Wie helpt me kiezen, vakantiegeld

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Welke zou je kiezen in mijn geval?

Peiling eindigde op 10 Mei 2011, 21:15

Winkel 1.
2
33%
Winkel 2.
0
Geen stemmen
Winkel 3.
4
67%

Totaal aantal stemmen: 6

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Wie helpt me kiezen, vakantiegeld

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 30 Apr 2011, 21:15

Ik ben bezig een nieuwe traditie voor mezelf op te starten (dit zou de tweede keer zijn): elke keer rond de tijd van het vakantiegeld een aantal flessen whisky bestellen waar ik dan ongeveer tot het volgende jaar mee doen kan. Aangezien ik helaas niet de optie heb zomaar alles te nemen wat me lekker lijkt (ik wil namelijk ook nog echt op vakantie) gaat dit vooral op zijn Nederlands: voor een dubbeltje op de voorste rang. Ik wil dus veel lekkers hebben en er niet te veel kwijt voor zijn. Het leukste aan die instelling is dat er heel wat uit te zoeken valt, vooral met hulp van bijvoorbeeld Serge en Johannes. Om het iets interactiever te maken lijkt het me leuk wat commentaar te ontvangen. Ik heb momenteel drie selecties gemaakt bij drie verschillende webwinkels. Ze verschillen doordat er prijs- en collectieverschillen zijn, maar de totaalprijs inclusief verzendkosten ligt tussen de € 227,15 en €227,80. Nu de vraag: welke zouden jullie nemen in mijn plaats. Oh ja, de collectie momenteel in huis is nu erg klein omdat het al even is sinds het vorige vakantiegeld.

Disclaimer: Ik neem dit niet al te serieus en zal gewoon mijn eigen keuze maken. Het lijkt me vooral leuk er wat over te keuvelen ('borrelen' zo je wil ;)). Natuurlijk sta ik vooral open voor 'je bent gek als je deze niet neemt' en 'ach man, dat is zielig voor je gootsteen').

Hier de opties. Allen OB.

Winkel 1: Glendronach new 12 y/o (liter), Glenfarclas 105 (liter, cs), Bowmore Cask Strength (liter), Laphroaigh Quarter Cask (liter), Tamdhu NAS (0,7 liter), Longrow CV (0,7 liter)

Winkel 2: Glendronach new 12 y/o (liter), Isle of Jura 'Superstition' (liter), Highland Park vintage 1998 (liter), BenRiach Heart of Speyside (0,7 liter), Isle of Skye (0,7 liter), Bruichladdich Links I St. Andrews (liter), Big Smoke Blend (0,7 liter)

Winkel 3: Glendronach new 12 y/o (liter), Bowmore Cask Strength (liter), Laphroaigh Quarter Cask (0,7 liter), Glencadam (0,7 liter), Smokehead 6yrs (0,7 liter), Longrow CV (0,7 liter), Bruichladdich Waves (0,7 liter)
0 x

OJH
Senior
Senior

Re: Wie helpt me kiezen, vakantiegeld

Ongelezen berichtdoor OJH » 30 Apr 2011, 21:22

Ik zou voor 3 gaan alleen dan de bowmore waves voor iets anders vervangen, daar was ik niet echt van onder de indruk.
0 x

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 30 Apr 2011, 21:31

OJH schreef:de bowmore waves

Haha, de bowmore CS of de bruichladdich waves? Ik gok maar op de laatste (kreeg voor een whisky in die prijsklasse wel leuke recensies) :). Misschien voor een Glengoyne of een Finlaggan, daar zat ik ook naar te kijken?
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 30 Apr 2011, 21:48

Ik zou voor winkel 1 gaan, al was het maar voor die Quarter Cask van 1L.

Bruich-lad schreef:elke keer rond de tijd van het vakantiegeld een aantal flessen whisky bestellen waar ik dan ongeveer tot het volgende jaar mee doen kan

Haha, dat dacht ik in het begin ook. En hoogstwaarschijnlijk nog vele anderen met mij. Dat zal wel snel veranderen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 30 Apr 2011, 22:10

johan brugge schreef:Haha, dat dacht ik in het begin ook. En hoogstwaarschijnlijk nog vele anderen met mij. Dat zal wel snel veranderen.

Ik moet erbij zeggen dat ik ook wel wat tussendoor koop natuurlijk en soms een periode vooral wijn of bier drink, wat ook heel lekker is natuurlijk (of word ik nu gelijk als vreemdganger gezien). Ik ben er zeker van dat de uiteindelijk bestelling ook nog wat uitgebreider zal zijn dan dit, want ja, zo'n Finlaggan ofzo van net een paar tientjes kan er natuurlijk altijd bij :).
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Mei 2011, 11:49

Heb voor 3 gestemd, alleen zijn die Jura en HP uit winkel 2 ook niet te versmaden! :lekker
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 01 Mei 2011, 17:17

Na nog wat nadenkwerk heb ik verzonnen om de Waves te vervangen met een Ardmore traditional cask. Bij winkel 1 zou ik dan bijvoorbeeld de Tamdu daardoor vervangen en bij winkel 2 de Isle of Skye. Worden ze wel allemaal net wat duurder van, maar ach :).

Klinkt dat als een goed idee?
0 x

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 01 Mei 2011, 17:36

Bruich-lad schreef:Na nog wat nadenkwerk heb ik verzonnen om de Waves te vervangen met een Ardmore traditional cask. Bij winkel 1 zou ik dan bijvoorbeeld de Tamdu daardoor vervangen en bij winkel 2 de Isle of Skye. Worden ze wel allemaal net wat duurder van, maar ach :).

Klinkt dat als een goed idee?

Wat mij betreft wel. En inderdaad ik bedoelde bruichladdich en niet bowmore :oops:
0 x

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 01 Mei 2011, 17:43

Op zich is het ook mijn bedoeling vooral merken te nemen die ik de laatste jaren niet heb gehad en aangezien ik vorige keer van Bruichladdich de (uitstekende imho!) 3D3 had moet ik het ook gewoon niet doen.

Een uitzondering maak ik trouwens voor Laphroaigh waar ik vorige keer de CS van heb genomen. Maar ja, dat is ook niet voor niets bij zo'n beetje iedereen die reageerde de favoriet :).
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 04 Mei 2011, 14:32

Mijn probleem is altijd dat ik nooit uit 1 winkel kan kiezen, dus hier mijn selectie:
Glenfarclass cs
Tamdhu/ardmore
Glendronach
Longrow
Hihland park vintage
Bowmore cs of Laphr qc
Doosje libby tasting glazen.(bij een aardig verlanglijstje, horen ook wat goede glazen)
Kijk, ruik en proef er met plezier van.... :smullen

pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 07 Mei 2011, 20:04

pim schreef:Mijn probleem is altijd dat ik nooit uit 1 winkel kan kiezen, dus hier mijn selectie:

...

Doosje libby tasting glazen.(bij een aardig verlanglijstje, horen ook wat goede glazen)
Kijk, ruik en proef er met plezier van.... :smullen

Het mijne vooral dat ik niet kan kiezen uit de flessen, ik wil ze allemaal ;). Maar dat geeft wel een leuke hoeveelheid voorpret. Om niet alles aan verzendkosten kwijt te zijn houd ik het voor nu bij één winkel :).

Die glazen zijn een goed idee trouwens, maar zijn niet overal mee te bestellen. nu gebruik ik van alles uit mijn kast, maar geen echte proefglazen. Anders gewoon eens bij een goede winkel langs.
0 x

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 07 Mei 2011, 21:27

Uhoh, Eén van de winkels heeft flink de aanbiedingen aangepast (applaus voor degene die de winkel in kwestie raadt :P) . Dat betekent dat ik mijn keuzes kan herzien. Geeft ook weer nieuwe opties natuurlijk. Nu eens het huidige lijstje met overwegingen erbij:

- Glendronach 12yo, nieuwe botteling, 1 liter 40% €35,99

Ik ben zeer te spreken over de 15yo 'revival'. Recensies van deze liggen net wat lager, maar nog steeds zeer de moeite waard en natuurlijk een stuk goedkoper.

- Longrow CV, NAS, 0,7 liter 46% €31,95

Krijgt goede en soms zeer goede recensies (Serge, Johannes). Een Campbeltown heb ik nog weinig op en is goed om ook eens te proeven. Dit is dan wel de krachtigste van de drie Springbankversies. Een alternatief zou de Springbank 12yo kunnen zijn, maar die heb ik een jaar of 10 geleden al eens gehad (ik vond hem toen goed, maar kan me verder niet heel veel herinneren :oops:)

- Bowmore Enigma 12yo, 1 liter 40% €26,99

Ik had aanvankelijk de CS erin staan, maar deze is nu 'bijna gratis' en de meeste recente krijgt van de MM een zeer hoge gemiddelde waardering en sowieso nooit een echt lage. Ik heb vroeger regelmatig Bowmores gedronken vanwege de grote keuze in voordelige versies, maar dan ook vooral voor de prijs. Nooit één gehad die echt indruk heeft gemaakt. De nieuwe versies worden volgens verschillende mensen steeds beter, dus ik ben nieuwsgierig.

- Ardmore 'Traditional casks', 1 liter 46% €39,95

Tja, waarom eigenlijk. Volgens mij puur gevoelsmatig. De naam lijkt op Ardbeg, de manier van rijpen op die van de Laphroaigh QC :). Het profiel spreekt me verder ook wel aan, Speyside met wat peat en wat extra (zoet)hout.

- Laphroaigh 'Quarter Cask' 1 liter 48% €38,99

Heb ik al eens cadeau gedaan aan de ex van mijn broer (hij is hetero, dus ja, er zijn vrouwen die van de zeer sterke smaken houden ;)) en toen ook geroken. Geen twijfelgeval.

- Aberlour A'Bunadh batch #34 0,7 liter 59,5% €44,95

Werd recent hier op het forum al genoemd als een die je echt geproefd moet hebben. Nu nog hopen dat nummertje 34 een goede is (voldoet niet aan de 6-regel natuurlijk). Ik las ergens iets over rum-rozijnen in de smaak. Dat klinkt helemaal niet lekker en dat is voor mij een prima reden om hem te willen :). Alternatief is wel een liter glenfarclas 105 die mogelijk lekkerder is, maar de Aberlour lijkt me interessanter.

- Isle of Jura 'Superstition' 0,7 liter 43% of Highland Park 12yo 0,7 liter 40% beide €24,99

Deels vanwege de prijs, deels omdat een Island nog ontbreekt in de lijst. Beide worden doorgaans goed gewaardeerd, de HP denk ik wat meer, maar die vond ik vroeger nooit zo bijzonder (en heb ik dus ook al gehad). De Jura is wel weer nieuw voor me. De Talisker voor dezelfde prijs valt nu even af als island omdat ik die net op heb.

- Glenlivet 12 yo liter 40% €25,99

Al meerdere keren gehad. Voor de prijs een prima whisky. Een beetje de 'basis'-malt wat mij betreft. Helemaal niets mis mee en dat is misschien ook zijn grootste zwakte, net te neutraal. Een liter Aberlour is nog een euro voordeliger, maar die had ik al in de lijst.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 07 Mei 2011, 22:46

Ik zou niet twijfelen en het lijstje wat je nu opsomde bestellen, de Longrow/Aberlour/Laphroaig/Glenlivet/Isle of jura heb ik allemaal al geproefd en waren één voor één goed, de Longrow/Laphroaig/Aberlour waren zéér goed.

Die Ardmore staat ook op m'n verlanglijstje , met de Bowmore en de GlenDronach kan je m.i. niet veel miskopen.

Doen dus!

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 08 Mei 2011, 00:15

Lijkt me prima keuze. Winkel is trouwens whiskysite.nl jammer dat er geen prijs aan verbonden is ;) maar voor applaus doe ik het ook
0 x

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 08 Mei 2011, 11:41

OJH schreef:Lijkt me prima keuze. Winkel is trouwens whiskysite.nl jammer dat er geen prijs aan verbonden is ;) maar voor applaus doe ik het ook

:hoera :duimop :Party

Inderdaad, ze winnen het op aanbiedingen en verzendkosten. Van Zuylen was winkel 1 en staat nog steeds wel als optie in gedachten vanwege de Port Charlotte die ze hebben voor maar €36,95 :).
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”