Natural Cask Strength of niet?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Natural Cask Strength of niet?

Ongelezen berichtdoor avdboom » 10 Jan 2017, 15:32

Arthur1988 schreef:
caskstrength schreef:2) Om te staven of er werkelijk één waarheid / één definitie is of dat iedereen zijn eigen invulling geeft, zou je bij meerdere distilleerderijen moeten nagaan om een representatief antwoord te krijgen.

Ik zeg strak plan. :goedgedaan Wie gaan we nog meer mailen. Caol ila en the Glenlivet zijn aan het woord geweest. Iemand had ook edradour nog gemaild toch? Nog meer distilleerderijen die de term 'natural' gebruiken?

Ik heb Dave Broom Aka "The Whisky Professor" een mail gestuurd :goedgedaan
https://scotchwhisky.com/magazine/featu ... professor/
1 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 10 Jan 2017, 18:08

Ben benieuwd naar de antwoorden!! Ik zal glenfarclas eens mailen. Die doen opzich niks met de term 'natural' maar zij hebben wel een Straight on beleid als het gaat om filtering, kleuring en transparantie naar de consument. Ze hebben sws de 105 cask strength welke 10 jaar leeftijdsaanduiding heeft. Kijkende naar die 2% zou dat ook niet op 63.5 gevat zijn. Wellicht dat zij nog een nuttig antwoord hebben :goedgedaan
2 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Jan 2017, 19:40

Iemand Robin Brilleman al een mailtje gestuurd?

Anders doe ik het!
0 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 10 Jan 2017, 19:42

defeatless schreef:Iemand Robin Brilleman al een mailtje gestuurd?

Anders doe ik het!

Nog niet denk ik..dus zeker doen!
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 10 Jan 2017, 20:10

Ik heb inmiddels nog een mailtje eruit naar deze jongens:
http://singlecasknation.com/blogs/news/ ... alt-whisky

Die beweren enkel op Natural Cask Strength te bottelen, dus zullen dan wel een hele duidelijke definitie hiervan moeten hebben lijkt me zo...
5 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Jan 2017, 00:09

Dre schreef:Ik heb inmiddels nog een mailtje eruit naar deze jongens:

Die beweren enkel op Natural Cask Strength te bottelen, dus zullen dan wel een hele duidelijke definitie hiervan moeten hebben lijkt me zo...

Al behoorlijk snel een antwoord:
Hello André,

Many thanks for your email.

It’s my understanding that distilleries and bottlers can dilute up to 2% and still call their bottling “Cask Strength.” Not sure they can call it “Natural" though. The reason for dilution, in some cases, would be to fix the ABV so that it will match the labels that are to be, or have been, printed.

We only bottle at Natural Cask Strength, without any dilution, as the US TTB agency allows for .2% evaporation or increase in ABV at time of bottling and we bottle right away, not concerning ourselves with this fluctuation. Hence: Natural Cask Strength.

We did, one time, bottle a whisky that was not cask strength. It was diluted to 62.8% ABV. That whisky was a 5yo cask of Amrut and the reason for this is that 62.8% is the legal limit to ABV when bottling spirits for exportation (or perhaps even for domestic bottlings in India - that we do not know).

I hope this helps you.

Het is dus (opnieuw) duidelijk betreffende de Natural Cask Strength.
Wat betreft de 'gewone' Cask Strength, daar geeft ie aan dat er tot 2% verdund kán worden. Zoals hij het begrijpt... Oftewel, klinkt niet als 100% zeker. Wat me nog wel triggerde was dat ie het heeft over "distilleries and bottlers" in zijn antwoord, dat zou kunnen suggereren dat er ook nog bij het bottelen eventueel verdund zou mogen worden.
Om precies te weten wat ie hiermee bedoelt heb ik daar nog een wedervraag over gesteld, zodra ik daar antwoord op heb zal ik die hier nog posten.
3 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 11 Jan 2017, 00:44

Worden daar niet gewoon IB's mee bedoeld die een vat van een distilleerderij kopen? Volgens mij bedoelt hij dat, dat een distilleerderij maar ook een bottelaar bij kan wateren.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Jan 2017, 06:04

Ik denk dat het in de discussie alleen gaat over het eventueel aanlengen bij het bottelen. Het is immers cask strenght en niet distillation strength.

Dit klinkt als een logische interpretatie van het begrip. Het is echter niet in de regels (EU-richtlijnen, nationale wetgeving of regels van de SWA vastgelegd). Daardoor kunnen er interpretatieverschillen optreden en hoeft niet iedere bottelaar dezelfde opvatting te hebben. Jammer is dat natuurlijk wel.

Ik zal de SWA eens vragen wat zij hierover denken.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Jan 2017, 20:00

Dre schreef:
Dre schreef:Ik heb inmiddels nog een mailtje eruit naar deze jongens:

Al behoorlijk snel een antwoord:
Hello André,

Many thanks for your email.

It’s my understanding that distilleries and bottlers can dilute up to 2% and still call their bottling “Cask Strength.” Not sure they can call it “Natural" though. The reason for dilution, in some cases, would be to fix the ABV so that it will match the labels that are to be, or have been, printed.

We only bottle at Natural Cask Strength, without any dilution, as the US TTB agency allows for .2% evaporation or increase in ABV at time of bottling and we bottle right away, not concerning ourselves with this fluctuation. Hence: Natural Cask Strength.

We did, one time, bottle a whisky that was not cask strength. It was diluted to 62.8% ABV. That whisky was a 5yo cask of Amrut and the reason for this is that 62.8% is the legal limit to ABV when bottling spirits for exportation (or perhaps even for domestic bottlings in India - that we do not know).

I hope this helps you.

Het is dus (opnieuw) duidelijk betreffende de Natural Cask Strength.
Wat betreft de 'gewone' Cask Strength, daar geeft ie aan dat er tot 2% verdund kán worden. Zoals hij het begrijpt... Oftewel, klinkt niet als 100% zeker. Wat me nog wel triggerde was dat ie het heeft over "distilleries and bottlers" in zijn antwoord, dat zou kunnen suggereren dat er ook nog bij het bottelen eventueel verdund zou mogen worden.
Om precies te weten wat ie hiermee bedoelt heb ik daar nog een wedervraag over gesteld, zodra ik daar antwoord op heb zal ik die hier nog posten.

En inmiddels opnieuw antwoord:
Hello André,

Happy to help where I can.

It makes much more sense that the casks is dumped into a holding tank before it’s diluted. It’s the only way a bottling hall could truly control the ABV. In cask, there’s still chance for ABV fluctuation.

Dusss... volgens Joshua mogen whisky's die achteraf met maximaal 2% water verdund worden in een opslagtank nog stééds ook cask strength heten...
Dat vind ik dan wel weer verrassend. Max 2% is op zich niet zoveel, maar toch niet meer echt cask strength als je het mij vraagt. En strookt volgens mij ook niet helemaal met eerdere verklaringen van distilleries.
Bottom line: Ben ik hier uiteindelijk iets mee opgeschoten? Mwoah, iets andere en dus nieuwe inzichten, maar verder niet echt geloof ik :lol:
1 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 11 Jan 2017, 20:48

We zijn weer een stuk wijzer in die zin dat er in sommige zaken dus blijkbaar nog steeds een stukje vrijheid van interpretatie bestaat tussen alle regels van het maken en bottelen van whisky door. Dat maakt het interessant maar ook minder transparant. Gelukkig creëeren we dat laatste nu stukje bij beetje zelf :bigsmile
0 x
Afbeelding
Slàinte

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Jan 2017, 13:50

Ondertussen heb ik ook antwoord van Robin Brilleman:

Hallo Alex,

Mijn antwoord op jouw vraag is:

Cask Strength is het alcohol percentage dat na het rijpen overblijft bij
whisky dat als new spirit op vat is afgevuld verdunt met water tot 63,5%.

Natural Cask Strength is het alcohol percentage dat overblijft wanneer de
new spirit niet met water wordt verdunt, maar Still Strength het vat in
gaat.

Met vriendelijke groet,
Robin Brilleman
Whisky Informatie Centrum Nederland

Uitgever van de whiskyboeken: "De Chemie van Schotse Maltwhisky", "ISLAY
whisky-eiland vol geschiedenis" en "102 MYTHEN UIT WHISKYLAND en hoe die
soms in duigen vallen".

http://www.whiskyinformatiecentrum.nl/
0638062228
robin@robinbrilleman.nl
2 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 17 Jan 2017, 14:03

Dat strookt met een eerdere bevinding. Ik heb Robin hoog zitten en neig deze versie te geloven.

Ik vraag mij alleen af of het in de industrie ook altijd zo toegepast wordt :Scratch
2 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 17 Jan 2017, 14:17

avdboom schreef:Dat strookt met een eerdere bevinding. Ik heb Robin hoog zitten en neig deze versie te geloven.

Ik vraag mij alleen af of het in de industrie ook altijd zo toegepast wordt :Scratch

Misschien niet altijd, maar ik denk dat nu wel geconcludeerd kan worden dat in een groot deel van de gevallen de termen NCS en CS worden gebruikt zoals beschreven door Robin.
3 x
Afbeelding | Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 18 Jan 2017, 00:13

Helder antwoord van Robin! :)

Leuk collectief onderzoek zo mensen! Tof om te doen met z'n allen en weer wat bijgeleerd :duimop
1 x
Afbeelding
Slàinte

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 06 Feb 2017, 19:49

En dan net als je denkt dat je er bent...

"Traditional Strength" ....
https://www.whiskybase.com/whisky/57393 ... -uigeadail

Voor zover hij nog niet verkocht is... 500,-
https://www.whiskybase.com/marketplace/whisky/45841

...en GO! :bigsmile

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”