caskstrength schreef:Met name het Noord-Korea-gebeuren voelt alsof aan mijn integriteit getwijfeld wordt. Dat vind ik zeer onprettig, en ontneemt mij eigenlijk iedere zin om nog op welke manier bij te dragen aan dit forum.
Ik ben één van degenen die de termen censuur en Koreaans heeft gebruikt, en wil wel toelichten waarom ik die termen gebruikt heb. 'Koreaans' niet zozeer omdat ik een privé-eigendom met een overheid vergelijk of wat dan ook, het was enkel een manier om mijn gevoel van censuur mee te onderstrepen ("censuur van de Koreaanste soort"), en uiteraard verder geen enkele associatie met andere uiterst bedenkelijke praktijken van dat land.
Ik hou het hier dan ook verder bij de toelichting op 'censuur'. Dat gevoel kreeg ik op een gegeven moment écht. Als je het hebt over topics waar eerder al gewaarschuwd is om het weer 'on topic' te houden is er misschien wel wat te zeggen voor verwijderen daarna. Al vond ik wel dat ook dáár selectief mee omgegaan is, want geregeld zijn off-topic posts vervolgens niet verwijderd maar verplaatst naar een beter passend topic óf hebben een eigen topic gekregen. De post van ovanpuyvelde was misschien wat off-topic en ná jouw waarschuwing gepost, maar bevatte wel dusdanig sterke en belangrijke inhoudelijke punten aangaande het forum zelf (het sluit zelfs naadloos aan op waar we het hier in dít topic over hebben) dat het me echt bevreemde dat dit ogenschijnlijk achteloos werd verwijderd cq weggemoffeld voor 'het grote publiek'.
Dit vond dan ook nog plaats slechts enkele dagen nadat een post van Peter87 en vervolgens héél topic van Oogadal werd verwijderd. Een topic betreffende een bottleshare, waar iemand spontaan nog eens vroeg hoe het er mee stond en of deze nog doorging (ongetwijfeld onwetend dat Edwin op dat moment al geen onderdeel meer uitmaakte van het forum). Peter reageerde enkel dat de share niet meer doorging en dat/omdat Edwin zijn account op HWF had laten verwijderen. Niets meer en niets minder, geen verdere mening of verwijten what so ever.
Dat dít vervolgens ook allemaal razendsnel verwijderd werd zette mij aan het denken, wáárom wordt dit verwijderd? Ik kon niets anders concluderen dan dat de situatie met Edwin kennelijk erg gevoelig lag, dit misschien wel het beeld van het vriendelijke en behulpzame forum aantastte, en daarom snel uit het zicht moest worden gehaald. Een andere reden kan ik nu nog steeds echt niet bedenken, daar het forum verder nog vol staat met oude, niet meer relevante topics van personen die soms ook al lang niet meer actief zijn op dit forum, maar ook gewoon blijven staan (en prima, waarom ook niet).
Het is dus de combinatie van een aantal factoren geweest (de genoemde voorbeelden plus eerder gegum) waardoor in ieder geval bij mij het gevoel heel sterk is opgekomen dat bepaalde onderwerpen vooral niet zichtbaar moesten/mochten zijn. En als ik dat dan in een term moet vatten, kom ik op 'censuur'...
Of ik daarbij heb getwijfeld aan je integriteit? Geen idee of je het zo zou moeten noemen, zó heb ik het zelf in ieder geval niet beredeneerd. Ik zag het vooral als het krampachtig verdedigen en in stand houden van een gekozen omgangsvorm en uitstraling van het forum. Ik voelde me daar heel ongemakkelijk bij, merkte dat ik ook een aantal keren een post aan het schrijven was maar deze vervolgens vlak voor verzenden toch maar weer verwijderd heb, met de gedachte dat de gum er waarschijnlijk tóch wel overheen zou gaan. Posts waarvan ik het gevoel had dat ik die een tijd geleden nog wel probleemloos zou hebben kunnen plaatsen.
Ik had ook gewoon in stilte de boel de boel kunnen laten, maar heb besloten in plaats daarvan toch maar mijn ongenoegen kenbaar te maken, temeer daar ik het gevoel had dat ik bepaald niet de enige was (wat ook wel is gebleken inmiddels) én het forum me kennelijk genoeg aan het hart ligt om niet zo maar in stilte afscheid van te nemen. Daarvoor vind/vond ik het veel te leuk en leerzaam.
Daarbij wil ik benadrukken dat het absoluut niet als een persoonlijke aanval moet worden gezien, ik ageer puur op de manier waarop je jouw rol als moderator invult.
Als mijn beeld van de situatie en de getrokken conclusies niet juist (blijken te) zijn en jij daarmee je (persoonlijke) integriteit in twijfel voelt getrokken, dan spijt me dat oprecht en bied ik daar mijn excuses voor aan.