Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?
Heren, nu graag weer on topic 

1 x
Affirmanti incumbit probatio
Mijn budget voor een fles whisky is max €100, zolang er in dat budget een hoop lekkers te vinden is blijf ik mee doen met de "hype".
Aan de investering hype doe ik dan weer niet mee. Het grootste risico is dat ik de fles alsnog gewoon open en mijn "investering"opdrink
Overigens is investeren in roerende goederen sowieso niet mijn ding.
Aan de investering hype doe ik dan weer niet mee. Het grootste risico is dat ik de fles alsnog gewoon open en mijn "investering"opdrink
Overigens is investeren in roerende goederen sowieso niet mijn ding.
2 x
-
Kikkerneve
- Top bijdrager

De hype zal allemaal wel, ik vind whisky gewoon lekker. En daarnaast vind ik het leuk om mee bezig te zijn en me verder in te verdiepen.
Als ik denk dat ik een pareltje tegenkom zal ik een afweging maken of het me dat waard is. Ik zie het ook maar zo dat ik sommige flessen die ik lekker vind beter nu kan kopen als ik het acceptabel vind, ipv in de toekomst niet meer te kunnen betalen. Natuurlijk komt er ook genoeg mooi "nieuw" spul op de markt, en dat drink en koop ik dan ook wel weer op menig proeverij. Enfin, je kunt bezig blijven maar aan het eind van de dag koop en bestel ik het zelf... dus daar kijk ik dan ook maar naar

Als ik denk dat ik een pareltje tegenkom zal ik een afweging maken of het me dat waard is. Ik zie het ook maar zo dat ik sommige flessen die ik lekker vind beter nu kan kopen als ik het acceptabel vind, ipv in de toekomst niet meer te kunnen betalen. Natuurlijk komt er ook genoeg mooi "nieuw" spul op de markt, en dat drink en koop ik dan ook wel weer op menig proeverij. Enfin, je kunt bezig blijven maar aan het eind van de dag koop en bestel ik het zelf... dus daar kijk ik dan ook maar naar

0 x
- Reichenbach
- Moderator

Aan de andere kant loop je ook nog wel eens tegen buitenkansjes aan. Sla dan je slag en koop een fles extra, het bederft toch niet.
Ik denk dat de hype vanzelf een keer over gaat, wie weet nog een jaar of vier; het zijn golfbewegingen.
Er is veel vraag, dus nieuwe stokerijen, meer productie van bestaande stokerijen en na twaalf jaar zitten ze met pakhuizen vol whisky. De jeugd drinkt het toch niet en de wel drinkende generatie wordt oud en sterft vanzelf uit.
Export naar andere werelddelen zal ook niet de oplossing brengen: Aziaten kunnen er niet tegen, moslims mogen het niet en Afrikanen hebben het geld er niet voor (over). Trump boycot Glenfiddig, in Midden Amerika drinken ze Tequila en in Zuid Amerika rum.
Hopelijk komt er iets van deze redenatie uit, we zullen zien.
Ik denk dat de hype vanzelf een keer over gaat, wie weet nog een jaar of vier; het zijn golfbewegingen.
Er is veel vraag, dus nieuwe stokerijen, meer productie van bestaande stokerijen en na twaalf jaar zitten ze met pakhuizen vol whisky. De jeugd drinkt het toch niet en de wel drinkende generatie wordt oud en sterft vanzelf uit.
Export naar andere werelddelen zal ook niet de oplossing brengen: Aziaten kunnen er niet tegen, moslims mogen het niet en Afrikanen hebben het geld er niet voor (over). Trump boycot Glenfiddig, in Midden Amerika drinken ze Tequila en in Zuid Amerika rum.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- caskstrength
- Forum goeroe

Reichenbach schreef:Aan de andere kant loop je ook nog wel eens tegen buitenkansjes aan. Sla dan je slag en koop een fles extra, het bederft toch niet.
Dit is wat mij betreft allemaal behoorlijk kort door de bocht. Er wordt nog steeds veel alcohol naar Oost-Azië getransporteerd. De mensen verdragen het best, misschien iets minder dan wij. Verder is het een statussymbool. En naar de VS wordt altijd nog heel veel geexporteerd. De SWA schrijft hierover:
Scotch Whisky is popular across the globe and demand is from a diverse range of markets. In terms of regions, the European Union remains the top destination for exports, worth around £1.2bn of the total. North America is the second largest, taking exports worth more than £1bn, followed by Asia with shipments of £768m.
The USA remains the number one market by value, growing 14% to reach £865m. Consumers are seeking out premium products and Single Malts benefited from such trends - value was up 22% to £267m.
2 x
Affirmanti incumbit probatio
Tom2 schreef:Ik zit de Scotch Whisky Auction te volgen, man man...
Elke maand val ik verder en verder achterover van de stijgende prijzen die voor alle flessen worden neergeteld.
+1
0 x
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

Tom2 schreef:Ik zit de Scotch Whisky Auction te volgen, man man...
Elke maand val ik verder en verder achterover van de stijgende prijzen die voor alle flessen worden neergeteld.
Tja, ergens kan het ook moeilijk anders...
Als je tegenwoordig überhaupt nog een échte topper wil - genre Tomatin 76, BenRiach 76, Glen Grant 72 - dan kan je gewoon niet anders dan grof geld neertellen... Meestal zijn veilingen nog de enige plaatsen waar je zulke flessen kan vinden.
Het is dus ofwel dát ofwel een collectie zonder absolute toppers.
Correct me if I'm wrong...
Ik heb ook al enkele keren serieus overwogen om veel te veel geld te betalen voor een echte premiumfles maar het tot dusver toch nét niet gedaan uiteindelijk. Ik kan me er uiteindelijk niet overheen zetten dat ik 4 keer zoveel moet betalen dan de prijs 2 of 3 jaar geleden. Dat is gewoon van de pot gerukt als je daar even dieper over nadenkt. De beschikbare premium flessen aan normale, aanvaardbare prijzen zijn al een tijdje helemaal weg hoor
Ik ben één van de ongelukkigen die 2 of 3 jaar te laat begonnen is met Whisky
2 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

ovanpuyvelde schreef:Als je tegenwoordig überhaupt nog een échte topper wil - genre Tomatin 76, BenRiach 76, Glen Grant 72 - dan kan je gewoon niet anders dan grof geld neertellen... Meestal zijn veilingen nog de enige plaatsen waar je zulke flessen kan vinden.
Het is dus ofwel dát ofwel een collectie zonder absolute toppers.
Correct me if I'm wrong...
Ik heb ook al enkele keren serieus overwogen om veel te veel geld te betalen voor een echte premiumfles maar het tot dusver toch nét niet gedaan uiteindelijk. Ik kan me er uiteindelijk niet overheen zetten dat ik 4 keer zoveel moet betalen dan de prijs 2 of 3 jaar geleden. Dat is gewoon van de pot gerukt als je daar even dieper over nadenkt. De beschikbare premium flessen aan normale, aanvaardbare prijzen zijn al een tijdje helemaal weg hoor
Ik ben één van de ongelukkigen die 2 of 3 jaar te laat begonnen is met Whisky
Ik kan je volledig volgen en zit dikwijls met hetzelfde gevoel.
Hoewel het echter niet zo simpel is.
Uiteindelijk betaal je nu inderdaad grof geld voor absolute toppers maar in verhouding betaal je nu ook grof geld voor nieuwe veel jongere releases.
In verhouding zijn de recente releases veel duurder.
Die Tomatin '76, Glen Grant '72 kostten vroeger ook maar iets van een 150 euro.
Nu betaal je 150 euro voor vrij jonge en in verhouding mindere kwaliteit.
Wil je nieuwe toppers kopen dan zit je tegenwoordig ook al tussen de 300-400 euro.
Ik snap dat je niet 4 keer zoveel wil betalen maar uiteindelijk doen we dat wel nog allemaal voor samples van oude toppers.
Dat is in principe evenzeer van de pot gerukt!
Al eens nagedacht wat je bijvoorbeeld nog allemaal kan doen voor een sample van 30 euro?
Voor sommige samples denk je dan: wow, echt een koopje. Tot je er echt over nadenkt.
Het gaat allemaal over prioriteiten.
1 x
de grap is er voor mij vanaf... 100€ max
dat je nu met veel pijn en moeite nog een leuke fles kan kopen, is me teveel een gedoe.
Het is niet leuk meer met al die beleggingen...
dat je nu met veel pijn en moeite nog een leuke fles kan kopen, is me teveel een gedoe.
Het is niet leuk meer met al die beleggingen...
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Wat maakt een topper een topper ?
Is het de leeftijd van de whisky of van de fles?
Of maakt de distilleerderij, al dan niet gesloten, het verschil?
Uiteindelijk is het de begeerte van de mens die de prijs bepaalt.
De één houd van whisky, de ander van 'snel geld verdienen'...
Als wij, als liefhebbers die begeerte opzij zetten en 'gewoon' lekkere whisky gaan drinken,
dan knapt die bubbel van investeerders vanzelf een keer!
En geloof mij, er is nog genoeg lekkers 'van nu' te vinden.
Vind de pareltjes van nu en koop een flesje extra
Als wij, als liefhebbers die begeerte opzij zetten en 'gewoon' lekkere whisky gaan drinken,
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
- Erik1908
- Top bijdrager

Breedút_Genietsje schreef:Wat maakt een topper een topper ?
Eens met jouw stelling. Ik kan (helaas) niet oordelen over de flessen waar hierboven over gesproken wordt. Misschien maar beter ook. Ik houd het ook rond de 100 Euro max. Daar zit nog genoeg heerlijks tussen. En alles gaat gewoon open. Zoals het hoort.
3 x
- Reichenbach
- Moderator

De ervaring van de drinker zal ook een rol spelenBreedút_Genietsje schreef:Wat maakt een topper een topper ?
De reden van de sluiting zal ook wel een rol spelen lijkt me. Als ze top whisky maakten lijkt het me dat ze genoeg hebben kunnen verdienen om de boel open te houden. Maar dat zal ook wel weer te kort door de bocht zijn. Bocht dus.Of maakt de distilleerderij, al dan niet gesloten, het verschil?
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

Afgelopen weekend een beetje "anti-hype" gedaan en niet gezocht naar "mooie" flessen.
Gewoon een oerdegelijke, goedkope (40€) Benromach 10 years old aangeschaft

Gewoon een oerdegelijke, goedkope (40€) Benromach 10 years old aangeschaft

2 x
- avdboom
- Top bijdrager

ovanpuyvelde schreef:Afgelopen weekend een beetje "anti-hype" gedaan en niet gezocht naar "mooie" flessen.
Gewoon een oerdegelijke, goedkope (40€) Benromach 10 years old aangeschaft![]()
Een modern pareltje

1 x
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

Mijn punt van (complete) verzadiging is bereikt.
Ik heb het ook gehad met de exuberante prijzen die tegenwoordig worden gevraagd voor de "betere" whiskies en het wordt met de dag erger. Zelfs de independent bottlings worden belachelijk duur (waren tot voor kort nog het enige koopplezier voor mij). Ongelooflijk dat we dit zo lang allemaal blijven pikken.
Als ik de huidige vraagprijzen zie voor 18 tot 25 jaar oude Single Malts dan word ik daar echt misselijk van. Zeker wanneer je jezelf bedenkt wat diezelfde flessen slechts enkele jaren geleden kostten. Ja, dat MOET je mee in overweging nemen en niet (blijven) negeren.
Voor mij is het definitief afgelopen met dure flessen kopen.
Ik besteed mijn centen nu aan andere hobbies (films, reizen) waarbij de verhouding prijs/kwaliteit wél nog enigszins normaal is.
Ondertussen ga ik gewoon nog genieten van mijn (veel te duur) betaalde flessen uit mijn collectie. Gelukkig kan ik nog vele jaartjes verder hiermee.
Ik heb het ook gehad met de exuberante prijzen die tegenwoordig worden gevraagd voor de "betere" whiskies en het wordt met de dag erger. Zelfs de independent bottlings worden belachelijk duur (waren tot voor kort nog het enige koopplezier voor mij). Ongelooflijk dat we dit zo lang allemaal blijven pikken.
Als ik de huidige vraagprijzen zie voor 18 tot 25 jaar oude Single Malts dan word ik daar echt misselijk van. Zeker wanneer je jezelf bedenkt wat diezelfde flessen slechts enkele jaren geleden kostten. Ja, dat MOET je mee in overweging nemen en niet (blijven) negeren.
Voor mij is het definitief afgelopen met dure flessen kopen.
Ik besteed mijn centen nu aan andere hobbies (films, reizen) waarbij de verhouding prijs/kwaliteit wél nog enigszins normaal is.
Ondertussen ga ik gewoon nog genieten van mijn (veel te duur) betaalde flessen uit mijn collectie. Gelukkig kan ik nog vele jaartjes verder hiermee.
Laatst gewijzigd door ovanpuyvelde op 22 Jul 2017, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
6 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”