Goede betaalbare bourbon
Re: Goede betaalbare bourbon
Bij Only Bourbon is nu de "Blanton's The Original 46,5% alc." in de aanbieding voor 25,99.
Een erg smakelijke bourbon, vind ik zelf.
Een erg smakelijke bourbon, vind ik zelf.
0 x
Afgelopen weekend kennis gemaakt met de bourbons van four roses, vooral de Single Barrel was zeer aangenaam (ook de small batch versie was goed (eerlijk gezegd beter dan de standaard Glenlivit 12 of Glengoyne 10)) en zijn zeker geen dure flessen.
0 x
GJR schreef:...(eerlijk gezegd beter dan de standaard Glenlivit 12 of Glengoyne 10)) ....
Dit vind ik wel een tricky uitspraak Gert-Jan en ik zou het toch wat willen nuanceren.
Je kunt, met name die Single Barrel, zeker lekkerder vinden dan de twee genoemde malts (ik vind hem ook zeer smakelijk) maar "beter dan" ?
Het is toch wel een beetje appels met peren vergelijken. De dranken zijn o.b.v. andere grondstoffen gemaakt, wel allemaal o.b.v. graan maar toch. Bourbon wordt voor het grootste deel van mais gemaakt, aangevuld met whatever graan, al dan niet gemout, maar de andere twee zijn gemaakt van 100% gemoutte gerst.
Hoewel vaak gedacht wordt aan peated en non-peated, of blend en malt, zijn in alles dat valt binnen de definitie whisk(e)y, dit toch ook enkele van de (smaak) uitersten.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:GJR schreef:...(eerlijk gezegd beter dan de standaard Glenlivit 12 of Glengoyne 10)) ....
Dit vind ik wel een tricky uitspraak Gert-Jan en ik zou het toch wat willen nuanceren.
Je kunt, met name die Single Barrel, zeker lekkerder vinden dan de twee genoemde malts (ik vind hem ook zeer smakelijk) maar "beter dan" ?
Het is toch wel een beetje appels met peren vergelijken. .
Het blijft natuurlijk zo dat iemand persoonlijk het één beter kan vinden dan het andere, in dit geval de FR singel Barrel beter dan een glenlivet...
Persoonlijk waardeer ik de volgende bourbons meer, dan de FR Single Barrel:
- Fighting Cock
- Ridgemont reserve
- Blanton's
- Woodford reserve
- Wild Turkey rare breed
- Wild Turkey 8y 101
- Evan Williams Single Barrel
0 x
Piet schreef:GJR schreef:...(eerlijk gezegd beter dan de standaard Glenlivit 12 of Glengoyne 10)) ....
Je hebt eigenlijk helemaal gelijk Piet, had eigenlijk iets in de geest moeten zeggen "naar mijn smaak beter" of iets dergelijks. Wat er nu staat zou als een absoluut waardeoordeel overkomen en het is en blijft mijn persoonlijk waardeoordeel. Wat ik bedoelde en ik denk dat jij dat ook wel las tussen de regels is dat, zeker de four roses single barrel binnen de ruime whisk(e)y (inclusief bourbon) wereld voor mij de voorkeur in smaak heeft boven een glenlivit 12. De laatste is helemaal niet slecht of zo hoor en ik drink hem ook heus wel, vind hem alleen wat oppervlakkig en wat commercieel (in de zin van geen zeer uitgesproken smaak en dus voor veel mensen goed te drinken) en de four roses is naar mijn mening dan wat dieper en voller van smaak.
0 x
GJR schreef:... Wat er nu staat zou als een absoluut waardeoordeel overkomen en het is en blijft mijn persoonlijk waardeoordeel. Wat ik bedoelde en ik denk dat jij dat ook wel las tussen de regels .....
Las ik zeker wel zo Gert-Jan (en helemaal eens Antoine). Maar het is precies wat je zegt het ging mij om het absolute.... vooral als later iemand dit leest buiten de context ... (alleen dat bericht).
Wat denk ik wel vrij absoluut is, is dat Bourbons zeker in verhouding tot veel Schotse Single Malts, "goedkoper" zijn en vaak (gemiddeld ?) hoger zullen scoren in een "waar voor je geld" vergelijking.
0 x
Jim Beam Six Grains
Heeft iemand ooit Jim Beam Six Grains gedronken? zo heet het volgens mij toch...werd mij onlangs door iemand aangeraden
0 x
Jim Beam Signature
standrews schreef:Heeft iemand ooit Jim Beam Six Grains gedronken? zo heet het volgens mij toch...werd mij onlangs door iemand aangeraden
Dat zal de Jim Beam Signature zijn, met 6 granen.
Zie ook What does John know
Geen ervaring mee, maar gisteren m'n fles Jim Beam Black - Aged to perfection geleegd. Heerlijk van genoten! Daarnaast heb ik nu nog een Distiller Series 7yo staan. Lekker hoor!

0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ik heb via via vernomen dat de Blanton's straight from the barrel een dijk van een bourbon is. Heeft iemand hier ervaring mee?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Ik heb via via vernomen dat de Blanton's straight from the barrel een dijk van een bourbon is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Eigenlijk komen alle Blanton's "straight from the barrel" want het vat-nummer staat op iedere fles handgeschreven, evenals door wie en wanneer de fles gevuld is.
Blanton's "original" is wel één van mijn favoriete bourbons. Wat ik van de "straight from the barrel" heb gelezen, valt hij nogal tegen, maar dat is "hearsay" en de smaak van anderen. Blanton's "Gold" wordt wel door iedereen omschreven als een 'dijk van een bourbon', maar die is dan ook wat duurder.
Misschien eens tijd om wat te samplen van de hele collectie van Blanton's om eens goed te kunnen vergelijken.
0 x
Eigenlijk komen alle Blanton's "straight from the barrel"
Bijna goed,
De andere worden eerst in alcohol terug gebracht voordat ze gebottled worden.
Deze niet en komt dus ' straight' uit het vat.
0 x
Jim Beam vind ik voor z'n prijs 'n lekkere bourbon. Verder kan ik binnenkort meer informatie geven, dan ga ik de Ezra Brooks Black Label proeven.
0 x
Volgende maand ga ik weer voor langere tijd naar de USA. Dit keer toch maar eens wat van Amerikaanse bodem proberen. Een Canadese blend had ik wel eens op, maar echte bocht voor $15. Het merk weet ik niet meer.
Amerikaanse whiskey is als ik het goed begrijp ik drie hoofdsoorten in te delen, nl.: (Kentucky) Straight Bourbon, Tennessee Sour Mash, en Rye whiskey. In Oregon wordt ook Single Malt gestookt, met gemoute en geturfde barley uit Schotland geïmporteerd: Clear Creek "McCarthy's" Oregon Single Malt Pot Distilled Whiskey.
Maar ik wil toch eerst eens wat Straight Bourbon's gaan proberen. Qua prijzen valt het reuze mee, alleen Booker's Small Batch is wat aan de dure kant: http://www.DrinkUpNY.com/category_s/75.htm
Voorlopig op het proeflijstje:
George T. Stagg, 2nd ed. 2009
Baker's 7yo
Black Maple Hill
Evan Williams 10yo, Single Barrel
Austin Nichol's "Russell's Reserve" 10yo
Woodford Reserve
Elijah Craig 12yo
Eagle Rare 17yo
Iemand goede ervaringen met een van deze Bourbon's?
Amerikaanse whiskey is als ik het goed begrijp ik drie hoofdsoorten in te delen, nl.: (Kentucky) Straight Bourbon, Tennessee Sour Mash, en Rye whiskey. In Oregon wordt ook Single Malt gestookt, met gemoute en geturfde barley uit Schotland geïmporteerd: Clear Creek "McCarthy's" Oregon Single Malt Pot Distilled Whiskey.
Maar ik wil toch eerst eens wat Straight Bourbon's gaan proberen. Qua prijzen valt het reuze mee, alleen Booker's Small Batch is wat aan de dure kant: http://www.DrinkUpNY.com/category_s/75.htm
Voorlopig op het proeflijstje:
Baker's 7yo
Black Maple Hill
Woodford Reserve
Elijah Craig 12yo
Eagle Rare 17yo
0 x
Brodsky schreef:Voorlopig op het proeflijstje:
Baker's 7yo
Black Maple Hill
Woodford Reserve
Elijah Craig 12yo
Eagle Rare 17yo
Mooie bourbons... Zeker om een goede indruk te krijgen. De Stagg ga je niet vinden, die is zelfs in de USA moeilijk te krijgen. De Elijah Craig vindt ik wel minder worden de laatste jaren. Eagle rare 10y is ook erg mooi en goedkoop. De Jefferson's, Knob Creek, Willet, Makers Mark 46 en de Michter's zijn ook aan te bevelen!
0 x
Brodsky schreef:Iemand goede ervaringen met een van deze Bourbon's?
Kijk even door deze rubriek. Over een aantal van deze bourbons is al een mening gegeven.
0 x
Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”