online whisky reviews
online whisky reviews
Hallo allemaal,
bij deze wil ik eens peilen hoe jullie over het volgende denken:
zoals zoveel (single malt) whisky liefhebbers check ik regelmatig, zeg maar gerust dagelijks, de bekende internet review sites zoals Whiskyfun, Whiskynotes, etc, etc.
Wat mij opvalt is dat deze sites meer dan de helft van hun reviews wijden aan zeldzame, oude of beperkt beschikbare expressies.
Hiermee vallen deze flessen door hun prijs eigenlijk altijd boven mijn budget.
Mijn punt is:
Ik denk dat veel mensen bij het kopen van een fles whisky een budget hebben tot, pak 'm beet, €150.
Zou het niet mooi zijn als whisky reviewers zich meer hierop zouden richten, zodat we een 'expert opinion' krijgen van een fles die binnen het financiele bereik ligt?
Zouden die sites dan ook niet meer bezoekers krijgen? Waarom zouden ze die dure flessen reviewen, waarvan >95% van het publiek nooit een druppel zal proeven? Het kan zijn dat deze sites zo succesvol zijn doordat ze zulke exclusieve whiskies bespreken, vergelijkbaar met het kijken naar plaatjes van dure sportwagens of mooie villa's?
Ik realiseer me dat dit allemaal smaakafhankelijk is, en daarover valt niet te twisten, maar toch...
Hoe zien jullie dit?
ben benieuwd,
groet, Jeroen
bij deze wil ik eens peilen hoe jullie over het volgende denken:
zoals zoveel (single malt) whisky liefhebbers check ik regelmatig, zeg maar gerust dagelijks, de bekende internet review sites zoals Whiskyfun, Whiskynotes, etc, etc.
Wat mij opvalt is dat deze sites meer dan de helft van hun reviews wijden aan zeldzame, oude of beperkt beschikbare expressies.
Hiermee vallen deze flessen door hun prijs eigenlijk altijd boven mijn budget.
Mijn punt is:
Ik denk dat veel mensen bij het kopen van een fles whisky een budget hebben tot, pak 'm beet, €150.
Zou het niet mooi zijn als whisky reviewers zich meer hierop zouden richten, zodat we een 'expert opinion' krijgen van een fles die binnen het financiele bereik ligt?
Zouden die sites dan ook niet meer bezoekers krijgen? Waarom zouden ze die dure flessen reviewen, waarvan >95% van het publiek nooit een druppel zal proeven? Het kan zijn dat deze sites zo succesvol zijn doordat ze zulke exclusieve whiskies bespreken, vergelijkbaar met het kijken naar plaatjes van dure sportwagens of mooie villa's?
Ik realiseer me dat dit allemaal smaakafhankelijk is, en daarover valt niet te twisten, maar toch...
Hoe zien jullie dit?
ben benieuwd,
groet, Jeroen
1 x
Re: online whisky reviews
Je hebt wel een punt, maar het geldt niet voor álle review sites. Check http://wordsofwhisky.com/ maar eens, van de hier ook zeer actieve thijs100, daar staan tussen de reviews van de exclusieve(re) whisky's ook gewoon een Talisker Dark Storm, Glenrothes Select Reserve etc.
2 x
Veel van de blogs zijn natuurlijk opgericht door whisky-liefhebbers die de blog als verlengde van hun hobby zien.
Whiskyfun, whiskynotes, ... zijn niet gewijd aan consumentenadvies maar aan het hobby-matig whiskyproeven.
Als ik dan - als whiksyliefhebber / blogger - mag kiezen tussen het proeven en reviewen van een Caol Ila 1965 of een Glenlivet Fouders Reserve, dan is mijn keuze snel gemaakt...
Whiskyfun, whiskynotes, ... zijn niet gewijd aan consumentenadvies maar aan het hobby-matig whiskyproeven.
Als ik dan - als whiksyliefhebber / blogger - mag kiezen tussen het proeven en reviewen van een Caol Ila 1965 of een Glenlivet Fouders Reserve, dan is mijn keuze snel gemaakt...
3 x
-
Kikkerneve
- Top bijdrager

Ik begrijp je punt, maar in aanvulling op bovenstaande reacties van Dre en BWhisky denk ik dat het anders ligt.
Volgens mij ben ik niet de enige op het forum ben die whisky in zijn geheel als hobby beschouwt. Daarmee bedoel ik: niet alleen het kopen van een fles en eerst onderzoeken "wat de score is". Maar bijvoorbeeld ook: Lezen over een bepaalde (nieuwe) distilleerderij of whisky, of met mij whiskymaatjes kunnen ouwehoeren over van alles omtrent mijn favoriete hobby, óf zelf distilleerderijen bezoeken en ervaren waar het verhaal mooi is, etc. etc.
Ik zie de blogs van Ruben, Thijs of Serge en de scores die zij plaatsen niet alleen als checkpoint voor een toekomstige aankoop, maar juist als een plek om mijn hobby in de breedte te beleven. En als ik dan zelf niet die 50 jaar oude dalmore kan proeven, wil ik er zéker wel wat over lezen en weten, misschien eens over lullen met mijn whiskymaatjes.... Om vervolgens zelf eens wat (andere, goedkopere) Dalmore samples te bestellen, mocht ik nog niet eerder op het idee zijn gekomen.
Volgens mij ben ik niet de enige op het forum ben die whisky in zijn geheel als hobby beschouwt. Daarmee bedoel ik: niet alleen het kopen van een fles en eerst onderzoeken "wat de score is". Maar bijvoorbeeld ook: Lezen over een bepaalde (nieuwe) distilleerderij of whisky, of met mij whiskymaatjes kunnen ouwehoeren over van alles omtrent mijn favoriete hobby, óf zelf distilleerderijen bezoeken en ervaren waar het verhaal mooi is, etc. etc.
Ik zie de blogs van Ruben, Thijs of Serge en de scores die zij plaatsen niet alleen als checkpoint voor een toekomstige aankoop, maar juist als een plek om mijn hobby in de breedte te beleven. En als ik dan zelf niet die 50 jaar oude dalmore kan proeven, wil ik er zéker wel wat over lezen en weten, misschien eens over lullen met mijn whiskymaatjes.... Om vervolgens zelf eens wat (andere, goedkopere) Dalmore samples te bestellen, mocht ik nog niet eerder op het idee zijn gekomen.
2 x
We hebben natuurlijk altijd nog de Jim Murray's whisky bible
Zonder gekheid, als de whiskybloggers ook nog al het standaard/gangbaar spul moeten drinken ben je snel door de bloggers heen, een delirium komt dan wel om de hoek kijken, of onze vriend Korsakov...
Laten we ze een beetje beschermen, ik vind het lezen ook leuk (zoals Kikkerneve omschrijft) zonder het te kunnen drinken.
En qua smaaknotities, iedereen ervaart het toch weer anders, zoals te zien is op Whiskybase waar het vol staat van reviews, dat is bijvoorbeeld bij rum wel anders.
De leukere en ook betaalbare flessen worden toch wel belicht zoals recentelijk de Inchmurrin's van Whiskynerds of de bottlingen van Archives.
Zonder gekheid, als de whiskybloggers ook nog al het standaard/gangbaar spul moeten drinken ben je snel door de bloggers heen, een delirium komt dan wel om de hoek kijken, of onze vriend Korsakov...
Laten we ze een beetje beschermen, ik vind het lezen ook leuk (zoals Kikkerneve omschrijft) zonder het te kunnen drinken.
En qua smaaknotities, iedereen ervaart het toch weer anders, zoals te zien is op Whiskybase waar het vol staat van reviews, dat is bijvoorbeeld bij rum wel anders.
De leukere en ook betaalbare flessen worden toch wel belicht zoals recentelijk de Inchmurrin's van Whiskynerds of de bottlingen van Archives.
0 x
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

Hoi Jeroen, ik snap wat je bedoeld maar zoals je zelf ook al aangaf, het is ook leuker om over mooie auto`s en andere dure spullen te lezen dan over een fiat 500 of een volkswagen passat 
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Maar is het niet veel leuker om betaalbare flessen zelf te proeven ?
Zelf op onderzoek te gaan; kijken welke whisky op welke vaten, en voor hoe lang deze gerijpt heeft.
Herken je de 'identiteit' van de distillery, de regio en de werking van het hout weer terug in de whisky. enz.
Oké, als je budget hebt voor een iets prijzigere fles is het lezen van recensies handig om niet nat te gaan.
En ook dat geeft geen garanties dat jij die dure whisky ook lekker gaat vinden...

Zelf op onderzoek te gaan; kijken welke whisky op welke vaten, en voor hoe lang deze gerijpt heeft.
Herken je de 'identiteit' van de distillery, de regio en de werking van het hout weer terug in de whisky. enz.
Oké, als je budget hebt voor een iets prijzigere fles is het lezen van recensies handig om niet nat te gaan.
En ook dat geeft geen garanties dat jij die dure whisky ook lekker gaat vinden...

0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Denk dat BWhisky het heel goed kort en bondig samenvat, maar net zoals Dre zegt, wat mij betreft zie ik bij alle genoemde voorbeelden genoeg variatie in de reviews in verschillende prijsklassen.
Punt is wel dat je op een gegeven moment alle OB's wel zo'n beetje gehad hebt en daardoor vanzelfsprekend meer IB's gaat reviewen. Die zijn een stuk interessanter, want meer variatie, maar beginnen ook bij een hoger bedrag.
Punt is wel dat je op een gegeven moment alle OB's wel zo'n beetje gehad hebt en daardoor vanzelfsprekend meer IB's gaat reviewen. Die zijn een stuk interessanter, want meer variatie, maar beginnen ook bij een hoger bedrag.
0 x
BWhisky schreef:Veel van de blogs zijn natuurlijk opgericht door whisky-liefhebbers die de blog als verlengde van hun hobby zien. Whiskyfun, whiskynotes, ... zijn niet gewijd aan consumentenadvies maar aan het hobby-matig whiskyproeven.
100% dit
1 x
Ik weet niet of je https://scotchwhisky.com/whisky-reviews/ al in je lijstje met sites hebt staan, maar hier worden in ieder geval ook stapels "betaalbare" whiskies gereviewed (naast de meer exclusievere) 

0 x
Melchior
The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.
The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.
- edwinedje
- Forum goeroe

Zie hier nog meer Whisky gerelateerde sites;
Welke whiskygerelateerde sites bezoeken jullie?
Dacht dat iemand dit had geconsolideerd in een Google Page...
...maar die kan ik dan weer even niet vinden.

Welke whiskygerelateerde sites bezoeken jullie?
Dacht dat iemand dit had geconsolideerd in een Google Page...
...maar die kan ik dan weer even niet vinden.

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
Hallo allemaal,
Wat een mooie reacties allemaal. Ik kan me goed vinden in jullie reacties, zeker de opmerking dat de blogs niet bedoeld zijn als consumentenadvies... ik ga toch proberen me wat minder door de scores te laten leiden in de toekomst. Al kun je volgens mij niet ontkennen dat een hoge score op een gerenomeerde site enige invloed heeft, toch?
En bedankt voor de www- tips,
Cheers,
Jeroen
Wat een mooie reacties allemaal. Ik kan me goed vinden in jullie reacties, zeker de opmerking dat de blogs niet bedoeld zijn als consumentenadvies... ik ga toch proberen me wat minder door de scores te laten leiden in de toekomst. Al kun je volgens mij niet ontkennen dat een hoge score op een gerenomeerde site enige invloed heeft, toch?
Cheers,
Jeroen
1 x
sublimesk schreef:Hallo allemaal,
Cheers,
Jeroen
Dat klopt: Ik heb bv een aantal bloggers, Thijs en Ruben oa., waarvan ik weet dan hun smaak voor 95% aansluit bij mijn smaak. Een hoge score op hun blog, is voor mij ook vaak de trigger om achter een bepaalde whisky te gaan.
Om te weten of je smaak wat overeenstemt, proef je best zoveel mogelijk (sample-aanbieders genoeg hier) want geloof me, ik heb al 90+ bottelingen van bloggers geproefd die bij mij max 80pts bottelingen zijn
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Ook mijn idee.gerritbakker57 schreef:Hoi Jeroen, ik snap wat je bedoeld maar zoals je zelf ook al aangaf, het is ook leuker om over mooie auto`s en andere dure spullen te lezen dan over een fiat 500 of een volkswagen passat
Maar als ik toe ben aan een simpel autootje voor dagelijks gebruik vind ik het ook wel leuk om mijn keuze bevestigt te zien in een lovende recensie in een of ander
Maar degene die zo'n review pagina maakt moet vooral dat recenseren wat hem interesseert, daar heeft de lezer uiteindelijk het meest aan.
Zelf mag ik graag naar de vlog's van Ralfy kijken, meestal wel aardig betaalbaar spul wat hij recenseert.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:Zelf mag ik graag naar de vlog's van Ralfy kijken, meestal wel aardig betaalbaar spul wat hij recenseert.
Moet ook wel, als je ziet dat ie elke week ongeveer een fles soldaat maakt.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”