Die fles gaat gewoon open en elk jaar drink ik er een dram van op m'n verjaardag of op andere bijzondere dagen. Heel misschien delen met een goede vriend die de whiskies ook weet te waarderen. Op die manier zou die fles een jaar of 15 a 20 mee kunnen.
Mooi, dan zijn we daar uit. Maar welke gaan we nemen? Allereerst moeten we even een budget zetten zodat het niet uit de klauw loopt. Ik had als maximum bedrag zo'n €500 in gedachten, dat moet voldoende zijn. Minder mag uiteraard ook.
Nu nog een fles vinden. Mijn bronnen zijn op dit moment Whiskybase, de marketplace van Whiskybase en Whiskyauction.com. Mijn voorkeur gaat uit naar een mooie sherrybom, omdat ik daar op dit moment het meest van geniet. Merken die me aanspreken zijn Glenfarclas, Ben Nevis, Glendronach, Benrinnes, Glenrothes, om er maar een paar te noemen. Liever geen peat.
Wat heb ik tot nu toe gevonden?
Op WB staan deze twee op de markt:
Glen Elgin 1968 GM
Bunnahabhain 1968 TWT (bij Bunna weet je nooit of 't peated is of niet.
)Op Whiskyauction staan op dit moment deze:
Glenfarclas 1968
Macallan 1968
Glengoyne
Nadeel van de veilingen is dat de prijzen snel kunnen stijgen en het aanbod meer fluctueert.
Op beide vond ik ook de Buinnahabhain Family Silver
Waarom dit topic? Een beetje als sparring-partner. Brainstormen. Onzekerheid wegnemen. Ook met deze criteria zijn er nog genoeg keuzes te maken.
Hoe dan ook, ik wil samen met de groep hier proberen een weloverwogen keuze te maken (voor zover ie er is voor een fles drank van €500).
Thnx!