Turnpoint - eyeopener - instant hitwhisky's

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Turnpoint - eyeopener - instant hitwhisky's

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 02 Aug 2017, 14:50

Welke whisky's waren voor jou een instant hit ?

Bij mij zijn dit de Talisker 10, toen ik deze (helemaal aan het begin van mijn whisyreis) op een verjaardag kreeg van mijn schoonzussen heb ik samen met een vriend een halve fles soldaat gemaakt, man dit was L-E-K-K-E-R!!
Die verjaardag heb ik nog 6 andere flessen gekregen, maar de Talisker is er in de loop van de tijd het snelst leeggedronken.

De tweede whisky die bij mij een echt eyeopener was, Strathisla 25 G&M. Deze heb ik geproefd ergens ten velde op een whiskyavond bij vrienden, man man man, wat was dit echt lekker lekker lekker. Ik ben de volgende weken dus druk opzoek,gegaan naar een fles hiervan, wat nog niet zo eenvoudig is gebleken. Met mijn eerste fles heb ik bijna 2 jaar gedaan, voor mijn doen, heel zuinig dus. Uiteindelijk is nu mijn 2e fles (van een van de vele batches hiervan) bijna leeg.

De laatste whisky waarop ik per direct "verliefd" ben geworden is de Ord managers dram, een dijk van een whisky!

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie verhaal ?
8 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Turnpoint - eyeopener - instant love whisky's

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Aug 2017, 15:04

Glenfarclas & Glendronach 15 waren de eerste die me echt aanstonden. Longmorn 1996 vw was de eerste wow whisky. Vervolgens enkele Ledaig 1998 WM. Nog wat later de Glenturret 1977 KiW die me deed inzien dat whisky's uit die tijd nog wel wat anders te bieden hadden. Helaas zijn dat soort whisky's qua prijs vrijwel niet meer te verantwoorden.
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Turnpoint - eyeopener - instant hitwhisky's

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Aug 2017, 15:13

Old Pulteney 17 :respect

Iets later in mijn ontdekkingsreis: Glenfarclas 40 :goedgedaan
1 x
Afbeelding | Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 02 Aug 2017, 15:19

Glendronach 12 :hoera

en ook de Kilchoman Madeira

Degene die me het meest omver heeft geblazen is wel de Mortlach XOP....als ik daar toch nog eens een fles van kon krijgen :smullen
2 x

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 02 Aug 2017, 15:22

De whisky die van mij echt een whiskyfanaat gemaakt heeft, is deze Springbank: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -1999-anha

Die heb ik geproefd en gekocht toen ik nog niet zo lang met whisky bezig was, allicht in 2013 aan het botteljaar te zien ;). Ik was wel al geïnteresserd, maar kende nog bijna alleen whisky's als Monkey Shoulder, Knockandu 12, Aberlour 12, Nikka en Amrut cask strength. Ik had tot dan toe geen idee dat er whisky's bestonden die smaken zoals die Springbank.
1 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Aug 2017, 15:23

Ik ben een jaar geleden begonnen met whisky drinken.

De dram waar het mee begon: Jack Daniel's Single Barrel
De dram die het eerst indruk maakte: Bowmore 12yo
De tweede openbaring: Kilchoman
De derde openbaring: Glenfarclas 15yo
De laatste knaller tot dusver: Blair Athol 1988 vW

Maar ik maak elke keer weer ervaringen mee die invloed hebben op onder andere mijn keuzes: de grain tasting van afgelopen jaar, sherrybommen van een hoog niveau. Voorlopig blijf ik nog wel ff bezig.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Aug 2017, 16:21

Voor mij net als bij jou de Talisker 10 Tom. Ik had al wel wat whiskies op, van goedkopere blends, en Johnnie Walker Red & black, tot Glenfiddich 12. Dat was wel OK, maar bij het proeven van de Talisker 10 omstreeks 2003 brak me in positieve zin de klomp ;).

Verder zijn mij ook zeer positief bijgebleven: de Octomore 02.2 Orpheus, een Glen Keith 1992 SV, en de Glen Garioch 1990 BBR. De laatste vind ik persoonlijk zo mooi, dat ik echt fan ben van GG van deze jaartallen.
En een tijdje terug heb ik twee oude Canadezen uit de jaren '20 mogen proeven, dat was ook een mooie ervaring om nooit te vergeten.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Aug 2017, 17:05

De whisky die mij deed beseffen dat whisky niet persé alleen maar naar whisky smaakt was Laphroaig 10.
Daarvoor kocht ik af en toe een fles in de categorie Glenlivet 12, 15, Ballantine's 12. Van die flessen dacht ik op dat moment dat ik echt kwaliteit in huis had. Ach, het was in ieder geval geen JW Red, Famous Grouse of JD No7....
Maar ik wilde een keer iets anders en kwam op een site met reviews van whisky waarbij de Laphroaig erg hoog scoorde en inderdaad iets heel anders zou moeten zijn als wat ik had.
Nou, dat heb ik geweten! Bij mijn eerste glas was mijn eerste gedachte: wat is dit nou weer voor spul! Moet ik dit lekker vinden? Ik was op dat moment eigenlijk net gestopt met roken, kan je nagaan. 's avonds voor het slapen netjes mijn tanden gepoetst, maar de volgende ochtend had ik nog steeds die smaak in mijn mond. En stiekem vind ik dat helemaal niet erg. De herinnering aan die smaken en geuren hield me de 2 dagen daarna in zijn greep, ik dacht er constant aan. Na die 2 dagen weer een glas ingeschonken en op dat moment was ik echt verkocht. Heerlijk en blijkbaar zit er dus echt verschil in whisky, daar wilde ik meer van weten.

De rest is geschiedenis.
Ik was lange tijd echt een peathead, maar tegenwoordig niet meer. Dat kwam eigenlijk ook weer door 2 whisky's.

Mijn liefde voor fruitige ex-bourbon whisky begon met Clynelish 14. Er was dus ook nog lekkere whisky in die categorie, niet alles hoefde alleen maar peated te zijn om echt lekker te vinden.

Mijn liefde voor ex-sherry whisky kwam door de al eerder genoemde Longmorn vW. Ik ging met een open blik en een volle portemonnee naar Whiskysite in Leiden, op zoek naar een lekkere speciale whisky. Jack zei: nou, als je echt iets speciaals wil moet je deze nemen. En dat moet je dan nu doen, want dit is het laatste vat wat ze gebotteld hebben, dus eigenlijk ook je laatste kans.
Hij had niets verkeerds gezegd, het enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik toen slecht 1 fles heb meegenomen. Wat een BFYB was dat, tegen de originele prijs.

Als laatste nog 2 instant hits voor mij:
Springbank Claret Wood en Arran Cold Cold Winter. Van beide eerst een sampletje op en op basis daarvan direct een aantal flessen ingeslagen voor later.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Aug 2017, 17:20

Leuke vraag. Voor mij was dat de Ardbeg 10yo. Ik dronk in het prille begin helemaal geen geturfde whisky's. Die fles kreeg ik van een vriend voor mijn verjaardag. Ik geloof dat ik die fles in 3 weken tijd had leeg gedronken. In de jaren die volgden waren er nog instant hits zoals de Brora 4th release, Lagavulin 21yo 1985, Strathisla 1976 Samaroli, Ardbeg 1978 (1997) en heel recent nog de Ardbeg 1975 (2000), HP 18yo 1978 Cadenhead en de Glen Spey 1973 JW. Geen instappers, ik weet het. Aan de andere kant heb ik nog talloze whisky's mogen proeven die couranter te vinden zijn/waren zoals de Bowmore 1999 SV voor Le Gus't.

Tom2 schreef: Ik ben de volgende weken dus druk opzoek,gegaan naar een fles hiervan, wat nog niet zo eenvoudig is gebleken.

Ik kan mij onze zoektocht nog heel goed herinneren. Het was idd niet gemakkelijk, maar de jacht alleen al was de moeite.
2 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 02 Aug 2017, 17:37

De whisky die mij op het spoor zette van de 'bosfruitige' sherry whisky's, was de Macallan Cask Strength. Kort daarna ontdekte ik een vergelijkbaar profiel (en meer) in de Mortlach 1999 Wilson & Morgan. Dat Mortlach echt mijn whisky is, werd overtuigend bevestigd door de 1992-bottelingen van Douglas Laing (Platinum Selection, Directors' Cut, XOP). Dat er meer is dan Mortlach werd me met name duidelijk door de Blair Athol 1988 LMDW batch 1 en de Benrinnes 1982 The Bottlers.
1 x
Afbeelding

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 02 Aug 2017, 18:17

Toen ik net begon: Highland Park 12 en Laga 16 maakte dat mijn interesse gewekt was. In een later stadium dingen als Lochside 1981 en Caperdonich nov 1972 bijvoorbeeld.
1 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Aug 2017, 19:25

Ik ben op zich nog niet zo heel lang bezig met whisky.
In 1996 wel eens naar Schotland geweest en daar obligatoir een aantal stokerijen bezocht.
Glenfiddich, Glenturret en daar ter plekke wat geproefd. Uiteindelijk ook een Glenturret 15yo gekocht.
Maar daarna niet meer bezig geweest met whisky tot in 2012 (had ik het maar geweten :( )
Zoals iedereen wellicht een Glenfiddich 12yo geproefd en toen ook mijn Glenturret 15yo geopend.
Talisker 10 was inderdaad samen met de 57° North één van de eerste echt lekkere whisky's.
Ik heb helaas de meeste van de standaard whisky's overgeslagen op een aantal uitzonderingen na.

Maar er is bij mij echt een turning point gekomen toen ik niet naar een supertasting kon gaan wegens omstandigheden.
Het zou mijn eerste tasting geweest zijn. Ik heb op dat moment besloten om voor hetzelfde bedrag samples te bestellen bij Whiskybase.
In die tijd waren er nog zéér mooie en exclusieve samples te krijgen.
In het rijtje zaten o.a.: Brora 11th release, Bunnahabhain 1968 Whisky-Fässle, Karuizawa 1972 #7038, Strathmill 1974 Arc,....
En het is de Karuizawa die me echt de ogen geopend heeft! Fantastische whisky was/is dat.
Ietwat later heeft de Bowmore 30-year-old Sea Dragon dit ook gedaan.
Nog nooit een whisky gehad met dit smaakprofiel.
En sindsdien is het zoals bij velen volledig misgegaan. :bigsmile
6 x

Oddevold
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Oddevold » 02 Aug 2017, 20:14

Toen Laphroaig Original cask strenght en Ardbeg Airigh Nam Beist indertijd deel uitmaakten van het standaard sortiment hier in de Systembolaget. :D

De verborgen sample handel via een Zweeds whiskyforum deed de interesse voor oudere whisky serieus aanwakkeren.
Veel lekkers geproefd, maar ook veel gemist omdat ik sommige samples toen (2007-2008)) al te duur vond. :domdom
2 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Aug 2017, 20:44

Na wat mislukte "deze moet je eens proeven"...
Een rondreis door schotland in 2011...
...met een bezoekje aan Glenfiddich & Talisker...
...en wat proeven thuis...
...was er een klein zaadje geplant.

Tijdens wat struinen bij de lokale dealer was er een The Balvenie proeverij aangeplakt.
Deze proeverij deed het zaadje ontspruiten;
edwinedje @ Mijn eerste Whisky proeverij (Balvenie)

Via dit forum, diverse proeverijen, tastings en een festival....
Diverse, hits [Aberlour, Dalwhinnie, Oban, Bruicjladdich] & misses [The Glenlivet, Glendronach, Grants]
... groeide het stekje tot een knap plantje.

In Nov 2012 was er een kleine groeispurt met de Connemara Peated Single Malt.
Een tweede groeispurt was er in Edinburgh April 2013 waar ik de Lagavulin 16 probeerde.

En toen in October 2013 een proeverij bij Cafe L&B in Amsterdam.
De Kilchoman Machir Bay 2012.... BAM... dat was een binnenkomer...
...en nooit meer weggegaan.

De wortel was geschoten, de bladen ontvouwen, de knop groeiende...
...en de rest is, zoals gezegd geschiedenis.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 02 Aug 2017, 20:59

Jaren geleden naar een housewarming party van een goede vriend, ergens in de polder. Eind rijden, dus niet drinken. En hij had me toch een voorraad whisky staan... Iedereen mocht ook alles proeven, alles was open. Omdat hij het zo sneu voor me vond dat ik niets kon proeven kreeg ik een restje (nog zo'n 1/4 fles!!) Strathisla 1967 van G&M mee, om thuis te proeven.

Nou, ik heb toch echt wel eens slechtere restjes op! Dat was echt een eyeopener! :smullen
Ik ben vrij snel daarna op zoek gegaan naar nog zo'n fles (en gelukkig ook nog gevonden, die staat nu nog te wachten op een mooi moment).
4 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”