Kilkerran (incl. "Work in progress")

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Mar 2018, 23:40

Reichenbach schreef:Deze wel, maar als de serie is verkocht en het is een beetje profijtelijk geweest komt er vast een volgende batch van 9000 flessen en daarna nog een. Ieder vast van een iets andere samenstelling en met een andere smaak, maar waarschijnlijk prima in het profiel passend.

Grote kans dat de boel bij Springbank wordt gebotteld, daar zijn de batches vaak ook rond de 9000 flessen. Zelfs bij de standaard expressies is er per batch een duidelijke variatie in de smaak herkenbaar.

Die zogenaamde beperktheid van de CS lijkt me daarom niet meteen een reden om iets voor een 'exclusieve' prijs te vermarkten, maar is vast wel een argument om die prijs er voor te vragen.
De kosten voor het opmaken van het etiket zou je nog wel in kunnen brengen.

Als je zo kort door de bocht gaat zijn alle Aberlour A'bunadh batches ook hetzelfde.
Het feit is dat dit een meer gelimiteerde batch is dan de standaardexpressie.
Dat dit de volledige verklaring is van de hogere prijs zal je mij niet horen zeggen.
In mijn bovenstaand bericht staat ook duidelijk dat het alcoholpercentage waarschijnlijk een grote prijsbepalende factor is.
Lager alcoholpercentage -> meer flessen uit een vat -> lagere prijs.
Het is sowieso een som van een aantal factoren.
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Mar 2018, 23:51

SecondHandPants schreef:...Ok, heb even een snelle berekening gemaakt. Uitgaande van de laagste prijs van whiskybase, de accijns even buiten beschouwing gelaten en alleen maar gekeken naar wat je betaalt voor de alcohol.

Kilkerran 12 = €44
70 cl à 46% ABV = 32,2 cl. pure ethanol per fles
€1,37 per cc. ethanol

Kilkerran 8 = €54
70cl à 55,7% ABV = 39 cl. pure ethanol per fles
€1,38 per cc. ethanol

Als je het zó plastisch beschrijft zou ik er al haast geen trek meer in hebben :lol:
Gelukkig betalen we niet alleen voor de alcohol, daarvoor zijn véél goedkopere alternatieven beschikbaar.
Ik zou zeggen, gewoon de prijzen maar accepteren zoals ze zijn, en voor jezelf bepalen of je het waard vind en of je het er voor over hebt.
:Slainte
3 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 22 Mar 2018, 19:19

Ik ben echt geen fan van de 8 en 12 jaar. Ik vond de wip best oké. Maar er zit echt een ranzige lucht en smaak aan deze whisky. Soort bedorven gember ofzo. Ik weet het niet maar ben geen fan.
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 06 Mei 2018, 14:14

Kan lekker zijn :bigsmile

Gevonden op gezichtsboek:

Earlier today I had the opportunity to taste the peated Kilkerran 2.5 YO spirit, which will soon be launched as part of a new “Peat in progress” series. Great stuff. As usual.
1 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 06 Mei 2018, 16:22

dalwinnie schreef:Kan lekker zijn :bigsmile

Gevonden op gezichtsboek:

Earlier today I had the opportunity to taste the peated Kilkerran 2.5 YO spirit, which will soon be launched as part of a new “Peat in progress” series. Great stuff. As usual.

Deze heb ik laatst ook geproefd op het Springbank diner na The Whisky Fair in DE. Dit was de 3de plaats ter wereld toen waar ze het voorschotelde.
Het was de beste (bijna) whisky van de avond! De whisky was ergens tussen de 56-59% maar dat was totaal niet op te merken. Het is zowat Islay peat maar nét iets anders, veel zachter (leek ofals de peat al wat bijgeschaafd/ouder was) en de typische Kilkerran spirit zat er al goed bij in. Als de peat wat kalmeert gaan ze bottelen zei Ranald. Dan zal de spirit er nog wat meer door komen en zal het ongetwijfeld nog beter zijn. Ik ben allesinds al fan ;).
PS: de rest van de tasting was eigenlijk tegengevallen (buiten de Hazelburns, gek eh). Ik zal onder het Springbank topic eens de tasting en mijn korte notes posten. Als ik wat meer tijd/goesting heb..
3 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 16 Mei 2018, 23:41

Ben de eerste (56.2%) en laatste batch (55.7%) Kilkerran 8 naast elkaar aan het proberen (zonder water).

Kleur: Zijn praktisch hetzelfde.

Neus: Verschillen flink, de oude batch heeft nog wat peat, deze kan ik in de nieuwe niet vinden. Wat de nieuwe batch wel heeft is een explosie van vanille, is iets minder in de oude. De nieuwe is ook wat zachter, of dikker, in de neus. De oude wat scherper. In beide is ook citrus te vinden. Edit: Na 20 minuten lijkt er toch een klein beetje peat in de nieuwe te vinden te zijn.

Smaak: De oude is wat droog met zoete tonen, honing, vanille, karamel....het gebruikelijke....ondanks de hoge ABV vrij zacht op de tong. Ontwikkeld wat peat op het eind. Middellange afdronk. De citrus kan ik helaas niet terugvinden. De nieuwe is ook wat droog maar de explosie van smaak in de mond is wat heftiger, wat peperig. Licht bitter, vanille in de finish, heel klein beetje turf, maar vooral ook weer honing. Het lijkt alsof deze wat meer houtinvloeden heeft dan de oude (jongere ex-bourbon vaten wellicht?). Lengte van afdronk in de nieuwe is iets complexer en langer.

Vind het vooral bijzonder hoe in de oude de neus scherper is maar de smaak wat zachter, en exact omgekeerd in de nieuwe. Voor de nieuwe heb ik 20 euro minder betaald maar ik denk dat ik de nieuwe ietsiepietsie beter vind, gezien de prijs kwaliteit verhouding zou deze zo'n 2 punten hoger krijgen. De oude heb ik 85 punten gegeven op WB, dus dan is deze 87 punten.

Kilkerran doet het vooralsnog erg goed met de AS whiskies! Ik ben fan!
4 x

Thanatos
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thanatos » 28 Jun 2018, 15:46

Hier ook met plezier beide 8 C.S. versies achter de kiezen.

Ben ook wel nieuwsgierig naar de Peat in Progresss serie..
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 18 Okt 2018, 14:32

Beetje stil laatste tijd met Kilkerran nieuws :-(
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 24 Okt 2018, 16:03

Volgende jaar nieuwe serie Peated in progress kilkerran :duimop

https://youtu.be/oA576k3s300
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 03 Nov 2018, 07:12

Ik ben benieuwd :-)
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 14 Nov 2018, 09:30

Nieuwste Kilkerran 8yo CS komt er aan.... :goedgedaan
1 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 15 Nov 2018, 12:51

Pellie schreef:Nieuwste Kilkerran 8yo CS komt er aan.... :goedgedaan

Joepie, de vorige 2 waren in mijn ogen toppertjes, dus batch 3 is ook van harte welkom! :Slainte
0 x

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 15 Nov 2018, 13:34

Zeker batch 2 (55.7%) was een uitstekende whisky voor het geld, ben benieuwd naar de volgende.
0 x

MGB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MGB » 16 Nov 2018, 12:10

0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 03 Dec 2018, 22:30

Batch 3 ondertussen verkrijgbaar, maar nog niet via Nederlandse websites/slijterijen? Iemand enig idee wanneer dit het geval gaat zijn?
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”