What the hell did Bunnahabhain do in 1989?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Ruud1983
Senior
Senior

Re: What the hell did Bunnahabhain do in 1989?

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 26 Sep 2017, 17:58

FGG schreef:Misschien nam Bunna het niet zo nauw met de regels in 1989?

Zijn geen regels. meer afspraken.
0 x
---Op een sabbatical van whisky---

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 26 Sep 2017, 18:00

squaadgras schreef:Reken ze allemaal eens door, met gemiddelde afname in % p.j. gebasseerd op entry proof van 63.5, voor een avg. age van 26.3.

86 en 87 zijn dan uitschieters schat ik, en in mindere mate 88.

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." :lol:

Edit: dit dus... zie onderstaand (uitgaande van elk jaar afgevuld @ 63.5.

Afbeelding

Zeg er maar eens wat zinnigs over.

1985 mag je van mij wegstrepen uit dit lijstje. Is maar een set van 12 flessen. Voor de rest zie ik dezelfde verschillen. Maar 1991 zou idd ook in de buurt kunnen liggen. Dat viel mij in mijn eerste vergelijking ook al op.

Daarbij ga je hier uit van een lineaire afname (reden dat 1985 zo laag uitvalt, gezien zijn gemiddeld lage leeftijd). Reken het eens exponentieel door.
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 26 Sep 2017, 18:08

Zal ik doen! Wel realistischer indd.
1 x
2 ∞ & →

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 27 Sep 2017, 12:25

Afbeelding

Daarbij aangegeven dat alc. % ook niet exponentieel afneemt - eerder gemiddeld tussen lineair en exponentieel (meegenomen dat een vat gevuld wordt op 63,5% en nooit langer zal rusten dan 40%).
2 x
2 ∞ & →

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 27 Sep 2017, 12:31

Bedankt hiervoor Soren! We zijn weer een stapje verder!

Voor mij is de conclusie nu dat er een verdacht jaar is bij gekomen: 1991. Hoewel het verschil nog groot is met 1989, ligt hier het ABV ook behoorlijk laag... Waanzinnig interessante informatie, want als je naar de 1991 set kijkt zou je dat er niet aan afzien.

Thanks man!
1 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 27 Sep 2017, 12:34

squaadgras schreef:
Daarbij aangegeven dat alc. % ook niet exponentieel afneemt - eerder gemiddeld tussen lineair en exponentieel (meegenomen dat een vat gevuld wordt op 63,5% en nooit langer zal rusten dan 40%).

Eens. Het is heel moeilijk hier echt betrouwbare berekeningen op los te laten. Hoe verder je gaat, op hoe meer aannames/shortcuts je moet stoelen.

Voor mij blijft 1989 een vreemd jaar. Het is niet gezond dat bijna alle vaten (ruim) voor hun 30ste verjaardag gebotteld moeten worden, omdat ze onder de 40% dreigen te gaan. Dat zou een uitzondering moeten zijn, geen regel.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 27 Sep 2017, 14:28

Distilled by the number! :bigsmile

Laten we maar eens volledig De Cock met Céé-Oo-Céé-Kaa op 89 en 91 gaan!
1 x
2 ∞ & →

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 27 Sep 2017, 14:32

squaadgras schreef:Laten we maar eens volledig De Cock met Céé-Oo-Céé-Kaa op 89 en 91 gaan!

Ik wilde eigenlijk volledig met Céé-Oo-Céé-Kaa naar Smalle Lowietje gaan en een goede neut nemen
2 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 08:40

Bericht terug van de distillery:

Mr Ruud1983,

Many thanks for your enquiry to Bunnahabhain Distillery. Your article and work around the 1989 bottlings was a very interesting read indeed. We have checked our records and I am able to confirm that all casks filled at the distillery in 1989 were reduced to 63.5% abv in line with pervious and subsequent years.

We at the distillery hope that you continue to enjoy Bunnahabhain and look forward to welcoming you at the distillery should you choose to visit in the future.

Kind regards,

Stephen Woodcock.

Distilleries Manager.

In de eerste plaats erg tof dat ze de tijd hebben genomen dit uit te zoeken. Aan de andere kant natuurlijk teleurgesteld dat mijn theorie niet is bevestigd. Maar ik ga het nog niet helemaal loslaten omdat ik toch het gevoel heb dat er iets aan de hand is. Ik heb de distillery gevraagd of zij theorien hebben en ga er zelf ook nog eens over nadenken.

Maar als ik niks vind laat ik het los en ga ik gewoon weer van de drank genieten! (oh wacht, dat deed ik al ;) )

BTW. Stephen Woodcock is trouwens Distilleries Manager bij Distell. In de cc stonden ook Andrew Brown (Distillery Manager Bunnahabhain) en Derek Scott (Brand Director bij Distell). Niet de minste mensen! Echt heel gaaf dat ze het zo serieus nemen!
5 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 29 Sep 2017, 09:53

Ik denk serieus dat klimaat een belangrijke factor is. en locatie in het warehouse.
weet je van de bekeken bottelingen of het winter of zomer distillaat is? weet je hoe de seizoenen waren de eerste jaren naar op het vat gegaan te zijn?

en hoeveel het een aardig lijstje van bottelingen is wat je vergelijkt, vraag maar eens hoeveel vaten er wel niet gebotteld zijn in een jaar... dan is enkele tientallen helemaal niks. Bovendien vrijwel allemaal onafhankelijke bottelingen toch? De uitschieters naar boven en beneden dus vaak....
1 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 10:13

laddie teun schreef:Ik denk serieus dat klimaat een belangrijke factor is. en locatie in het warehouse.
weet je van de bekeken bottelingen of het winter of zomer distillaat is? weet je hoe de seizoenen waren de eerste jaren naar op het vat gegaan te zijn?

en hoeveel het een aardig lijstje van bottelingen is wat je vergelijkt, vraag maar eens hoeveel vaten er wel niet gebotteld zijn in een jaar... dan is enkele tientallen helemaal niks. Bovendien vrijwel allemaal onafhankelijke bottelingen toch? De uitschieters naar boven en beneden dus vaak....

Helemaal waar. Met behulp van vatnummers (originele nummers, niet IB nummers, beschikbaar bij 72 van de 102 1989 bottelingen), ben ik weer wat verder.

Van de 72 flessen:
-is er 1 in maart gedistilleerd (kan ik verder niks over zeggen, want niet vatsterkte)
-38 op 20-10
-22 op 23-10
-6 tussen 24-10 en 30-10
-5 op 22-12

Allen najaar dus. Gemiddelde van ABVs per dag liggen bij elkaar in de buurt (alle datums hebben een paar uitschieters naar een hoger ABV, maar de rest ligt (gecorrigeerd naar 25 jaar) rond de 44%).

Maar zoals je zegt, het is een hele kleine set (alleen al op 20-10 zijn er meer dan 100 vaten gevuld). Maar toch zie ik over al de flessen een consistentie in het lage ABV, dus toeval wil ik nog even uitsluiten.

Ik ga maar eens naar klimaatgegevens kijken. Heb jij nog tips waar ik dat zou kunenn gaan zoeken?
Laatst gewijzigd door Ruud1983 op 29 Sep 2017, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 10:18

Ik kreeg trouwens nog een bericht na van de distillery. Ze gaan nog verder zoeken.

Dus wellicht (zoals Teun oppert) kunnen ze wat zeggen over de plek in het warehouse. Of er een specifieke set naar de 'onafhankelijke' markt is gegaan (alles onder een bepaald ABV ofzo).

Ben benieuwd!
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 29 Sep 2017, 11:36

Ruud1983 schreef:
laddie teun schreef:Maar zoals je zegt, het is een hele kleine set (alleen al op 20-10 zijn er meer dan 100 vaten gevuld). Maar toch zie ik over al de flessen een consistentie in het lage ABV, dus toeval wil ik nog even uitsluiten.

goed mogelijk natuurlijk dat de batches die naar de onafhankelijke bottelaars gingen net wat lager in de alcohol zaten en de talloze vaten die ze zelf gebruikt hebben wel wat hoger zaten.....
Andere factor in je vergelijk si dat het van andere jaren nog kleinere sets zijn. Dar kan het gemiddelde omhoog getrokken worden door een vrij klein aantal flessen.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 29 Sep 2017, 11:39

oh ja, voor je klimaatgegevens, die moeten natuurlijk wel heel lokaal zijn. weet je van alle vaten waar ze de gehele periode hebben liggen rijpen? is dat allemaal op de distilleerderij?
0 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 11:48

laddie teun schreef:
Ruud1983 schreef:
laddie teun schreef:Maar zoals je zegt, het is een hele kleine set (alleen al op 20-10 zijn er meer dan 100 vaten gevuld). Maar toch zie ik over al de flessen een consistentie in het lage ABV, dus toeval wil ik nog even uitsluiten.

goed mogelijk natuurlijk dat de batches die naar de onafhankelijke bottelaars gingen net wat lager in de alcohol zaten en de talloze vaten die ze zelf gebruikt hebben wel wat hoger zaten.....
Andere factor in je vergelijk si dat het van andere jaren nog kleinere sets zijn. Dar kan het gemiddelde omhoog getrokken worden door een vrij klein aantal flessen.

Tja. Veel haken en ogen. Over de sets: alle andere vintages bij elkaar genomen is 2 keer zo groot als 1989. En daar zie je niet zoveel 'verdacht' lage ABV tussen. Als je puur kijkt naar bv flessen onder de 45% zijn dat er in 1989 onevenredig veel (bijna niet de vinden in de andere jaartallen), en dan heb je het niet over gemiddelden.

En over je eerste punt, dan zou ik dat over alle jaren verwachten. Of er moet toch iets specifieks gebeurd zijn in 89.

Anyway. Duidelijk is dat ik veel de weinig data heb om iets te bewijzen. Ik blijf op m'n gevoel afgaan en de bal ligt nu weer even bij de distillery (die gaan nu naar de specifieke vaten kijken)
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”