane is immers peated (dus gemaakt van met turf gedroogde gerst). De 21 is ongeturfd. Daarnaast heeft de Fire & Cane geen leeftijdsaanduiding, wat betekent dat je er van uit mag gaan dat ie een stuk jonger is dan de 21, wat ook weet een heel andere smaakbeleving geeft.
5 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”