Bang for your buck

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bang for your buck

Ongelezen berichtdoor Dre » 15 Nov 2016, 13:11

Peter87 schreef:
Dre schreef:
FGG schreef:
In de Writer's Tears: 81,71 punten voor €24,95. :bigsmile

Zo! :o
*snel bestellen doet voordat ook déze topper alweer uitverkocht is*
:gnif

Whisky loterij en whisky flippen (verplaatst) :nono
Eerst proeven he....

Je hebt helemaal gelijk, laat ik me ook bijna verleiden...
Valt ook allemaal niet mee, als FGG dit een BFYB vindt dan vertrouw ik hem natuurlijk blind, veel meer dan die 82 voters die gemiddeld op 81 en een beetje uitkwamen...
Maar oké, eerst een sampletje dan maar. Iemand? Nee? Hè jammer, maar dan laat ik deze hype toch maar aan me voorbij gaan. :Cry
2 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Nov 2016, 13:28

Er komt altijd weer een nieuwe hype.....
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: goede goedkope whisky

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 15 Nov 2016, 16:56

De bourbon van de Aldi (Westpoint) @ 13€ per fles...
1 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 17 Nov 2016, 20:27

Bram84 schreef:Ach... Zijn we zo allemaal niet gestart met flesjes van rond de 30€... Is bij mij zelfs zo lang nog niet geleden.
Ik kijk met alle plezier terug op die tijd van ontdekken wat whisky is, tegen een mooie prijs.
Velen hier (waaronder ikzelf) hebben nu liever wat anders in hun glas, maar moeten de prijs daar ook voor betalen.
Rotverwend zijn we en nooit meer tevreden, steeds op zoek naar het volgend flesje en zijn bijbehorende (waarschijnlijk) te dure prijs.

Als je dus tevreden bent met de instappers, wees gelukkig. Jouw portemonnee zal het haast niet erg vinden. Eens je de lijn oversteekt, is er imho geen weg meer terug.

Whisky is niet bedoeld om elitair te zijn, allesbehalve... Samen genieten van een glas, wat de prijs of de score ook mogen zijn. Ieder zijn ding.

Ik weet nog goed toen ik voor het eerst een whisky kocht van boven de 100€ hoe m'n benen trilden toen ik die opendeed. Spanning alom... Vaak getwijfeld, voor de kast gestaan... Doen/niet doen. Het was de moeite, zeker wel. Lekkere Kavalan.
Maar je bent niet op 1,2,3 dit aan het doen als je net begint. Laat die drempel voor diegenen die ze nog niet hebben genomen, nog maar even liggen. Nog een raad, als je dan toch wat 'duurder' wil proeven zijn er samplegoeroes genoeg op dit forum die je met raad en daad willen bijstaan tegen een leuke prijs...

Pfoeh... Krijg dorst van dat typen... Een simpel, lekkere Glendronach Original inschenken,...

:Slainte

Gents,

Met veel interesse heb ik dit topic gevolgd. Ik ben nog geen 2 jaar me wat meer in whiky te verdiepen. Bram schrijft hier een aantal rake dingen:

- Starten met flesjes van 30 Euro. Ja in het begin was ik ook erg tevreden met een Glen Moray 12 jaar van nog geen 32 Euro. Tot je b.v. de Edradour 12 jaar geproeft hebt. Dan wordt de lege fles Glen Moray niet meer vervangen.
- De eerste fles van 100 Euro+. De duurste fles die een aantal maanden geleden aanschafte, was de Edradour op vatsterkte van de Ultimate. Bij van Wees kreeg ik een dram aangeboden die wel even binnenkwam. Ik heb een uur staan dralen of deze 75 Euro eigenlijk wel kon. Herkenbaar dus die trillende benen.

Maar waar eindigt dit? Ik heb de grens bij 100 Euro gelegd. Vragen die dan echter opkomen:

- Is een whisky van 150 euro of meer echt dit echt waard?
- Proef je het verschil echt direct (moet wel een retorische vraag zijn, want een aantal leden op dit forum schaft zo'n fles makkelijk aan)?
- Hoe lang kan ik de grens van 100 Euro volhouden?

De toekomst zal het leren; ik denk dat ik toch maar eens een paar duurdere samples ga aanschaffen op dit forum voor de kerstdagen.

Wat me wel opvalt in vergelijking met mijn andere hobby (het bezoeken van concerten):

Hoe meer mainstream het concert, hoe duurder de prijs. Ik heb werkelijk bijzondere optredens gezien voor nog geen 15 Euro. Bij whisky is dat precies andersom.
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 17 Nov 2016, 22:11

ik kan dit alleen beamen bovenstaande.... maar ik kan nog altijd genieten van een flesje van 30 euro (bij wijze van spreken nu 40-50 euro) en denk.... ja die moet ik altijd in mijn voorraad houden ;)
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 21 Nov 2016, 21:37

Nog geen Dalwhinnie 15 yo tegengekomen in dit topic. Mr. Ralfy geeft 'm 90/100.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 21 Nov 2016, 22:04

Michaël schreef:Nog geen Dalwhinnie 15 yo tegengekomen in dit topic. Mr. Ralfy geeft 'm 90/100.

Absoluut een goede whisky. 90 punten gaat mij daarentegen te ver.

Belangrijker is trouwens wat jij hem geeft. Geef jij ook zo hoog op over de Dalwinnie? Of noem je 'm alleen in dit topic omdat Ralfy 'm zo hoog scoort?
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 21 Nov 2016, 22:11

thijs100 schreef:
Michaël schreef:Nog geen Dalwhinnie 15 yo tegengekomen in dit topic. Mr. Ralfy geeft 'm 90/100.

Absoluut een goede whisky. 90 punten gaat mij daarentegen te ver.

Belangrijker is trouwens wat jij hem geeft. Geef jij ook zo hoog op over de Dalwinnie? Of noem je 'm alleen in dit topic omdat Ralfy 'm zo hoog scoort?

Nee hoor, ik ben zelf leerkracht maar houd eigenlijk niet van een puntensysteem, dus wat Ralfy zegt is altijd leuk en interessant, maar voor mij niet bepalend.

Ik heb mijn Dalwhinnie al een tijdje niet meer aangeroerd en kreeg tijdens de werkdag zin om 'm 's avonds nog eens in te schenken. Voor mij ongetwijfeld een bang for your buck, een €30 voor een 15 yo gebotteld op 43%. Ik heb 'm enkel in 20 cl trouwens en zal, wanneer dat flesje leeg is, waarschijnlijk bij gelegenheid overgaan tot de aankoop van een volwaardige fles. Ik was vanaf de eerste dram al erg onder de indruk van deze whisky.
1 x

cask9220
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor cask9220 » 01 Apr 2017, 11:33

mijn fles Dalwhinnie 15 is inmiddels uit. Gekocht voor 33,5 euro. Had er veel goeds van gelezen en toen ik deze opendeed was ik zeer teleurgesteld. Heb deze dan een tijdje laten staan. Daarna terug geprobeerd en was volledig veranderd van smaak en was zeker en vast een bang for your buck. Heerlijk maltig en zeer licht gerookt.
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Apr 2017, 19:07

cask9220 schreef:mijn fles Dalwhinnie 15 is inmiddels uit. Gekocht voor 33,5 euro. Had er veel goeds van gelezen en toen ik deze opendeed was ik zeer teleurgesteld. Heb deze dan een tijdje laten staan.
Volgens de al eerder genoemde Ralf Mitchell zou je vóór je de whisky proeft deze tenminste het aantal minuten in het glas moeten laten 'luchten' overeenkomstig het aantal jaren dat deze in het vat heeft gezeten.
Een tijdje in een geopende fles heeft waarschijnlijk een vergelijkbare invloed.
Met oudere wijn heb je een vergelijkbaar effect.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 01 Apr 2017, 19:28

Clynelish 14 single malt (46%)

Voor iets meer dan 3 tientjes.
Laatst gewijzigd door Tottenham op 01 Apr 2017, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 02 Apr 2017, 00:48

Blair athol 1997 GM CC 46%. Definitly a Bang for your buck! Laatst geopend tijdens het Amersfoortse whiskymiddagje, toen was ie al super! Nu na een poosje met wat meer lucht in de fles is hij inmiddels ontpopt tot een 90+ imho. De relatief lage 86 score op Wb dekt voor mij de lading niet. Manman wat een mooie. En dat voor +/- €60,-

https://www.whiskybase.com/whisky/39434 ... ol-1997-gm
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

roetertoeter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor roetertoeter » 04 Apr 2017, 14:42

Tomatin 14 port cask
0 x
Afbeelding

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 04 Apr 2017, 23:49

Ik dronk mijn laatste glas Dalwhinnie 15y al weer een jaar of twee geleden, maar die hoort voor mij zeker tot de zeer betaalbare toppers. Voor de Laphroaig Quarter Cask en de Caol Ila 12y geldt hetzelfde, alhoewel die een heel ander profiel hebben :-P
0 x
Afbeelding Afbeelding

J23
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor J23 » 05 Apr 2017, 17:51

The Feathery vind ik meer dan prima kijkend naar de prijs van +- €30. Rijpt op sherryvaten en drinkt heerlijk weg.
https://www.whiskybase.com/whisky/68949 ... tch-whisky
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”