Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor JvR » 30 Jun 2017, 13:22

Wanneer ik kijk naar de gebruikte vaten zie ik weleens alleen 'hogshead' staan. Volgens mij is dit enkel een inhoudsmaat. Kan je ervan uitgaan dat het een ex bourbon vat is als je dit ziet staan of..?
0 x

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 30 Jun 2017, 13:29

De meeste hogsheads zijn denk ik wel bourbonvaten. Het is ook heel gebruikelijk dat een aantal ex-bourbon barrels uit elkaar gehaald worden en dan opnieuw in elkaar gezet worden tot één groter hogshead. Maar hogsheads worden ook wel eens gebruikt voor wijn (waaronder madeira), dus volgens mij kan je niet met zekerheid zeggen dat een hogshead altijd ex-bourbon is.
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Jun 2017, 13:42

SirNagalot schreef:Maar hogsheads worden ook wel eens gebruikt voor wijn (waaronder madeira), dus volgens mij kan je niet met zekerheid zeggen dat een hogshead altijd ex-bourbon is.

Klopt, je hebt bijv. ook gewoon sherry hogheads. Al denk ik wel dat wanneer het een sherry- of wijn hogshead betreft, dit doorgaans wel specifiek vermeld zal worden.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Jun 2017, 17:44

Van vijf bourbon whiskey barrels maken ze in Schotland vier hogshead vaten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Barrel#Whiskey
Hogshead is in het Nederlands okshoofd of oxhoofd.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 01 Jul 2017, 12:14

JvR schreef:Wanneer ik kijk naar de gebruikte vaten zie ik weleens alleen 'hogshead' staan. Volgens mij is dit enkel een inhoudsmaat. Kan je ervan uitgaan dat het een ex bourbon vat is als je dit ziet staan of..?

Geen idee of je dit topic al had gevonden;
Alles over vaten topic

Hierin heb ik een link geplakt naar deze pagina;
https://www.diffordsguide.com/encyclope ... -hogsheads

Waaronder te lezen is;
Hogshead (re-purposed barrels)
Capacity: 225 to 250 litres / 59-66 US gallons / 49-54 imp gallons

It is common practice in the Scotch whisky industry for five ex-bourbon standard barrels to be broken down into staves and then reassembled with new ends to make four larger 250 litre casks known as hogsheads (or affectionately 'hoggies'). Scotch whisky distillers favour hogshead casks over standard barrels as the larger casks enable more whisky to be stored in the same warehouse space. Many also say that whisky matures better in the slightly larger casks. The name hogshead originally derives from a 15th century English term 'hogges hede', which referred to a unit of measurement equivalent to 63 gallons (considerably larger than a modern day hogshead which is officially 54 imperial gallons).

Het is gebruikelijk in de Scotch Whisky-industrie voor vijf ex-bourbon standaard vaten die in staven worden afgebroken en vervolgens opnieuw met nieuwe uiteinden worden gemonteerd om vier grotere 250 liter vaten te maken die bekend staan als hogsheads (of genaamd 'hoggies'). Scotch Whiskey Distillers verkiezen hogshead vaten over standaard vaten, omdat de grotere vaten mogelijk maken dat meer whisky in dezelfde magazijnruimte worden opgeslagen. Velen zeggen ook dat whisky beter rijpt in de iets grotere vaten. De naam hogshead komt oorspronkelijk af van een 15e-eeuwse Engelse term 'hogges hede', die betrekking heeft op een meeteenheid die gelijk is aan 63 gallons (aanzienlijk groter dan een moderne hogshead die officieel 54 imperiale gallons is).

Dit lezende denk ik dat een Sherry Hogshead ook een Bourbon verleden heeft.
Maar het gaat op het lijstje van te vragen vragen tijdens de volgende whisky trip.

:Slainte
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Jul 2017, 12:23

edwinedje schreef:Dit lezende denk ik dat een Sherry Hogshead ook een Bourbon verleden heeft.
Maar het gaat op het lijstje van te vragen vragen tijdens de volgende whisky trip.

:Slainte

Interessante info, dat heeft me zelf ook weer verder aan het googlen gezet :lol: .
En daar lees ik op deze pagina https://www.whiskyinvestdirect.com/about-whisky/scotch-whisky-casks-and-barrels het volgende:

Hogshead (approx. 225-250 litres | ~142-175 LPA): After barrels, hogsheads are the second-most common type of cask used in maturing Scotch whisky. Hogsheads are generally also made from American white oak, and indeed are often built from staves originally taken from bourbon barrels. However, the larger size of hogsheads makes them better suited for a slightly longer period of maturation. Hogsheads used to mature Scotch whisky may previously have held other beverages and spirits, with sherry hogsheads the most common of these.

Meestal Bourbon dus, maar soms ook iets anders...
2 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Jul 2017, 12:25

Idd meestal bourbon. Als het iets anders is, dan zetten ze het er wel bij (om er een hoger prijskaartje aan te kunnen hangen).
1 x
Affirmanti incumbit probatio

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 11 Jul 2017, 15:21

Waar vind ik een gedetailleerde uitleg over het productieproces van whisky? Ik ken wel de basis, maar raak al eens in de war als het over condensers, mash tun, worm tubes, lyne arms, enz. gaat.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Jul 2017, 15:31

Je kunt hier beginnen: https://www.maltmadness.com/scotch-whis ... index.html. Maar ook op www.whisky.de staat het één en het ander.
Verder zijn er tal van boeken waarin het proces wordt uitgelegd. Zie Welk whiskyboek heb je gekocht of gekregen?.

Over andere delen van het proces zijn hier ook al wat aanzetten gegeven, zoals:

Alles over vaten topic
Invloed van de condensers op de smaak van whisky
Hoe dik kook je de soep? Mout, grist en maischen (mashen) (al staat daar nog niet zo veel over in)

of iets specifieker in het bezoek dat we vorig jaar aan Zuidam brachten:

caskstrength @ Whisky van eigen bodem (NL): Rondleiding Zuidam (Millstone)

Hopelijk helpt dit je wat verder.
3 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Jul 2017, 15:42

SirNagalot schreef:Waar vind ik een gedetailleerde uitleg over het productieproces van whisky? Ik ken wel de basis, maar raak al eens in de war als het over condensers, mash tun, worm tubes, lyne arms, enz. gaat.

Diffordsguide vind ik ook een goede bron: https://www.diffordsguide.com/encyclope ... hisky-made

En als je jezelf echt gek wilt maken, dan is dt blog misschien wel wat: http://whiskyscience.blogspot.nl/
1 x
Afbeelding | Afbeelding

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 11 Jul 2017, 21:44

Ik vond deze vraag wel passen bij dit topic.
Ik had van mijn broer whisky stones gekregen voor het behalen van een diploma, deze bewaar je in de diepvries en kan je in je whisky doen om deze koud te houden/maken zonder toevoeging van water (want smelten).
Ik heb dus om te experimenteren een glaasje ingeschonken van de heerlijke Glenturret 2004 en hierin een whisky stone gedaan om de whisky wat koeler te maken. Al mijn flessen staat uiteraard op kamertemperatuur.

En ik moet eerlijk zeggen, het is raar drinken met zo'n kubus in je glas maar ik vond de whisky op de één of andere manier aangenamer en daardoor dus lekkerder smaken!

Iemand hier enig ervaring mee of wat is jullie mening? Waarschijnlijk stoot ik hiermee behoorlijk wat mensen tegen een zeer been aan want normaal drink ik het ook gewoon neat of met een paar druppels water maar dit was even een totaal nieuwe en positieve ervaring. :gnif
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Jul 2017, 22:08

Ik heb geen ervaring met die stones, wel is mijn eigen ervaring eigenlijk dat whisky's doorgaans juist aan smaak winnen als ze wat (hand)opgewarmd zijn.
Maar goed, ieder beleeft het op zijn eigen manier toch, als jij het als lekkerder en positiever ervaart moet je er vooral mee doorgaan zou ik zeggen.
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 11 Jul 2017, 22:24

Een lagere temperatuur haalt volgens mij de scherpte randjes van de alcohol af. Die Glenturret is op CS als ik me niet vergis, dus kan ik me zomaar voorstellen dat hij voor jou persoonlijk wat aangenamer wordt.

Daarom ook dat je bij goedkope meuk (niet alleen whisky, maar ook andere sterkere dranken) soms als marketing usp ziet dat je hem zo koud mogelijk moet bewaren en drinken, wat dan 'de smaak ten goede komt'

Jagermeister, Dalwhinnie Winters Gold, diverse Vodka, limoncello.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 11 Jul 2017, 22:33

Ik heb ooit een Snow Grouse (Famous grouse) gehad, die je in de vriezer legt en ijkoud serveerd. Had wel wat.
later nog eens geprobeert en vond het toen helemaal niks......zo zie je maar dat smaak ook kan veranderen :Proost
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 11 Jul 2017, 22:48

Wouter1981 schreef:Een lagere temperatuur haalt volgens mij de scherpte randjes van de alcohol af

Ik heb vaak het tegengestelde idee, ik maak juist de whisky warm om de scherpe randjes eraf te halen (zeker bij Grains). Wat temperatuur wel doet (of het gebrek aan) is smaak verminderen > hoe 'warmer' de dram des te meer 'smaak' deze afgeeft. Kan uiteraard een persoonlijk dingetje zijn.

Heb de Snow Grouse ook wellis op tijdens een avondje stappen, liever als shot dan als whisky :P !
1 x
2 ∞ & →

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”