We hebben gemerkt dat er weliswaar behoefte is aan het al discussiëren over het sample, als deze geproefd is. Deze discussie vindt nu dusdanig plaats dat Edwin (Oogadal) en ik het idee hebben dat er een te versnipperd landschap ontstaat. We gaan daarom wat andere aanpassingen doen, die vanwege technische redenen pas in kunnen gaan bij sample 5 en 6. Voor sample 3 en 4 vindt er nog een discussie in het gok maar raak-forum plaats.
Alvast de aankondiging van de oplossing:
- Het onderwerp over het sample is gedurende de proefweek in een met wachtwoord beschermde locatie, maar wordt vanaf het moment van bekendmaking geheel openbaar. Zo kunnen degenen die geproefd hebben, alvast discussiëren. Dit voorkomt dat er door deelnemers of niet-deelnemers spoilers worden verstuurd.
- Het wachtwoord krijg je na het indienen van de proefnotitie van het desbetreffende sample
- Wil je eerder het wachtwoord ontvangen, dan kun je dit per PB aanvragen. Let wel: eigenlijk staat dit het principe van blindproeven in de weg, maar we willen niemand iets verbieden.
Verder is het organisatorisch soms lastig om laat ingezonden notities nog op handige wijze te verwerken (ivm thuiskomen, eten en dergelijke). Daarom worden in bij het eerste keer publiceren van de notities alleen de notities meegenomen, die voor maandag om 12:00 uur zijn ingediend.Overige notities worden dan later bijgevoegd.
In het kort:
Inzending notities: graag voor maandag, 12:00 uur
Bekendmaking notities: maandag, ca. 20:00 uur
Demasqué: dinsdag, ca. 20:00 uur
Demasqué
Na de eerste week met verrassingen dit keer een hele saaie dram…. Of niet? Het ligt er maar aan hoe je er naar kijkt en hoe veel tijd je dit sample gaf. Zou daar een hint in zitten?
De ontwikkeling van deze whisk(e)y was zeer sterk, en mede daarom zijn er wellicht heel veel verschillende dingen waargenomen. Ruik en proef je dit sample meteen na het inschenken, dan komen er hele andere aroma’s naar voren dan na ongeveer 15 minuten. Weer 15 minuten later zijn de geur en smaak weer anders.
Enkele “tegenstrijdigheden” (hoewel door verschillende personen waargenomen, dus formeel gezien kan het geen tegenstrijdigheid zijn):
- Er waren mensen die de alcohol vonden overheersen, maar ook mensen die aangaven dat dit sample laag op alcohol was.
- Er waren mensen die dit sample erg houtachtig vonden, anderen vonden hem heel fruitig, weer anderen vonden hem heel kruidig
- Er waren mensen die een duidelijke rijping op bourbonvat meenden te herkennen, anderen meenden dat het ging om een (refill) sherry-rijping.
- Qua soort whisky werd een blend genoemd, maar ook een grain, single malt (Schots), en single malt (Iers)
Uiteindelijk hebben we een whiskey geproefd, waarvan we de distilleerderij niet precies kennen. De reden: Ierse single malts van onafhankelijke bottelaars worden zelden met naam genoemd. Juist, het was dus een Ier! Het is deze Ireland 2003 Creative Whisky Company (CWC).
Waar was deze Ier aan te herkennen? Laat ik zeggen dat ik de associatie met grain wel kan volgen. Grain whiskies worden continu gedistilleerd, tot een veel hoger alcoholpercentage. Ierse whiskies worden drie keer gedistilleerd, in tegenstelling tot de single malts uit Schotland (muv enkele distilleerderijen) waar maar twee keer wordt gedistilleerd. Dit levert een andere geur op, die wat minder granig is, en meer fruitig en gesuikerd. Dit lijkt in vrij weinig opzichten nog op de oude Ierse pot still whiskies, die met zowel gemout als ongemout gerst werden gedistilleerd en nogal olie-achtig konden ruiken en smaken.
Naast de fruitigheid en suikertoets van het distillaat heeft deze whiskey een (mogelijk gedeelde) opvoeding in een sherryvat gehad. Of het om een first of refill gaat, is niet bekend. Persoonlijk denk ik dat een refill sherryvat best mogelijk is. Na ca. 12 jaar heeft dit geleid tot een whiskey van licht bruine kleur, 52,6% alcohol en naast het karakter van het distillaat tonen van hout, leer, boenwas en ook wat kruiden. De whiskey is nog verkrijgbaar.
Tenslotte: er waren twee heren die een Ierse whiskey vermoedden: FGG en ToontjeToontje. Hulde aan hen, zij zaten er toch dicht bij, en wellicht zelfs spot on!
Als lastste: excuus dat er nu geen foto bij zit, deze volgt uiterlijk morgenochtend.
Proefnotities
Berrysaki
"Uiterlijk: Deep copper
Geur: In het begin ruikt hij nog erg dicht, een beetje muffig zelfs. Daardoorheen ruik ik wat citroen en kiwi. De muffigheid heeft wel de overhand, komt ook wat geur van oude olie doorheen.
Smaak/Afdronk: Hmmm....ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Ook de smaak is muffig, met wat mout er doorheen. Vleugje citroen, wat verbrande suiker.
Score: 84/100
"
Bert71
"Nose: aangename, vaag bekende geur, maar wat is het? De eerste indruk is een vrij scherpe geur van alcohol dan mokka, rozijnen, iets ziltig.
Taste: inderdaad hoog in de alcohol, een sterke houtsmaak, chocolade, citrus, butterscotch, jeneverbes
Finish:
Niet zo heel lang
Iets in deze dram doet me aan Springbank denken. Gezien de alcohol waarschijnlijk geen hele oude botteling.
Aangename dram. 85 punten.
"
Caskstrength
"Kleur: russetmuscat
Neus: Initieel heel fris fruitig, maar daarna met een zweem van donkere suiker en gedroogd fruit. Daarnaast zijn er tonen van leer en schoenpoets. Dan ook rood fruit, munt en melkchocolade.
Smaak: Vrij scherp, iets wrang, met een prettig zuurtje. Verder redelijk gesuikerd, en met gekonfijt en gedroogd fruit. Zeemlap, leer, en melkchocolade.
Afdronk: Middellang, licht drogend van het hout, met nootmuskaat, hars, rogge, peperkoek en gedroogd fruit.
Conclusie: Interessante, vrij jonge whisky op vatsterkte. Niet te complex, maar met een interessant profiel: een fruitig distillaat dat daarnaast tonen van gedroogd fruit vertoont.
"
Daveen
"Qua geur is deze al erg zoet. Ik ruik wat kruidnagel, over het algemeen erg kruidig en na opwarmen meer notig (hazelnoot) en iets meer sherry? tonen.
Qua smaak begint deze waar hij gebleven is, heeeel zoet. Het is net een likeur. Pralines, cognac, walnootjes. Klein pepertje op het einde.
Ik moet iets voorzichtiger na het inleveren van sample 1 en 2, maar dit is niet mijn smaak. Dit vind ik toch echt te zoet voor een whisky (dus is dit wel een whisky?), deze geef ik liever door aan mijn vrouw. 82 puntjes voor de moeite.
"
Defeatless
"Oewh das lekker. Inderdaad bloemetjes, lavendel en heide. Wat hout, maar ook veel hak-honing, hint van vanille en stro.
Een mooie ontwikkeling qua neus. Zeker eentje om te onthouden. De intensiteit neemt wel af, waarna er meer hooi en stro luchtjes naar voren komen. Na een kwartier komt er een romig smaakje naar boven.
Smaak:
zoet, bloemig (weet ik veel hoe bloemen smaken), fris zuurtje komt erin, licht bittertje. Dit gaat alle kanten op! Een beetje zoals die zuurtjes smaken, die ondanks een verschillend plastic-je, hetzelfde smaken. Na een tijdje wat room, als in banketbakkers room.
Body:
Vol en vettig.
Finish:
Vrij lang. Beetje droog en bitter. Taninnes? Hout komt hier ook vol in naar voren. Overwegend weer die zuurtjes.
Commentaar:
Zeker een goede whisky. Doet me qua smaak wel denken aan een Dailuaine, maar het kan ook een aparte Glennogwat IB wezen. Als je water toevoegt, zou het ook maar zo een Clynelish kunnen worden. 87 punten.
"
Dre
"Geur:
Fruitig en zoet gelijk, en sterke alcohol in de neus. Ietwat overheersend, maar toch genoeg ruimte voor andere aroma's: peer, perzik, honing, vanille. Ook wat kruidig, kaneel. En een welbekende snoepachtige zoetheid...
Nu komt er ook een hele lichte lijmlucht door. Na een tijdje neemt de sterkte van de alcohol af, en neemt de zoetheid toe. Nu komt er weer sinaasappel door...
Erg veelzijdige geur, maar echt heerlijk, hier kan je aan blíjven snuffelen...
Smaak:
Prikkelend, duidelijk hoog Abv. Fruitig en zoet ook weer. Honing, perzik, ook weer snoepachtige zoetheid. Later dan weer wat drogig in de mond.
Finish:
Drogig, lang. Ietwat bitter, houtinvloeden. Ook weer zoet, honing, vanille. In de tweede sessie komt karamel wat duidelijker door. Perzik, licht pepertje nog.
Oordeel:
Sowieso enorm genoten van deze whisky. de geur was heerlijk en nog wel het beste van deze dram, maar ook smaak en finish waren erg goed.
Hoog Abv. Zowel in de geur als smaak heeft het geregeld veel weg van een grain, maar op andere momenten dan weer eigenlijk wat minder... Verschillende invloeden en belevingen tijdens het ruiken en proeven. Dan kom ik uit op een blend. Geen idee welke, ben eigenlijk helemaal niet bekend in de blends, maar in ieder geval eentje met een aardig aandeel graan, en dus een hoog Abv, mogelijk redelijk jong ook.
Ik kom als score op een dikke 89, kon dit erg waarderen!
"
edwinedje
"Beide samples kleuren lichter dan de voorgaande twee.
Sample 3 heeft een beetje donkergele gloed over zich, waarbij sample 4 meer naar lichtgeel gaat.
Na de missser van sample 1 nu wat langer aan het flesje geroken.
In eerste instantie leek er niets aan de hand, maar bij het verwijderen toch een weeïg luchtje dat ik link met Bourbon.
Dus deze keer maar een heel klein beetje ingeschonken.
Sample 4 geeft helemaal niet zo veel prijs in het flesje.
Bij het proeven van sample 3 had ik een Nee, ja toch wel, wacht ff nee, misschien toch wel gevoel.
Van sample 4 houd ik een heel neutraal gevoel over. Het is er eentje die ik niet zou afslaan indien aangeboden, maar niet snel zelf zal kopen.
Sample 3 smaakt veel dunner dan de wat romiger Sample 4.
Sample 3 deed me denken aan een Tomatin in mijn verzameling zit.
Deze is 12 y/o CS op 58,5%, echter hij mist het kruidige hiervan.
Overall conclusie onder voorbehoud
Sample 3 Maybe vs. Sample 4 - Maybe
Beide zitten waarschijnlijk weer in het 50-55% segment
"
Emalt
"N: licht, fruitig, het frisse van was gedroogd in buitenlucht aan de lijn
S: citrus fruit, banaan, verse ananas, sappig
A: lang, zoet, banaan, ananas, ietsie drogend, maar voornamelijk door de alchohol, geen taninnes oid.
Mooie dram dit, maar wat heeft ie met 1 en 2 te maken. Deze is weer mooi fris/fruitig gelijk aan nummer 1, zou nummer 4 dan weer zwaar en muf zijn? Of is het juist weer een non-Schot? En zo ja, welke dan ?
Ik ga toch voor een Schot en link dit profiel eigenlijk alleen aan de betere Imperial, Edradour, Ben Nevis, of Glen Keith's.
Ik doe eens gek: Edradour, bourbon cask, 10 yr, ong. 56%. Had ik al gezegd dat ik dit erg lekker vind? 88 punten.
"
FGG
"Kleur: Deep Copper
Neus: Zoet, kauwgomballen. Iets alcohol dus iets hoger ABV denk ik. Op de achtergrond een vleugje vanille. Ook is er een nootje waar te nemen Zeer aangename neus. - 88
Smaak: Zacht en zoet. Beetje branderig door de iets hogere ABV. De noten die bij de neus op de achtergond lagen komen nu naar boven.- 84
Body Licht romig- 80
Finish Medium finish - 80
Overall 83
ABV Iets hoger, ca 50%
Bij de neus moest ik meteen denken aan mijn Redbreast 15yo. De smaak trok me richting Aberlour, maar die is veel minder zoet. Enig graven in mijn geheugen deed Hyde doen bovendrijven. De Redbreast en de Hyde leiden tot mijn gok dat dit een Iers product is, ik gok op de Hyde.
"
fjharms
"eerste indruk: alcohol overheerst.
N: kruidig, bloemig, hout. Even later: komijn. Nog meer komijn…
Eerst maar eens wat tijd geven………………………………………….. Er gebeurt niet veel met de neus. Dan maar eens proeven.
S: tja… wat proef ik nu? Best wat prikkelende alcohol, en iets granigs. Ook wel een hint van kruidigheid, maar niet zo duidelijk als in de geur.
Met 2 druppels water: nogsteeds prikkelend en peperig; nu komt het komijn-effect hier ook meer door.
F: ook nu weer een licht prikkelende kruidigheid
ABV: ~55%
Opm: Ik kom niet voorbij de associatie met komijn in de neus - niet onaangenaam, wel wat summier. En in de smaak springt niets er echt uit, behalve de prikkelende alcohol. Is niet vies, maar is ook niet spannend. Ik bewaar het laatste restje voor het demasqué, en hoop tzt meer te kunnen ontdekken.
Gok: Ik heb echt GEEEEN idee...
"
Henri
"bij het allereerste neuzen denk ik gelijk iets van glen keith te herkennen, maar met wat meer tijd en warmte krijg ik wat honing, kersen, poedersuiker/dextro, kauwgomballen
ook in de smaak overheerst zoetigheid en die gaat nog heel lang in de finish door.
ook komt er een noterig toontje bij
alcoholgehalte valt in de smaak en neus best mee, maar is wel ietsje hoger, draagt de dram naar een lange finish
Waarschijnlijk nog niet heel oud.
ik mis de lijmerigheid van een grain, het is een lowlander met een vetje en grainkenmerken of het is een grain die niet alle karakter trekken heeft van een grain... gekkigheid weer dit! haha
door wat er na het verwarmen met de handen van de dram gebeurd denk ik toch dat het een grain is.
dun mondgevoel in eerste instantie, maar later meer creamy,
doe gek, laten we een strathclyde zeggen 10-12 jaar tussen 52-56%
zo rond 87 puntjes
"
Hoogheid2015
"nose/ hout, nieuw eiken, bloemen, fruit beetje citrus
taste/ prettig zoetje
finish/ beetje peper , en eigenlijk gek die houtgeur smaak is niet meer aanwezig
ik gok 43% abv, de neus is het beste vind ik misschien een oude blend. schot voor de boeg een oude glenfiddich 18yr 86/87 punten .
"
Joris
"Nose: Zoethout, gedrooge abrikozen, zeer sterke houtinvloed, op de achtergrond een grasveldje.
Taste: Zoutig, zoete sherry, ledermakerij.
Finish: Kort, zoet, beetje ziltig op de achtergrond.
Conclusie: Ik kan de neus lastig plaatsen, doet me denken aan een 15-jarige Glenfiddich of een Bruichladdich. Geen vervelende whisky waar nog meer in te ontdekken valt, maar die mij na één glas nog niet heeft overtuigd. 85/100
"
JvR
"Neus:
In het sampleflesje en net in het glas ruik ik een erg zoete, chemische lucht. Snoepbanaan misschien. Niet erg aangenaam. Na verloop van tijd verdwijnt deze lucht en komt een meer subtiele fruitige geur naar boven die ik associeer met bourbon-gerijpte whisky. In vergelijking met de geur uit het sampleflesje lijkt het wel een andere whisky.
Smaak:
In eerste instantie vooral veel alcohol, en weinig smaak. Na een tijd in de glas is de ontwikkeling als hierboven aangegeven, wat zorgt voor een aangenaam geheel.
Erg moeilijke sample. Ik heb nog nooit zo'n grote ontwikkeling in het glas meegemaakt. Op basis van de eerste geur dacht ik niet eens met een single malt te maken te hebben. Na een uur is het een compleet andere drank. Uiteindelijk toch een aangename dram. Ik gok: Alcohol rond de 45%, leeftijd <14j en bourbon gerijpt. Hoewel ik geen verklaring voor de initiele geur/smaak heb en er daarom wel helemaal naast zal zitten.
"
Laurens
"Geur:
Zoet, sherry, honing, kaneel
Smaak:
Romig, champignon, vlezig, peterselie
Afdronk:
Champignonnensoep en amandelspijs
Ik vind dit een heel intressant sample en ik heb echt geen idee wat het is.
"
MacErik
"Inschenken: wow scherpe lucht/hoog alcoholpercentage. Neemt na 5a 10 minuten sterk af en komen de aroma's los:
Geur:zoete hints, honing, rozijnen en citrus(fris). Als ie wat langer staat wat wijn-invloeden...
Smaak: Gaat volledig de andere kant op dan je zou denken. TOVERBAL; Olieachtig, pannacotta, boter, vleugje karamel en klein bittertje
Finish: Intrigerend...(voor mij) niet te duiden . gemiddeld/lang
Geschat alcoholpercentage: 48-50%
Conclusie: verrassen, compleet en INTIGEREND, lekkere dram (86/87 pnt)
"
MaltMuppet
"Kleur: goud geel
Neus: zoet, fruit, appel, beetje vanille, beetje lavendel
Smaak: fruit! Zoet in het begin, na een tijdje in de mond een bitter kantje. Blijft niet heel lang hangen.
Erg lekker moet ik zeggen, zou ik best een flesje van willen hebben. Het fruitige spreekt mij erg aan, en dan ook dat bittertje er achteraan...
Ik neig een beetje naar Aberlour, 50%, jaartje of 12. Wat mij betreft 87 pt.
"
Mardo
"kleur - lichtgeel
reuk: citrus, hout, alcohol, zoet, marsepein,
smaak: alcohol, veel...meer dan 50%? spirity, hout, jong
afdronk: blijft hangen, hout, citrus en toch ook iets zoets. Bourbon vat?
Ik ben er niet ondersteboven van, maar ik vind hem wel lekker. Dit zou voor mij een starter van de avond zijn.
"
MBC
"Uiterlijk: geelgoud
Geur: alcohol, meloen, vanille, citroengras, vanille
SmaakAfdronk: zoethout, vanille, peer, bittertje, as, citroen, peper, meloen, vrij vlak
Alcohol percentage: 52%
Score: 81/100
"
mermur
"A: zout, hints van honing, onmiddellijk kruidige structuur
D: aanvankelijk peper (aan de binnenkant van de wangen) en boterbabbelaar (achter op de tong), later florale hints, thee met veel suiker en laurierdrop
F: laurierdrop en bier (hoppig)
"
MikerG
"Neus: Parfum, kruid, lavendel, witte druif, veld vol met bloemen, vers oplosser in de verte
taste: erg ""oily""vanille en munt, zomer fruit zoals mandarijnen,
Finish: bloemen en parfum blijven hangen. hout smaak komt er beetje achteraan.
abv denk ik neit heel hoog, 48%.
Geen flauw idee wat dit is

"
Nino
"N: fruitig, appels/peertjes/perzik. Zoethout, roomboterbabbelaartjes in de verte!
T: wat een eerste indruk! Zoet, assig, tabak en hoog in alcohol hoor.. legt ff alles plat. Beetje Talisker smokey. En verdomd scherp pepertje. Echt zoeken naar die vanille, wat me doet vermoeden dat het geen rijping op één vat is geweest.
F: lang... lekker kleverige finish
89.5ptn krijgt hij van mij.
Abv: 58.6%
Leeftijd 12yo o.i.d.
Lekkere dram die naar meer smaakt!
"
Peter87
"Fruitmandje, banaan, peer, muskaat druiven, appel, ananas, bosbes, Reine Claude pruim, framboos, poedersuiker, vanille, beetje cognacgeur, en een kruidje in de achtergond. Mooi hoor
Smaak:
Fris fruitig zelfde dingen als de neus maar wat minder aanwezig en minder herkenbaar, stuk meer kruiden, peper, oregano, kruidnagel, laurier, drop
Finish:
Stroop, honing, Dadel, gedroogde pruim, rozijn, kruidje. Na een tijdje komt het verse fruit uit de neus weer bovendrijven.
Heeft wel iets van een moscatel wijn weg ook.
Heel leuk ding dit. 87 punten.
Ik denk aan een refill sherry lowlander.
"
roylubbers
"Nose: beetje weeiig, jeneverbes, sinaasappel, zelfs richting grapefruit. Taste: fruit, citrusvruchten, sinaasappel gokje: 45% iers. Noot: hiervoor een desperados gehad, wellicht ben ik wat citrus georiënteerd
"
RvdB
"N: begint vrij ""christmas'y"" met tonen van karamel, kaneel en kruidnagel waarna er op de achtergrond wat frisse en bloemige aroma's verschijnen. Maar ook rood fruit! Hmm eerste ingeving; speyside on oloroso / px?
T: wow, deze verandert van zuur naar zoet en weer naar zuur en eindigt fruitig, wat een rollercoaster van een ontwikkeling. Ik dacht tijdens deze 'ride' eerst aan een mix van zurige gele en rode bessen, toen een siroop van rood fruit en afsluitend aan zure snoepjes die vervolgens eindigen in een oase van zoete sinaasappel. Nog niet eerder iets als dit gedronken!
F: ebt lekker weg, wordt iets bitterder en drogend maar verre van storend.
C: dit is een afwijkende dram in de positieve zin van het woord! Een 'dubbele' neus, een prachtige smaak ontwikkeling en een prettige finish. Zou een Ben Nevis of iets uit Speyside op een oloroso vat kunnen zijn. Maar zal er wel grandioos naast zitten.
"
Squaadgras
"Nose: 87
Initial Taste: 87/88
Body: 86
Finish: 85
Dank u VBT - weer een (directe) associatie met iets wat ik nog nooit in whisky dusdanig heb geroken: een combinatie van sinaasappellikeur, Jaffa-cakes & After Eight. Ik lust het alle drie eigenlijk niet, maar het intrigeert wel. De sinaasappellikeur doet me denken aan vorig jaar.. zat er niet een Millstone 2004 100% Rye in die éénzelfde reactie bij velen opriep? Na de dram een halfuurtje lucht te hebben gegeven is de eerste impressie vervlogen, wat zal het zijn? In de neus is ook kruidigheid (specerijen) te ontdekken en prikkelt het %abv soms, wat ik rond de 50-55% schat. Verder komt er vanille, karamel, melkchocolade en rood fruit langs.. en krenten? Dit keer wellicht een P.X. finish? In de mond gaat het verder waar de neus ophield, de finish daarentegen heeft iets donkers, iets bitters.. iets niet-malty. Leuk om weten: mijn eerste poging met sample 3 was direct na het proeven van sample 4, en kwam toen totaal niet uit de verf. Nu een dag later, afzonderlijk van anders lekkers, een stuk beter. Aparte dram, aparte finish (welke mij soms laat twijfelen of ik hier wel met een SM te maken heb). Wieder Mal keine Ahnung!
"
Ter Veld
"kleur: Amber
neus: zacht, hout, houtlijm, vanielle
smaak: zacht romig, amandelen en noten,
Afdronk: lang
"
Toontje
"Geur: fris, sherrytonen, weinig prikkelend of scherp van de alcohol, dus dat is aangenaam. Zoetig, subtiel lijmluchtje.
Smaak: grassig, flink alcoholisch, zoetig. Ja flink grassig met direct daaropvolgend een enorme alcoholpunch. Het grassige kom ik in Ieren vaak tegen. Verder tonen van pure chocolade.
Finish: middellang tot lang. peperig. Volgens mij heeft ook deze whisky weer een flinke abv. Deze kan me wel bekoren! Prima 3e sample; 88/100. Wilde gok: Redbreast cs?
Bij de eerste keer proeven stond met name de geur me aan. Bij de tweede keer was het juist de smaak. Blijft toch een bijzonder fenomeen hoe dat soort dingen van dag tot dag in een whisky kan verschillen.
"
Willem vd K
"K: goudgeel
N: verf oplosmiddel, veeeeel eiken, gebrande vanille, soldeertin, citroensap, onkruid (brandnetel?), meubelpoets en cederhout.
S: vol en zoet, molasses, koffie, mokka, kersenhout.
F: vrij kort en hevig, veel hout, vrij droog. Vlot weg.
Als dit Schots zou zijn zou ik aan Benromach denken. Maar is het wel Schots? Mogelijk niet. Het is in ieder geval vrij jonge single malt uit een zeer actief (nieuw) vat. Ongeveer 55%. Leuk en opvallend!
85/100
"
WhiskyclubSpakenburg
"Kleur: puur goud
Neus: brandnetel, virgin oak, groen... boswandeling na een regenbui - planten zoals varens
met water neig ik naar de schuimblokken van Edradour
Smaak: sterk door het (relatief) hoge abv, citrus, koffie, vanille en met water wat drop
Afdronk: kruidig, hout en vanille
misschien een beetje korte afdronk door de (jonge?) leeftijd
Deze vond ik tot nu toe het 'leukst' om te proeven. Beetje in de stijl van Milltstone/Bunna door de vorm van de ketels?
ABV rond de 55%. Score 86/100. Indien betaalbaar zou ik dit kopen
"
Willum
"Neus:
Sinaasappel, Pepertje, Hazelnoot, Hout
Smaak:
Sinaasappel, Kers, Kruiden(?) en beetje drop
Afdronk:
Lang en drogend
Prettig verwarmend (zonder te scherp te worden) en licht zoetig
Waardering: 85 punten.
"
Wouterk
"Nose:
Amandelen, zoetig, hint van vanille
Taste:
Ik proef zoete vanille, hintjes van honing, redelijk hoog ABV
Finish:
Amandelen, zachte nasmaak, toch een zoetje dat blijft hangen
"
Zjoske
"Leuk kleurtje, kan je nog alle kanten mee op. In de geur ontdek ik eerst een vleugje lijm, maar dat is al snel weg. Ik bespeur iets van lavendel, drop, salmiak, hooi, potpourri. Al met al geen aangename geur wat mij betreft. De eerste slok prikt stevig. Is dat een hoog alcoholpercentage of enkel dat pepertje? Daarnaast nog iets bitters, kruidigs en wrang smaakje, dat heel naar blijft hangen. Nee, dit is absoluut niet mijn ding, water helpt ook niet (behalve om de smaak enigzins weg te spoelen) en ik zou ook niet weten wat het is. Ik ben blij dat ik maar een beetje had ingeschonken voor de eerste keer, want de rest van het sample blijft voorlopig in de fles. Wellicht dat ik iemand anders er een plezier mee kan doen.
Score: 70-75"
Andre8x8
"Geur
Weinig geur, zurig, fris fruitig, groene appels, met wat water komt er karamel naar boven
Smaak
Hoog in de alcohol, onverdund scherp op de tong, snel enkele drupjes water erbij.
Sherry, wat wrang en drogend, hout, zoet, vanille
Bij de tweede tasting komt een nog ondefinieerbare smaak naar voren, gember?
Afdronk
Wrang en drogend, redelijk lang, de zoetige vanille
ABV
60%
Punten
85
Deze bevalt mij duidelijk beter dan #3
"
Drinkingwhisky
"Soort whisk(e)y: Grain
Alcohol percentage: 53,0
Land / regio: Scotland
Distilleerderij / merk: Girvan
Leeftijd / jaar van distillatie: 8
Gebruikt vat-type, finishing(s), ...: Sherry octave cask finish
Uiterlijk: 2 - goud-geel (0.8 - deep gold)
Geur: Lots of wood; dried wood actually. Later on freshly sawn woord (and wooddust) you smell in the DIY stores. Alcohol remains quite punchy - as if it forms a layer on top of all the other aromas. I think I get hints of red fruit, but the alcohol keeps ruining it for me.
Smaak: The taste confirms what the nose said: grain whisky. Pretty sharp entrance, drying, prickly at the tip of the tongue. Red currant, dades and a kind of tutti-frutti dried red fruit combi.
Afdronk: Lingering and softening along the way; tones of red fruit slowly coming further forward. The finish is the best part of the whisky.
In één zin: Young grain whisky with the alcohol laying too much on top for me; it should have been given more time to gain balance.
Score: 75
"
Gerritbakker57
"Kleur; strogeel
Neus; stro en hout, zoet en een beetje kauwgom. Wel met een pepertje, daarna honing en thee
Smaak; opnieuw het pepertje, volle fijne smaak, kruidig en een beetje wax met vanille en wit fruit tonen
Finish; middellang, met een pepertje met in het begin veel zoet
Volgens mij niet heel hoog in alcohol en vrij jong.
Misschien Speyside.
Vind deze wel een 85 punten
"
Amputeck
N: Eerste keer snuffelen aan het glas doet mij denken aan een rijping op sherry vaten. Verder ruik ik rijpe banaan, beetje vanille, vernis, een kruidigheid die ik niet kan plaatsen (kamille ofzo?). Er zijn ook nog wat sporen van citrus te herkennen. Zou dit een grain zijn? Het alcoholpercentage lijkt me wel aan de hogere kant te zijn.
S: Sinaasappel, kruidig en een zacht bittertje. Alcohol is mooi in balans met de rest.
A: Middellang, beetje bitter maar op een prettige manier. Op het einde een zoetje als afsluiting

Maar even afwachten... en wellicht van het weekend nog eens proeven 

. Zal wel weer compleet op het verkeerde been staan wat deze betreft