Week 2: Banana walnut cornbread #3 [2-4Feb]
Moderator: Bram84
Week 2: Banana walnut cornbread #3 [2-4Feb]
Hopelijk al wat bekomen van de vorige 2 oudjes, want deze oude dame staat al in de wachtrij.
We proeven ditmaal de North British 1978 SMWS
Jullie kunnen los in het weekend 2-4 februari met de bevindingen...
Veel proefplezier!
We proeven ditmaal de North British 1978 SMWS
Jullie kunnen los in het weekend 2-4 februari met de bevindingen...
Veel proefplezier!
0 x
Re: Week 2: Banana walnut cornbread #3 [2-4Feb]
Laat ik het spits dan maar afbijten......
Verwachtingen zijn hoog gespannen. Goede ervaringen met NB tot nu toe.
Na ruim uur in het glas:
Nose: (overrijpe)banaan, nutella en toch nog wat scherpte van de alcohol.
Taste......verrassend. Op een of andere manier is de smaak anders dan je verwacht........moest ff goed “nadenken/proeven” wat er nu allemaal gebeurd. Diepe donkere toffee, koffie na een uurtje staan, tikje bitter, vleug vanille....en hout?
Finish: toch korter dan wenselijk, bitter
Over de hele linie valt ie toch wat tegen...of anders gezegd: Tis niet mijn smaak deze. Voor mijn idee heeft deze wat te lang in het vat gezeten. Deze zal niet in mijn collectie belanden: 85 pnt.
Verwachtingen zijn hoog gespannen. Goede ervaringen met NB tot nu toe.
Na ruim uur in het glas:
Nose: (overrijpe)banaan, nutella en toch nog wat scherpte van de alcohol.
Taste......verrassend. Op een of andere manier is de smaak anders dan je verwacht........moest ff goed “nadenken/proeven” wat er nu allemaal gebeurd. Diepe donkere toffee, koffie na een uurtje staan, tikje bitter, vleug vanille....en hout?
Finish: toch korter dan wenselijk, bitter
Over de hele linie valt ie toch wat tegen...of anders gezegd: Tis niet mijn smaak deze. Voor mijn idee heeft deze wat te lang in het vat gezeten. Deze zal niet in mijn collectie belanden: 85 pnt.

0 x
Toch nog op de vrijdagavond:
De helft van de sample geschonken en eerst ff een half uur laten staan.
Neus: Banaan,zoet fruit, hazelnoot, hout. Wat ik 'mis' is de karakteristieke lijmlucht. Hij is er wel, je herkent wel de single grain, maar het ligt er niet bovenop.
Smaak: Ik heb 't vaak over aardse tonen, bij deze heb ik dat ook: hout, noten. Een bittertje.
Body: Iets romig, niet veel, iets bitter ook.
Finish: Kort tot medium. Bitter-zoet.
Ik vind deze afwijkend t.o.v. de grains die ik tot nu toe heb gehad, niet die typische lijmlucht, niet dat overheersende zoete. Anders, maar wel lekker. Wat bij mij belangrijk is bij een dram is dat er iets gebeurt, en er gebeurt genoeg: heerlijke neus, bijzondere smaak. De finish had wat beter gekund.
90/89/87/85 = 88
De helft van de sample geschonken en eerst ff een half uur laten staan.
Neus: Banaan,zoet fruit, hazelnoot, hout. Wat ik 'mis' is de karakteristieke lijmlucht. Hij is er wel, je herkent wel de single grain, maar het ligt er niet bovenop.
Smaak: Ik heb 't vaak over aardse tonen, bij deze heb ik dat ook: hout, noten. Een bittertje.
Body: Iets romig, niet veel, iets bitter ook.
Finish: Kort tot medium. Bitter-zoet.
Ik vind deze afwijkend t.o.v. de grains die ik tot nu toe heb gehad, niet die typische lijmlucht, niet dat overheersende zoete. Anders, maar wel lekker. Wat bij mij belangrijk is bij een dram is dat er iets gebeurt, en er gebeurt genoeg: heerlijke neus, bijzondere smaak. De finish had wat beter gekund.
90/89/87/85 = 88
0 x
- defeatless
- Moderator

Neus:
Direct in het glas:
Lijm, suikerklontjes
15 min:
Dat lijmluchtje is al een heel stuk minder. Nu wordt het volzoet en romig. Een beetje boterbabbelaar achtig. Er zitten ook wat donkere tonen in, maar niet zo sterk dat je die als leer of chocolade omschrijft. Maar die richting gaat het wel op.
30min:
Kijk dat is een lekker luchtje! Diepe tonen van karamel en toffee! Heerlijk!
45min:
Niet veel veranderd tov 30 min.
Smaak:
Direct in het glas:
Zoet, spoortje rook. Vol met hout. Echt een hele bek met splinters. Wat zurig en wrang op het einde.
15 min:
Nog wel wat zurig en wrang. Maar overall is de smaak wat voller en met meer karamel.
30min:
Prima smaak, nog steeds licht zuur. Maar het zoet is nu aan het overheersen. Wordt steeds lekkerder.
45min:
Het wrange/zurige is nu echt op de achtergrond verdwenen en er blijft nog alleen maar toffee en karamel over.
Body:
Vol, licht romig
Finish:
Direct in het glas:
Medium-lange lengte. Wat drop, een berg hout, zaagsel, karamel en zoetjes. Licht droog. Niet onaangenaam.
15 min:
Wordt beter. Een klassieke grain afdronk. Veel vanille en karamel. Iets wat ik associeer met softijs zit er ook in.
30 min:
Het houterige is er nog wel, maar voor de rest is het veel karamel en toffee.
45 min:
Het blijft wat tegenvallen. Het is een prima afdronk, maar het loopt wel af. Neus is top, smaak is erg goed en de afdronk is goed.
Commentaar:
En heel lekker. De neus is 90 punten, smaak 88 en afdronk 87. Totaal komt deze zeker op 88 punten. Maar wat een mooie neus is dit zeg!
Direct in het glas:
Lijm, suikerklontjes
15 min:
Dat lijmluchtje is al een heel stuk minder. Nu wordt het volzoet en romig. Een beetje boterbabbelaar achtig. Er zitten ook wat donkere tonen in, maar niet zo sterk dat je die als leer of chocolade omschrijft. Maar die richting gaat het wel op.
30min:
Kijk dat is een lekker luchtje! Diepe tonen van karamel en toffee! Heerlijk!
45min:
Niet veel veranderd tov 30 min.
Smaak:
Direct in het glas:
Zoet, spoortje rook. Vol met hout. Echt een hele bek met splinters. Wat zurig en wrang op het einde.
15 min:
Nog wel wat zurig en wrang. Maar overall is de smaak wat voller en met meer karamel.
30min:
Prima smaak, nog steeds licht zuur. Maar het zoet is nu aan het overheersen. Wordt steeds lekkerder.
45min:
Het wrange/zurige is nu echt op de achtergrond verdwenen en er blijft nog alleen maar toffee en karamel over.
Body:
Vol, licht romig
Finish:
Direct in het glas:
Medium-lange lengte. Wat drop, een berg hout, zaagsel, karamel en zoetjes. Licht droog. Niet onaangenaam.
15 min:
Wordt beter. Een klassieke grain afdronk. Veel vanille en karamel. Iets wat ik associeer met softijs zit er ook in.
30 min:
Het houterige is er nog wel, maar voor de rest is het veel karamel en toffee.
45 min:
Het blijft wat tegenvallen. Het is een prima afdronk, maar het loopt wel af. Neus is top, smaak is erg goed en de afdronk is goed.
Commentaar:
En heel lekker. De neus is 90 punten, smaak 88 en afdronk 87. Totaal komt deze zeker op 88 punten. Maar wat een mooie neus is dit zeg!
0 x
Ik snap waar dat bananenwalnotenmaisbrood vandaan komt. Een behoorlijk zoet drankje met een flinke bananenschuimpjessmaak.
Het mondgevoel is lekker dik en olieachtig. Je merkt bijna niet dat dit flink in de 50% zit.
De houtinvloed is erg beschaafd ondanks de 37 jaar. Slechts een beetje drogend met een hint van oud papier in de finish. Verder is de finish licht kruidig en de zoetheid van de smaak loopt mooi door. Erg lastig om het maar bij 1 nipje te houden.
Ook deze vloeibare snoepwinkel bevalt mij zeer.
Score: 88pt.
Het mondgevoel is lekker dik en olieachtig. Je merkt bijna niet dat dit flink in de 50% zit.
De houtinvloed is erg beschaafd ondanks de 37 jaar. Slechts een beetje drogend met een hint van oud papier in de finish. Verder is de finish licht kruidig en de zoetheid van de smaak loopt mooi door. Erg lastig om het maar bij 1 nipje te houden.
Ook deze vloeibare snoepwinkel bevalt mij zeer.
Score: 88pt.
0 x
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

Na inschenken: een fikse dosis velpon, met daarachter nog wat puntenslijpsel
Na 30 min: nogsteeds wel velpon, en vers hout. Op de achtergrond lijken wat noten te zitten – hazelnoot of amandel? Ook een hint van specerijen. Maar de lijmcomponent is nog te aanwezig om al een slok te nemen
Na 1 uur: toffee, amandelen, rijpe/zoete appels
Nu ook proeven: verrassend veel specerijen, vooral gember en kruidnagel en een pittig pepertje. Ook toffee, en een hint van appels.
Finish: Licht drogend, een koffie-bittertje, dan even flink prikkelend, en dan een zoete vanille-toffeesmaak die lang aanhoudt. Een drupje water brengt het bittertje meer naar voren, ook het licht drogende wordt duidelijker.
Zeker niet slecht, maar ik was vooral verrast door het verschil tussen neus en smaak. Iets teveel bitters naar mijn smaak. Dit wordt voor mij niet de winnaar van de tasting. Vorige week was ik aangenamer verrast...
Na 30 min: nogsteeds wel velpon, en vers hout. Op de achtergrond lijken wat noten te zitten – hazelnoot of amandel? Ook een hint van specerijen. Maar de lijmcomponent is nog te aanwezig om al een slok te nemen
Na 1 uur: toffee, amandelen, rijpe/zoete appels
Nu ook proeven: verrassend veel specerijen, vooral gember en kruidnagel en een pittig pepertje. Ook toffee, en een hint van appels.
Finish: Licht drogend, een koffie-bittertje, dan even flink prikkelend, en dan een zoete vanille-toffeesmaak die lang aanhoudt. Een drupje water brengt het bittertje meer naar voren, ook het licht drogende wordt duidelijker.
Zeker niet slecht, maar ik was vooral verrast door het verschil tussen neus en smaak. Iets teveel bitters naar mijn smaak. Dit wordt voor mij niet de winnaar van de tasting. Vorige week was ik aangenamer verrast...
0 x
Na het inschenken regelmatig geroken. Dan komt met name wat zoetige lijm maar ook een frisse pepermunt door. Na een ruim uur dan nog maar eens goed voor gaan zitten.
Neus: Gesmolten boter, Karamel, Bananensnoepjes en iets frissers (witte druif?).
Behoorlijk zoet maar niet zwaar.
Smaak: Karamel, espresso en het bittere van stevige pure chocola.
Donkerder/zwaarder dan de neus doet vermoeden
Finish: Licht bittere en drogende finish.
Wat dunnetjes voor mijn gevoel.
Net als vorige week vond ik dit neus het meest aantrekkelijk maar de donkere diepe smaken spreken me ook zeker aan.
Score: 88 punten.
Neus: Gesmolten boter, Karamel, Bananensnoepjes en iets frissers (witte druif?).
Behoorlijk zoet maar niet zwaar.
Smaak: Karamel, espresso en het bittere van stevige pure chocola.
Donkerder/zwaarder dan de neus doet vermoeden
Finish: Licht bittere en drogende finish.
Wat dunnetjes voor mijn gevoel.
Net als vorige week vond ik dit neus het meest aantrekkelijk maar de donkere diepe smaken spreken me ook zeker aan.
Score: 88 punten.
0 x
Ik vind 't bijzonder da er een groep is waarbij de lijm vrijwel ontbreekt en een groep die het over een sterke lijmlucht hebben. 

0 x
Tja... ik kan me voorlopig niet aansluiten bij de één of de andere groep. Ik ga ‘m namiddag proeven samen met de Strathclyde. Best wel zin in. Proefnotities van de North British volgen dus vandaag nog.
0 x
Geur:
Lijm en vanille. De lijm is minder dominant aanwezig dan bij andere grains maar hij is er wel.
Smaak:
Aards, vanille, zoet en na anderhalf uur komt er een zuurtje door.
Afdronk:
Amandelspijs
Zeker geen geen verkeerde whisky ik vond de eerste twee alleen wat lekkerder.
Lijm en vanille. De lijm is minder dominant aanwezig dan bij andere grains maar hij is er wel.
Smaak:
Aards, vanille, zoet en na anderhalf uur komt er een zuurtje door.
Afdronk:
Amandelspijs
Zeker geen geen verkeerde whisky ik vond de eerste twee alleen wat lekkerder.
0 x
- MaltMuppet
- Top bijdrager

Neus: Na het inschenken weer de typische lijm geur. Na 15 min nog steeds lijm. Na 30 min wordt de lijm minder, verder ruik ik nog steeds niets. Na 1u15 is de lijm weg en maakt plaats voor vanille en oud papier. Na 1,5 u maar eens een paar druppels water toegevoegd om te kijken of dat nog wat leven in de brouwerij kan brengen. Zowaar komt er nu in de verte een vleugje banaan.
Smaak: Na inschenken licht zoet, romig, hout. Na 1u15 zoetje, nog steeds hout. Smaak niet echt veranderd. Na druppels water wordt hij boterig en veel zoeter, ook komt er nu een pepertje in.
Finish: Na inschenken nog niet heel spannend, smaken zitten denk ik nog een beetje verborgen. Wel beetje droog. Na 1u15 nog steeds droog en gesloten, beetje noterig. Na druppels water nog steeds dat noterige. De associatie met walnoten snap ik wel, die geven dat zelfde noterige droge gevoel.
Persoonlijk vind ik deze niet heel spannend. De geuren en smaken zijn heel erg verborgen en laten zich moeilijk vinden. Ondanks dat het een grain is heeft hij niet de typische zoetheid van een grain en is in die zin dus wel iets apparts.
83 punten
Smaak: Na inschenken licht zoet, romig, hout. Na 1u15 zoetje, nog steeds hout. Smaak niet echt veranderd. Na druppels water wordt hij boterig en veel zoeter, ook komt er nu een pepertje in.
Finish: Na inschenken nog niet heel spannend, smaken zitten denk ik nog een beetje verborgen. Wel beetje droog. Na 1u15 nog steeds droog en gesloten, beetje noterig. Na druppels water nog steeds dat noterige. De associatie met walnoten snap ik wel, die geven dat zelfde noterige droge gevoel.
Persoonlijk vind ik deze niet heel spannend. De geuren en smaken zijn heel erg verborgen en laten zich moeilijk vinden. Ondanks dat het een grain is heeft hij niet de typische zoetheid van een grain en is in die zin dus wel iets apparts.
83 punten
0 x
Voor mij ook geen typische grain, vooral in de smaak niet dat erge zoete. Zou m ook niet de hoge leeftijd hebben gegeven. Als dit blind was zou ik er nooit op uitgekomen zijn.
0 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Voordat ik straks aan nr 4 begin, nog even mij korte reactie op nr 3.
Weer die velpon.
Waar ik bij de eerste twee de vinger nog niet op kon leggen, begint bij deze te dagen.
De neus van de Single Grain doet me aan een Amerikaanse Bourbon denken (bv. Buffalo Trace).
Alleen mist deze het wee-ige in de smaak wat mij bij de meeste Bourbon's tegenstaat.
Omdat ik tijdens het proeven aan een fotoboek aan het werk was, met op de achtergrond Netflix is hij mij niet echt bij gebleven.
Een voordeel van het "afgeleid" drinken is, is dat je niet zo door hebt dat je er veel tijd in steekt (ademen en druppelen).
Hierdoor is het net of je een minder exclusieve borrel drinkt... dat is dan wel weer jammer.
Ook weer een 3,5 (van 5)... Op naar de volgende.

Weer die velpon.
Waar ik bij de eerste twee de vinger nog niet op kon leggen, begint bij deze te dagen.
De neus van de Single Grain doet me aan een Amerikaanse Bourbon denken (bv. Buffalo Trace).
Alleen mist deze het wee-ige in de smaak wat mij bij de meeste Bourbon's tegenstaat.
Omdat ik tijdens het proeven aan een fotoboek aan het werk was, met op de achtergrond Netflix is hij mij niet echt bij gebleven.
Een voordeel van het "afgeleid" drinken is, is dat je niet zo door hebt dat je er veel tijd in steekt (ademen en druppelen).
Hierdoor is het net of je een minder exclusieve borrel drinkt... dat is dan wel weer jammer.
Ook weer een 3,5 (van 5)... Op naar de volgende.

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
Terug naar “Grain Tasting 2018”