Bram84 schreef:Ach... Zijn we zo allemaal niet gestart met flesjes van rond de 30€... Is bij mij zelfs zo lang nog niet geleden.
Ik kijk met alle plezier terug op die tijd van ontdekken wat whisky is, tegen een mooie prijs.
Velen hier (waaronder ikzelf) hebben nu liever wat anders in hun glas, maar moeten de prijs daar ook voor betalen.
Rotverwend zijn we en nooit meer tevreden, steeds op zoek naar het volgend flesje en zijn bijbehorende (waarschijnlijk) te dure prijs.
Als je dus tevreden bent met de instappers, wees gelukkig. Jouw portemonnee zal het haast niet erg vinden. Eens je de lijn oversteekt, is er imho geen weg meer terug.
Whisky is niet bedoeld om elitair te zijn, allesbehalve... Samen genieten van een glas, wat de prijs of de score ook mogen zijn. Ieder zijn ding.
Ik weet nog goed toen ik voor het eerst een whisky kocht van boven de 100€ hoe m'n benen trilden toen ik die opendeed. Spanning alom... Vaak getwijfeld, voor de kast gestaan... Doen/niet doen. Het was de moeite, zeker wel. Lekkere Kavalan.
Maar je bent niet op 1,2,3 dit aan het doen als je net begint. Laat die drempel voor diegenen die ze nog niet hebben genomen, nog maar even liggen. Nog een raad, als je dan toch wat 'duurder' wil proeven zijn er samplegoeroes genoeg op dit forum die je met raad en daad willen bijstaan tegen een leuke prijs...
Pfoeh... Krijg dorst van dat typen... Een simpel, lekkere Glendronach Original inschenken,...

Gents,
Met veel interesse heb ik dit topic gevolgd. Ik ben nog geen 2 jaar me wat meer in whiky te verdiepen. Bram schrijft hier een aantal rake dingen:
- Starten met flesjes van 30 Euro. Ja in het begin was ik ook erg tevreden met een Glen Moray 12 jaar van nog geen 32 Euro. Tot je b.v. de Edradour 12 jaar geproeft hebt. Dan wordt de lege fles Glen Moray niet meer vervangen.
- De eerste fles van 100 Euro+. De duurste fles die een aantal maanden geleden aanschafte, was de Edradour op vatsterkte van de Ultimate. Bij van Wees kreeg ik een dram aangeboden die wel even binnenkwam. Ik heb een uur staan dralen of deze 75 Euro eigenlijk wel kon. Herkenbaar dus die trillende benen.
Maar waar eindigt dit? Ik heb de grens bij 100 Euro gelegd. Vragen die dan echter opkomen:
- Is een whisky van 150 euro of meer echt dit echt waard?
- Proef je het verschil echt direct (moet wel een retorische vraag zijn, want een aantal leden op dit forum schaft zo'n fles makkelijk aan)?
- Hoe lang kan ik de grens van 100 Euro volhouden?
De toekomst zal het leren; ik denk dat ik toch maar eens een paar duurdere samples ga aanschaffen op dit forum voor de kerstdagen.
Wat me wel opvalt in vergelijking met mijn andere hobby (het bezoeken van concerten):
Hoe meer mainstream het concert, hoe duurder de prijs. Ik heb werkelijk bijzondere optredens gezien voor nog geen 15 Euro. Bij whisky is dat precies andersom.