The Celp: is dat nu Lagavulin, Laphroaig of toch Cameron?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

The Celp: is dat nu Lagavulin, Laphroaig of toch Cameron?

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Okt 2009, 21:26

p_froes schreef:..... The Celp is geloof ik Lagavulin.

Daarover zijn de meningen verdeeld. Ik vind er verschillenden.

The Ultimate Whisky Company -een onafhankelijke bottelaar van bijzondere whisky’s- heeft de drank van Iana McClannaghan opnieuw gecreëerd door aan de sterk geturfde whisky Laphroaig dit zeewier toe te voegen, te bottelen op een sterkte van 55 procent alcohol en het te dopen tot ‘Celp The Seaweed Experience’.

Onze eerste keuze is gevallen op 'Celp, The Seaweed Experience'. Dit is een Schotse single malt waarvoor men jonge cask strength Lagavulin heeft gebruikt in combinatie met zeewier zoals u reeds uit de naam kon afleiden. De takjes zeewier in de fles zorgen uiteraard voor een extra zilte geur en smaak. Net als in elke Islay ontdekt u tevens een stevige turftoets.

....Hoe het ook zij, het zeewier van zijn overgrootmoeder is een gezonde toevoeging aan de ouderwetse turfgestookte Cask Strenght Whisky van Cameron !

...6 yrs, Bottelaar: The Ultimate Whisky Company.
Hoe het ook zij, het zeewier van zijn overgrootmoeder is een gezonde toevoeging aan de ouderwetse turfgestookte jonge single malt cask strength van Laphroaig.

Etc.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Fresh oysters with a dram of Laddie

Ongelezen berichtdoor p_froes » 27 Okt 2009, 21:38

Hmmm a mystery... :Scratch
0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Re: The Celp: is dat nu Lagavulin, Laphroaig of toch Cameron?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Okt 2009, 10:22

Las het volgende bericht uit 2006:

De S.W.A., het overkoepelend whisky orgaan uit Schotland, heeft de maker van Celp gelast dat Celp niet meer verkocht mag worden onder de naam whisky. Dit omdat er een toevoeging (zeewier) in zit.

bron: Whisky Passion

Verderop lees ik een bericht van Aad van Zuylen (augustus 2006):
Aad van Zuylen schreef:Binnen enkele weken is de Celp weer te leveren, dan zijn de flessen overgeplakt met een nieuw etiket, de whisky blijft hetzelfde.

bron: http://whisky.startpagina.nl/prikbord

Aad schrijft op zijn site dat het om Laphroaig gaat. Misschien zijn er meerdere versies van "The Celp" op de markt: een van Laphroaig, een ander van Lagavulin, etc...?

Opzich is het 'oude etiket' dus een collectors item?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Okt 2009, 10:54

Wat een rommeltje.
Ik lees:
Cameronbridge Distillery was the first ever to produce grain whisky. (bron: http://www.scotchwhisky.net)

Die kende ik nog niet. Lowland nota bene.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Skippy
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Skippy » 28 Okt 2009, 12:36

JayDie schreef:Las het volgende bericht uit 2006:

De S.W.A., het overkoepelend whisky orgaan uit Schotland, heeft de maker van Celp gelast dat Celp niet meer verkocht mag worden onder de naam whisky. Dit omdat er een toevoeging (zeewier) in zit.

bron: Whisky Passion

Verderop lees ik een bericht van Aad van Zuylen (augustus 2006):
Aad van Zuylen schreef:Binnen enkele weken is de Celp weer te leveren, dan zijn de flessen overgeplakt met een nieuw etiket, de whisky blijft hetzelfde.

bron: http://whisky.startpagina.nl/prikbord

Aad schrijft op zijn site dat het om Laphroaig gaat. Misschien zijn er meerdere versies van "The Celp" op de markt: een van Laphroaig, een ander van Lagavulin, etc...?

Opzich is het 'oude etiket' dus een collectors item?

Dan mag Tequila zonder rups, geen Tequila meer heten.
Zo lust ik er nog een paar, Celp is bij ons gewoon te krijgen.
Velen maken zich druk om niks.

Gr. Jeroen
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 28 Okt 2009, 13:01

Ik dacht telkens dat het een Laphroaigh was Piet. Ik had dat ergens gehoord totdat ik ging zoeken en kwam hier uit:
http://glentanera.skynetblogs.be/post/3 ... n-de-maand
En daar zeggen ze dit erover:
Onze eerste keuze is gevallen op 'Celp, The Seaweed Experience'. Dit is een Schotse single malt waarvoor men jonge cask strength Lagavulin heeft gebruikt in combinatie met zeewier zoals u reeds uit de naam kon afleiden. De takjes zeewier in de fles zorgen uiteraard voor een extra zilte geur en smaak. Net als in elke Islay ontdekt u tevens een stevige turftoets.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Okt 2009, 13:40

Skippy schreef:Dan mag Tequila zonder rups, geen Tequila meer heten. (...) Celp is bij ons gewoon te krijgen.

Zit die rups niet in Mezcal ipv Tequilla ;-) Maar, zonder gekheid: er zijn heel wat regels verbonden aan "Whisky". Grondstoffen, rijping, vaten, etc. En zo mag er verders niets aan toegevoegd worden, anders dan graan (gerst, tarwe, mais, etc), gist en water. Zijn nu eenmaal de regels. Wanneer er dus zeewier aan toegevoegd wordt, geeft dat zout af. Daar ga je al...

Dat Celp gewoon te verkrijgen is, klopt ook. Het bericht kwam uit 2006 en toen speelde dit. Het etiket schijnt nu veranderd te zijn en is alles weer ok 8-)

Skippy, wel leuk dat je weer even komt neuzen op dit forum :Party

Jock schreef:En daar zeggen ze dit erover:
Onze eerste keuze (...) men jonge cask strength Lagavulin heeft gebruikt (...)

Dat schreef Piet hieronder ook al. Had straks even snel wat geGoogle'd en kom wel meer namen tegen. Ook Laphroaig... Vaag...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Re: The Celp: is dat nu Lagavulin, Laphroaig of toch Cameron

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 05 Feb 2011, 16:26

Het etiket is inderdaad in 2006 veranderd van The Whisky Experience naar The Seaweed Experience....

Deze Whisky smaakt overigens heerlijk, naar gelang de smaak had ik op Laphroiag gegokt....

Vraag me trouwens nog steeds af of het wel zeewier is wat erin zit, lijkt meer op een zoetwaterplantje uit de vissenkom... :D
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 22 Feb 2011, 22:27

Vorig Jaar werd mij tijdens een n & t op laphroaig verteld dat men o.a. levert aan deze "spirit", het werd met name genoemd, ik heb het met de host ook over de buren (lagavulin) gehad, maar hoe of wat m.b.t. the seawood experince, dat weet ik niet meer zeker, sorry drammetje of 5 geproefd s'ochtends, net even te snel gestart........ ;)
pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 22 Feb 2011, 23:35

was er ook niet eens een Caol ila versie van?
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

sweetspeed
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor sweetspeed » 21 Jun 2013, 16:34

Nu mijn 2e flesje..soms wel lekker zo'n onstuimige whisky. Ik gok toch een wisselende receptuur, dit flesje is duidelijk zachter van smaak en heeft minder fenolen dan de vorige.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”