Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 28 Jan 2018, 20:30

Momenteel drink ik: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... o-vivo-nas
Fado Vivo 2nd Anniversary Edition (Stokerij De Molenberg)
0 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 28 Jan 2018, 22:42

2 x

whiskyblog010
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whiskyblog010 » 29 Jan 2018, 01:08

Auchentoshan Three Wood. Bevalt me steeds beter.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 02 Feb 2018, 09:26

Gisteravond in het glas:
Glengoyne 15yo
Glendronach 18yo Allardice
Glendronach 21yo 1995-2016 PX

Nee, dat was geen slechte avond.. :Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 02 Feb 2018, 22:39

Vandaag mn fles Cotswolds Distillery 2014 Odyssey Barley https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/103322/cotswolds-distillery-2014-odyssey-barley open gemaakt, erg lekker spul ondanks dat het net 3 jaar oud is. Dat belooft nog wat voor over een paar jaar. Gelukkig heb ik een aandeel in een vat van dit spul :yes

Gevolgd door een sample Glendronach 1996 https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/19207/glendronach-1996. Tot nu toe nog steeds mn favo destilleerderij, nog nooit iets slechts van geproefd :lol: Erg lekkere whisky, ik blijf maar snuffelen en nippen aan het glas.
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 03 Feb 2018, 08:37

Ter afsluiting van twee zware weken op het werk:

Mortlach 1971-2004 Special Release (32 y.o., 50,1%, ex-bourbon casks, 2160 bts.)

Hoe vaker ik deze Mortlach in het glas heb, hoe meer smaaknuances ik ontdek en hoe meer ik besef hoe lang de finish is. Ik heb mijn score op Whiskybase dan ook naar boven bijgesteld. Nu maar vast beginnen met sparen voor een nieuwe fles ...
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Feb 2018, 10:09

Gisterenavond maar weer eens een turfavondje van gemaakt, en bepaald niet met de minsten...
Begonnen met Cadenhead's Creations Smoky Robust Embers. De naam doet de whisky alle eer aan, 25 jaar oude blended malt, heerlijke rook, zacht, vol. Brandt niet, maar tintelt en suddert heel lang na, zoetige rook, echt verrukkelijk. Dank voor de sample MikerG! :hoedaf

Daarna de Big Peat Gold 25yo. Ook weer zo'n prachtige rokerige dram. Iets krachtiger (ook hoger Abv) dan de vorige, vooral in de geur daardoor wat nadrukkelijker. Ook wat meer turf invloed dan de Robust Embers en wat meer fruitig in plaats van zoet. Maar voor beiden geldt: Heel mooi zacht en in balans, hele aangename rook. Dank voor de sample Malinois! :hoedaf

En afgesloten met een waar turfmonster: een Octomore Edition 07.1. Nou had ik al eens eerder een Octomore op, en gezien de reputatie wat betreft ppm waren de verwachtingen nog extra gespannen: Maar hij viel eigenlijk wel mee!
Natuurlijk, in de geur gelijk veel turfrook, houtvuurrook, rubber. Maar ook zeker ruimte voor andere aroma's. Dat gold ook voor de smaak en finish, turf en rook overheersen behoorlijk, maar toch ook zeker zoetige en fruitige noten. Door zijn wat mindere subtiliteit scoort ie wat lager dan de andere twee, maar uiteindelijk kom ik op:
90, 90 en 88 punten, ik heb wel eens 'mindere' avondjes gehad :smullen
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 04 Feb 2018, 10:19

Strathisla 1967-2008 DT Peerless

Kon niet helemaal aan mijn hoge verwachtingen voldoen. De arrival was lekker fruitig, maar werd al snel overschaduwd door een onevenwichtige kruidigheid. Doe mij maar de Strathisla 1967-2012 GM.
0 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 04 Feb 2018, 21:10

Glen Grant 10 in mijn glas.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old

Wel lekker maar een score van 83. Zit zelf meer rond de 81. Dan kijk ik verder bij de scores en zie dat sommige mensen wel erg hoge scores en meerdere malen scores geven. Ik noem geen namen ....maar Old Mill kan er wat van.... Dan bekijk ik zijn verdere collectie en scores die zijn allemaal wel erg hoog. Dat je blij bent met je eigen flessen oké maar dit slaat nergens op. Het moet toch mogelijk zijn om maar 1x op een fles te kunnen stemmen. Maar deze personen zouden hier zelf op kunnen letten en een beetje realistischer scoren mag ook.
0 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 04 Feb 2018, 21:27

dannyp44 schreef:Glen Grant 10 in mijn glas.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old

maar Old Mill kan er wat van.... Dan bekijk ik zijn verdere collectie en scores die zijn allemaal wel erg hoog. Dat je blij bent met je eigen flessen oké maar dit slaat nergens op. Het moet toch mogelijk zijn om maar 1x op een fles te kunnen stemmen. Maar deze personen zouden hier zelf op kunnen letten en een beetje realistischer scoren mag ook.

Zo idd zeg, als je willekeurig paar flessen uit zn collectie aanklikt en de scores van die fles bekijkt scoort hij ze zo absurd hoog dat zn naam bovenaan staat...
Ik vermoed zelf dat hij het gros van die flessen nooit geproefd heeft en het hier gaat om een gevalletje omhoog waarderen van je collectie.

Kan het natuurlijk fout hebben, het is maar een veronderstelling. Maar apart en raar is het zeker
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Feb 2018, 07:52

Gisterenavond maar eens de Talisker Skye en Port Ruighe geproefd, had deze standaard expressies nog steeds niet eerder geproefd.
Maar wat een teleurstelling, met het karakter van bijv. de Talisker 10 in het achterhoofd.
Het is allemaal heel gedwee, niet slecht of vies, maar gewoon totaal zonder pit of karakter. Er bekroop mij direct het gevoel van 'whisky met de rem erop', je denkt/hoopt dat er meer karakter in zit maar het komt er niet uit, jammer hoor.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Feb 2018, 15:56

maroesja1980 schreef:goedemiddag allen ,
ik had gister gulle bui dus ik naar v zuylen en zal me is laten adviseren voor een goede mooie whisky
dus ik kwam thuis met een fles KILCHOMAN single malt
ik kon niet wachten om te openen ,
hij was heerlijk beetje rokerig maar toch zacht (aanrader)
ik wens allen nog een mooi en heerlijk weekend proost

Een béétje rokerig? Ik vind Kilchoman toch een producent van degelijke asbak-smoothies. Maar aardser en minder medicinaal dan de Laphroaigs en Ardbegs.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Feb 2018, 22:50

Dre schreef:...Maar wat een teleurstelling, met het karakter van bijv. de Talisker 10 in het achterhoofd.
Viel de 10 mij de laatste keer ook erg tegen. In mijn herinnering ooit toch een stuk stoerder, zilter en rokeriger dan het scherpe, wat laffe goedje dat zich mij de laatste keer presenteerde.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 07 Feb 2018, 00:27

dannyp44 schreef:Wel lekker maar een score van 83. Zit zelf meer rond de 81. Dan kijk ik verder bij de scores en zie dat sommige mensen wel erg hoge scores en meerdere malen scores geven. Ik noem geen namen ....maar Old Mill kan er wat van.... Dan bekijk ik zijn verdere collectie en scores die zijn allemaal wel erg hoog. Dat je blij bent met je eigen flessen oké maar dit slaat nergens op. Het moet toch mogelijk zijn om maar 1x op een fles te kunnen stemmen. Maar deze personen zouden hier zelf op kunnen letten en een beetje realistischer scoren mag ook.

Een score blijft een persoonlijke smaak/waardeering...

Een van de redenen waarom scores mij niks doen.
Ja, soms eens achteraf kijken wat ' de rest' er van vind...

Zelf geef ik ook geen punten aan de whiskys die ik drink,
gewoon genieten van een goede whisky zonder te hoeven bedenken wat ik er van vind.

Hoe ik dan m'n flessen selecteer; abv, gebruikte vaten, regio en als laatste leeftijd.

:schotland
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 07 Feb 2018, 08:05

Reichenbach schreef:
Dre schreef:...Maar wat een teleurstelling, met het karakter van bijv. de Talisker 10 in het achterhoofd.
Viel de 10 mij de laatste keer ook erg tegen. In mijn herinnering ooit toch een stuk stoerder, zilter en rokeriger dan het scherpe, wat laffe goedje dat zich mij de laatste keer presenteerde.

Dat lees en hoor je inderdaad wel vaker, dat ook de '10' de '10' niet meer is. Ik heb eens een sample van een oudere 10 geproefd en die toen 87 punten gegeven, de huidige 10 nog niet gerate zie ik nu, maar wel een fles van open en geregeld een glaasje van op tafel. Hoewel bovengemiddeld lekker t.o.v. whisky's in dezelfde prijsklasse zou ik er nu zeker geen 87 punten aan geven. Maar goed, dat blijft subjectief, had ik ze eigenlijk head-to-head moeten drinken om écht te kunnen oordelen.
Wat ongetwijfeld ook mee speelt is dat je ondertussen je smaak weer veel verder ontwikkeld hebt, en dat je het nu dus heel anders beleeft. Hoe dan ook, die 10 is nog altijd véél beter dat de Skye en de Port Ruighe :bigsmile .
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”