anders even over volledig forum de zoekterm "whiskyglas" gebruiken, dan kom je het topic sowieso tegen
Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?
Re: Welke soort whiskyglas verkies je?
no problem. ik kan me ook vergissen in het topic, maar weet in ieder geval zeker dat er discussie is geweest over soort whiskyglas
anders even over volledig forum de zoekterm "whiskyglas" gebruiken, dan kom je het topic sowieso tegen
0 x
Re: Welke soort whiskyglas verkies je?
punchbowl schreef:punchbowl schreef:henri schreef:
ja alle 20 pagina's doorgenomen?
ik meen me te herinneren dat genoeg mensen hier hun voorkeuren aangeven
zoniet, dan weet ik zeker dat er nog een ander topic voor is
Sorry, bij deze excuseer ik me ten volle.
Te weinig verdiept in de topic.
Voelde me te prettig in de eindejaarsstemming
Gelukkig een oplettende member.
0 x
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?
Met dank aan Henri voor de oplettendheid
Topics samengevoegd
Topics samengevoegd
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Een glencairn is prima om te ruiken en proeven, maar als het allemaal niet zo analytisch hoeft drink ik ook wel uit een geslepen kristallen tumbler, het oog wil immers ook wat.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- caskstrength
- Forum goeroe

dannyp44 schreef:Kwam het glas van smws tegen. Is die ook ergens in Nederland te koop of alleen via smws?
Hooguit bij een partnerbar van de SMWS, maar anders niet (en volgens mij nu ook nog eens voorbehouden aan leden).
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Roland... schreef:Ik heb dit glas tijdens mijn vakantie in augustus, bij de Whiskyexchanche gekocht;
https://www.thewhiskyexchange.com/p/348 ... isky-glass
Ik ruik meer in 'n whisky dan wanneer het in een glencairn vormig glas zit, zeker als je de whisky er langer in laat zitten.
Dat er zoveel verschil in zou zitten had ik trouwens niet verwacht!!
Weet iemand of deze ook in Nederland te koop is?
0 x
JvR schreef:Roland... schreef:Ik heb dit glas tijdens mijn vakantie in augustus, bij de Whiskyexchanche gekocht;
Ik ruik meer in 'n whisky dan wanneer het in een glencairn vormig glas zit, zeker als je de whisky er langer in laat zitten.
Jesus is dat voor 1 glas. Qua whisky zou ik lekker de standaard glencairn nemen. Met bier heb ik glazen van spiegelau een duits merk dat heel dun glas blaast, meeste bierglazen zijn veel te dik.
0 x
Opeth83 schreef:JvR schreef:Roland... schreef:Ik heb dit glas tijdens mijn vakantie in augustus, bij de Whiskyexchanche gekocht;
Jesus is dat voor 1 glas. Qua whisky zou ik lekker de standaard glencairn nemen. Met bier heb ik glazen van spiegelau een duits merk dat heel dun glas blaast, meeste bierglazen zijn veel te dik.
Oké bedankt man.
1 x
JvR schreef:Opeth83 schreef:JvR schreef:Weet iemand of deze ook in Nederland te koop is?
Oké bedankt man.
Ben ook al een tijdje aan het zoeken naar dit glas. Vind ze ook enkel op whiskyexchange
0 x
Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas? The Túath!
Nou, sinds deze week de nieuwste aanwinst(en) in mijn glazenkast hoor: The Túath!
Dit moet de Ierse tegenhanger gaan worden van de Glencairn.
Eerste indruk bij mij: Wauw! Wat een bijzonder lijntje! In werkelijkheid is ie vrij groot, glas zelf qua grootte enigszins vergelijkbaar met de Glencairn, maar door het extra 'omgevouwen' randje én de voet wordt ie wel een tikkie groter. (Als ik dan ook zie hoeveel whisky er in het glas op het plaatje zit...
Dat is in werkelijkheid echt 5-6 cl, als het niet nog meer is...)
De voet is niet symetrisch, en gevormd naar een Iers eiland.
Gisterenavond voor het eerst wat drammetjes uitgedronken, en de eerste ervaringen:
Het lijkt of het nosen echt meerwaarde heeft! Speciaal hiervoor ook gelijk een Cask Strength op 59,5% erin gedaan, en de alcohol lijkt echt minder nadrukkelijk aanwezig te zijn...
Qua drinkbeleving is die rand heel even wennen, maar da's maar heel kort. Wat opvalt is dat ie echt lekker vasthoud, je kan je hand heel prettig om die voet vouwen, je zou haast denken dat ze hier over nagedacht hebben
Vanavond ga ik het glas nog aan verdere tests onderwerpen (zelfde whisky in de Túath én in de Glencairn en dan vergelijken), maar vooralsnog ben ik erg positief.
Ga ik voortaan al mijn whisky's uit dit glas drinken dan? Nope, zeker niet. Voor het verfijnde ruiken en tasten prefereer ik zelf dan toch een wat kleiner en fijner glas, bijvoorbeeld die met die lange voet van Whiskybase of het standaard Nosing & Tasting glass van Leerdam.
Maar deze zal ook heus wel geregeld op tafel komen, bijvoorbeeld als er visite over de vloer komt, dan is dit wel gelijk een eye-catcher natuurlijk (vandaar ook maar gelijk twéé aangeschaft).
Of misschien ga ik wel enkel mijn Ierse whiskey's in het vervolg hieruit drinken (hoe 'sneu'
)
Wordt vervolgd...
En oh ja, in ieder geval hier te koop:
https://www.tastingcompany.nl/product/t ... key-glass/
Dit moet de Ierse tegenhanger gaan worden van de Glencairn.
Eerste indruk bij mij: Wauw! Wat een bijzonder lijntje! In werkelijkheid is ie vrij groot, glas zelf qua grootte enigszins vergelijkbaar met de Glencairn, maar door het extra 'omgevouwen' randje én de voet wordt ie wel een tikkie groter. (Als ik dan ook zie hoeveel whisky er in het glas op het plaatje zit...
De voet is niet symetrisch, en gevormd naar een Iers eiland.
Gisterenavond voor het eerst wat drammetjes uitgedronken, en de eerste ervaringen:
Het lijkt of het nosen echt meerwaarde heeft! Speciaal hiervoor ook gelijk een Cask Strength op 59,5% erin gedaan, en de alcohol lijkt echt minder nadrukkelijk aanwezig te zijn...
Qua drinkbeleving is die rand heel even wennen, maar da's maar heel kort. Wat opvalt is dat ie echt lekker vasthoud, je kan je hand heel prettig om die voet vouwen, je zou haast denken dat ze hier over nagedacht hebben
Vanavond ga ik het glas nog aan verdere tests onderwerpen (zelfde whisky in de Túath én in de Glencairn en dan vergelijken), maar vooralsnog ben ik erg positief.
Ga ik voortaan al mijn whisky's uit dit glas drinken dan? Nope, zeker niet. Voor het verfijnde ruiken en tasten prefereer ik zelf dan toch een wat kleiner en fijner glas, bijvoorbeeld die met die lange voet van Whiskybase of het standaard Nosing & Tasting glass van Leerdam.
Maar deze zal ook heus wel geregeld op tafel komen, bijvoorbeeld als er visite over de vloer komt, dan is dit wel gelijk een eye-catcher natuurlijk (vandaar ook maar gelijk twéé aangeschaft).
Of misschien ga ik wel enkel mijn Ierse whiskey's in het vervolg hieruit drinken (hoe 'sneu'
Wordt vervolgd...
4 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Dre schreef:Nou, sinds deze week de nieuwste aanwinst(en) in mijn glazenkast hoor: The Túath!
--- 8< --- Mod Quote geknipt tbv de leesbaarheid. ---8< ---
Wordt vervolgd...
Dit vind ik nou een mooi glas. Speciaal, maar zonder te kitsch te zijn.
Is het glas dik, of dun, of gewoon normaal zoals bij glencairn? Het ziet er op het eerste gezicht best dik uit namelijk.
2 x
Wouter1981 schreef:Dit vind ik nou een mooi glas. Speciaal, maar zonder te kitsch te zijn.
Is het glas dik, of dun, of gewoon normaal zoals bij glencairn? Het ziet er op het eerste gezicht best dik uit namelijk.
Lastig in te schatten, aan de bovenkant in ieder geval 'normaal' als bij Glencairn, maar door die naar buiten buigende vorm oogt het wel dikker.
Hoe het in het brede gedeelte zit weet ik niet. Wat ik al zei, het is best een groot en solide glas, dus lijkt het ook allemaal erg dik. Maar volgens mij valt dat uiteindelijk wel mee (al is de Glencairn bijvoorbeeld ook alweer dikker dan die andere tasting glazen die ik eerder noemde).
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Vandaag opgehaald:
Nog steeds tevreden met de Glencairn glazen.
Nog steeds tevreden met de Glencairn glazen.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Mooie glazen vind ik.
Al is het maar voor de heb.
Al is het maar voor de heb.

- Bijlagen
-
- whiskyglaser-diamond-geschenkset-cadeautjes-nl_5903-afc856d3.jpg (206.57 KiB) 1187 keer bekeken
0 x
Ruud W schreef:Mooie glazen vind ik.
Deze hebben wij in een ronde versie, voornamelijk voor wijn. Mooie glazen maar lastig te schenken .
Dre schreef:Nou, sinds deze week de nieuwste aanwinst(en) in mijn glazenkast hoor: The Túath!
....
Ik zag dat een winkel in Rijssen ze verkoopt, da's hier 20km vandaan. Binnenkort maar eens gaan shoppen daar.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”