Wat zijn volgens jou de klassiekers van de toekomst?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Opeth83
Senior
Senior

Re: Wat zijn volgens jou de klassiekers van de toekomst?

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 11 Jul 2017, 10:45

Ik denk zelf de wat oudere OB's.

Bunna 18, Pulteney 21, Talisker 18, Laphroaig 18 etc etc.
0 x

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 11 Jul 2017, 10:59

Ik neig naar enkele jongere bottelingen hier, zoals
* Ledaig 10 YO
* Glendronach 8 YO The Hielan
* Glengoyne Cask Strength
* Springbank Green 12YO en 13YO (voor zover je dat standaardbottelingen kunt noemen natuurlijk)
0 x
Afbeelding

easmits
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor easmits » 11 Jul 2017, 15:37

gerritbakker57 schreef:
Peter87 schreef:Misschien een beetje off topic maar Glen Scotia heeft mij nog nooit kunnen bekoren. Ik vind er vaak een aspartaam smaakje aan hangen.

Hoi Peter, ik ben het helemaal met je eens wat oudere Glen Scotia betreft. Ik vind hun nieuwe bottelingen waaronder de Victoriana en de double cask veelbelovende whisky's.

Die ' nieuwe' bottelingen is gewoon de 'oude' whisky alleen ge-racked in hyperactieve Bourbon vaten zodat de goedkope vanillesmaak een beetje het rare karakter maskeert. Ik vind oude Glen Scotia te gek: tenminste nog whisky met karakter waar je ook niet van kunt houden. Natuurlijk hadden ze slechte vaten en oud stookmateriaal en is daarom de helft niet al te best. Maar de andere helft is van een unieke stijl die niemand anders maakt: meer Campbeltown dan Springbank op een bepaalde manier. Glen Scotia was samen met Springbank een van de laatste stokerijen die op in oude stijl produceerde. Maar dat is inconsistent inderdaad, dus de nieuwe eigenaar met 'frisse' blik (lees: finish-fetisj, niets vernieuwende aan) is nu bezig al het karakter uit de stokerij te 'innoveren'. Persoonlijk vind ik de combinatie van het granige, olieachtige karakter van Glen Scotia niet zo goed werken met de actieve vaten. Het is een ongebalanceerd product.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Jul 2017, 19:56

Ach, ieder zijn mening. Ik vond Glen Scotia een verademing na het bezoek aan Springbank en heb er een aantal mooie whisky's kunnen proeven. Overigens worden de actieve Bourbonvaten extreem getoast hetgeen je ook duidelijk terug vind.
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 11 Jul 2017, 20:33

gerritbakker57 schreef:Ach, ieder zijn mening. Ik vond Glen Scotia een verademing na het bezoek aan Springbank en heb er een aantal mooie whisky's kunnen proeven. Overigens worden de actieve Bourbonvaten extreem getoast hetgeen je ook duidelijk terug vind.

... dus je bezoek aan Springbank viel enigszins tegen (omdat je spreekt van een verademing erna)? :gnif
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Jul 2017, 20:38

ovanpuyvelde schreef:
gerritbakker57 schreef:Ach, ieder zijn mening. Ik vond Glen Scotia een verademing na het bezoek aan Springbank en heb er een aantal mooie whisky's kunnen proeven. Overigens worden de actieve Bourbonvaten extreem getoast hetgeen je ook duidelijk terug vind.

... dus je bezoek aan Springbank viel enigszins tegen (omdat je spreekt van een verademing erna)? :gnif

Dat klopt, ik vond het bijzonder om te zien hoe een nostalgische hang naar het verleden omgezet wordt in geen enkele investering of zelfs maar fatsoenlijk onderhoud en dat dit commercieel vermarkt wordt. Geen enkele digitale vastlegging, deuren die met ijzerdraad dicht gehouden worden, gevaarlijke hellinkjes, tot overmaat van ramp een duif die als huisdier in een doosje in de vatenvul afdeling gehouden wordt (duiven zijn gewoon vliegende ratten :( ). Dat gezegd, heb ik ook genoten van de ambachtelijke manier van werken, de bijzondere maltingfloors en ik ben gek op hun whisky en dat is hier niet minder door geworden. Maar nogmaals, het was een bijzondere belevenis en ik wens iedereen er veel plezier :Slainte
4 x

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 11 Jul 2017, 21:09

Naar mijn idee maken Kilchoman en Kilkerran wel een goede kans. Beide relatief jonge distilleries die al prima kwaliteit whisky leveren.
1 x
Afbeelding

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 11 Jul 2017, 21:45

gerritbakker57 schreef:...tot overmaat van ramp een duif die als huisdier in een doosje in de vatenvul afdeling gehouden wordt (duiven zijn gewoon vliegende ratten :( ).

Ik verbaasde me ook dat welbekende rode Mash Tun van Springbank vol zat met duiven tijdens de rondleiding die ik kreeg (vorig jaar Januari), en de duiven hadden meer dan 'pek en veren' achtergelaten. Uiteraard zal alles goed schoongehouden worden (zeker voordat de Mash Tun gebruikt wordt) - maar toch vrij apart voor een productieproces waar hygiëne toch een vrij grote rol speelt lijkt mij? ...ach, wie weet; het geheim van Springbank :bigsmile

Afbeelding
Deze jongen dus..
1 x
2 ∞ & →

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 11 Jul 2017, 21:46

squaadgras schreef:
gerritbakker57 schreef:...tot overmaat van ramp een duif die als huisdier in een doosje in de vatenvul afdeling gehouden wordt (duiven zijn gewoon vliegende ratten :( ).

Ik verbaasde me ook dat welbekende rode Mash Tun van Springbank vol zat met duiven tijdens de rondleiding die ik kreeg (vorig jaar Januari), en de duiven hadden meer dan 'pek en veren' achtergelaten. Uiteraard zal alles goed schoongehouden worden (zeker voordat de Mash Tun gebruikt wordt) - maar toch vrij apart voor een productieproces waar hygiëne toch een vrij grote rol speelt lijkt mij? ...ach, wie weet; het geheim van Springbank :bigsmile

Afbeelding
Deze jongen dus..

Ik heb het schijt aan Springbank jonguh!
Daar komt dus die fameuze "boerderijneus" vandaan :P :gnif
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Jul 2017, 06:02

Duif met whiskysaus schijnt erg lekker te zijn...
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 12 Jul 2017, 09:09

Leuk topic om te volgen!

Heb geen glazen bol, maar ik HOOP is dat de Glenfiddich 18 één van de klassiekers wordt.
En, chauvinistisch als ik ben, mag Millstone nog een lange toekomst hebben waarin de 5yo, 5yo lightly peated de klassiekers worden. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 12 Jul 2017, 10:45

Kilchoman Loch Gorm/Senaig
Glendronach 12 (blijft voor zijn prijs een TOP whisky)
0 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 12 Jul 2017, 11:29

Whisky-ettenleur schreef:Heb geen glazen bol, maar ik HOOP is dat de Glenfiddich 18 één van de klassiekers wordt.

Benieuwd waarom? Eerste whisky waarmee je in aanraking kwam of..?
0 x
2 ∞ & →

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 12 Jul 2017, 11:34

squaadgras schreef:
Whisky-ettenleur schreef:Heb geen glazen bol, maar ik HOOP is dat de Glenfiddich 18 één van de klassiekers wordt.

Nee, vind het gewoon een heerlijke whisky
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 12 Jul 2017, 17:15

Whisky-ettenleur schreef:
squaadgras schreef:

Nee, vind het gewoon een heerlijke whisky

Laat hem dan maar ondergewaardeerd... Blijft die tenminste betaalbaar ;) . Ik vind de 15 Solera ook wel lekker btw, alleen 40%.... Mijn eerste whisky die de hobby echt aanwakkerde :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”