Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
-
johan brugge
- Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Eerst een Lagavulin 16yo gevolgd door nog een kleine Amrut peated cask strength 62.8%. Vooral die laatste is heel lekker. Enorm veel turf met kruidnagels.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Ik heb zojuist een glas gevuld met Springbank - The Blues Edition. Klein drupje water
erbij en dan genieten!

erbij en dan genieten!

0 x
Gisteravond:
Aberlour Portcask 1995, restje van een sample, niet heel bijzonder, maar er was ook nog wel erg weinig over van deze sample.
Glenfarclas 105, 60% en Glendronach Revival, Matthijs bedankt voor de samples. De laatste zijn, meen ik, beide van oloroso-vaten, net als de A'Bunadh die ik thuis al had staan, en in dat opzicht hebben ze qua geur en smaak dan ook veel gemeen.
Aberlour Portcask 1995, restje van een sample, niet heel bijzonder, maar er was ook nog wel erg weinig over van deze sample.
Glenfarclas 105, 60% en Glendronach Revival, Matthijs bedankt voor de samples. De laatste zijn, meen ik, beide van oloroso-vaten, net als de A'Bunadh die ik thuis al had staan, en in dat opzicht hebben ze qua geur en smaak dan ook veel gemeen.
0 x
Gisterenavond een glaasje Inchgower 1982 MoS... Top!
Afgesloten met een Kilchoman Summer 2010... Vééél jonger dan de Inchgower maar op een andere manier ook heerlijk!

Afgesloten met een Kilchoman Summer 2010... Vééél jonger dan de Inchgower maar op een andere manier ook heerlijk!

0 x
-
pyro-tukker
- Actief lid

Gisteren bij een kameraad J. Walker Red label gehad, het is te drinken, maar ik prefereer toch liever een wat meer sterkere whisk(e)y.
0 x
-
zifnab1976
- Nieuwkomer

Ik heb net mijn nieuwe fles highland park saint magnus opengemaakt.
Eerste keer dat ik whisky met een alcohol percentage van boven de 50 % drink.
Smaak en geur zijn rokerig en zoet vruchten. Kortom erg lekker
Eerste keer dat ik whisky met een alcohol percentage van boven de 50 % drink.
Smaak en geur zijn rokerig en zoet vruchten. Kortom erg lekker
0 x
Gadeweerd, op singlemalt.tv kwam ik erachter dat er voor de HP15 uitsluitend bourbon-vaten worden gebruikt en voor de HP18 ook ongeveer 40%(?) sherry-vaten. Is dat herkenbaar?
0 x
Michiel87 schreef:Gadeweerd, op singlemalt.tv kwam ik erachter dat er voor de HP15 uitsluitend bourbon-vaten worden gebruikt en voor de HP18 ook ongeveer 40%(?) sherry-vaten. Is dat herkenbaar?
dat wist ik niet; maar het is wel duidelijk dat de 18 meer sherry invloed heeft. De 15 heeft iets heel aantrekkelijks in de neus; iets waxy-achtigs. Toch komt de 15 op mij niet over als uitsluitend bourbon-vaten...
0 x
Ik heb het nagekeken op de fles; daar staat op dat voor de HP 15 gebruik wordt gemaakt van Sherryvaten uit Spanje...
0 x
Ik heb het nagekeken in het filmpje: Het klopte inderdaad niet wat ik zei.
Op singlemalt.tv zegt Gerry Tosh, Head of Brand Education at Highland Park, in het filmpje van HP15 dat er voor bij HP uitsluitend gebruik wordt gemaakt van sherry-vaten, máár dat voor de HP12 en HP18 Spanish oak wordt gebruikt en voor de HP15 American oak. En wat ik zei over een percentage sherry-vaten klopte ook al niet; bij de HP12 werd zo'n 20% first fill sherry-vaten gebruikt en bij de HP18 ongeveer 40% first fill. Maar er is dus altijd sprake van sherry-vaten.
(Dan zou het dus nog steeds vreemd staan als op jouw verpakking Spaanse sherry-vaten staat, of worden deze soms ook van Amerikaans eiken gemaakt? Want dan zou het weer wel kunnen...) (EDIT: En jahoor, dat komt dus voor, zie ook een opmerking van Piet hierover.)
Wie het nog eens zou willen naluisteren: http://www.singelmalt.tv > video's > tastings H-Z > Highland Park 15yo.
Op singlemalt.tv zegt Gerry Tosh, Head of Brand Education at Highland Park, in het filmpje van HP15 dat er voor bij HP uitsluitend gebruik wordt gemaakt van sherry-vaten, máár dat voor de HP12 en HP18 Spanish oak wordt gebruikt en voor de HP15 American oak. En wat ik zei over een percentage sherry-vaten klopte ook al niet; bij de HP12 werd zo'n 20% first fill sherry-vaten gebruikt en bij de HP18 ongeveer 40% first fill. Maar er is dus altijd sprake van sherry-vaten.
(Dan zou het dus nog steeds vreemd staan als op jouw verpakking Spaanse sherry-vaten staat, of worden deze soms ook van Amerikaans eiken gemaakt? Want dan zou het weer wel kunnen...) (EDIT: En jahoor, dat komt dus voor, zie ook een opmerking van Piet hierover.)
Wie het nog eens zou willen naluisteren: http://www.singelmalt.tv > video's > tastings H-Z > Highland Park 15yo.
Laatst gewijzigd door Michiel87 op 08 Mei 2011, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Gisteren bij een inloopproeverij mogen kennismaken met bottelingen van Douglas of Drumlanrig. De volgende geproefd uit de line-up (plus 1 extra vanuit de persoonlijke voorraad van de vertegenwoordiger
):
- Littlemill 18y 1991, mooie lichte, maar zeer fruitige lowlander, mooie zomerse whisky;
- Macallan 12y, matured op bourbon vaten, duidelijke houtinvloed, enigzins kruidig, licht bitter, doet het ook goed met dit weer;
- Aultmore 13y 1996, matured op sherry vaten, duidelijke sherry invloed maar niet overheersend, licht prikkelend, wat kruidig,licht droog;
- Ben Nevis 12y 1996,erg kruidig en fruitig, redelijk indringende houttonen, licht bitter
-Bowmore 8y, elegante, gebalanceerde islay invloed, niet heftig, maar rook/peat komt na een paar minuten meer door
- Royal Brackla 11y,(persoonlijke fles vertegenwoordiger) erg licht kleur, peat invloed duidelijk aanwezig, verwarmend erg mooi (komt binnenkort vrij op de markt)
- Grand Breuil VSOP 10y Cognas, licht zoetig, mooie houttonen, mooie prijs/kwaliteit.
Al met al een mooie kennismaking met producten die ook nog eens goed geprijsd zijn (Littlemill =85 rest zo net onder de 50 tot halfweg 50 (Brackla nog niet bekend). De cognac heeft een prijs van 29 euro). De indruk is dat het al naar gelang je smaak natuurlijk een mooie serie met onafhankelijke bottelingen is (momenteel ca 37 verschillende op de markt).
Bovendien een geslaagde middag waarbij ik met een mede whisky liefhebber nog best lang heb zitten praten en waarbij er nog plannen (heel vroeg stadium) zijn ontstaan voor een whiskyclub hier in de regio!
):- Littlemill 18y 1991, mooie lichte, maar zeer fruitige lowlander, mooie zomerse whisky;
- Macallan 12y, matured op bourbon vaten, duidelijke houtinvloed, enigzins kruidig, licht bitter, doet het ook goed met dit weer;
- Aultmore 13y 1996, matured op sherry vaten, duidelijke sherry invloed maar niet overheersend, licht prikkelend, wat kruidig,licht droog;
- Ben Nevis 12y 1996,erg kruidig en fruitig, redelijk indringende houttonen, licht bitter
-Bowmore 8y, elegante, gebalanceerde islay invloed, niet heftig, maar rook/peat komt na een paar minuten meer door
- Royal Brackla 11y,(persoonlijke fles vertegenwoordiger) erg licht kleur, peat invloed duidelijk aanwezig, verwarmend erg mooi (komt binnenkort vrij op de markt)
- Grand Breuil VSOP 10y Cognas, licht zoetig, mooie houttonen, mooie prijs/kwaliteit.
Al met al een mooie kennismaking met producten die ook nog eens goed geprijsd zijn (Littlemill =85 rest zo net onder de 50 tot halfweg 50 (Brackla nog niet bekend). De cognac heeft een prijs van 29 euro). De indruk is dat het al naar gelang je smaak natuurlijk een mooie serie met onafhankelijke bottelingen is (momenteel ca 37 verschillende op de markt).
Bovendien een geslaagde middag waarbij ik met een mede whisky liefhebber nog best lang heb zitten praten en waarbij er nog plannen (heel vroeg stadium) zijn ontstaan voor een whiskyclub hier in de regio!
0 x
Een sample van de 25 jarige MacDuff van Kintra.
Erg bijzonder.... een hele fles gaat er zeker komen...
Erg bijzonder.... een hele fles gaat er zeker komen...
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”