Beschrijven van de kleur en viscositeit van whisky
Re: Beschrijven van de kleur van whisky
Uit Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS
Dit is zo'n voorbeeld waar ik totaal niet bij kan. Een professional nog wel !
Gin ... zou nog kunnen maar zeg dan gewoon "water", maar kleurloos zou ook zo maar kunnen.
Sherry dat kan echt niet .... Het gaat hier dan kennelijk om zijn specifieke Sherry-kleur dus zou het moeten zijn "Bob Minnekeer Sherry-kleur" en dienen we allemaal te weten wat dat dan is
Of we moeten de kleur "Sherry" tot een standaard verheffen waarmee de Spanjaarden dan ook akkoord gaan dat Sherry één kleur heeft
Ik begrijp dat dit voor veel mensen een non-issue is maar mijn professionaliteit (in een ander vak) staat het mij niet toe hierin te berusten. Dit is gewoon fout Bob .. en al die andere whisky-professionals ! Foute voorlichting aan leergierige liefhebbers is dubbel fout.
GJR schreef:... Ik gebruikte eigenlijk ook de kleur te bepalen een versie van het kleurenpalet van Bob Minnekeer, welke de kleuren onderverdeeld in Gin/Sherry/Stro/Koper/Koffie,...
Dit is zo'n voorbeeld waar ik totaal niet bij kan. Een professional nog wel !
Gin ... zou nog kunnen maar zeg dan gewoon "water", maar kleurloos zou ook zo maar kunnen.
Sherry dat kan echt niet .... Het gaat hier dan kennelijk om zijn specifieke Sherry-kleur dus zou het moeten zijn "Bob Minnekeer Sherry-kleur" en dienen we allemaal te weten wat dat dan is

Of we moeten de kleur "Sherry" tot een standaard verheffen waarmee de Spanjaarden dan ook akkoord gaan dat Sherry één kleur heeft
Ik begrijp dat dit voor veel mensen een non-issue is maar mijn professionaliteit (in een ander vak) staat het mij niet toe hierin te berusten. Dit is gewoon fout Bob .. en al die andere whisky-professionals ! Foute voorlichting aan leergierige liefhebbers is dubbel fout.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Tot mijn blije verrassing zie ik dat de de kleurenstaal van Whisky Magazine die aan het begin van dit onderwerp nog wel staat (als bewijsmateriaal), niet meer op de site van Whisky Magazine te vinden is als onderdeel van de Whisky Nosing Course.
Zouden ze meegelezen hebben
In elk geval is het winst dat dé kleur "white wine", nu weg is. Net zo krankzinnig als dé kleur van Sherry.
In de tekst wordt er niet veel aandacht meer aan kleur en uiterlijk besteed en zie ik in elk geval geen dranken meer als kleur gebruikt. Dat is winst
Zouden ze meegelezen hebben
In elk geval is het winst dat dé kleur "white wine", nu weg is. Net zo krankzinnig als dé kleur van Sherry.
In de tekst wordt er niet veel aandacht meer aan kleur en uiterlijk besteed en zie ik in elk geval geen dranken meer als kleur gebruikt. Dat is winst

0 x
-
MoreBowmore
- Senior

Blijft meestal lastig de kleur van een whisky te omschrijven.
Bij een Lagavulin 12 CS past volgens mij prima licht geel/lichte stro of zelfs het zo verdoemde "white wine"; de meesten van ons hebben dan een prima idee welke kleur wordt bedoeld.
Nou ben ik zelf o.a. ook van het begin een liefhebber van Dalmore en daar kom je vaak "Mahogany" tegen als kleuromschrijving. Daarbij denk ik zelf dan aan een donker rood-bruine kleur.
Zoek ik echter op google naar afbeeldingen van Mahogany dan kom ik veel verschillende kleuren tegen : http://www.google.nl/images?hl=nl&q=mah ... 03&bih=596
Mooi hout hoor met prachtige kleuren waar ik in ieder geval van houd; maar waar zal de meerderheid aan denken bij Mahogany?
http://www.youtube.com/watch?v=Qr621o9iZ5I
en het is duidelijk niet alleen bij whisky dat ze moeite hebben duidelijke namen te geven aan kleuren; kijk maar eens bij de volgende link : http://www.dackor.com/colors/index.html
Bij een Lagavulin 12 CS past volgens mij prima licht geel/lichte stro of zelfs het zo verdoemde "white wine"; de meesten van ons hebben dan een prima idee welke kleur wordt bedoeld.
Nou ben ik zelf o.a. ook van het begin een liefhebber van Dalmore en daar kom je vaak "Mahogany" tegen als kleuromschrijving. Daarbij denk ik zelf dan aan een donker rood-bruine kleur.
Zoek ik echter op google naar afbeeldingen van Mahogany dan kom ik veel verschillende kleuren tegen : http://www.google.nl/images?hl=nl&q=mah ... 03&bih=596
Mooi hout hoor met prachtige kleuren waar ik in ieder geval van houd; maar waar zal de meerderheid aan denken bij Mahogany?
http://www.youtube.com/watch?v=Qr621o9iZ5I
en het is duidelijk niet alleen bij whisky dat ze moeite hebben duidelijke namen te geven aan kleuren; kijk maar eens bij de volgende link : http://www.dackor.com/colors/index.html
Laatst gewijzigd door MoreBowmore op 09 Mar 2011, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
MoreBowmore schreef:... of zelfs het zo verdoemde "white wine"; de meesten van ons hebben dan een prima idee welke kleur wordt bedoeld.
Voor mij volslagen onbegrijpelijk
ik vraag me ook echt of je hier voor "de meesten van ons" kunt spreken. Als je meer dan één soort witte wijn gedronken hebt is dat toch al duidelijk
MoreBowmore schreef:Zoek ik echter op google naar afbeeldingen van Mahogany dan kom ik veel verschillende kleuren tegen....
Het gaat toch vooral om de kleur-tint en daarvoor lijkt me mahonie prima geschikt mede omdat het vrij algemeen bekend is. Wel is het dan zaak een donkerte (dichtheid) aan te geven al dan niet d.m.v. een superlatief (zie het eerste bericht hierin ).
0 x
-
MoreBowmore
- Senior

Piet schreef:MoreBowmore schreef:... of zelfs het zo verdoemde "white wine"; de meesten van ons hebben dan een prima idee welke kleur wordt bedoeld.
Voor mij volslagen onbegrijpelijkik vraag me ook echt of je hier voor "de meesten van ons" kunt spreken. Als je meer dan één soort witte wijn gedronken hebt is dat toch al duidelijk
MoreBowmore schreef:Zoek ik echter op google naar afbeeldingen van Mahogany dan kom ik veel verschillende kleuren tegen....
Het gaat toch vooral om de kleur-tint en daarvoor lijkt me mahonie prima geschikt mede omdat het vrij algemeen bekend is. Wel is het dan zaak een donkerte (dichtheid) aan te geven al dan niet d.m.v. een superlatief (zie het eerste bericht hierin ).
Hallo Piet,
Je hebt helemaal gelijk als je de kleur heel precies wilt weten. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat bij "white wine"iedereen wel denkt aan een ( zeer ) licht geel. Ter "verdediging" ; ik ben absoluut geen wijn-drinker ( mij meestal te "wrang/zuur" ) en ik ben het met je eens dat de omschrijving white wine als kleur veel te wensen over laat...
En dannog bij het beoordelen van de kleur zou je eigenlijk ook nog eens het licht waaronder je de kleur omschrijft mee moeten neemen omdat dat ook een belangrijke rol speelt...
0 x
Re: Beschrijven van de kleur van whisky en viscositeit
MoreBowmore schreef:Hallo Piet,
Je hebt helemaal gelijk als je de kleur heel precies wilt weten. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat bij "white wine"iedereen wel denkt aan een ( zeer ) licht geel. Ter "verdediging" ; ik ben absoluut geen wijn-drinker ( mij meestal te "wrang/zuur" ) en ik ben het met je eens dat de omschrijving white wine als kleur veel te wensen over laat...
En dannog bij het beoordelen van de kleur zou je eigenlijk ook nog eens het licht waaronder je de kleur omschrijft mee moeten nemen omdat dat ook een belangrijke rol speelt...
Helemaal eens. Ik probeer inderdaad altijd in daglicht de kleur te beoordelen.
Kan het toch niet laten, wat heet "heel precies" ? Dit zijn kleuren van witte-wijn. Haal hier maar eens dé kleur uit ?
Jij doelt dan (en ook het "white wine" op het kaartje van WM) op (licht)strogeel. En dan is het ook voor whiskyliefhebbers die iets meer van wijn weten duidelijk ! Stel je eens voor dat je als wijnliefhebber zou zeggen "deze wijn heeft de kleur van whisky" .... aaaggghhhhh. Of meer precies "de kleur van Islay whisky"
Witte wijnen
Van: dewijnhoek.nl
0 x
Wat hier "bruin" heet heb ik nog nooit gezien in een witte wijn... heb je hier een voorbeeld van? Misschien een donkere witte port ofso? Lichtelijk offtopic, maar vind het wel interessant om zo'n donkere witte wijn een keer te proberen.
0 x
Grappig, als ik aan het wieltje van m'n monitor draai, zien die kleuren er ineens veel donkerder / lichter uit 

0 x
Matthijs schreef:Wat hier "bruin" heet heb ik nog nooit gezien in een witte wijn... heb je hier een voorbeeld van? Misschien een donkere witte port ofso? Lichtelijk offtopic, maar vind het wel interessant om zo'n donkere witte wijn een keer te proberen.
Nee, Port, Sherry ofso... is versterkte wijn dit gaat over wijn sec.
De meeste witte wijn zal ook niet meer te genieten zijn als hij zo bruin is.
Dit (donkere) bruin zou een oude Sauternes (Bordeaux, dessert wijn) kunnen zijn. Die zijn overigens niet goedkoper dan een hele mooie whisky hoor. Zoek maar eens op een toppertje als Château d'Yquem ... waarvan de gebruikte vaten ook gebruikt worden om whisky op te finishen (zie viewtopic.php?f=9&t=303&start=45#p1534 ). Een voorbeeld van deze kleur is de vintage 1973 in de Wikipedia.
En uh, ja dan hebben we het nog steeds over witte wijn gemaakt van witte druiven
0 x
Blijft altijd moeilijk, het beschrijven van een kleur. Ik had hier een discussie over met Ruben van whiskynotes op de site Connosr inzake de kleur van de An Cnoc Vintage 1996. Vermelde Chardonnay, vond dit erg vreemd ook gezien de range van kleurtinten binnen de Chardonnay, bleek echter veroorzaakt te zijn doordat je via een schuifbalk een kleur moest kiezen, waarna de site er een omschrijving aan vast hing, dus soms wil je het wel goed doen, maar gaat de site er een kleurbeschrijving aangeven, waar je het eigenlijk niet mee eens bent 

0 x
Beschrijven van whisky kleur op connosr.com
GJR schreef:Blijft altijd moeilijk, het beschrijven van een kleur. ......
... Vermelde Chardonnay,...
Ik besteed hier niet voor niets zoveel tijd aan Gert-Jan. Ik kan het eigenlijk niet uitstaan en erger me er mateloos aan. Dit is een absolute incompetentie in de whiskywereld, te beginnen bij professionals, die ik volslagen onbegrijpelijk vind en die ik in de wijnwereld ook nog nooit ben tegengekomen. Als je een kleur niet eens eenduidig kunt beschrijven, beschrijf hem dan maar niet.
Je moet als professional of quasi-professional toch wel volslagen wereldvreemd zijn om te kunnen spreken over "de kleur van witte wijn", om er maar eens een te noemen die hierbij de kroon spant.
GJR schreef:...waarna de site er een omschrijving aan vast hing, dus soms wil je het wel goed doen, maar gaat de site er een kleurbeschrijving aangeven, waar je het eigenlijk niet mee eens bent
Ik vind het getuigen van een absoluut amateurisme van een site als connosr. Helaas heeft zo'n site toch een bepaalde uitstraling en gaat er voor sommige lieden een zekere autoriteit van uit, die het vervolgens dan maar als de waarheid slikken. In het land der blinden.....
Toen connosr pas in de lucht was viel me dat al op en had ik er al direct geen trek meer in. Ik ga dus niet zeggen dat een whisky de kleur van witte wijn en ook niet van een Chardonnay heeft. Hier winnen mijn principes het.
0 x
Re: Beschrijven van whisky kleur op connosr.com
Piet schreef:Ik vind het getuigen van een absoluut amateurisme van een site als connosr. Helaas heeft zo'n site toch een bepaalde uitstraling en gaat er voor sommige lieden een zekere autoriteit van uit, die het vervolgens dan maar als de waarheid slikken. In het land der blinden.....
Toen connosr pas in de lucht was viel me dat al op en had ik er al direct geen trek meer in. Ik ga dus niet zeggen dat een whisky de kleur van witte wijn en ook niet van een Chardonnay heeft. Hier winnen mijn principes het.
Ik ben het helemaal met je eens Piet, sinds ik me ook aan het verdiepen ben in de wijnwereld (oeps loop nog een week huiswerk achter
0 x
Re: Beschrijven van whisky kleur op connosr.com
GJR schreef:PS weet jij ook goede wijnfora/blogs (liefst NL) ?
Neen eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken.
Nu ik dat intik zie ik er zo al een hand vol Nederlandstalige, maar als gezegd, ik heb met geen enkele ervaring.
0 x
kleurenstaal zoals deze vind ik best een goed idee.
weet iedereen waar je het over hebt. nu alleen de smaak nog. sommige smaak aanduidingen vind ik erg ongeloofwaardig.
alsof je in een complexe whisky het verschil kan proeven tussen vanille, vanillecake, vanillevla, custard. etc.
de een vind iets peperig. witte of zwarte? rum casket? wat voor rum? jamaicaans? zo kunnen we wel ff doorgaan.
ook vind ik wel met deze kleurenstaal het verschil tussen de eerste drie kleuren erg groot.
maar das mijn mening.
Ed
weet iedereen waar je het over hebt. nu alleen de smaak nog. sommige smaak aanduidingen vind ik erg ongeloofwaardig.
alsof je in een complexe whisky het verschil kan proeven tussen vanille, vanillecake, vanillevla, custard. etc.
de een vind iets peperig. witte of zwarte? rum casket? wat voor rum? jamaicaans? zo kunnen we wel ff doorgaan.
ook vind ik wel met deze kleurenstaal het verschil tussen de eerste drie kleuren erg groot.
maar das mijn mening.
Ed
0 x
Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”