Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
- mikegerards
- Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Gisteren dit sample genuttigd. Lekkere whisky.....afdronk viel wat tegen maar toch een mooie 88pt gegeven
- Bijlagen
-
- 23380067_250667132128593_6854421336758288185_n.jpg (69.84 KiB) 1706 keer bekeken
0 x
Mooie door de weekse dram.
Laphroaig CS batch 7.
Laphroaig CS batch 7.
0 x
- hoogheid2015
- Whisk(e)y goeroe

Zo dat was een klap zoetigheid. De Cooley 2003 CWC. 

0 x
Nikka whisky from the barrel
Inchmurrin 2003 (Sherry & Bourbon)
Glen Grant 1996 21yo
Arran Amaronne
Laphroaig 18yo
Inchmurrin 2003 (Sherry & Bourbon)
Glen Grant 1996 21yo
Arran Amaronne
Laphroaig 18yo

0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Gisteravond een mooie Mortlach proeverij gedaan, georganiseerd door Mermur.
Samen met onderandere Daveen, Berrysaki en Cor-Vinabc hebben we het volgende geproefd:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -smws-7679
Mooi begin, ondanks het abv en de relatieve jeugdigheid nog best vriendelijk. Zeker voor een Mortlach. Redelijk volle smaak, beperkte sherry invloeden en vooral fruitig.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1992-dl
De topper van de avond voor mij. Veel meer typische oude sherry invloed. Iets droger, maar nog steeds fruitig. Zwaarder en voller, maar nog niet dat vlezige.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1992-ca
Goede nummer 2. Waar de 1992 DL vooral fruitig was, was deze meer bloemig. Vooral in de finish bleef het florale hangen. Bloemig is niet echt mijn ding, maar de rest van de whisky compenseerde dit aardig. Mooie volle smaak ook weer, maar nog steeds geen vlezige Mortlach.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1988-ba
Dit zou dan de typische Maggi style moeten worden volgens Mermur. En dat klopte helemaal.
Totaal iets anders, direct in het glas viel eerst verrassend genoeg de overdaad aan vanille / Werther's op, maar naar mate de tijd vorderde verdween dit en maakte het plaats voor een donkere, zware style. De Maggi had ik vooral in de finish, maar ik herkende wel het vlezige in de neus en de smaak. Mooi om te ervaren en mijn nummer 3.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1998-sv
Ongetwijfeld was mijn pallet niet helemaal fris meer na de voorgaande glazen, maar uit deze kon ik het minste halen.
Niet omdat er niets in zit, in tegendeel. Dit was voor mij de meest scherpe, minst gebalanceerde van de avond.
Maar goed, neem dit met een korreltje zout (of blokje Maggie). En als dit de minste was, dan zegt dat meer over de kwaliteit van de voorgaande.
Bedankt Rob voor het organiseren!
Samen met onderandere Daveen, Berrysaki en Cor-Vinabc hebben we het volgende geproefd:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -smws-7679
Mooi begin, ondanks het abv en de relatieve jeugdigheid nog best vriendelijk. Zeker voor een Mortlach. Redelijk volle smaak, beperkte sherry invloeden en vooral fruitig.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1992-dl
De topper van de avond voor mij. Veel meer typische oude sherry invloed. Iets droger, maar nog steeds fruitig. Zwaarder en voller, maar nog niet dat vlezige.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1992-ca
Goede nummer 2. Waar de 1992 DL vooral fruitig was, was deze meer bloemig. Vooral in de finish bleef het florale hangen. Bloemig is niet echt mijn ding, maar de rest van de whisky compenseerde dit aardig. Mooie volle smaak ook weer, maar nog steeds geen vlezige Mortlach.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1988-ba
Dit zou dan de typische Maggi style moeten worden volgens Mermur. En dat klopte helemaal.
Totaal iets anders, direct in het glas viel eerst verrassend genoeg de overdaad aan vanille / Werther's op, maar naar mate de tijd vorderde verdween dit en maakte het plaats voor een donkere, zware style. De Maggi had ik vooral in de finish, maar ik herkende wel het vlezige in de neus en de smaak. Mooi om te ervaren en mijn nummer 3.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1998-sv
Ongetwijfeld was mijn pallet niet helemaal fris meer na de voorgaande glazen, maar uit deze kon ik het minste halen.
Niet omdat er niets in zit, in tegendeel. Dit was voor mij de meest scherpe, minst gebalanceerde van de avond.
Maar goed, neem dit met een korreltje zout (of blokje Maggie). En als dit de minste was, dan zegt dat meer over de kwaliteit van de voorgaande.
Bedankt Rob voor het organiseren!
6 x
Zie voorgaande post van Wouter1981. Wat een mooi rijtje hebben we geproefd, zeg!
Bedankt voor het organiseren, Mermur!
Bedankt voor het organiseren, Mermur!

1 x
Wouter1981 schreef:Bedankt Rob voor het organiseren!
Heel graag gedaan! Dit was de eerste proeverij die ik heb gegeven, maar mede door de deskundige deelnemers en de prettige sfeer is het zeker voor herhaling vatbaar.
1 x
Blair Athol 1988-2016 TWA (joint bottling with Heads & Tails, Canada)
Bedankt voor het sample, Teun! Deze botteling had inderdaad veel overeenkomsten met Clynelish.
Bedankt voor het sample, Teun! Deze botteling had inderdaad veel overeenkomsten met Clynelish.
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Eergisteren 1966 revisited en een bonus
Isle of Jura 1966 SV cask 1486: lekker, subtiel en erg weinig peaty/rokerig.
Caperdonich 1966 SV cask 133: mooie oude sherry botteling, niet te drogend, geen sulfer en opvallend wat maggi/lavas in neus en smaak.
Lochside 1966 SV cask 7536: heel mooie complexe neus, erg gelaagd, helemaal niet zo fruitig en zelfs wat peat/rook.
Glenugie 1966 SV cask 5082: zuivere iets meer monotone neus maar erg lekker, ook op smaak erg lekker.
Compass Box No Name: niet onaardig maar op dit moment voor mij geen hoogvlieger.
De conclusie overall is dat het allemaal wel lekkere whisky's zijn maar dat er geen absolute super-topper bij is.
Hetgeen je eigenlijk wel verwacht van deze line-up.
Origineel zat er nog een Tomatin 1966 SV bij maar deze viel helemaal in het niets bij de rest.
Niets voor op de wishlist dus.
Gisteren:
Arran 2007 Master of Distilling - James MacTaggart: niet slecht maar nogal basic, je voelt dat het nog jonge whisky is.
Glenturret 1988-2017 SV for The Nectar: een erg lekkere/typische Glenturret.
Je krijgt een hint van de jaren '70 maar die laatste zijn toch net iets beter.
Arran Rum Cask, cask sample: geen idee wat de leeftijd is. Duidelijk rum op de neus, Arran en rum op smaak. Drinkt erg lekker weg.
Arran peated for The Nectar (wederom jaartal vergeten): vreemd genoeg werkt dit wel voor mij. Niet supercomplex maar wel lekker.
Vandaag:
Auchentoshan 2001-2017 16yo SV for Tasttoe: een inderdaad niet onaardige Auchentoshan
Imperial 1995-2017 22yo for The Nectar: hier had ik veel meer van verwacht, niet zo fruitig. Ik heb al veel betere Imperials geproefd.
Glenlivet 2007-2017 10yo for The Nectar: een lekkere, zuivere sherry botteling. Voor z'n prijs misschien wel een bfyb, jammer genoeg niet CS.
BW7: lekkere, zuivere sherry met lichte typische Bowmore rokerigheid. De Laimrig bottelingen zijn imho zwaarder gesherried.
Isle of Jura 1966 SV cask 1486: lekker, subtiel en erg weinig peaty/rokerig.
Caperdonich 1966 SV cask 133: mooie oude sherry botteling, niet te drogend, geen sulfer en opvallend wat maggi/lavas in neus en smaak.
Lochside 1966 SV cask 7536: heel mooie complexe neus, erg gelaagd, helemaal niet zo fruitig en zelfs wat peat/rook.
Glenugie 1966 SV cask 5082: zuivere iets meer monotone neus maar erg lekker, ook op smaak erg lekker.
Compass Box No Name: niet onaardig maar op dit moment voor mij geen hoogvlieger.
De conclusie overall is dat het allemaal wel lekkere whisky's zijn maar dat er geen absolute super-topper bij is.
Hetgeen je eigenlijk wel verwacht van deze line-up.
Origineel zat er nog een Tomatin 1966 SV bij maar deze viel helemaal in het niets bij de rest.
Niets voor op de wishlist dus.
Gisteren:
Arran 2007 Master of Distilling - James MacTaggart: niet slecht maar nogal basic, je voelt dat het nog jonge whisky is.
Glenturret 1988-2017 SV for The Nectar: een erg lekkere/typische Glenturret.
Je krijgt een hint van de jaren '70 maar die laatste zijn toch net iets beter.
Arran Rum Cask, cask sample: geen idee wat de leeftijd is. Duidelijk rum op de neus, Arran en rum op smaak. Drinkt erg lekker weg.
Arran peated for The Nectar (wederom jaartal vergeten): vreemd genoeg werkt dit wel voor mij. Niet supercomplex maar wel lekker.
Vandaag:
Auchentoshan 2001-2017 16yo SV for Tasttoe: een inderdaad niet onaardige Auchentoshan
Imperial 1995-2017 22yo for The Nectar: hier had ik veel meer van verwacht, niet zo fruitig. Ik heb al veel betere Imperials geproefd.
Glenlivet 2007-2017 10yo for The Nectar: een lekkere, zuivere sherry botteling. Voor z'n prijs misschien wel een bfyb, jammer genoeg niet CS.
BW7: lekkere, zuivere sherry met lichte typische Bowmore rokerigheid. De Laimrig bottelingen zijn imho zwaarder gesherried.
3 x
Gisteravond even een gezellig moment dus een Nikka ingeschonken, neus erin, ruiken, niets!
Ik had al 't gevoel dat ik iets verkouden was, maar gewoon NIETS ruiken! Dit moet volgende week zaterdag toch wel weg zijn, hoop ik.
(liefst vrijdag want dan moet er ook nog ff geproefd worden)
Ik had al 't gevoel dat ik iets verkouden was, maar gewoon NIETS ruiken! Dit moet volgende week zaterdag toch wel weg zijn, hoop ik.
(liefst vrijdag want dan moet er ook nog ff geproefd worden)
0 x
Lochside 1981-2005 GM Rare Old 43%
Lochside 1981-2010 29yo GM Cask Strength 51.2%
Lochside 1981-2011 BR 46%
De GM RO duidelijk het minste. Komt wat waterig binnen (abv?) en minst fruitig en 'vuil'.
Mijn BR fles is bijna leeg, blijf ik heerlijk vinden. Gelukkig nog wat reserve flessen staan.
De GM CS typisch Lochside, maar haalt het net niet bij de top 81 flessen, wel een 90 punten.
Lochside 1981-2010 29yo GM Cask Strength 51.2%
Lochside 1981-2011 BR 46%
De GM RO duidelijk het minste. Komt wat waterig binnen (abv?) en minst fruitig en 'vuil'.
Mijn BR fles is bijna leeg, blijf ik heerlijk vinden. Gelukkig nog wat reserve flessen staan.
De GM CS typisch Lochside, maar haalt het net niet bij de top 81 flessen, wel een 90 punten.
Laatst gewijzigd door vmk op 18 Nov 2017, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Timorous Beasty NAS
Timorous Beasty 18yo ( apart maar lekker)
Ladaig 10 CMWG
Ben Nevis 10yo (proef iets van koffie denk ik)
Barr An Uisce 10yo
En de mysterie sample van maltje, lekker rokerig, ietsjes mineraal / fruitig. Nu nog erachter komen welke het is
Timorous Beasty 18yo ( apart maar lekker)
Ladaig 10 CMWG
Ben Nevis 10yo (proef iets van koffie denk ik)
Barr An Uisce 10yo
En de mysterie sample van maltje, lekker rokerig, ietsjes mineraal / fruitig. Nu nog erachter komen welke het is

0 x
nigel_tufnel schreef:kker.
Vandaag:
Daarom dat ik de BW7 boven de Laimrig verkies. Echter prijs/kwaliteit is slechter. Wel een verslaafde dram! Het kleine flesje is hier al voor 1/3 leeg
Welke is jouw voorkeur?
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)
Hazelburn 2002 Sauternes 55.9% en bij deze nog eens te proeven ga ik toch schoon mijn fles die te koop stond even terug uit de verkoop halen!
Bowmore 1998 AM 49.7%
Misschien nog een BW7
Bowmore 1998 AM 49.7%
Misschien nog een BW7
1 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)
Ook de hazelburn sauternes 2002! Verbaast me niet dat je hem uit de verkoop haalt 
Ik dacht eerst dat het wat te zoet naar mijn smaak ging zijn maar dat was zeker niet het geval.

Ik dacht eerst dat het wat te zoet naar mijn smaak ging zijn maar dat was zeker niet het geval.
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”