Dag allen,
Ik heb toevallig wat onderzoek naar Bowen & McKechnie in verband met een zeer oude fles Hennessy die door dit bedrijf was gebotteld. Bowie & McKechnie was een van de vele 'Wine & Spirits merchants' die opereerden vanuit de Londonse haven. Met name eind 19e/begin 20e eeuw werd van daaruit veel drank over de hele wereld verscheept. Ook Dewar's bijvoorbeeld hadden daar hun loodsen en een reclamebord van Dewar's op de watertoren daar schijnt voor lange tijd het uitzicht op de Thames gedomineerd te hebben.
Zoals de meeste Wine & Spirits Merchants begonnen Bowie & McKechnie voornamelijk als handelaren in wijn en cognac, maar met de opkomst van whisky tijdens de phylloxera crisis kwam daar ook whisky bij. Ze waren gerespecteerde handelaren die ook een tijdje Hennessy hebben geïmorteerd, toen al een van de grootste Cognac bedrijven. De in 1884 geboren zoon waarnaar je verwijst heeft als ik het me goed herinner het bedrijf nog overgenomen maar heeft het niet lang gehad. Het was moeilijk om goede informatie te vinden maar het bedrijf lijkt in moeilijkheden te zijn gekomen door de befaamde Patterson crash en daarna door de drooglegging in de USA, wat voor veel van deze exportbedrijven een grote klap was. Ik heb een faillissementsaanvraag uit 1922 gevonden.
Wat er vervolgens met de bedrijfsnaam is gebeurd, is een beetje vaag en heb ik niet helemaal uitgezocht. Maar het merk is waarschijnlijk via Hiram Walker uiteindelijk bij Allied Domecq terechtgekomen. Het merk is nu al lange tijd verdwenen. België moet een whisky-minnend land zijn geweest in de jaren '60 want ik kom nog regelmatig flessen uit die tijd tegen.
Wat betreft inhoud tast ik ook in het duister. Na het faillisement heeft waarschijnlijk dus Hiram Walker het merk gebruikt als één van zijn vele exportmerken. Ook nog vandaag de dag kun je als bedrijf je eigen blend 'bestellen' bij grote bedrijven. Vaak wordt de blend in Schotland gemaakt en in bulk verscheept naar het land van de koper om daar te worden geboteld: deze praktijk is pas recent afgeschaft. Dat is ook bij deze blend het geval: nergens op het label is 'bottled in Schotland' te vinden. Er staat alleen "distilled & blended in Scotland"...
Er is dus een kans dat malt uit de toenmalige Hiram Walker stokerijen de basis vormt voor deze blend, maar ik ben me dus niet zeker van de eigenaar van het merk in de jaren '60. Hiram Walker is extrapolatie omdat ik weet dat ze veel in deze 'bulk' blends handelden en omdat Hiram Walker door Allied Lyons later is opgeslokt.
Ik heb zelf ook een aantal van deze 1960s Belgische 'supermarkt' blends mogen proeven en de kwaliteit was over het algemeen erg goed. Dus ik ben blij dat hij je smaakt!

Het kan heel interessant zijn om deze oude blend naast een hedendaagse blend te zetten om te zien hoezeer het karakter van whisky is veranderd door jaren.
Zo, het is een heel essay geworden. Ik hoop maar dat het een beetje interessant is allemaal

Groet,
Emile