Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Lakervt
Senior
Senior

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 07 Aug 2017, 18:46

Iemand de Kelpie al mogen proeven?
De 10, Corryvrecken en Dark Cove vond ik heerlijk. Onlangs de Ugadaal en SN 2010 mogen proeven maar daar weer minder over te spreken. Ze zijn zo extreem verschillend. Iemand een mening over de Kelpie?
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 08 Aug 2017, 09:09

Lakervt schreef:Iemand de Kelpie al mogen proeven?
De 10, Corryvrecken en Dark Cove vond ik heerlijk. Onlangs de Ugadaal en SN 2010 mogen proeven maar daar weer minder over te spreken. Ze zijn zo extreem verschillend. Iemand een mening over de Kelpie?

Bij gebrek aan proefnotities laat ik het proberen zo uit te leggen;
1) Auriverdes
2) Uigeadail
3) Ten / Corryvreckan
4) Perpetuum
5) Kelpie

Waarbij aangetekend dat de Kelpie niet vies is, maar ik hem heel erg waterig vond (met een beetje zilt).
Maar om nu te zeggen dat ik er van onder de indruk was... Neuh. De Oogie en Vrekkie zijn wat dat betreft voller van smaak [romiger?]

Ik hoop dat je we wat mee kan.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 08 Aug 2017, 10:03

edwinedje schreef:

Bij gebrek aan proefnotities laat ik het proberen zo uit te leggen;
1) Auriverdes
2) Uigeadail
3) Ten / Corryvreckan
4) Perpetuum
5) Kelpie

Waarbij aangetekend dat de Kelpie niet vies is, maar ik hem heel erg waterig vond (met een beetje zilt).
Maar om nu te zeggen dat ik er van onder de indruk was... Neuh. De Oogie en Vrekkie zijn wat dat betreft voller van smaak [romiger?]

Ik hoop dat je we wat mee kan.

:Slainte

Hoi Edwin,

Dank voor de info. Klinkt als niet direct de moeite waard om direct een fles te halen. Ff wachten tot ik hem ergens voorbij zie komen.
:nat
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Aug 2017, 10:16

Hey Tristan, ik heb zowel de Committee Release als de gewone release van de Kelpie geproefd. Zoals de laatste jaren eigenlijk altijd het geval is bij deze Ardbeg Day-releases: je bent wat mij betreft beter af met een van de reguliere expressies van Ardbeg (Ten, Ardbeg, Uigeadail). Daarmee bedoel ik niet dat de Kelpie een slechte whisky is, maar wel dat de prijs/kwaliteit-verhouding niet in balans is.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Aug 2017, 10:33

Daarbij aangetekend dat de Committee Release een stuk goedkoper was dan de latere release: € 84.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Aug 2017, 11:00

caskstrength schreef:Daarbij aangetekend dat de Committee Release een stuk goedkoper was dan de latere release: € 84.

True, maar dit jaar vond ik de kwaliteit van de Committee Release voor de verandering lager dan die van de gewone release, dus dan is het logisch dat ie minder kost ;)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 08 Aug 2017, 11:45

thijs100 schreef:
Hey Tristan, ik heb zowel de Committee Release als de gewone release van de Kelpie geproefd. Zoals de laatste jaren eigenlijk altijd het geval is bij deze Ardbeg Day-releases: je bent wat mij betreft beter af met een van de reguliere expressies van Ardbeg (Ten, Ardbeg, Uigeadail). Daarmee bedoel ik niet dat de Kelpie een slechte whisky is, maar wel dat de prijs/kwaliteit-verhouding niet in balans is.

Volledig mee eens. Gewoon de standaard releases kopen....die zijn gewoon meer dan goed zat :-)
0 x

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 08 Aug 2017, 12:52

Dank voor de info. Dan eerst maar weer een Corryvreckan in het winkelwagentje leggen... :)
2 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 09 Aug 2017, 15:56

Ardbeg = Marketing (de laatste tijd in ieder geval). De Kelpie past prima in dit concept. Qua smaak zeer weinig om het lijf. Gelukkig smaken verschillen, maar ik vond het simpelweg niet lekker. Op naar de volgende " cashcow" voor Ardbeg.
1 x

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 09 Aug 2017, 16:19

Thedge schreef:

Ardbeg = Marketing (de laatste tijd in ieder geval). De Kelpie past prima in dit concept. Qua smaak zeer weinig om het lijf. Gelukkig smaken verschillen, maar ik vond het simpelweg niet lekker. Op naar de volgende " cashcow" voor Ardbeg.

Nou, ik heb dus laatst de 10 voor het eerst gehad, na een aantal anderen zoals hierboven, en daar was ik het meest van onder de indruk. Ik was bijzonder verrast! Soms toch maar gewoon bij de basis beginnen... :bigsmile
1 x

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 09 Aug 2017, 16:38

Zijn er overigens, niet te prijzige (+- € 100-150) Ardbegs te koop van oudere leeftijden? OB's? Ik heb ze nog niet kunnen vinden. Alleen maar NAS na de 10?
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Aug 2017, 16:45

Nee. De distilleerderij is een tijd dicht geweest. Vanaf heropening in 1997 zijn er geen standaardbottelingen van ouder dan 10 jaar uitgekomen. Het enige dat is uitgekomen, zijn de Twenty One (a € 370, vorig jaar) en single casks (geen idee hoe die verkrijgbaar zijn en wat ze kosten.

Dus voor het oudere spul zul je echt een flinke portemonnee moeten meebrengen. Dit jaar komt trouwens de Twenty Something (23 yo) uit.

Ook komt de An Oa uit, maar dat is dan weer een NAS.
0 x

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 09 Aug 2017, 18:49

caskstrength schreef:Nee. De distilleerderij is een tijd dicht geweest. Vanaf heropening in 1997 zijn er geen standaardbottelingen van ouder dan 10 jaar uitgekomen. Het enige dat is uitgekomen, zijn de Twenty One (a € 370, vorig jaar) en single casks (geen idee hoe die verkrijgbaar zijn en wat ze kosten.

Dus voor het oudere spul zul je echt een flinke portemonnee moeten meebrengen. Dit jaar komt trouwens de Twenty Something (23 yo) uit.

Ook komt de An Oa uit, maar dat is dan weer een NAS.

Dat is dus de enige na de 10. Ik heb ze bij Drankenwereld en Woudenbergdranken gezien. Toch behoorlijk aan de prijs.
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 21 Aug 2017, 12:07

ARDBEG ANNOUNCES THE LAUNCH OF NEW CORE RANGE EXPRESSION
Ardbeg has today announced the launch of its first new addition to its core range of single malt Scotch whiskies in over a decade.

Ardbeg An Oa (46.6% ABV) is a no age statement bottling, which has been produced using whiskies that were originally matured in Pedro Ximénes, virgin oak and ex-bourbon barrels, before being married together in a specially created French oak vat.
Bijlagen
Ardbeg_AnOa.jpg
Ardbeg_AnOa.jpg (20.27 KiB) 1803 keer bekeken
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Aug 2017, 13:17

Klopt, is in de UK verschenen. Hier lijkt het nog iets langer te duren met de levering.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”