Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 24 Jul 2017, 10:56

caskstrength schreef:Wat ik niet snap, is dat er wordt gezegd er klaar mee te zijn, en flessen te verkopen. Waarom heb je ze dan in eerste instantie gekocht? Je kunt de flessen toch ook langzaam op drinken?

Als ik je even mag quoten Paul. Eerst en vooral ben ik er verre van klaar mee om een goede dram te drinken. Dit kwam misschien verkeerd over in de verschillende posts. Waar ik wel klaar mee ben, is het FOMO gedrag en het te veel betalen voor een fles, ze kost wat kost wil binnenhalen, speuren tot een gat in de nacht. Wat is 'te veel' is dan waarschijnlijk de vraag. Zal persoonsgebonden zijn. Eens wat flessen wegdoen om wat anders te kopen of de collectie uitdunnen omdat je te veel hebt staan naar je eigen gevoel, verandering van smaak... Denk dat iedereen zich hier wel eens schuldig aan maakt, niet?

Ik zie ook van jou een post met een groot aantal flessen te koop aangeboden. Wat is dan jouw drijfveer om deze te verkopen en niet langzaam op te drinken? Waarom zijn deze dan in eerste instantie gekocht? Ben je er ook klaar mee? ;) (Sarcastic Smiley)

B
Laatst gewijzigd door Bram84 op 24 Jul 2017, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Jul 2017, 11:02

Bram84 schreef:
caskstrength schreef:Wat ik niet snap, is dat er wordt gezegd er klaar mee te zijn, en flessen te verkopen. Waarom heb je ze dan in eerste instantie gekocht? Je kunt de flessen toch ook langzaam op drinken?

Als ik je even mag quoten Paul. Eerst en vooral ben ik er verre van klaar mee om een goede dram te drinken. Dit kwam misschien verkeerd over in de verschillende posts. Waar ik wel klaar mee ben, is het FOMO gedrag en het te veel betalen voor een fles, ze kost wat kost wil binnenhalen, speuren tot een gat in de nacht. Wat is 'te veel' is dan waarschijnlijk de vraag. Zal persoonsgebonden zijn. Eens wat flessen wegdoen om wat anders te kopen of de collectie uitdunnen omdat je te veel hebt staan naar je eigen gevoel, verandering van smaak...

Ik zie ook van jou een post met een groot aantal flessen te koop aangeboden. Wat is dan jouw drijfveer om deze te verkopen en niet langzaam op te drinken? Waarom zijn deze dan in eerste instantie gekocht? Ben je er ook klaar mee? ;) (Sarcastic Smiley)

B

Mijn drijfveer ligt op een heel ander vlak, maak je maar geen zorgen... (no sarcasm smiley needed)
2 x
Affirmanti incumbit probatio

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 24 Jul 2017, 11:59

Dre schreef:Het lijkt nu een beetje 'alles of niks' houding, die snap ik niet. "Ik wil eigenlijk een Ferrari maar die is onbetaalbaar dus heb ik het helemaal gehad met autorijden en ik verkoop mijn auto dus maar...", zoiets.

Geweldig voorbeeld!

De vraag is ook een beetje wat de hype jezelf waard is. Er is zoveel mooie whisky te krijgen tegen normale prijzen dus je hoeft echt niet mee te doen aan de hype whisky´s, laat dat lekker aan degene die daar de zin en tijd voor hebben want al die speciale releases najagen is een dagtaak. En dan rest de vraag hoe speciaal die eigenlijk zijn? Als ik kijk naar de Smugglers bijvoorbeeld....leuk voor de kast zeker maar qua smaak zijn ze mijns inziens niet zo speciaal. Tuurlijk koop ik ook speciale releases en je zou kunnen zeggen dat ik op die manier meedoe met de hype MAAR ik koop ze alleen als ik ze makkelijk kan krijgen en trek ze open om in de share te gooien. Ik heb geen zin en tijd om bepaalde releases te pakken te krijgen....er is ZOVEEL moois te ontdekken.....soms in onverwachtse hoek en net DAT vind ik het mooie aan whisky
0 x

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 24 Jul 2017, 12:08

Verder: Dat er geen hype is hoor he me niet zeggen, maar ik vind het gewoon een lekker drankje en het is mijn hobby. Dat die wat prijziger wordt, is helaas zo. Maar het blijft leuk om mooie flessen te vinden (liefst wat minder bekende merken of bottelaars).

Precies dat! Ik koop alleen flessen die ik zelf graag wil drinken en dat is dan ook het doel. Tuurlijk verkoop ik ook soms flesjes om wat budget vrij te maken of voor andere redenen maar in principe is de insteek kopen om te drinken :-)
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 24 Jul 2017, 12:31

Het merendeel van diegene die hier aangeven het beu te zijn heb ik al persoonlijk ontmoet. Ik denk dat zij gewoon de prijzen beu zijn, zelfs los van hype whisky's. Vermits zij allen een hele mooie collectie hebben opgebouwd denk ik dat ze daar gewoon van gaan genieten. En ondertussen de aankopen zwaar terugschroeven.
Zelf merk ik ook dat ik dit jaar ook veel minder gekocht heb. Prijs kwaliteit flessen zijn nog altijd welkom, en een echte topper mag nog steeds wel wat kosten. Maar het wordt steeds moeilijker die te vinden.

Ooit keert het wel weer, de reacties hier geven aan dat het tipping point mss nabij is.
3 x

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 24 Jul 2017, 12:42

MisterMonkeyDonkey schreef:Prijs kwaliteit flessen zijn nog altijd welkom, en een echte topper mag nog steeds wel wat kosten. Maar het wordt steeds moeilijker die te vinden.

Het is gewoon jammer dat iedereen gelijk de hoofdprijs vraagt tegenwoordig. Dat zie je ook op die groepen op fb....soms zijn vraagprijzen zo irreëel. Maar goed ik hoop dat je gelijk hebt en we dicht bij een kantelpunt zitten.....
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 24 Jul 2017, 13:05

mikegerards schreef:Maar goed ik hoop dat je gelijk hebt en we dicht bij een kantelpunt zitten.....

Ik zou nergens op rekenen, al jarenlang wordt er gezegd dat het hoogtepunt bereikt is. I'll believe it when I see it.
3 x
Afbeelding | Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 24 Jul 2017, 13:07

thijs100 schreef:
mikegerards schreef:Maar goed ik hoop dat je gelijk hebt en we dicht bij een kantelpunt zitten.....

Ik zou nergens op rekenen, al jarenlang wordt er gezegd dat het hoogtepunt bereikt is. I'll believe it when I see it.

ik ga er ook niet vanuit hoor ;-). Och er is nog genoeg te ontdekken aan leuke whisky.....ik ben er nog LANG niet klaar mee :-D
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 24 Jul 2017, 13:36

Bram84 schreef:

Als ik je even mag quoten Paul. Eerst en vooral ben ik er verre van klaar mee om een goede dram te drinken. Dit kwam misschien verkeerd over in de verschillende posts. Waar ik wel klaar mee ben, is het FOMO gedrag en het te veel betalen voor een fles, ze kost wat kost wil binnenhalen, speuren tot een gat in de nacht. Wat is 'te veel' is dan waarschijnlijk de vraag. Zal persoonsgebonden zijn. Eens wat flessen wegdoen om wat anders te kopen of de collectie uitdunnen omdat je te veel hebt staan naar je eigen gevoel, verandering van smaak... Denk dat iedereen zich hier wel eens schuldig aan maakt, niet?

B

Wederom, helemaal eens met Bram.
Geloof me, ik geniet nog steeds ongelooflijk om een hele goede dram te drinken.
Heb tijdens mijn vakantie ook een aantal drams gedronken: BenRiach '76, Littlemill Archives,... en er ook absoluut van genoten!
Het is inderdaad het FOMO verhaal en de absurd hoge prijzen tegenwoordig.
Bij de winkeliers swingen de prijzen de pan uit, de 2dehands markt is booming, veilingen gaan absurd hoog.
Ik kijk/keek elke keer naar een veiling en dacht: deze keer kan het zo gek niet worden, de prijzen kunnen niet blijven stijgen.
En elke maand lijkt het zotter en zotter.
En ja, uiteraard komen er nog steeds goede whisky's uit maar je moet er ten eerste als de kippen bij zijn.
En ten tweede zijn de prijzen navenant. Jonge whisky's aan +100 euro...
Ik ben niet eens zolang met whisky bezig maar toen ik begon was de prijs van een Bunna '68: 215 euro,
Port Ellen 1983: 200 euro, Bunna '76: 135 euro,...
En dat waren niet alleen oude whisky's maar tevens echte toppers.
Dat is nu amper of helemaal niet meer te vinden aan die prijzen. En dat gaat wellicht ook niet meer gebeuren.
Zoals ik al eerder zei, als je de echte "betaalbare" toppers van nu wil koppen dan moet je bijvoorbeeld Irish of
undisclosed Speyside whisky's kopen. Maar die kosten ook al snel 300-400 euro.
Dat is wat mij betreft in ieder geval niet meer haalbaar.
En inderdaad je kan het in twijfel trekken als er ineens veel verkocht wordt
maar de grote aankopen zijn dikwijls tijdens de grootste passie.
Een keer de passie luwt hoef je ineens die grote hoeveelheid of bepaalde flessen niet meer en
toch kun je nog genieten van hetgeen je wel wil houden. Zij het kleinschaliger.

Als je het dan toch met auto's wil vergelijken: stel je bent echt zot van oldtimers.
Je zoekt je een type uit, koopt alle materiaal om je eigen auto helemaal klaar te maken en te restaureren.
Je steekt er al je tijd en moeite in. Maar na een tijdje heb je het gehad.
Je houdt misschien nog wel 1 auto om wat mee rond te cruisen omdat het zo fijn is.
Maar je garage verbouw je. Je verkoopt het meeste van je gereedschap en je onderdelen en gaat enkel nog voor het essentiële.
Het komt een beetje overeen met dat gevoel denk ik en het beu zijn dat je niks mag missen.
En ja, uiteraard is dit persoonlijk en hoef je het niet zo te doen of ervaren.

Trouwens het zijn niet alleen de "hype"whisky's hoor zoals de Arran, Ardbeg, Highland Park releases.
Alles lijkt tegenwoordig dan wel een hype.
Kijk bijvoorbeeld eens maar naar die undisclosed Speyside whisky's die zijn meestal weg als sneeuw voor de zon.
En zo zijn er tal van voorbeelden zonder fancy verpakking.
Bedenk goed dat je voor die jaren '70 Speyside whisky's +/- 400 euro moet geven zonder dat je weet van welke stokerij het komt.
En dan zijn het ook nog eens onafhankelijke bottelingen.
Zover zijn we ondertussen gekomen dat dit "koopjes" en must buys zijn.
Ik ga niet stoppen, dat hoor je me niet zeggen maar ik heb ondertussen voor mezelf wel een conclusie gemaakt.
3 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 24 Jul 2017, 13:55

Dre schreef:Het lijkt nu een beetje 'alles of niks' houding, die snap ik niet. "Ik wil eigenlijk een Ferrari maar die is onbetaalbaar dus heb ik het helemaal gehad met autorijden en ik verkoop mijn auto dus maar...", zoiets.

Hmm, neen, die vergelijking klopt niet.

Het gaat er hem nu om dat mijn Ferrari vroeger betaalbaar was, ik ondertussen gewoon ben aan het rijplezier van een Ferrari maar dat ik in de huidige markt voor het geld van mijn Ferrari nu nog slechts een Dacia kan kopen.

Waar ik vroeger met 100 EUR een Clynelish 1982-2010 kocht, koop ik nu een Caol Ila 2010-2017. Die Caol Ila rijdt ook hoor, alleen minder snel, flitsend en comfortabel als die Clynelish...

Ik snap de houding van de meesten hier wel. Ik ben ook gestopt met het 'en masse' kopen van nieuwe releases. Enkel 'betaalbare' nieuwe releases die steengoed zijn (Timorous Beastie 40 bv.) , vergeten flesjes aan oude prijzen of BFYB whisky worden nog af en toe gekocht.

Ben ik daarom klaar met whisky? Hoegenaamd niet. Er blijft nog zoveel te ontdekken op festivals, via samples , ... Alleen de aankopen van 70cl flessen zijn fel afgenomen.
1 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 24 Jul 2017, 15:08

Ik blijf ook echt wel genieten van whisky hoor. Maar richt mij dan op betaalbare goed te betalen instappers en net daar boven, waar ik ook intens van kan genieten (gelukkig), zoals Kilkerran 12, Springbank 10/12, Benromach 100 proof, Redbreast Lustau/12CS, Classic of Islay, Benvis 10 etc... En af en toe een uitschieter en samples. Nog genoeg te genieten en ontdekken in mijn budget. Deze zitten al op een lage prijs, ik denk dat een beetje lager zou kunnen maar veel niet omdat er toch bepaalde kosten van productie en grondstoffen aan zitten. Ik kan nooit een investering zien "verdampen". Maar een Kavalan, Glen Keith, Mortlach de moeite, CS en op leeftijd... Daar is dat anders. Kost een stuk meer. Het zal maar sporadisch zijn dat ik dat koop...

Een voorbeeld waar ik me (door eigen toedoen) erg aan stoor. Ook in een lagere prijs segment.

Er komt een nieuwe interessante release. Deanston 10 PX CS. Op dat moment even beperkt budget en wil zeker weten dat het iets voor mij is. Ik koop een sample (fles moest toen nog van het pallet getrokken worden bij whiskysite!) en bevind hem goed. Krapweg twee weken later sta ik in de winkel voor een fles, uitverkocht. Zelfs de samples weg.... Naja... Kleine release... Pech gehad.
Vervolgens zie ik ze links en rechts aangeboden worden, maar met woekerwinsten :boos . Dat ga ik er niet voor betalen.
Er komt nieuwe hoop, er zijn meer flessen gereleased en leverbaar... Jammer, wel weer voor 70% meer geld als origineel. Sorry, maar dat gun ik de (tussenhandel?) niet...

Een voorbeeld waar je zelfs bij een nieuwe jonge release er als de kippen bij moest zijn. Zo niet kan je alleen nog tegen een woekerwinst kopen of moet je echt op strooptocht in de hoop er ergens 1 te vinden. En dat drukt och wel een beetje de pret voor mij helaas... Dat andere winst halen uit iets wat ten koste gaat van mijn plezier/hobby :nono
1 x
Afbeelding

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 24 Jul 2017, 17:43

avdboom schreef:Een voorbeeld waar je zelfs bij een nieuwe jonge release er als de kippen bij moest zijn. Zo niet kan je alleen nog tegen een woekerwinst kopen of moet je echt op strooptocht in de hoop er ergens 1 te vinden. En dat drukt och wel een beetje de pret voor mij helaas... Dat andere winst halen uit iets wat ten koste gaat van mijn plezier/hobby :nono

Dattum precies..
0 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 24 Jul 2017, 18:18

Lucs schreef:
avdboom schreef:Een voorbeeld waar je zelfs bij een nieuwe jonge release er als de kippen bij moest zijn. Zo niet kan je alleen nog tegen een woekerwinst kopen of moet je echt op strooptocht in de hoop er ergens 1 te vinden. En dat drukt och wel een beetje de pret voor mij helaas... Dat andere winst halen uit iets wat ten koste gaat van mijn plezier/hobby :nono

Dattum precies..

Met name het eerste, er zijn helaas mensen die bepaalde "populaire" whisky's kopen voor de verkoop en er dus keihard geld op willen verdienen, dat verziekt de markt gewoon. Wanneer iemand een whisky te koop zet die hij bijvoorbeeld in 2008 gekocht heeft dat snap ik nog. Maar je ziet nu gewoon whisky's die 2 maanden na de release voor 3x zoveel te koop worden gezet.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Jul 2017, 18:24

thijs100 schreef:

Whisky is een wereldmarkt. Relatief gaan wij in de toekomst niet veel meer verdienen dan we nu doen. De inkomens van de Aziaten zullen relatief snel stijgen. De bijzondere whisky's komen binnen het bereik van steeds grotere groepen. Gouden handel voor de Schotten nu de olie-inkomsten wat minder worden.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 24 Jul 2017, 19:08

Reichenbach schreef:Whisky is een wereldmarkt. Relatief gaan wij in de toekomst niet veel meer verdienen dan we nu doen. De inkomens van de Aziaten zullen relatief snel stijgen. De bijzondere whisky's komen binnen het bereik van steeds grotere groepen. Gouden handel voor de Schotten nu de olie-inkomsten wat minder worden.

Ik denk dat je je daarin kan vergissen.
Vanuit het standpunt van een whiskydrinker klopt dit. En wat de inkomens betreft klopt het ook.
Ik denk echter dat de mensen met de budgetten tegenwoordig minder bezig zijn met drinken maar wel met beleggen.
Ook in Azië. Ze merken dat er geld mee te verdienen valt.
Er komen met de hogere inkomens dus meer beleggers op de markt.
Heel het kaartenhuis stort echter in mekaar als mensen zien dat er geen geld meer te verdienen is.
Want geloof me, ik denk dat het aantal whiskydrinkers op de markt relatief klein is.
Kleiner in ieder geval dan het whiskyaanbod imho.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”