Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
iew
Actief lid
Actief lid

Re: Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor iew » 03 Feb 2011, 15:37

Jock schreef:John ik heb met deze vraag in mijn hoofd de vraag welk glas als eerste V-Blog gemaakt. Ik hoop dat je het leuk vindt.
Bekijk het hier: http://scotchandfolk.blogspot.com/

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, erg leuk blog.
Ik ga eens met wat van jouw tips aan de slag, bedankt!

Staat onder mijn favorieten nu. :goedgedaan

Een kennis van me neemt morgen zo'n setje van 6 nosing and tasting glazen voor me mee van de Sligro. :lekker
0 x
Marriage isnt a contract, its an ongoing negotiation...

Piet
Moderator
Moderator

Effect van verschillende glazen op de smaakbeleving

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Mei 2011, 10:16

Omdat dit toch wel heel interessant is, hier is het niet off topic en is er al wel over gesproken. Ik ga dat onderzoekje ook nog eens goed her-lezen.... maar misschien was het wel de reden dat ik weer terug ben gegaan naar een cognacglas :Scratch
Uit: Caol Ila Moch 43%
Piet schreef:Opmerkelijk en verrassend bovendien:
Ik heb hem hier staan in een Cognacglas en in een mijn standaard proefglas (Portglaasje). Ik weet natuurlijk dat het ene glas het andere niet is (onderzoekje) maar dit had ik niet verwacht. Heel frappant is dat in het laatste nauwelijks turf naar boven komt terwijl die in het Cognacglas overheerst :Scratch

Dat moet ik eens verder gaan uitproberen. Ik heb mijn vrouw laten ruiken (met tegenzin), blind dus, en ook zei vond het Cognacglas veel geturftder dan het proefglas. Ze vindt het allemaal vies maar dacht wel dat het twee verschillende whiskies waren.
Zowel zonder als met water blijft het verschil tussen de glazen opmerkelijk groot ! Ik heb ze beide in twee verschillende glazen geprobeerd.

GJR schreef:... Ik constateer dit steeds vaker en krijg zelfs voorkeur voor welk glas ik gebruik bij welke whisky en ik merk dat ik bij geturfde vaker voor een klein model cognac glas kies (vieux glas ?) dan voor een tasting glass. Glencairn heb ik nog niet zo veel ervaring mee, zou ik eens een doosje op de kop moeten tikken. Kies er voorlopig voor om te tasten (gelijke glasinvloed) voor mijn blog vanuit een Libbey. Zou trouwens leuk grapje zijn bij een blind tasting, je denkt dat je drie verschillende whisky krijgt in drie uiterlijk verschillende glazen en achteraf blijkt het dezelfde whisky te zijn :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Terug naar de basis

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Mei 2011, 11:11

Inderdaad uit het onderzoekje (en later dit) bleek dus al dat het Cognacglas er uit springt. Maar dat het zoveel scheelt, dat moet je inderdaad zelf ervaren om het te geloven :o Wellicht is het verschil met peated whiskies het grootst ?
No. 1 - The Huge Cognac Bowl with 5.5 points +/- 0,3 points
The winner in almost every discipline.
Excellent aroma amplification and good feel in the hand.
Johannes, you really know what is good for a maniac.
I think everybody should have such a large glass in his collection.
If not for every day tasting than at least for the bad nosing days.
Disadvantages: Sometimes the alcohol over emphasized, lead crystal which means cleaning by hand.

Ik heb al tientallen jaren Cognacglazen gebruikt maar ben ook een paar keer, zeg maar met de meute mee, veranderd. Laatste jaar gebruik ik weer een Cogacglas. Voor een tasting is het glas inderdaad wel wat groot. Maar als ik dit nu proef, of eigenlijk vooral ruik !

Voor NaT moet ik wellicht maar weer terug naar zijn "Standard Nosing Glass". Die gebruik ik al jaren als Portglas maar ik was omgeschakeld omdat ik meer van de "Glenmorangie" (Libbey) glaasjes heb staan.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Mei 2011, 11:38

Ik heb nog zo'n klein cognac glas staan, ga het ook eens proberen; dezelfde whisky in verschillende glazen.

Gisteren op de vrijmarkt nog 2 leuke glaasjes gekocht: ga ze vast een keer uitproberen met proeven! Geen idee wat voor een glaasje het zijn (voor welke specifieke drank). Ze zijn ca. 15cm hoog. Soort van kleine champagne glazen? :Scratch
DSC00019.JPG
DSC00019.JPG (11.87 KiB) 5103 keer bekeken
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 01 Mei 2011, 11:47

Lijkt wel wat op een sherryglas (tenminste wat ik hier in mijn glasverzameling als sherryglas heb staan ;) ), heb ik in het begin vanwege gebrek aan andere glazen (behoudens tumbler) ook wel gebruikt, weet niet meer hoe het de geur er toen uitkwam, misschien nog eens proberen.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Mei 2011, 11:50

Yep, sherryglazen. Tenminste, die worden toch in de horeca gebruikt.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Mei 2011, 11:54

johan brugge schreef:Yep, sherryglazen. Tenminste, die worden toch in de horeca gebruikt.

Inderdaad... Google bevestigt 't :-)

<Voorbeeld>

Over dezelfde whisky in een ander glas... heb ooit een test gezien, dacht hem hier ook wel gepost te hebben maar kan hem zo snel niet meer vinden. Geeft niet, want dergelijke tests zijn er voldoende te vinden!
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 01 Mei 2011, 14:47

Weet iemand een winkel waar men wat goedkope cognacglazen op de kop kan tikken?
Ik had een setje van 3 bij de Action gehaald, maar aangezien er helaas 2 gesneuveld zijn, wou ik de voorraad aanvullen. Maar zowel de Xenos, Hema, Blokker als Action hadden geen cognacglazen :-(

[In de categorie overigens: een experiment met Turkse theeglazen heeft uitgewezen dat die duidelijk niet geschikt zijn voor het drinken van whisky]
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Mei 2011, 16:53

WhiteMonkey schreef:In de categorie overigens: een experiment met Turkse theeglazen heeft uitgewezen dat die duidelijk niet geschikt zijn voor het drinken van whisky

Oh, die had ik inderdaad ook wel staan en de vorm doet denken dat ze wel geschikt zouden kunnen zijn.
0 x

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 03 Mei 2011, 22:20

Ik ben van plan binnenkort even een echt Whisk(e)y glas te kopen, nu heb ik nog een Jack Daniels glas, maar die is rond en zeg maar helemaal open van de bovenkant. Nu wil ik dus een goed glas kopen heeft iemand een tip waar? En graag voor een redelijke prijs. Overigens heeft iemand ook een manier om te meten hoeveel je erin doet? Ik zat zelf te denken aan zo'n heel klein glaasje, maar hoeveel zou die moeten zijn? 3 a 4 ml? :D
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 03 Mei 2011, 22:47

JayDie schreef:Oh, die had ik inderdaad ook wel staan en de vorm doet denken dat ze wel geschikt zouden kunnen zijn.

De vorm was idd de reden waarom ik dacht dat ze wellicht wel geschikt zouden zijn. Ik ben wel benieuwd wat je er van vind, mocht je ooit het experiment willen herhalen.
Vergeleken met het cognacglas dat nu in gebruik is,kwam er amper geur vrij en dat is toch ook wel een behoorlijk deel van de beleving.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Mei 2011, 23:08

pyro-tukker schreef:...Overigens heeft iemand ook een manier om te meten hoeveel je erin doet? Ik zat zelf te denken aan zo'n heel klein glaasje, maar hoeveel zou die moeten zijn? 3 a 4 ml? :D

Hangt er ook vanaf of het is om te proeven of "gewoon" te drinken.
Zie ook: Hoeveel volume heb je nodig om goed te kunnen proeven ?

Er staat ook iets over schenktuitjes... waarschijnlijk wat terug in dit onderwerp.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Mei 2011, 08:06

WhiteMonkey schreef:
JayDie schreef:Oh, die had ik inderdaad ook wel staan en de vorm doet denken dat ze wel geschikt zouden kunnen zijn.

De vorm was idd de reden waarom ik dacht dat ze wellicht wel geschikt zouden zijn. Ik ben wel benieuwd wat je er van vind, mocht je ooit het experiment willen herhalen.
Vergeleken met het cognacglas dat nu in gebruik is,kwam er amper geur vrij en dat is toch ook wel een behoorlijk deel van de beleving.

Volgens mij heb ik ze onlangs opgeruimd daar we ze nooit gebruikten... Eens kijken of dat 'weg' is of 'naar de kelder / berging'... Ik vermoed het eerste, anders zal ik het zeker eens gaan proberen; een proeverij met eenzelfde whisky waarbij het om de glazen gaat ipv verschillende whiskies :gnif

:nat

pyro-tukker schreef:Nu wil ik dus een goed glas kopen heeft iemand een tip waar?

Als je connecties hebt bij de Sligro (iemand die daar werkt, iemand die een pas heeft), kun je leuke Libbey tasting glasses kopen voor weinig! Of bij bv. WhiskyGlas.eu koop je Glencairn's. Met code "whiskyglas" nog eens 10% korting geloof ik... 8-)

Piet schreef:
pyro-tukker schreef:...Overigens heeft iemand ook een manier om te meten hoeveel je erin doet? Ik zat zelf te denken aan zo'n heel klein glaasje, maar hoeveel zou die moeten zijn? 3 a 4 ml? :D

Hangt er ook vanaf of het is om te proeven of "gewoon" te drinken.
Zie ook: Hoeveel volume heb je nodig om goed te kunnen proeven ?

Hangt ook af van ervaring. Je kunt m.i. misschien beter een 2e keer inschenken dan erachter komen dat je wel erg veel ingeschonken hebt. Ook als je wilt proeven moet het bovenoppervlak van de whisky zo groot mogelijk zijn ín de bel. In die Libbey tasting glasses zit over het algemeen ca. 2cl. In een Glencairn doe je 3 of 3,5cl.

Piet schreef:Er staat ook iets over schenktuitjes... waarschijnlijk wat terug in dit onderwerp.

Bij de Xenos hebben ze die schenktuitjes voor EUR 0,99, maar ik gebruik die alleen voor m'n Nikka from the Barrel daar je met die apothekersfles niet kan schenken zonder te knoeien :boos
0 x

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 04 Mei 2011, 14:58

We hebben thuis wel een Sligro-pas en mijn kameraad werkt er ook, dus ik zal daar wel eens een kijkje nemen. Verder kan ik concluderen dat je geen 'afmeet-glaasje' nodig hebt, maar gewoon het glas moet vullen tot zeg maar het punt met de grootste diameter is bereikt? Ik zal binnenkort even kijken naar een glaasje :D
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Mei 2011, 09:38

pyro-tukker schreef:Verder kan ik concluderen dat je geen 'afmeet-glaasje' nodig hebt, maar gewoon het glas moet vullen tot zeg maar het punt met de grootste diameter is bereikt?

Nee, afmeten doe ik niet. Hetgeen ik stel is maar een advies. Het mooiste is: vul het glas zover jij wilt. Maar kijk inderdaad ook bij het onderwerp: Hoeveel volume heb je nodig om goed te kunnen proeven ?.

Om een idee te krijgen bij de hoeveelheid kun je natuurlijk wel een keer 2cl en 3 / 3.5cl afmeten. Een afmeetglaasje zul je denk ik alleen tegenkomen bij het maken van cocktails.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”