Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 29 Mar 2011, 18:20

gewoon een vacuvin dop erin. Gaat prima.
Alleen niet vacuum trekken
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 29 Mar 2011, 20:13

GJR schreef:Hoop niet dat je bedoelt dat je fles via het Vacuvin systeem vacuum gaat trekken, schijnt de drank niet tegen te kunnen. Op een Cognac site (van een leverancier, weet alleen niet meer welke) al eens gelezen dat Vacuvin bij hoog alcoholische dranken er voor zorgt dat de vluchtige stoffen verdwijnen (zeker bij meer dan 1 keer gebruik) en zorgt er voor dat de drank bij het openen een (smaak-) opdonder krijgt die niet positief schijnt !.

Heeft er iemand hier al ervaring mee?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Mar 2011, 20:35

KSB66 schreef:gewoon een vacuvin dop erin. Gaat prima.
Alleen niet vacuum trekken

...maar dan ligt 'ie er los op; hij klemt dan niet (of is de hals van een whisky fles smaller dan die van een wijn fles...)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 29 Mar 2011, 20:49

Volgens een Zwitser die ik op een whiskyforum ontmoet heb, gaan er met zo'n vacuvin dop componenten die in de fles zitten verloren en verliest de whisky zo aan kwaliteit. Vandaar mijn vraag.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 18 Mei 2011, 16:39

johan brugge schreef:Volgens een Zwitser die ik op een whiskyforum ontmoet heb, gaan er met zo'n vacuvin dop componenten die in de fles zitten verloren en verliest de whisky zo aan kwaliteit. Vandaar mijn vraag.

Heeft ie ook uitgelegd waarom en hoe.
De fles zit dicht, de dop is niet in contact met de whiskey. Hoe gaan die componenten dan verloren?
0 x

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Kurk of schroefdop

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 23 Aug 2011, 15:12

Ik zet mijn vraag hier maar neer, want het heeft er min of meer mee te maken.

Ik heb laatst een liter fles glendiddich aangeschaft en nu heb ik daar gisteren een glaasje uit gedronken. Echter tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat het een kurk is (met daarop een sierdop). Misschien een rare vraag, maar is mijn whisky dan net zo lang houdbaar als een normale fles met een draaidop?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Kurk of schroefdop

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Aug 2011, 15:18

pyro-tukker schreef:.... net zo lang houdbaar als een normale fles met een draaidop?

Normaal ? Hoezo ? Is maar net wat je normaal noemt.

Ik heb een fles of 80 malt-whisky staan.... ik heb er geen gezien met een "normale" draaidop en ik maak me geen zorgen.
Dan hoor je ook nooit de stimulerende (endorfine) plop bij het opentrekken.
Het antwoord lijkt me dus Ja.

Hooguit het advies van af en toe even omdraaien volgen... maar dat heb ik ook nooit gedaan. Doe ik nu wel een tijdje voordat ik een oude fles open.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 24 Aug 2011, 13:58

Met normale dop bedoel ik een plastic-ijzer draaidop. Dit zie ik als normaal, want ik heb nog nooit een whisky fles gezien met een ander soort dop :P

Maar er zal dus niks gebeuren. Goed te weten, dan hoef ik hem niet al te snel op te drinken :D
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2011, 08:21

Ik weet niet of het al een keer voorbij gekomen was, maar bij de Xenos kun je een setje van 4 dop-kurken kopen. Precies zo'n kurken als in een whisky fles.

Of ze passen weet ik niet, weet wel dat de ene kurk niet zomaar op een andere (whisky)fles past...
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 08 Nov 2011, 09:18

pyro-tukker schreef:Met normale dop bedoel ik een plastic-ijzer draaidop. Dit zie ik als normaal, want ik heb nog nooit een whisky fles gezien met een ander soort dop :P

Ik moet me hier toch bij Piet aansluiten. Ik heb werkelijk nog nooit een fles whisky gehad waar geen kurk in zat. Wat voor spul drink jij man? :HitHead
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2011, 09:19

Ik heb altijd wel wat kurken liggen maar die van Edradour is zo'n dikbuik fles met een brede hals van 24 mm... en zo iets heb ik helaas net niet liggen,

Ik heb wel een Cardhu met een mooie hardhouten stop eraan maar die is weer net een paar mm te dik :Cry
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 08 Nov 2011, 09:21

Ik ben zelf een tijdje geleden trouwens ook begonnen met het bewaren van de kurken van lege flessen. Je weet maar nooit of het nog eens van pas komt, al is bij mij nog nooit een kurk kapot gegaan.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2011, 10:15

totalatool schreef:Ik ben zelf een tijdje geleden trouwens ook begonnen met het bewaren van de kurken van lege flessen. Je weet maar nooit of het nog eens van pas komt, al is bij mij nog nooit een kurk kapot gegaan.

Maar helaas zijn die kurken toch net altijd weer een ander maatje.

@Piet: die Deanston met gebroken kurk: ik had een kunststof kurk van David Stirk's Exclusive range liggen. Die past opzich, maar zakt als je de kurk in de fles duwt weer weg. Kurk aan de bovenkant smaller / fles in de diepte breder... :HitHead

totalatool schreef:
pyro-tukker schreef:Met normale dop bedoel ik een plastic-ijzer draaidop. Dit zie ik als normaal, want ik heb nog nooit een whisky fles gezien met een ander soort dop :P

Ik moet me hier toch bij Piet aansluiten. Ik heb werkelijk nog nooit een fles whisky gehad waar geen kurk in zat. Wat voor spul drink jij man? :HitHead

Nou, nou... niet zo oneerbiedig! :nono Blends en Ierse whiskey hebben vaak schroefdoppen. Maar ook Pure Malts (Blended Malts), bv. m'n Blairmhor had ook een schroefdop. Toegeven: het zijn vaak de goedkopere flessen, dat wel.

Wel zie ik de kurken dop als 'normaal' bij whisky, maar ook bij wijn, hoewel je daar ook steeds meer schroefdoppen ziet (of kijk ik dan ook alleen naar het 'goedkope' segment ;-))
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2011, 12:23

:offtopic
JayDie schreef:...Wel zie ik de kurken dop als 'normaal' bij whisky, maar ook bij wijn, hoewel je daar ook steeds meer schroefdoppen ziet (of kijk ik dan ook alleen naar het 'goedkope' segment ;-))

Inderdaad de goedkopere Wijnen maar dat is deels koudwatervrees ... dan wel vrees voor reputatieverlies of zo.

Want: Bij Wijn is de kurk zeer functioneel. De wijn moet kunnen "ademen" om zo op fles te rijpen. Maar dat gaat vooral om de betere rode wijnen.

Er wordt steeds meer wijn gemaakt, zowel rood als wit, die jong gedronken kan of zelfs moet worden en die dus niet hoeft te ontwikkelen op fles. Daar worden de "plastic-kurken" al langer en steeds vaker gebruikt maar je ziet ook steeds vaker schroefdoppen. En ja ook vaker bij de wat duurdere flessen.
Ik vindt het heel handig. Die "plastic-kurken" doen dan wel wat vertrouwder aan en breken niet maar zitten soms zo vast dat ze er nauwelijks uit te krijgen zijn. Doe dan maar een schroefdop. Nog eenvoudiger voor het bewaren bovendien.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 12 Dec 2011, 15:49

JayDie schreef:
totalatool schreef:Ik ben zelf een tijdje geleden trouwens ook begonnen met het bewaren van de kurken van lege flessen. Je weet maar nooit of het nog eens van pas komt, al is bij mij nog nooit een kurk kapot gegaan.

totalatool schreef:

Nou, nou... niet zo oneerbiedig! :nono Blends en Ierse whiskey hebben vaak schroefdoppen. Maar ook Pure Malts (Blended Malts), bv. m'n Blairmhor had ook een schroefdop. Toegeven: het zijn vaak de goedkopere flessen, dat wel.

Wel zie ik de kurken dop als 'normaal' bij whisky, maar ook bij wijn, hoewel je daar ook steeds meer schroefdoppen ziet (of kijk ik dan ook alleen naar het 'goedkope' segment ;-))

Om hier even terug te komen op de 'draaidop-discussie'. Net mijn fles Bowmore 1998 AM geleverd gekregen. Die heeft ook een draaidop, blijkbaar wordt het dus toch niet alleen gedaan in het goedkopere segment...

Afbeelding
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”