Een whisky wint een medaille: heeft dit invloed op jouw koopgedrag?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Als een whisky een prijswinnaar is, kan dit dan een factor zijn bij het kopen van een whisky?

Ja
24
33%
Nee
49
67%

Totaal aantal stemmen: 73

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Een whisky wint een medaille: heeft dit invloed op jouw koopgedrag?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 07 Aug 2017, 14:59

nigel_tufnel schreef:Gaat deze vraag enkel over whiskycompeties en awards?
Of mag de vraag breder geïnterpreteerd worden?

Bedoel je met bredere interpretatie ook scores van individuen oid? Want in dat geval: nee, dan mag de vraag niet breder geïnterpreteerd worden.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Aug 2017, 15:56

Ik stem ja, maar heb er wel over getwijfeld.
Eerste ingeving is nee, maar er is een voorbeeld waarbij het ja is, dus de mogelijkheid is er eventueel wel, dus is het antwoord nee niet meer mogelijk. :Party

Heel toevallig staat er bij de Dirk nu een Tomatin Legacy in de aanbieding. Deze staat omschreven als dat deze "behoort tot de betere whisky's". De reden dat ze dit aangeven is dat hij maar liefst 7 onderscheidingen heeft ontvangen.
Kijk zo devalueer je die onderscheidingen natuurlijk enorm. Dus nee, als ik in de winkel sta en een fles die ik niet ken heeft een gouden medaille om zijn nek, dan koop ik die niet.

Andersom bekijk ik van sommige verkiezingen wel de uitslag. Bijvoorbeeld die van MM en op basis daarvan duik ik wel dieper in een whisky. Wil niet direct zeggen dat ik hem koop, maar blijkbaar word ik er wel door beïnvloed.

Het grote nadeel van deze verkiezingen is inderdaad dat de competitie onbekend is. Je kan er zeker van zijn dat ze niet alle beschikbare whisky's hebben kunnen proeven, maar ik zou wel graag willen zien welke ze dan wel geproefd hebben. Op die manier kan je het resultaat misschien wat beter plaatsen.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 07 Aug 2017, 16:22

thijs100 schreef:
nigel_tufnel schreef:Gaat deze vraag enkel over whiskycompeties en awards?
Of mag de vraag breder geïnterpreteerd worden?

Bedoel je met bredere interpretatie ook scores van individuen oid? Want in dat geval: nee, dan mag de vraag niet breder geïnterpreteerd worden.

Ik heb het inderdaad over scores van individuen.
Maar wel niet zomaar individuen.
Reviewers, recensenten,...
Welke volgens mij tegenwoordig vergelijkbaar zijn.
Het is eigenlijk bijna dagelijks een medaille uitreiking.
Serge heeft zelfs op het einde van de maand eeen opsomming van het beste van de maand.
Met af en toe zelfs het label aanrader om te kopen.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit door héél wat mensen gevolgd wordt.
Ook de jaarlijkse MMA zijn volgens mij voor heel wat mensen een richtlijn.
Een voorbeeld van hoe goed dit gevolgd wordt is de Inchmurrin voor The Whiskynerds.
In no time uitverkocht. ;)
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 07 Aug 2017, 16:26

nigel_tufnel schreef:Ik heb het inderdaad over scores van individuen.

Ik denk zelfs dat een blogger als Serge meer invloed heeft dan de gemiddelde competitie. Maar ik bedoel in dit geval dus wel specifiek die competities :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 07 Aug 2017, 17:33

thijs100 schreef:
nigel_tufnel schreef:Ik heb het inderdaad over scores van individuen.

Ik denk zelfs dat een blogger als Serge meer invloed heeft dan de gemiddelde competitie. Maar ik bedoel in dit geval dus wel specifiek die competities :)

Dan denk ik eerlijk gezegd dat de awards minder invloed hebben.
Het probleem is dat die awards zo algemeen zijn en niet persoonlijk.
Je kent doorgaans de achtergrond van de juryleden niet, alles is niet zo heel duidelijk en het lijkt industriëler.
Waardoor mensen er minder vertrouwen in hebben.
Zeker awards vanuit de industrie bekijk ik nogal argwanend.
Ik denk dat de The Malt Maniacs Awards daar een uitzondering op zijn.
Laatst gewijzigd door nigel_tufnel op 07 Aug 2017, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 07 Aug 2017, 20:22

Nee gekozen.Ja gekozen, nadat ik het "misschien"-verhaal had gelezen. Argument blijft hetzelfde. Uiteindelijk geeft de smaak de doorslag en die is persoonlijk. Medailles of niet, als ik 't niet lekker vind houdt 't op. Het zou wél doorslag kunnen geven wanneer er twijfel bestaat tussen 2 of meer opties. Maar dan kan ook de vormgeving van de fles het verhaal doen kantelen.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Aug 2017, 22:17

Rien68 schreef:Nee, omdat ik van mening ben dat het een steekpenningen verhaal is. Er kan mi dus geen enkele waarde aan een medaille gehangen worden.
Ook mijn idee. Steekpenningen dan misschien niet, maar een whisky wordt ingezonden voor een bepaalde categorie en een contributie betaald om hem te laten beoordelen. Als je dit bij verschillende instellingen laat doen is de kans vrij groot dat je ergens wel brons, zilver of goud wint.

Ik laat me wel beïnvloeden door positieve recensies op YouTube, goede punten op Whiskybase of aanbevelingen op dit forum.
En daarbij alleen voor de mainstream whisky's. Aan een 30 jaar oude single cask whisky waarvan er maar liefst 197 flessen zijn gebotteld als beste whisky van de maand heb ik ook weinig.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 07 Aug 2017, 22:48

Ik moet trouwens wel toegeven dat ik al eens een whisky gekocht heb omdat hij goud behaalde bij The Malt Maniacs Awards.
Momenteel hecht ik minder waarde aan dit soort awards. Omdat je er een soort systeem in begint te zien.
Waardoor de waarde van zo'n award een stuk minder is geworden.
Zo is er bijvoorbeeld ook kritiek gekomen op The Malt Maniacs Awards omdat ze hoofdzakelijk voor whisky gaan gerijpt op sherryvaten.
Komt er nog eens bij dat ze enkel whisky beoordelen die hun wordt toegezonden.
Wat al een behoorlijke beperking is imho.
Zo zijn er een aantal bottelaars/stokerijen die de extra positieve of negatieve publiciteit niet nodig achten en dus niets inzenden.
Je komt dus enkel te weten wat de beste whisky's zijn van de inzendingen.
De whisky's die niets behalen en dus eigenlijk niet goed genoeg zijn worden niet bekend gemaakt.
0 x

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 07 Aug 2017, 23:13

FGG schreef:Nee gekozen.Ja gekozen, nadat ik het "misschien"-verhaal had gelezen. Argument blijft hetzelfde. Uiteindelijk geeft de smaak de doorslag en die is persoonlijk. Medailles of niet, als ik 't niet lekker vind houdt 't op. Het zou wél doorslag kunnen geven wanneer er twijfel bestaat tussen 2 of meer opties. Maar dan kan ook de vormgeving van de fles het verhaal doen kantelen.

Hier sla je voor mij de spijker op z'n kop.
Ik heb bv de Old Pulteny 21 gekocht, toen ik eigenlijk nog niet precies wist wat ik ging kopen, omdat hij een oa gouden medaille had gewonnen. Dat gaf voor mij de doorslag op dat moment ten opzichte van een achteraf gezien veel mindere fles. Inmiddels heb ik me veel meer verdiept in de verschillende whisky's en kijk ik ook verder.
Wat uiteindelijk natuurlijk het belangrijkste is, is dat ik het lekker vind. Ik kan gelukkig nog zeggen dat ik nog geen echte missers gekocht heb.
0 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 08 Aug 2017, 09:03

MisterMonkeyDonkey schreef:Nee, want als je in zo'n jury zit ben je mijns inziens al niet meer onafhankelijk. Tenzij wij de jury zij, en die award bwj heet.

Ik snap wat je bedoelt. Misschien moet je maar een eigen competitie beginnen die wel onafhankelijk is :goedgedaan

Over de bloggers; Kijk naar Jim murray, hij was onafhankelijk totdat de industrie in de gaten kreeg dat mensen naar hem luisterden. Dat zal ook gebeuren met hedendaagse bloggers die veel invloed hebben. En die zwichten wss ook wel voor het geld (of gratis whisky)
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 08 Aug 2017, 10:40

Ja, andersom kan het dus ook invloed hebben op je koopgedrag:

Een onbekende whisky heeft een prijs gewonnen, maar juist daarom koop je die fles niet.
Beïnvloed het toch je koopgedrag ;)
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 08 Aug 2017, 12:36

Totaal niet.

Ik vraag mij altijd af hoe onafhankelijk de verkiezingen echt zijn. Ik kijk eerder naar reviews van mensen die ik denk te kunnen inschatten (blogs, whisky base en you tube en hier. Zo nu en stel ik iemand direct een vraag).

Hoewel de Amrut Fusion m.i. terecht een medaille gewonnen heeft (in zijn prijsklasse) ;)
1 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Aug 2017, 17:04

Ik blijf het intrigerend vinden dat er zo relatief weinig mensen beïnvloed worden door awards of medailles.
Mij lijkt het dat meer mensen hier onderhevig aan zijn.
Je merkte hier toch ook dat er behoorlijk wat Kavalan en Glenalba aankopen waren op het forum na de awards.
Trouwens, wat mij betreft geldt het aankopen van samples van deze prijswinnende whisky's ook als beïnvloeden van koopgedrag.
Ik kan het moeilijk geloven dat een deel van de nee stemmers zelfs geen samples van deze whisky's gekocht hebben.
1 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Aug 2017, 17:24

nigel_tufnel schreef:Ik blijf het intrigerend vinden dat er zo relatief weinig mensen beïnvloed worden door awards of medailles.
Mij lijkt het dat meer mensen hier onderhevig aan zijn.
Je merkte hier toch ook dat er behoorlijk wat Kavalan en Glenalba aankopen waren op het forum na de awards.
Trouwens, wat mij betreft geldt het aankopen van samples van deze prijswinnende whisky's ook als beïnvloeden van koopgedrag.
Ik kan het moeilijk geloven dat een deel van de nee stemmers zelfs geen samples van deze whisky's gekocht hebben.

Ik heb inderdaad geen samples gekocht van de Glenalba (ook niet van Kavalan trouwens) maar heb het wel overwogen. Niet vanwege de medaille/prijs, maar vanwege de daaropvolgende hype. Maar de notities hier op het forum waren voor mij genoeg om te concluderen dat ik nog veel mooie samples heb staan die ik eerst maar eens moet opdrinken ;-)
0 x
Afbeelding

yambox
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor yambox » 08 Aug 2017, 20:17

Nee, medailles hebben geen invloed, maar tasting notes wel, en dat enkel als ik niet kan proeven op voorhand.
Whiskyfun, whiskybase, whisky notes, ik kijk het na en laat me zeker wel leiden bij aankopen. Maar medailles hebben geen invloed, ze zijn inderdaad dikwijls niet objectief voor redenen reeds vernoemd.
0 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”