Single malt Whisky, Helen Arthur
Single malt Whisky, Helen Arthur
Titel:Single malt Whisky
Auteur: Helen Arthur
ISBN: 90-5764-002-3, hardcover, handformaat
Taal: Nederlandse vertaling (dit is de 1998 uitgave)
Uitgever: Librero
Dit is een soort catalogus met informatie en proefrapporten over Schotse malts en een Japanse malt, in de trend van de Malt Whisky Companion en The Malt Whisky File, etc.
Het is opgebouwd uit drie delen.
Deel 1: van geschiedenis tot productie en hoe te drinken (nosing & tasting). De Schotse whiskygebieden en distilleerderijen staan er in met een kaartje. Dit is het kaartje dat Whiskyslijterij De Koning gebruikt bij hun Online Nosing & Tasing (Online NaT).
Deel 2: de distilleerderijen alfabetisch onder vermelding van de streek, adres, oprichtingsjaar, en technische informatie. De proefnotities geven kenmerken van geur en smaak en zijn geïllustreerd met een foto van de fles en/of etiket, soms van de brouwerij en/of een landschapsfoto. Géén score ! Op het eind van dit deel wat over likeuren.
Deel 3: Appendix met termen, recepten en een alfabetisch register.
Auteur: Helen Arthur
ISBN: 90-5764-002-3, hardcover, handformaat
Taal: Nederlandse vertaling (dit is de 1998 uitgave)
Uitgever: Librero
Dit is een soort catalogus met informatie en proefrapporten over Schotse malts en een Japanse malt, in de trend van de Malt Whisky Companion en The Malt Whisky File, etc.
Het is opgebouwd uit drie delen.
Deel 1: van geschiedenis tot productie en hoe te drinken (nosing & tasting). De Schotse whiskygebieden en distilleerderijen staan er in met een kaartje. Dit is het kaartje dat Whiskyslijterij De Koning gebruikt bij hun Online Nosing & Tasing (Online NaT).
Deel 2: de distilleerderijen alfabetisch onder vermelding van de streek, adres, oprichtingsjaar, en technische informatie. De proefnotities geven kenmerken van geur en smaak en zijn geïllustreerd met een foto van de fles en/of etiket, soms van de brouwerij en/of een landschapsfoto. Géén score ! Op het eind van dit deel wat over likeuren.
Deel 3: Appendix met termen, recepten en een alfabetisch register.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Single malt Whisky, Helen Arthur
Dit boek kom ik regelmatig tegen op bijvoorbeeld Marktplaats.
Zijn deze gecategoriseerd per distilleerderij? Hoeveel verschillende whiskies van 1 merk bespreken ze? Of, net zoals je zo vaak ziet, 1 (de profiel)whisky per distileerderij?
Piet schreef:De proefnotities geven kenmerken van geur en smaak en zijn geïllustreerd met een foto van de fles en/of etiket
Zijn deze gecategoriseerd per distilleerderij? Hoeveel verschillende whiskies van 1 merk bespreken ze? Of, net zoals je zo vaak ziet, 1 (de profiel)whisky per distileerderij?
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

In 2008 is er bij Apple Press een update van Helen's boek verschenen. ISBN 978 1 84543 275 1.
Het heet nu "The Connoisseur's Guide to Whisky".
Helen is een van de zeer weinige vrouwelijke whisky auteurs en alleen daarom al is het bijzonder.
De 1998 editie is een herdruk. De eerste versie is verschenen in 1997.
Helen heeft nog twee boeken op haar naam staan:
Whisky - the water of life, ook in het Nederlands verschenen (2001)
A Teacher's Tale - de geschiedenis van het merk Teacher's (2005)
Helen was jarenlang actief in de marketing van de whisky industrie.
Zij werkt veel samen met Caroline Dewar, met wie zij samen enkele jaren
het boekje "Whisky Jottings" samenstelde
Het heet nu "The Connoisseur's Guide to Whisky".
Helen is een van de zeer weinige vrouwelijke whisky auteurs en alleen daarom al is het bijzonder.
De 1998 editie is een herdruk. De eerste versie is verschenen in 1997.
Helen heeft nog twee boeken op haar naam staan:
Whisky - the water of life, ook in het Nederlands verschenen (2001)
A Teacher's Tale - de geschiedenis van het merk Teacher's (2005)
Helen was jarenlang actief in de marketing van de whisky industrie.
Zij werkt veel samen met Caroline Dewar, met wie zij samen enkele jaren
het boekje "Whisky Jottings" samenstelde
0 x
JayDie schreef:Zijn deze gecategoriseerd per distilleerderij? Hoeveel verschillende whiskies van 1 merk bespreken ze?
Alfabetisch en ik denk compleet. Helen geeft inderdaad één proefrapport per distilleerderij.
De "The Malt Whisky File" geeft er vaak veel meer per malt, soms wel tien, verschillende leeftijden, speciale uitgaven en meerdere bottelings. De "Malt Whisky Companion" geeft er nog veel meer. Dit zijn de drie "guides" die ik heb en dus kan vergelijken.
0 x
Piet schreef:De "The Malt Whisky File" geeft er vaak veel meer per malt, soms wel tien, verschillende leeftijden, speciale uitgaven en meerdere bottelings. De "Malt Whisky Companion" geeft er nog veel meer. Dit zijn de drie "guides" die ik heb en dus kan vergelijken.
Zelf heb ik de "Whisky Bible" van Jim Murray; hier staan wel bijna 'alle' whiskies in... Maar zoals ik eerder schreef helaas soms erg korte omschrijving.
0 x
Wat is het verschil tussen de volgende twee:
Is dat puur de druk (ene ouder dan de ander), of misschien de taaluitgave (een Engels, andere Nederlands)? Of toch een totaal ander boek?
Het boek met de witte kaft vond ik al op de site van uitgever Librero. In dit geval een Nederlands exemplaar voor maar EUR 4,95 (maar helaas niet leverbaar). Het andere exemplaar (blauwe kaft) kom ik tegen op een andere site. Ook een Nederlands exemplaar.
Kon zo snel niets vinden over het uitgave jaar. Vermoed dat het om boeken met dezelfde inhoud gaat, maar een andere druk.
Welke heb jij, Piet?
Is dat puur de druk (ene ouder dan de ander), of misschien de taaluitgave (een Engels, andere Nederlands)? Of toch een totaal ander boek?
Het boek met de witte kaft vond ik al op de site van uitgever Librero. In dit geval een Nederlands exemplaar voor maar EUR 4,95 (maar helaas niet leverbaar). Het andere exemplaar (blauwe kaft) kom ik tegen op een andere site. Ook een Nederlands exemplaar.
Kon zo snel niets vinden over het uitgave jaar. Vermoed dat het om boeken met dezelfde inhoud gaat, maar een andere druk.
Welke heb jij, Piet?
0 x
Ik heb de blauwe versie en die was destijds een paar tienjes guldens. Ik zie dat veel Whisky zaken (ook flessen) nu in €uro's kost wat het rond 2001 in Florijnen was.
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Bijgaand de omslag van de herziene versie waar ik eerder aan refereerde.
- Bijlagen
-
- booksinglemalt.jpg (3.99 KiB) 3831 keer bekeken
0 x
@Hans: zijn de twee versies van m'n eerdere post ook herziende versies? In welke volgorde moet ik het zien (en weet je ook jaar van uitgave)?
Thanks alvast!
Thanks alvast!
0 x
Piet schreef:Ik heb de blauwe versie
Piet, welk jaar van uitgave / druk? Ik heb nu de witte versie. Leuk boekje, maar wel (qua afbeeldingen) verouderd. Mijn uitgave: (c) 1997, uitgave 2002.
0 x
Piet schreef:Mijn versie is van 1998.
...en dan ook (c)1997? Uitgave (druk) 1998?
0 x
Ja, althans 1997 (c) Engelse uitgave en
1998 (c) Nederlandstalige Editie.
1998 (c) Nederlandstalige Editie.
0 x
Mooi! Dan is mijn vraag ook beantwoord:
De blauwe is dus ouder dan de witte. Althans... de blauwe heeft een (c) 1998 NL, de witte een (c) 2002 NL. Beide (c) 1997 ENG.
Voor de volledigheid het ISBN nummer van de witte editie: 90 5764 236 0
Was er gisteren in aan het lezen en dan is het leuk te lezen dat toen de Arran whisky nog niet op de markt was (geen minimaal 3yo) en bij Ardbeg "Over 10 jaar komen nieuwe voorraden van deze heerlijke whisky op de markt"
JayDie schreef:In welke volgorde moet ik het zien (en weet je ook jaar van uitgave)?
De blauwe is dus ouder dan de witte. Althans... de blauwe heeft een (c) 1998 NL, de witte een (c) 2002 NL. Beide (c) 1997 ENG.
Voor de volledigheid het ISBN nummer van de witte editie: 90 5764 236 0
Was er gisteren in aan het lezen en dan is het leuk te lezen dat toen de Arran whisky nog niet op de markt was (geen minimaal 3yo) en bij Ardbeg "Over 10 jaar komen nieuwe voorraden van deze heerlijke whisky op de markt"
0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”