Aanschaffen van een vat

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
bert73
Actief lid
Actief lid

Aanschaffen van een vat

Ongelezen berichtdoor bert73 » 15 Jul 2017, 20:57

Al enige tijd speel ik met de gedachte om ook eens te investeren in een vat whisky.
Maar hoe kan je voorkomen dat je investeert in slechte whisky.
Je weet toch nooit opvoorhand wat je koopt? Wanneer beslis je om op fles te trekken?
Wie beslist welk vat je krijgt?.................
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Aanschaffen van een vat

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 15 Jul 2017, 22:06

Beste Bert, zie Casqueteers.
http://www.casqueteers.com/
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 15 Jul 2017, 22:59

gerritbakker57 schreef:Beste Bert, zie Casqueteers.

Ik heb hen een maand geleden een email gestuurd (om eventueel in te stappen in een vatdeel), tot op heden helaas nog geen reactie :(
0 x

Rittertje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rittertje » 15 Jul 2017, 23:10

Dyson81 schreef:

Ik heb hen een maand geleden een email gestuurd (om eventueel in te stappen in een vatdeel), tot op heden helaas nog geen reactie :(

Gewoon nog een e-mail sturen, kan in de spam terecht zijn gekomen of een andere reden. Een e-mail beantwoorden blijft mensenwerk (gebeurt bij mij op de zaak ook wel eens)

Verder zou ik zonder de nodige kennis zelf geen vat kopen en de tip van gerrit ten harte nemen.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Jul 2017, 01:26

Als je echt wilt investeren in een vat, waarbij het niet gaat om de belevenis van de ontwikkeling van de whisky, maar om de centen. Dan moet je bij de gladde jongens van worldwhiskyindex zijn. Dit kunnen voor investeringen prima wegwijs maken.
0 x

bert73
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bert73 » 16 Jul 2017, 14:15

defeatless schreef:Als je echt wilt investeren in een vat, waarbij het niet gaat om de belevenis van de ontwikkeling van de whisky, maar om de centen. Dan moet je bij de gladde jongens van worldwhiskyindex zijn. Dit kunnen voor investeringen prima wegwijs maken.

Om de centen gaat het niet echt, maar je wil uiteindelijk toch een degelijk product drinken, nee?
Blind iets kopen lijkt me zo naïef?
0 x

bert73
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bert73 » 16 Jul 2017, 14:20

:duimop
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 16 Jul 2017, 19:25

bert73 schreef:
defeatless schreef:Als je echt wilt investeren in een vat, waarbij het niet gaat om de belevenis van de ontwikkeling van de whisky, maar om de centen. Dan moet je bij de gladde jongens van worldwhiskyindex zijn. Dit kunnen voor investeringen prima wegwijs maken.

Om de centen gaat het niet echt, maar je wil uiteindelijk toch een degelijk product drinken, nee?
Blind iets kopen lijkt me zo naïef?

Je hebt het zelf over investeren...
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 16 Jul 2017, 19:39

bert73 schreef::duimop

Hoi Bert, heb je inmiddels een reactie van casqueteers? En overigens, investeren in whisky is een beetje een verkeerd woord op het forum :cool:
0 x

bert73
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bert73 » 16 Jul 2017, 19:54

gerritbakker57 schreef:
bert73 schreef::duimop

Hoi Bert, heb je inmiddels een reactie van casqueteers? En overigens, investeren in whisky is een beetje een verkeerd woord op het forum :cool:

Nee, nog niets gehoord. "investeren" was idd de juiste woordkeuze niet.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Jul 2017, 01:20

Oké dan koop je het niet voor het geld, maar om een vat te hebben en later whisky ervan te hebben. Dan nog zou ik het niet aanraden.

Er zijn best wel wat distillery's die een vaten programma hebben, waar je 'gewoon' een vat naar keuze kan kopen. En anders je favo distillery bezoeken en/of bellen en hopen dat je wat kan fixen. Je mag er dan vanuit gaan dat je een redelijk goed vat krijgt. Maar volledige garantie heb je nooit.
Je betaald dan voor het vat, waarbij je dus alleen het vat, de spirit en de opslag betaald. Dit is meestal de opslag voor 10 jaar. Ook zit er vaak een klein bedrag in als verzekering (lek raken van het vat en brand). Vaak krijg je ook elk jaar een sample toegestuurd.
Wanneer je het langer dan de gebruikelijke 10 jaar wilt laten liggen, moet je bijbetalen voor de ruimte in het warehouse.

Op het moment dat jij het goed vind, kan het gebeuren op de fles. Dan wordt ook de accijns bepaald. De kosten van labelen, bottelen en accijns zijn ruwweg hetzelfde als de aanschafprijs van het vat. Daarna moet je het nog verschepen en invoerrechten betalen.

Al met al kom je (bij een bourbonvat) zo uit op een euro'tje of 3,50 - 5,- per jaar per fles. (10 jaar oud is dan ongeveer 35 - 50 euro per fles). Maar met een beetje opbrengt heb je dan ook al snel een kleine 200 flessen. Die moet je ook ergens zien te slijten.

Daarom is een deelprogramma als casqueteers zo leuk!
0 x

bert73
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bert73 » 17 Jul 2017, 12:49

defeatless schreef:Oké dan koop je het niet voor het geld, maar om een vat te hebben en later whisky ervan te hebben. Dan nog zou ik het niet aanraden.

Er zijn best wel wat distillery's die een vaten programma hebben, waar je 'gewoon' een vat naar keuze kan kopen. En anders je favo distillery bezoeken en/of bellen en hopen dat je wat kan fixen. Je mag er dan vanuit gaan dat je een redelijk goed vat krijgt. Maar volledige garantie heb je nooit.
Je betaald dan voor het vat, waarbij je dus alleen het vat, de spirit en de opslag betaald. Dit is meestal de opslag voor 10 jaar. Ook zit er vaak een klein bedrag in als verzekering (lek raken van het vat en brand). Vaak krijg je ook elk jaar een sample toegestuurd.
Wanneer je het langer dan de gebruikelijke 10 jaar wilt laten liggen, moet je bijbetalen voor de ruimte in het warehouse.

Op het moment dat jij het goed vind, kan het gebeuren op de fles. Dan wordt ook de accijns bepaald. De kosten van labelen, bottelen en accijns zijn ruwweg hetzelfde als de aanschafprijs van het vat. Daarna moet je het nog verschepen en invoerrechten betalen.

Al met al kom je (bij een bourbonvat) zo uit op een euro'tje of 3,50 - 5,- per jaar per fles. (10 jaar oud is dan ongeveer 35 - 50 euro per fles). Maar met een beetje opbrengt heb je dan ook al snel een kleine 200 flessen. Die moet je ook ergens zien te slijten.

Daarom is een deelprogramma als casqueteers zo leuk!

Om eerlijk te zijn, mijn interesse is direct heel wat minder, het lijkt veel meer nadelen te hebben dan ik dacht.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 17 Jul 2017, 13:09

bert73 schreef:Om eerlijk te zijn, mijn interesse is direct heel wat minder, het lijkt veel meer nadelen te hebben dan ik dacht.

Valt mee toch, grootste nadeel via de Casqueteers lijkt me hooguit dat je doorgaans nogal wat jaartjes geduld moet hebben voordat je daadwerkelijk je flessen hebt :bigsmile
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Jul 2017, 14:12

Als je alleen maar gewezen wordt op de nadelen dan is dat toch logisch Bert....?? :bigsmile

Lees anders onderstaand stukje even door. Wel van absoluut belang; altijd vooraf proeven!

http://www.whiskybroker.co.uk/buying-a- ... whisky.php
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

bert73
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bert73 » 17 Jul 2017, 21:07

Oogadal schreef:Als je alleen maar gewezen wordt op de nadelen dan is dat toch logisch Bert....?? :bigsmile

Lees anders onderstaand stukje even door. Wel van absoluut belang; altijd vooraf proeven!

http://www.whiskybroker.co.uk/buying-a- ... whisky.php

Daar heeft u gelijk in, maar je gaat toch even nadenken.
Bedankt alvast voor de link!!! :goedgedaan
1 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”