Invloed van de condensers op de smaak van whisky

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Invloed van de condensers op de smaak van whisky

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Jun 2017, 08:43

Zie het artikel op Scotchwhisky.com voor de invloed die de condensers hebben op de smaak van whisky. Het is eenvoudig doch volledig uitgelegd.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Invloed van de condensers op de smaak van whisky

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Jun 2017, 10:35

caskstrength schreef:Zie het artikel op Scotchwhisky.com voor de invloed die de condensers hebben op de smaak van whisky. Het is eenvoudig doch volledig uitgelegd.

Ik heb Scotchwhisky.com echt enorm hoog zitten. Als je daar iets leest, mag je ervan uitgaan dat het klopt. Echt een kwaliteitsmedium. Iedere liefhebber zou deze in z'n favorieten moeten hebben :)

Maar nog even ter aanvulling op dit artikel: MacDuff heeft horizontale condensers voor de spirit stills. Volgens mij als enige distilleerderij in Schotland? Glenugie had dit ook, maar dan voor de wash stills. Horizontale condensers zorgen voor een langzamere stroomsnelheid, dus meer contact met koper, dus een lichtere spirit.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Jun 2017, 10:49

thijs100 schreef:Maar nog even ter aanvulling op dit artikel: MacDuff heeft horizontale condensers voor de spirit stills. Volgens mij als enige distilleerderij in Schotland? Glenugie had dit ook, maar dan voor de wash stills. Horizontale condensers zorgen voor een langzamere stroomsnelheid, dus meer contact met koper, dus een lichtere spirit.

Of ik moet het mis hebben (zeer grote kans) en het verhaal en de foto's niet goed interpreteren.

Maar volgens mij hebben Auchtentoshan, Arran en Kingsbarn dit "nieuwe" concept ook geadopteerd;
Kingsbarn.jpg
Kingsbarn.jpg (50.19 KiB) 2712 keer bekeken
Dit is de oude still die buiten staat, maar overal hoor je dat stills worden vervangen met identieke versies (tot de laatste deuk en bult) van de oude versies. Dus het zou mij verbazen als de nieuwe stills worm tubs hebben.

Arran.jpg
Arran.jpg (45.79 KiB) 2712 keer bekeken

Auchentoshan.jpg
Auchentoshan.jpg (42.47 KiB) 2712 keer bekeken

Waarbij de laatste twee natuurlijk relatief nieuwe Distileerderijen zijn...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Jun 2017, 12:59

Dit zijn toch allemaal verticale condensers? Het deel dat (vrijwel) horizontaal is, is de Lyne arm.
1 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Jun 2017, 13:15

Hrm... ik heb het hele stuk nog maar eens gelezen...

Er wordt eigenlijk nergens over Horizontaal en Vertikaal gesproken.
Er wordt gesproken over "worm tubs" en "shell en tube".

In short: yes. Worm tubs and shell-and-tube condensers do have an impact on new make spirit character. In fact, they can have a significant one.

Wat Thijs aanhaalt;
Maar nog even ter aanvulling op dit artikel: MacDuff heeft horizontale condensers voor de spirit stills. Volgens mij als enige distilleerderij in Schotland?

Is iets anders inderdaad.

Some distilleries – Mortlach, for example – spray cold water onto the lyne arm just before it descends into the worm. This speeds up condensing even more and helps to create the distillery’s meatiness.

In het Nederlands:
Sommige distilleerderijen - Mortlach, bijvoorbeeld - spoelen koud water op de lynearm net voordat het in de worm komt dalen. Dit versnelt condensatie nog meer en helpt bij het vleesachtige karakter van de distilleerderij.

Dit is te bevordering van de condensatie achteraf. Bij Mortlach met een "worm tub" als ik goed lees.

Sorry voor de verwarring.

0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Jun 2017, 13:22

edwinedje schreef:Er wordt eigenlijk nergens over Horizontaal en Vertikaal gesproken.
Er wordt gesproken over "worm tubs" en "shell en tube".

edwinedje schreef:Wat Thijs aanhaalt;
Maar nog even ter aanvulling op dit artikel: MacDuff heeft horizontale condensers voor de spirit stills. Volgens mij als enige distilleerderij in Schotland?

Is iets anders inderdaad.

Precies, daarom ook als aanvulling op dat artikel ;) Met condensers refereer ik trouwens aan shell and tube condensers. Misschien dat daar ook wat verwarring ontstond.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Jun 2017, 13:36

Yep, Mortlach is één van de 16 distilleerderijen met een worm tub :goedgedaan
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Jun 2017, 14:10

thijs100 schreef:Precies, daarom ook als aanvulling op dat artikel ;) Met condensers refereer ik trouwens aan shell and tube condensers. Misschien dat daar ook wat verwarring ontstond.

En dat is waar het punaisepissen begint. hele dikke vette ;)
Worm Tubs zijn toch ook condensers? Dus ik begrijp mijn verwarring. :D

Echter het water sproeien op de lyne arm, zoals ik het lees op de gerefereerde site, ter bevordering van het condenseren zou ik geen "horizontale condenser" willen noemen.

Ik heb eens geprobeerd te googlen hoe dat er dan uit zou zien.
https://images.search.yahoo.com/search/ ... tion=click
Maar dit ziet er niet anders uit dan de meeste stills en lyne arms die ik gezien heb.
Dus dan doen ze het of dubbelwandig met een pijp aan de binnenkant van de lyne arm.
Of aan de andere kant van de muur. Wat dan wel weer heel veel lijkt op het traditionele condenser verhaal...

Iemand hier die bij Mortlach is geweest en de andere kant van de muur heeft gefotografeerd?

Ik kan me wel voorstellen dat de verschillende manieren van condenseren, al dan niet met behulp van lyne arm besproeien een invloed kan hebben op de New Spirit. Want daar ging het artikel per slot van rekening over. Of ik het verschil zou proeven/ruiken lijkt mij sterk. En als ik al verschil proef en ruik dan zou ik niet kunnen deduceren of dit door het condensatie proces komt.

0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Jun 2017, 14:16

Als het goed is, is het verschil dus wel te proeven. Daarbij denk ik dat om het pure effect te proeven je de new make van een distilleerderij zou moeten proeven die varieert in zijn condensatieproces. Overige aspecten in de distillatie (bijv. de snelheid van distilleren) hebben ook invloed op de smaak en kunnen de whisky juist zwavelachtig of minder zwavelachtig laten smaken.

Maar het verschil tussen een zwavelige Mortlach en een fruitige Glengoyne (qua distillaat dan) moet volgens mij wel te proeven zijn. De vraag is alleen of je de verschillen ook kunt benoemen/het onder woorden kunt brengen.
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Jun 2017, 14:54

edwinedje schreef:Worm Tubs zijn toch ook condensers? Dus ik begrijp mijn verwarring.

Ik begrijp je verwarring ook :) Beide zijn inderdaad condensers. Maar ik ben gewend (en volgens mij is dat ook redelijk gemeengoed) dat met een condenser gerefereerd wordt aan een shell-and-tube condenser, niet aan een worm tub. Vandaar :)

edwinedje schreef:Echter het water sproeien op de lyne arm, zoals ik het lees op de gerefereerde site, ter bevordering van het condenseren zou ik geen "horizontale condenser" willen noemen.

Maar dat doet volgens mij ook niemand. Ik heb heb het ook nooit over Mortlach gehad, maar over Macduff. Zie de afbeelding hieronder van de still house van Macduff en je ziet meteen wat ik bedoel met een horizontale shell-and-tube condenser. Volgens Difford's Guide heeft Dalmore trouwens ook horizontale shell-and-tube condenser.

Afbeelding
1 x
Afbeelding | Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Jun 2017, 15:13

thijs100 schreef:Maar dat doet volgens mij ook niemand. Ik heb heb het ook nooit over Mortlach gehad, maar over Macduff.

Lezen Edwin... Lezen.... :HitHead

thijs100 schreef:Zie de afbeelding hieronder van de still house van Macduff en je ziet meteen wat ik bedoel met een horizontale shell-and-tube condenser. Volgens Difford's Guide heeft Dalmore trouwens ook horizontale shell-and-tube condenser.
Afbeelding

Duidelijk! We zijn er uit. Thanks.

1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jul 2017, 13:07

Ik las zojuist een interessant artikel over Purifiers in de Whisky Etc. Een purifier is een soort klein tussenvat in de lyne arm. Aangezien de temperatuur er kouder is dan in de hals van de ketel, zullen hier de zwaardere delen (de moutige, granige delen) neerslaan (condenseren). Dit wordt soms gestimuleerd met een plaat die de route van de damp naar de bodem van de purifier stuurt. Daar is het namelijk het koudst.

De neergeslagen dampen worden als vloeistof weer terug gevoerd naar de spirit still. Het niet neergeslagen deel is nu fruitiger van aard en zal in de condensers worden afgekoeld.

Distilleerderijen die gebruik maken van zo'n Purifier zijn Glen Grant, Glen Spey, Scapa en Tormore.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 09 Jul 2017, 13:11

caskstrength schreef:Ik las zojuist een interessant artikel over Purifiers in de Whisky Etc.

Yup, mooie stukje. Gaan op de 'te bezoeken' lijst voor zover ze open zijn voor bezoek.

PS: Ik vond de column "Commentaar" van Thom Olink op pagina 7 ook wel heel er toepasselijk in relatie tot; Discussiestuk HWF ;)
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”