Dre schreef:Michaël schreef:Einde zomer een bezoek gebracht bij een collega die nog nooit whisky had gedronken. Ik nam enkele flessen mee uit mijn collectie. We begonnen met Glenmorangie 10 yo. Vervolgens Glenfiddich 15 yo en daarna Highland Park 12. Na deze dacht ik hem eens flink 'beet te nemen' door hem een kleine hoeveelheid uit mijn Ardbeg 10 yo-miniatuur te schenken. Ik ben voor alle duidelijkheid geen liefhebber van deze (vandaar ook de aanschaf van 'n miniatuur). Mijn collega nam een eerste slokje en... toen werd het stil. Hij vond het fantastisch en een veel interessantere smaakbeleving dan bij de voorgaande whisky's. Ik wil maar zeggen: het is echt iets heel persoonlijks of je zo een smaak kan appreciëren, of je nu ervaring hebt of niet in het whisky proeven.
Niet zo lang geleden een gelijke ervaring meegemaakt. Was in een gezelschap waar een niet-geoefende whiskydrinker bij aanwezig was en er kwamen wat flessen op tafel, met ook als afsluiter de Ardbeg Ten. Aanvankelijk was de man al heel aardig enthousiast over wat ie voorgeschoteld kreeg, tot het moment van de Ardbeg. Hij kreeg spontaan het gevoel terug in de tijd te gaan en een soort oerwhisky te drinken. Vanaf dat moment was ie echt verkocht.
Moraal van het verhaal: Ardbeg Ten kan je prima voorschotelen aan beginners, het is een puike dram die niet persé afschrikt.
Zeker waar! Was ook mijn eerste kennismaking met geturfde whisky. Had een setje samples via Henri gekocht en daar zat ook een Ardbeg10 in. Wel heftig in de zin van: "WTF gebeurt hier in mijn glas?", maar wel op een positieve manier.

.