Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Mei 2017, 13:57

ovanpuyvelde schreef:
defeatless schreef:Vanavond zit de Valkyrie in de tasting bij Woudenberg. De tasting wordt gegeven door Tony van Rooyen. Tony heb ik wel hoog zitten, maar HP......
Mij teveel peat.

Maar goed ik laat me verrassen.

Graag wat feedback met je bevindingen ;-)

Komt goed. D'r zit ook de vervanging van de Macallan Ruby in de line-up, die is nog niet uit. Ik post wel even in alle draadjes.
Ik heb me laten vertellen dat de Valkyrie sinds gisteren in de winkels ligt. Maar de kwantiteit weet ik niet.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Mei 2017, 16:18

defeatless schreef:D'r zit ook de vervanging van de Macallan Ruby in de line-up, die is nog niet uit.

Dat heb ik even gemist :) Heb je een linkje ergens naar een nieuwsbericht/bron?
0 x
Afbeelding | Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 10 Mei 2017, 19:44

defeatless schreef:
ovanpuyvelde schreef:
defeatless schreef:Vanavond zit de Valkyrie in de tasting bij Woudenberg. De tasting wordt gegeven door Tony van Rooyen. Tony heb ik wel hoog zitten, maar HP......
Mij teveel peat.

Maar goed ik laat me verrassen.

Graag wat feedback met je bevindingen ;-)

Komt goed. D'r zit ook de vervanging van de Macallan Ruby in de line-up, die is nog niet uit. Ik post wel even in alle draadjes.
Ik heb me laten vertellen dat de Valkyrie sinds gisteren in de winkels ligt. Maar de kwantiteit weet ik niet.

De kwantiteit interesseert me minder. Ben vooral benieuwd naar de kwaliteit. Enjoy your tasting! :duimop
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Mei 2017, 22:58

Goed mijn tastingnotes van de Valkyrie:

Geur: rode wijn, meteen overgenomen door peat en zwavel. Hint van eiken en ergens nog iets mint-achtigs.
Smaak: zoet, meteen klapt de peat erin en wordt het wat bitter, lichte taninnes.
Finish: licht droog met een medium lengte waarin de peat overheerst.

Even wat achtergrond info wat ons die avond is verteld:

We deden de Valkyrie head-to-head met de Dark Origins. Na een heel commercie verhaal over vikingen en de Orkneys en blablabla, werd mij duidelijk dat Valkyrie een eenmalige editie is, die 1 - 1,5 jaar wordt uitgebracht. Daarna komt #2 Valknut en dan #3 Wahalla (zoals het er nu naar uitziet). Dus geen oplage in flessen, maar in tijd (vergelijkbaar met de project xx van Glenfiddich).

De Valkyrie wordt gemaakt met mout die door hun zelf wordt gedroogd boven een turfvuur. Deze bevat dus meer peat invloeden dan de Dark Origins. Daarentegen wordt er minder gebruik gemaakt van Sherry vaten dan in de Dark Origins het geval is.

De Valkyrie gaat bij Woudenberg in Wageningen voor €69,95

Mijn conclusie:
Meer peat, meer zwavel minder sherry en goedkoper dan de Dark Origins. Dus het zal vast kopers trekken, mij alleen niet.
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 10 Mei 2017, 23:03

defeatless schreef:Goed mijn tastingnotes van de Valkyrie:

Geur: rode wijn, meteen overgenomen door peat en zwavel. Hint van eiken en ergens nog iets mint-achtigs.
Smaak: zoet, meteen klapt de peat erin en wordt het wat bitter, lichte taninnes.
Finish: licht droog met een medium lengte waarin de peat overheerst.

Even wat achtergrond info wat ons die avond is verteld:

We deden de Valkyrie head-to-head met de Dark Origins. Na een heel commercie verhaal over vikingen en de Orkneys en blablabla, werd mij duidelijk dat Valkyrie een eenmalige editie is, die 1 - 1,5 jaar wordt uitgebracht. Daarna komt #2 Valknut en dan #3 Wahalla (zoals het er nu naar uitziet). Dus geen oplage in flessen, maar in tijd (vergelijkbaar met de project xx van Glenfiddich).

De Valkyrie wordt gemaakt met mout die door hun zelf wordt gedroogd boven een turfvuur. Deze bevat dus meer peat invloeden dan de Dark Origins. Daarentegen wordt er minder gebruik gemaakt van Sherry vaten dan in de Dark Origins het geval is.

De Valkyrie gaat bij Woudenberg in Wageningen voor €69,95

Mijn conclusie:
Meer peat, meer zwavel minder sherry en goedkoper dan de Dark Origins. Dus het zal vast kopers trekken, mij alleen niet.

Bedankt voor de tasting notes :goedgedaan
Op basis van wat jij schrijft denk ik dat de Dark Origins mij iets meer zou kunnen bekoren :lekker
0 x
Afbeelding

time4whisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor time4whisky » 11 Mei 2017, 03:09

Bedankt voor de tasting note. :goedgedaan

Ik kwam dit stukje tegen van wat er nog in de pijplijn zit van Higland Park.

Highland Park Valkyrie / identity redesign
Highland Park redesigned its core range, inspired by the period in which Orkney was ruled over by Danish and Norse vikings. The bottles are now embossed with ornate decorations, still oval but wider towards the bottom, they have lots of metallic prints and they have a torque closure.
The new 12 Year Old, nicknamed Viking Pride, should arrive soon. The 18 Year Old Viking Honour will follow in July and the older expressions over the next year.
Then there’s also a new Highland Park Valkyrie which will replace the Dark Origins. It’s more heavily peated, bottled at 45,9% and available in a few weeks for around € 70. Valkyrie is the first edition in a new Viking Legends series, which will get two more expressions (Valknut and Valhalla) in the coming years.
Highland Park 15 Year Old will be phased out and will be replaced by a 100% bourbon cask expression called Highland Park Full Volume. It was distilled in 1999, bottled at 47,2% and will be around € 95.
Towards the end of 2017, we can expect a new Highland Park Magnus available in the US only. It’s matured in sherry-seasoned casks and ex-bourbon casks, bottled at 40% and around $ 40.
Later we will also get a follow-up to the Fire and Ice limited editions and a Highland Park 50 Year Old
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Mei 2017, 09:21

Juist. Zoals gewoonlijk draait de marketingmachine bij Highland Park weer overuren... Fancy verpakking, Ikea figuurzaag kistjes en meer ongein die moeten camoufleren dat wat hier de poort uitgaat voor het geld zwaar onder de maat is.
Met weemoed denk ik terug tot midden jaren 90 toen kwaliteit van de whisky nog voorop stond bij Highland Park.... :Cry
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 11 Mei 2017, 14:55

Ik vond die Dark Origins wel prima te hachelen. De prijs van een dikke 5 tientjes vond ik toen ook niet onoverkomelijk. Tuurlijk maken die gasten ook overprized, fancy verpakte, middelmatige whisky. Maar de 12, de 18 en die Dark Origins vond ik echt best. Maarten, mag ik dat zeggen :bigsmile ;) ...?
1 x
Afbeelding

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 11 Mei 2017, 15:13

Nickolaas schreef:Ik vond die Dark Origins wel prima te hachelen. De prijs van een dikke 5 tientjes vond ik toen ook niet onoverkomelijk. Tuurlijk maken die gasten ook overprized, fancy verpakte, middelmatige whisky. Maar de 12, de 18 en die Dark Origins vond ik echt best. Maarten, mag ik dat zeggen :bigsmile ;) ...?

Zal er een nachtje overdenken. :D
4 x

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 16 Mei 2017, 14:15

Moet zeggen dat ik het wel een mooie uitstraling vind. Los van wat het doet met de prijs.
0 x

time4whisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor time4whisky » 26 Mei 2017, 10:05

Highland Park Valkyrie op catawiki 150 euro ? Nederland slechts 360 flessen

Kent die klant masterofmalt en thewhiskyexchange niet, daar ligt hij voor 63 Euro.

Schiet mij maar lek of ik zie iets verkeerd :Scratch
0 x

hfos
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hfos » 26 Mei 2017, 10:39

mer1973 schreef:
RBwhiskyworld schreef:Zojuist een mailtje ontvangen van Highland Park met betrekking tot een nieuwe release. De Rebus30, een 10 jaar oude whisky ter gelegenheid van het 30jarige jubileum van de John Rebus boeken.

De prijs komt op 30 pond, en er zijn 10.000 flessen.
Om kans te maken moet je je registreren via de website van HP.

Denk dat kans maken geen probleem is.
Vele whiskyliefhebbers hebben HP een beetje links laten liggen sinds ze teveel gingen vragen voor hun gefiguurzaagde uitvoeringen.

Je had gelijk, daarnet mail gehad dat ik hem mag kopen. Geen idee of ik dat daadwerkelijk ga doen, ik heb niet zoveel met HP. Mijn vader leest Ian Rankin, misschien dat hij het leuk vindt voor in de kast...
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Mei 2017, 10:53

time4whisky schreef:Highland Park Valkyrie op catawiki 150 euro ? Nederland slechts 360 flessen

Kent die klant masterofmalt en thewhiskyexchange niet, daar ligt hij voor 63 Euro.

Neeeuh, je kijkt op Catawiki, niet zo heel gek hoor!
0 x

fgoijers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fgoijers » 26 Mei 2017, 11:18

defeatless schreef:
time4whisky schreef:Highland Park Valkyrie op catawiki 150 euro ? Nederland slechts 360 flessen

Neeeuh, je kijkt op Catawiki, niet zo heel gek hoor!

De prijzen op Catawiki zijn elke veiling weer anders.. je kan daar echt een conclusies uit trekken.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Mei 2017, 11:23

Toch wel, de prijzen die geboden worden liggen structureel (te) hoog. En wat Alex zegt: sommige flessen zijn nog in de handel...
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”