Dagje ouder.... minder drinken?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
paps
Senior
Senior

Dagje ouder.... minder drinken?

Ongelezen berichtdoor paps » 15 Okt 2017, 13:27

Met het klimmen der jaren merk ik dat ook ik niet de tand des tijds ongeschonden door ga komen. De conditie wordt minder, blessures helen langzamer, de nauwkeurigheid van sensoren zoals smaak en reuk gaat achteruit en ook het effectief verwerken van een hoeveelheid alcohol in mijn lijf neemt sluipenderwijs steeds meer af.
Bij mij heeft dat geleid tot een aanzienlijke afname van alcoholgebruik. Sinds ik de 50-jaar grens gepasseerd ben is dat nog duidelijker geworden.
Ik kan er niet meer zo goed tegen. Hoe lekker ik mijn welverdiende glaasje single malt ook altijd vind, de na-effecten van een te stevige tasting-ceremonie zijn me te gortig. De day-after ben ik brak, moe, hoofdpijn teistert mijn humeur.
Noodgedwongen beperk ik mijn whisky genoegens maar tot de vrijdagavond en soms ook de zaterdagavond. En dan maximaal 3 glaasjes. Heel soms 4. Doordeweeks moet ik het helemaal niet doen want op mijn werk behoor ik toch enigszins fris te verschijnen. Het bijkomende voordeel is dat ik veel minder geld aan whisky kwijt ben, zo heeft elk nadeel ook wel weer een voordeel.

Hoe beleven de wat oudere aanwezigen onder ons deze effecten? Valt het wel wat mee? Hebben jullie je levensstijl aangepast aan je leeftijd? Of herken je het helemaal niet?

Ik ben benieuwd.
1 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Dagje ouder.... minder drinken?

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 15 Okt 2017, 17:26

Ik ben ook benieuwd :goedgedaan
Top vraag :D
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 16 Okt 2017, 09:29

Ik hoop in februari de leeftijd van 50 jaar te bereiken. De afgelopen 10 jaar heb ik goed kunnen merken dat de jaren beginnen te tellen: kleine kwaaltjes die steeds vaker voor komen en lastiger weg gaan: rug, spieren, botten. Het begint allemaal wat meer en vaker te kraken. V.w.b. het alcoholgebruik: ik heb eigenlijk van mijn 18e tot mijn 48e amper gedronken. Hooguit 1 of 2 keer per jaar eens flink doorzakken, maar daar is dan ook niet zoveel voor nodig. Maar ik had de volgende dag eigenlijk nooit problemen, katers zijn mij vreemd en zelden echt brak. Wanneer ik een proeverij heb die er wat 'dreigend' uitziet dan probeer ik naast de whisky's heel veel water te drinken, en tot nu toe werkt dat prima.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Okt 2017, 18:22

Dagje ouder? Ik ben nog in de bloei van mijn leven, al heb ik Kennedy nog meegemaakt.

Het probleem dat drank erg slecht valt herken ik niet direct hoewel ik me er wel van bewust ben dat je er voor moet waken dat er geen gewenning en/of verslaving ontwikkeld. Maar dat geldt eigenlijk voor alle aangename maar 'slechte' gewoontes en voor genieters van alle leeftijden.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 17 Okt 2017, 20:55

Totaal geen last van. Drink normaliter enkel in het weekend(vrij-za-zondag-middag). Bij een tasting of festival ga ik aardig los en nauwelijks last van.......Kwestie van voldoende water erbij drinken en zo mogelijk wat eten.....
Laten we zeggen dat de leefdtijd wat ervaring met zich meebrengt? :Slainte
0 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Okt 2017, 07:52

MacErik schreef:Laten we zeggen dat de leefdtijd wat ervaring met zich meebrengt? :Slainte

Ook heel belangrijk. Een aantal weken geleden is mijn zoon 18 geworden en die zou wel even een avondje gaan drinken met de ouwe heren, maar geen grenzen kennen, niet nadenken, en ja, dan delf je 't onderspit (voor zover het een wedstrijd was).
Ik heb afgelopen weekend een reünie van het voortgezet onderwijs gehad: 's middags begonnen rond een uur of 4 en doorgezakt tot de volgende morgen half 6. Weliswaar zonder problemen maar de volgende dag (na 4 uurtjes slaap) was niet één van mijn favoriete dagen van 2017. :Party

Reichenbach schreef:Dagje ouder? Ik ben nog in de bloei van mijn leven, al heb ik Kennedy nog meegemaakt.

Maar je wordt wel een dagje ouder.
1 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 18 Okt 2017, 12:59

Ouder worden hou je niet tegen. Maar er zijn nog wel zaken die je eraan kunt doen.
Veel blijven bewegen (sporten) en gezond eten kunnen veel invloed hebben op hoe sterk je je voelt. Ik merk het meteen als ik minder suikers eet, meer beweeg of minder alcohol drink. Een goede spijsvertering helpt bijv. al veel, wat vooral door voeding beïnvloed wordt, al bovenstaande helpt hierbij = alcohol beter kunnen afvoeren. Veel water drinken helpt hierbij inderdaad ook. Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam, omdat je lichaam de gifstoffen die alcohol zijn zo snel mogelijk wil verwerken. Dus plas je die uit. Door water te drinken hou je de vochtbalans beter op peil en versnel je de afvoer van alcohol = je minder rot voelen.

Deze zaken zullen op oudere leeftijd alleen maar heftiger worden, en ook moeilijker te onderhouden. Overgewicht maakt het effect nog erger. Wellicht iets aan de levenswijze aanpassen? Wat evt. ook nog een alternatieve invulling is: 1 glaasje per dag, ipv opbouwen en dan 4 of 5 op 1 avond? Geleidelijk alcohol verwerken is makkelijker dan zo nu en dan een grote lading.

Allemaal wijsheden die ik ook niet volg hoor, maar dat maakt 't niet minder waar ;-)
(teveel) Alcohol drinken is nu eenmaal niet zo gezond.
1 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 18 Okt 2017, 16:57

Ik voel me ineens heel jong met mn 40 jaar.... :hoera
0 x
Afbeelding

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 18 Okt 2017, 22:02

Ik drink doordeweeks sowieso geen alcohol. Het is lekker spul, maar ook wel een beetje gif. Vrijdag- en/of zaterdagavond (ok, een enkele keer ook zondagavond) geniet ik dan des te meer van een paar speciaalbiertjes of whisky's. Beschaafde hoeveelheden, gemiddeld twee drankjes per avond zou ik zeggen. En (dus) nergens last van. Btw ik ben 43 jaar.
1 x
Afbeelding Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Okt 2017, 08:02

Whisky-ettenleur schreef:Ik voel me ineens heel jong met mn 40 jaar.... :hoera

Met 40 jaar bén je ook heel jong. Man, ik zou zo terug willen.

RolfvanderSteen schreef:Ik drink doordeweeks sowieso geen alcohol. Het is lekker spul, maar ook wel een beetje gif. Vrijdag- en/of zaterdagavond (ok, een enkele keer ook zondagavond) geniet ik dan des te meer van een paar speciaalbiertjes of whisky's. Beschaafde hoeveelheden, gemiddeld twee drankjes per avond zou ik zeggen. En (dus) nergens last van. Btw ik ben 43 jaar.

Ik drink een dram als ik daar zin in heb. Gif of geen gif. Dan zou je 't in 't weekend ook niet moeten drinken.
Voordeel van de doordeweekse avonden is dat ik 't dan bij één glaasje hou en dat zijn vaak de ideale avonden voor grain tastings, VBT's, etc. Rustig genieten, proeven en noteren.
1 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”