Wat zijn volgens jou de klassiekers van de toekomst?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Wat zijn volgens jou de klassiekers van de toekomst?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 06 Jul 2017, 13:39

Ik vind het leuk om hier over na te denken, en dat werd weer aangezwengeld door deze post van Dirk: shadowcollector @ Wat maakte whisky vroeger zoveel beter dan nu?

Welke huidige, moderne STANDAARDbottelingen zijn volgens jou over 20/30/40 jaar klassiekers? Van die whisky's waarvan we over een aantal decennia zeggen: die waren vroeger veel beter.

Nu zien we de Lagavulin 16yo White Horse (begin jaren 90) bijvoorbeeld als een klassieker. Maar toen was het een whisky die weliswaar goed gewaardeerd werd, maar ook niet heel bijzonder was, want goed verkrijgbaar en netjes geprijsd. Of een Laphroaig 10 uit de jaren 60/70. Destijds gewoon een goede whisky, maar als je er toen een voorraad van had aangelegd, dan was je nu in het bezit geweest van een legende. Een iets recenter voorbeeld is de Ardbeg 17, van het begin van dit millennium.

Ik ben benieuwd naar jullie voorbeelden.
Laatst gewijzigd door thijs100 op 06 Jul 2017, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat zijn volgens jou de klassiekers van de toekomst?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 06 Jul 2017, 13:42

Ik geef zelf graag een voorschot :)

Kilkerran 12: nu al een fantastische whisky, die naar mijn idee in de toekomst alleen maar in populariteit gaat winnen. Stel je voor dat je die over 30 jaar nog uit de kast kan trekken?

Benromach 10 (100 Proof): een whisky die alleen maar beter lijkt te worden. De 10 is geweldig, de 100 Proof misschien nog wel iets beter.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 06 Jul 2017, 13:55

Benromach 10 - 100 Proof (57%). Old school Speyside en overall gewoon een uiterst solide dram.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Jul 2017, 14:57

Wat te denken van de Old Pult eney 17 en Glenfarclas 15?

De OP vanwege zijn unieke kruidigheid en zoetigheid, de Farclas omdat goede sherryvaten wellicht in de toekomst nog moeilijker te krijgen zijn.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 06 Jul 2017, 15:02

caskstrength schreef:Wat te denken van de Old Pult eney 17 en Glenfarclas 15?

De OP vanwege zijn unieke kruidigheid en zoetigheid, de Farclas omdat goede sherryvaten wellicht in de toekomst nog moeilijker te krijgen zijn.

Ah, sh*t, zeg dat nou niet. Ik was net over mijn Old Pulteney-verdriet heen... Ik vind wel dat je helemaal gelijk hebt.

De Glenfarclas 15 daarentegen heeft mij nooit zo kunnen bekoren. Onmiskenbaar goede whisky, maar ik begrijp niet waarom deze vaak wordt aangewezen als de beste standaard 'Farclas.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 06 Jul 2017, 16:06

Glendronach 15 en leuk topic :goedgedaan
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Jul 2017, 16:31

thijs100 schreef:
caskstrength schreef:Wat te denken van de Old Pulteney 17 en Glenfarclas 15?

Ah, sh*t, zeg dat nou niet. Ik was net over mijn Old Pulteney-verdriet heen... Ik vind wel dat je helemaal gelijk hebt.

De Glenfarclas 15 daarentegen heeft mij nooit zo kunnen bekoren. Onmiskenbaar goede whisky, maar ik begrijp niet waarom deze vaak wordt aangewezen als de beste standaard 'Farclas.

Ik bedoelde bij de OP eigenlijk zilt, maar hij heeft ook wel een zoetje.

Voor wat betreft de Glenfarclas. Zo slecht is hij niet, en veel mensen vinden hem goed (los van individuele afwijkende meningen). Dat maakt enerzijds dat hij onder juiste omstandigheden kan uitgroeien tot een klassieker. En de omstandigheid is dat ze goede sherryvaten hebben. Ik verwacht dat daar in de toekomst nog minder goed aan te komen is, dus in dat opzicht kan het wel eens een goede whisky van "those were the days" worden.

Aan de andere kant heb ik (nog) mijn twijfels bij de Kilkerran. Iets in mij zegt dat om in de verre toekomst als klassiekers aangemerkt te kunnen worden, de (gepercipieerde) kwaliteit van een constant hoog niveau moet zijn. Aangezien Kilkerraran nog niet zo lang bezig is, geeft dat een gevoelsmatige twijfel. Dat doet aan de whisky die ze nu produceren echter helemaal niets af.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 06 Jul 2017, 18:47

Ik zou nu inzetten op de 10, 12 en 14 jarige standaard bottelingen van relatief jonge destilleerderijen.

In het begin wordt er door de pioniers nog geëxperimenteerd,
Later, als de oprichters met een welverdiend pensioen mogen, wil je een goede naam en een 'steady quality' voor het grote publiek
om de zaak zo goed mogelijk te kunnen verkopen.
De spannende randjes zijn er dan wel af...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 06 Jul 2017, 19:27

Uiteraard en natuurlijk verwacht, zet ik de A' bunadh met stip boven aan, altijd op first fill sherry vat, non chill filtered en op vatsterkte. Daarnaast ben ik toch ook wel grote fan van Caol Ila Cask strength van G&M. Daar heeft er mij niet een van teleurgesteld.
Leuk item overigens en ook wel interessante tips op te verwachten :goedgedaan
2 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 06 Jul 2017, 21:51

Springbank 12 year old cask strength.
GlenDronach cask strength.
En inderdaad de Kilkerran 12 year old.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Jul 2017, 00:00

Het kan misschien gek klinken uit mijn mond, maar het kan maar eens zo zijn dat de huidige peated whisky de klassiekers van de toekomst zijn.

Hoe peated whisky heden ten dage gemaakt wordt, en dan heb ik het over de massaproductie van de peated gerst, heeft niet veel meer te maken met het drogen boven een turfvuurtje.
Dit nieuwe proces is ongeveer 8 à 9 jaar geleden gemeengoed geworden bij Port Ellen en de eerste expressies met deze gerst zullen eerdaags op de markt komen. Het zou kunnen dat de 'ouderwetse' mout methodes in de toekomst misschien wel veel meer gewaardeerd gaan worden.

Daarnaast inderdaad de sherrybommen. Als de stijgende lijn van sherry consumptie doorzet, zijn we aan het einde van dit millenium weer op niveau jaren '60. Dus die vaten zullen schaars blijven en de 'echte' sherry vaten zullen exclusiever worden. Daarmee ook de farclas 15 en 25, A'Bunadh's, Tamdhu BS e.d..
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 07 Jul 2017, 08:51

defeatless schreef:Het kan misschien gek klinken uit mijn mond, maar het kan maar eens zo zijn dat de huidige peated whisky de klassiekers van de toekomst zijn.

Hoe peated whisky heden ten dage gemaakt wordt, en dan heb ik het over de massaproductie van de peated gerst, heeft niet veel meer te maken met het drogen boven een turfvuurtje.
Dit nieuwe proces is ongeveer 8 à 9 jaar geleden gemeengoed geworden bij Port Ellen en de eerste expressies met deze gerst zullen eerdaags op de markt komen. Het zou kunnen dat de 'ouderwetse' mout methodes in de toekomst misschien wel veel meer gewaardeerd gaan worden.

Daarnaast inderdaad de sherrybommen. Als de stijgende lijn van sherry consumptie doorzet, zijn we aan het einde van dit millenium weer op niveau jaren '60. Dus die vaten zullen schaars blijven en de 'echte' sherry vaten zullen exclusiever worden. Daarmee ook de farclas 15 en 25, A'Bunadh's, Tamdhu BS e.d..

einde van dit millenium ??/, ga ik niet meer meemaken hoor, dus opzuipen die dure flessen :lekker
2 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 07 Jul 2017, 13:27

Wat kan iets tot een klassieker maken? Ik denk dat dit een combinatie van factoren is:

- een verandering van het productie process waardoor alles voor een bepaalde datum interessanter geworden is
- verandering van de grondstoffen waardoor je een andere smaak krijgt
- gewoonweg een goede whisky die door een grote groep gewaardeerd kan worden
- bepaalde vorm van schaarste rondom een range

De grootste impact zou in mijn ogen de gerstsoort zijn die aan het veranderen is. Eventueel het feit dat distilleerderijen kijken naar de impact van het type gerst op de smaak. In het verleden zijn diverse bedrijven overgestapt vanuit bedrijfseconomische redenen of vanwege smaak. Ik verwacht dat dit de komende jaren zal gaan veranderen naar een andere soort gerst of meer bekendheid met dat fenomeen om niet alleen te winnen op hoeveelheid productie maar ook weer op smaak.

De impact binnen een distilleerderij is groot omdat productie proces, apparatuur en smaak samen moeten komen. Dit om consistentie te garanderen in zowel smaak als ook productie capaciteit. Ze kunnen niet zomaar overstappen omdat die impact te groot is. Op het moment dat een distilleerderij dat gaat doen moet je in mijn ogen op gaan letten. Dat is een moment in de tijd waarop er iets gaat veranderen. We merken dit pas een tiental jaar later als de whisky op de market komt. Waardoor het vaak lastig is om terug in de tijd te kijken wat de trigger was.

Kilkerran 12 zou die status ook kunnen krijgen als ze gaan besluiten om naar een volledige productie te gaan waardoor er (wellicht) iets gaat veranderen in de kwaliteit of door productie aanpassingen een smaak verandering. Dat kan oudere kilkerran releases voor een bepaalde periode wel de klassieker status geven. Kwaliteit is goed, geen al te hoge productie en beschikbaarheid. Nog onbekend genoeg om nog niet door de massa te zijn opgepikt. Er wordt genoeg van gedronken om ook schaars te worden en er kan iets veranderen in het proces waar er een trigger moment ontstaat.

Een andere zou bijvoorbeeld de Glendronach 15 zijn. In mijn ogen komt deze in aanmerking om die status te krijgen. Mede door de hype die er is geweest rondom oudere whisky in de 15 is de vraag enorm omhoog gegaan. Vervolgens van de markt verdwijnen en een toenmalige goede prijs kwaliteit verhouding zal ervoor zorgen dat dit (in mijn ogen met recht) een klassieker kan zijn of worden. De nieuwe releases (als ze komen) kunnen niet tippen aan de vorige hierdoor ontstaat er iets rondom de vorige Glendronach release. De trigger: direct kool verhitting vs stoom zou een verandering kunnen zijn in 2005. Dus een 2020 release van een 15 jarige tov van de 2015 release van een 15 jarige zou een wereld van verschil moeten zijn. Is de nieuwe beter?
5 x

easmits
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor easmits » 07 Jul 2017, 13:54

Eens met het bovenstaande. Behalve Benromach, Kilkerran & Springbank denk ik dat ze bij Bruichladdich na de heropening een aantal jaar lang uitstekende kwaliteit spirit hebben geproduceerd. Het wordt soms wat overschaduwd door alle overbodige experimenten.

Ik hou van Glenfarclas maar ik ervaar hun whisky's als te inconsistent van karakter (wat ik een plus vind, haha) om erg makkelijk een favoriet in de range te benoemen. Wel betwijfel ik of ze echt nog goede sherryvaten kunnen krijgen: de 105 is erg in kwaliteit achteruit gegaan (zwavelig), maar misscshien heb ik een aantal slechte batches geproefd. En omdat Glenfarclas qua productie van de blenders afhankelijk is, hebben ze alle moderne technieken geïmplementeerd (gerst/gist) om mee te kunnen met de concurrentie. Maar het direct stoken blijft natuurlijk sympathiek.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Jul 2017, 19:39

shadowcollector schreef:Wat kan iets tot een klassieker maken? Ik denk dat dit een combinatie van factoren is:

- een verandering van het productie process waardoor alles voor een bepaalde datum interessanter geworden is
- verandering van de grondstoffen waardoor je een andere smaak krijgt
- gewoonweg een goede whisky die door een grote groep gewaardeerd kan worden
- bepaalde vorm van schaarste rondom een range
https://www.youtube.com/watch?v=wTZPaKKg0c8
In de tweede helft heeft Ralfy het over hetzelfde.

Ik denk dat je met 'ambachtelijk' gemaakte whisky's de meeste kans maakt. Dat kan best in een moderne fabriek en productieprocessen gebeuren, als dit proces maar wordt gestuurd op kwaliteit en continuïteit en niet op minimale kosten en korte termijn rendement.
Als een goede naam wordt overgenomen door een investeringsmaatschappij weet je in ieder geval zeker dat je het over enige jaren hier in ieder geval niet meer hoeft te zoeken.
easmits schreef:... denk ik dat ze bij Bruichladdich na de heropening een aantal jaar lang uitstekende kwaliteit spirit hebben geproduceerd. ...
Die jongens hebben in een paar jaar tijd hun geïnvesteerd kapitaal aardig vermeerderd.

Inmiddels is de tent voor erg veel geld overgenomen door Rémy Cointreau, benieuwd wat dit zal brengen voor de toekomst.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”