Daveen schreef:Ik ga even zoeken naar de link, maar er is onderzoek geweest naar de toename in voorraden whisky en de verkoop van whisky over de jaren heen. Dit heeft ook hier ergens op het forum gestaan dacht ik.
Ik put nu even uit mijn herinnering. De omzet in single malt bleef qua omzet relatief hetzelfde (marge stijgt waarschijnlijk vooral). Dus of een fles nu duurder wordt of niet, we geven hetzelfde geld er in totaal aan uit.
Daarnaast groeit de productie echter door en daarmee de voorraden.
Puur economisch gezien kan dit dus niet goed gaan.
Daarnaast is het de vraag of whisky in 2030 of 2040 nog wel een populair drankje is. Zelfs goud heeft zijn flinke ups en downs. En goud kent een groot voordeel ten opzichte van whisky. Dit is maar "beperkt" beschikbaar en kan niet snel bijgemaakt kan worden, in tegenstelling tot whisky.
Het beleggen in whisky voor je pensioen is dus bijna net zo riskant als je pensioen beleggen in het aandeel Heineken.
Oude whisky is niet zomaar bijgemaakt.
Er zal wellicht behoorlijk wat meer whisky gemaakt zijn de laatste +/- 15 jaar maar dat is nu nog geen oude whisky.
Op termijn zal er dus wellicht teveel aanbod zijn maar momenteel nog niet.
Je ziet het toch ook aan wat er op de markt komt.
Amper nog jaren '70, jaren '80 is er veel minder gemaakt en dus ook schaars, jaren '90 is al meer voorkomend.
Maar toch zie je tegenwoordig hoofdzakelijk whisky van begin jaren 2000 en nog jonger.
Zelfs whisky vanaf 2010 is tegenwoordig vaak te koop. Om over de prijzen nog maar te zwijgen.
oudere OB verdwijnen omdat er te weinig stock is... Dus zo'n gigantische voorraad zal er
nog niet zijn.
En als je ziet dat vorige week nog een recordbedrag geveild is voor een vat whisky dan zal de bubbel nog niet zo snel barsten.
Vergeet ook niet dat er meer en meer mensen bijkomen met een fatsoenlijk inkomen.
In de toekomst kijken kan niemand en dat het zo niet gaat blijven daar is iedereen het over eens.
Met de vergelijking met goud (dat je het niet kan bijmaken en whisky wel) ben ik het niet eens.
Het klopt dat je goud niet kan bijmaken, maar Black Bowmore kan je ook niet bijmaken.
En dat is zo voor alle legendarische flessen, ze waren gelimiteerd en er zullen er steeds minder en minder zijn.
Goud kan je niet opdrinken, opeten, het verdampt niet en het verdwijnt niet, whisky wel.