WhiteMonkey schreef:MadMaster schreef:Tijdens de net afgelopen Whisky Op Zee Mini Cruise gekocht na 'voorproeven' aldaar:
- MacDuff 1969, Lonach (Duncan Taylor), 38y, 40,3%
- Linkwood 1998, Ultimate, 12y, Hogshead, cask 5120, 46,0%
- Tamdhu 2004, Ultimate, 6y, Sherry Butt, cask 5440, 60,2 %
Aangezien de MacDuff enigzins ver buiten het budget ligt, vroeg ik me af of je kon laten weten wat je van de Tamdhu en Linkwood vind? Klopt mijn indruk dat de Tamdhu een sherry-bom is? En hoe verhoudt de Linkwood van Ultimate zich tot de 19-jarige van Signatory?
Laat ik nu toevallig op verzoek van iemand anders al (snelle) proefnotities van die 2 whiskies te hebben gemaakt.
Ik vind het allebei zeer goede whiskies, leeftijd en prijs in ogenschouw nemend:
Ultimate Tamdhu 2004-2011, 6y, 60,2% Kleur: Korengoud
Body: Midden, tamelijk snelle legs
Nose: Citrus, Tabak, wat Maggi
Palate: Christmas Pudding, Kastanjes, Fudge, mooi zoetje
Finish: Relatief kort, Zoethout
Ultimate Linkwood, 1998-2011, 12y, 46% Kleur: Strogoud
Body: Dun, zeer snelle, dunne legs
Nose: Tropisch fruit (ananas), Fris, Jong gras, Vanille
Palate: Gedroogde abrikozen, Zuurstokken, Vanille
Finish: Middenlang, Brusselse kermis biscuits, licht zeepje op het eind
Op de fles staat dat deze whisky op een Hogshead cask heeft gerijpt.
Ik heb Jan Beek na het proeven gevraagd of hij wist wat voor soort Hogshead dit was (bourbon/sherry/anders...) , aangezien het zoete van sherry er wel in zit, maar niet overheerst. Ook worden hogsheads minder vaak gebruikt voor sherry, dus of het een echt sherryvat geweest is niet helemaal duidelijk, hoewel Jan dacht van wel...
Welke 19-jaar oude Signatory Linkwood bedoel je? Ik heb zo'n 25 Linkwoods staan en vele Linkwoods kenmerken zich door wat melkzuur/zwavel, wat ik, vreemd genoeg misschien, vaak wel lekker vind.
Deze nieuwe Ultimate heeft dat absoluut niet en is een heel apart geval en zeer gunstig geprijsd (heb er met 10% Cruise-korting 33 Euro voor betaald).