Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Laatste dram van de prachtige mortlach 19y signatory botteling!
, met een volle dram mcclellands islay bottleling (jonge bowmore), en een mooie afsluiter ardbeg 10y 
0 x
Gisteren genoten van de Peated Cask van Balvenie.
0 x
Gisteren een mystery sample van een collega; ik had het niet kunnen raden, hij had zelf geblend
Het bleek een blend van Jim Beam Black - Aged to perfection en McClelland's Islay (jonge Bowmore) in de verhouding 50%/50%. Resultaat was een dram met een subtiel aroma en smaak. Heel lastig waarneembaar (had een Strathisla 12yo als referentie ernaast en die ruik je gelijk). In de neus, smaak en afdronk heel duidelijk honing. In de neus wat tabak en hooi. Smaak heel licht.
Dat tabak herkende ik wel in de Jim Beam Black, die ik ooit had. Eigenlijk totaal geen spoortje van Islay rook / turf.
Leuk om zo eens, blind, geproefd te hebben!

Het bleek een blend van Jim Beam Black - Aged to perfection en McClelland's Islay (jonge Bowmore) in de verhouding 50%/50%. Resultaat was een dram met een subtiel aroma en smaak. Heel lastig waarneembaar (had een Strathisla 12yo als referentie ernaast en die ruik je gelijk). In de neus, smaak en afdronk heel duidelijk honing. In de neus wat tabak en hooi. Smaak heel licht.
Dat tabak herkende ik wel in de Jim Beam Black, die ik ooit had. Eigenlijk totaal geen spoortje van Islay rook / turf.
Leuk om zo eens, blind, geproefd te hebben!

0 x
Ik was maandagavond met een kennis naar een jeneverproeverijtje geweest. De 3 jenevers die ik proefde waren niet echt mijn ding. Er zat een Bols bij die meer van vloerpoets weg had.
Om toch nog even op 'whisky' te komen: als toetje kreeg ik een oude langgerijpte jenever te proeven. Die was verrassend lekker: als ik hem blind geproefd had zou ik hebben gedacht dat het een erg zachte Bourbon was. Helaas lette ik niet op bij de naam van het drankje, maar het was een villiers of zo? Van die jenever zie ik mezelf wel een fles aanschaffen.
Om toch nog even op 'whisky' te komen: als toetje kreeg ik een oude langgerijpte jenever te proeven. Die was verrassend lekker: als ik hem blind geproefd had zou ik hebben gedacht dat het een erg zachte Bourbon was. Helaas lette ik niet op bij de naam van het drankje, maar het was een villiers of zo? Van die jenever zie ik mezelf wel een fles aanschaffen.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

turfsmurf schreef:Om toch nog even op 'whisky' te komen: als toetje kreeg ik een oude langgerijpte jenever te proeven. Die was verrassend lekker: als ik hem blind geproefd had zou ik hebben gedacht dat het een erg zachte Bourbon was. Helaas lette ik niet op bij de naam van het drankje, maar het was een villiers of zo? Van die jenever zie ik mezelf wel een fles aanschaffen.
Dat zal dan een Filliers 1990 vintage geweest zijn. Dat is een jenever van 19 jaar oud die gerijpt heeft in bourbonvaten. Dat ruik je meteen als je de fles opent. Ik heb hem eind 2009 aangeschaft en hij ging niet lang mee. De bourbon invloeden vervagen wel een beetje als de inhoud van de fles zakt, maar hij blijft erg lekker. Hij is ook gebotteld aan 43 % vol. als ik me niet vergis.
Hier is er één en ander gepost over die jenever.
Het gaat dus over deze.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Vanavond voor de Islay whisky.
Eerst een Bowmore 12yo en nu een Smokehead
Eerst een Bowmore 12yo en nu een Smokehead
0 x
Ik geniet nu van een heerlijke Arran van 10 jaar van Gordon & MacPhail 
0 x
johan brugge schreef:Dat zal dan een Filliers 1990 vintage geweest zijn.
Volgens mij herken ik de fles, dat moet hem geweest zijn. Dank!
Ik vermoed dat dit een uitzondering is onder jenevers, maar wel een goede.
Gisteren op: Caol Ila CS. Altijd leuk, dit spul. Als je er wat water bij doet is het net alsof je de pin uit een smaakhandgranaat trekt. Ook opmerkelijk is dat hij direct mistig werd na een paar theelepeltjes water.
0 x
Mistige whisky
turfsmurf schreef:.. Ook opmerkelijk is dat hij direct mistig werd na een paar theelepeltjes water.
@turfsmurf, misschien zelfs minder opmerkelijk dan kenmerkend
Zie Onrechtmatigheden of troebelheid in (oude) whisky en "Crafted Whisky", wat wordt hier bedoeld ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Mistige whisky
Piet schreef:turfsmurf schreef:.. Ook opmerkelijk is dat hij direct mistig werd na een paar theelepeltjes water.
@turfsmurf, misschien zelfs minder opmerkelijk dan kenmerkend![]()
Ik snap dat deze mist een goed teken is, maar ik heb ook andere CS whisky's die veel minder troebel worden na het toevoegen van even veel water. Deze Caol Ila heeft dus blijkbaar een hoop extra smaak die er gelukkig niet uitgekoelfilterd is. Ook grappig: toen de verwarming het even niet deed in de afgelopen winter werden sommige flessen al mistig op de plank.
0 x
Net een Strathisla 12yo ingeschonken. Niet te moeilijk doen vanavond!
0 x
Net een Glenfarclas 15YO uitgeschonken. Het heeft een paar drams nodig gehad, maar ik begin hem eindelijk te appreciëren. Hier heb ik in het begin moeite mee gehad...
0 x
De eerste vanavond was 'n Glenfarclas 105 - gewoon 'n dijk van 'n whisky! Met redelijk veel caramel, abrikozen, appel en uiteraard sherry! Bang for your buck whisky! En 'n heerlijk, lange finish. Top whisky!
Daarna 'n Glenmorangie Finealta en uiteindelijk 'n Yoichi 1991( de lekkerste van de drie
).
Cheersz,
René
Daarna 'n Glenmorangie Finealta en uiteindelijk 'n Yoichi 1991( de lekkerste van de drie
Cheersz,
René
0 x
'N Highland Park 12y ( old label , 2006 )

0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”