#4 Cambus 1991 SV

Moderator: Bram84

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

#4 Cambus 1991 SV

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 10 Dec 2016, 22:16

image.jpg
image.jpg (17.71 KiB) 2906 keer bekeken

A 1991 vintage single grain whisky from Cambus, bottled by Signatory as part of the Cask Strength Collection.

De sessie van Januari goed bevallen? We schakelen nu over naar de 90ies.
4 Feb 2017 kan je hier laten weten wat je er van vond...
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: #4 Cambus 1991 SV

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Feb 2017, 10:45

Gisterenavond geproefd, gaat ie dan:

Neus:
Fruitig, peer. En zoet, vanille, toffee, noten. Aanvankelijk is de geur nog wat zwakjes, maar na verloop van tijd komt de geur steeds sterker op, komt er ook wat meer fruit bij als appel en citrus. Alcohol redelijk prominent aanwezig.

Smaak:
Aanvankelijk wat scherp/peperig. Wat meer rood fruit nu, kersen of zo. Maar na verloop van tijd verandert het, het zoete komt naar voren. Vanille, chocola. Warm en voller wordt het. Prikkelend ook.

Finish:
Nog wat peperig aanvankelijk. Middellang. Zoet, honing, vanille. Wat tonen van (eiken)hout. Bij het verstrijken van de tijd wordt het steeds zoeter.

Opmerkingen:
Een whisky die écht de tijd nodig heeft, maar dan steeds zoeter en voller wordt. Na 3/4 tot een uur nog steeds ietwat magertjes, maar daarna komt het dan toch tot leven.
In eerste instantie neigde ik naar een wat lagere score, maar na ca. 1,5 uur en met een handopgewarmd glas in de hand was het toch wel echt weer genieten hoor. Geduld is een schone zaak ;) . Gaat dus toch weer richting 88 punten.

Overigens haalde ik er hier eigenlijk helemaal geen lijmlucht uit, en de kauwgomballen zoetheid was ook niet aanwezig.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Feb 2017, 12:26

Nose:
Een vleugje lijm en schoensmeer, maar die verdwijnt erg snel. Dan komen fudge,vanille en karamel om de hoek kijken. Na 30 minuten nog wat chocolade. Na 45 min. meer tropisch fruit en bananenschuimpjes. Met water komt er nog een was slootkant luchtje omhoog. Maar dan in de positieve zin :? Verder nog een beetje verbrand nat karton..... :Help :HitHead.

Taste:
Vol zoet, kandijsuiker. Met water komt er meer een pepertje naar voren samen met een zoetje en een bittertje. Ook hier weer wat vanille en toffee samen met dat verbrande natte karton (OBE is toch nooit zo snel?)

Body:
Medium

Finish:
Medium lengte. Prikkelend, toffee vanille en citroen.

Commentaar:
Prima whisky, maar blaast mij niet van mijn stoel. Er zit een redelijke balans in, maar ik heb het idee dat het vat en spirit elkaar hebben geneutraliseerd. Er hadden meer uitgesproken invloeden in gemogen wat mij betreft. 87 punten.
1 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 04 Feb 2017, 13:59

N: initieel velpon en vers hout, vanille. Na 45 min is de lijm weg, en is er iets bloemigs voor terug gekomen. Heidehoning, appeltjes? Vrij subtiel als de lijm eenmaal weg is.

S: Vrij scherp en drogend, maar toch ook olie-achtig in de mond. Met een paar druppels water is de scherpte minder, het licht drogende blijft wel. Een heel subtiel bittertje dat doet denken aan marmalade, maar ook iets koffie-achtigs.

F: De koffie wordt sterker, en langer naarmate de tijd vordert. Ook wat noten. Best lange finish

Oordeel: De neus is wat simpel, de finish is spannender dan ik op basis van de neus zou verwachten. Aardig, maar ik ren hiervoor toch niet naar de winkel.
1 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 04 Feb 2017, 15:00

Neus: Mix van kauwgomballen en een scherp verfluchtje. Het scherpe van de verf is als de bliksem weer verdwenen. Vervolgens vanille en werthers original snoepjes. Ook een hint van limoen.

Smaak: Vrij dik, mooi in de mond. Weeral de typische (oude) grainsmaak met wat zoetige kauwgom, vanille en het zurige van limoen.

Finish: Medium-lang, behoorlijk alcoholisch (iets te scherp initieel, zachter met tijd/warmte). Weer cappucino en suiker in de finish, pepertje ook. Ietwat zurig (limoen weer) maar zeker niet té.

Commentaar: Geen water gebruikt, hij leek het eerst wel nodig te hebben. Maar uiteindelijk er toch vanaf gezien. 87 punten. Zeker leuk, maar niet uitzonderlijk, typische grain.
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Feb 2017, 16:34

Cambus 1991 22 Years Old (53,8%, Signatory Vintage, C#55888)

Nose: I know grain whiskies need to breathe, but I find it hard to get used to that. An hour in and it still is very simple. Let's wait another half hour then. A little less herbal than when I first nosed it right after pouring myself a glass. Still a fair amount of varnish, but also some frosting, coconut and vanilla. Pine needles too, but also some peanuts and creme brûlée. Quite good now.
Taste: Did not expect it to be as creamy and mouthcoating as it is. Scoring points here. Also lots of cappuccino. Mocha. Very reminiscent of a bourbon. Quite a lot of wood and plenty of vanilla sweetness. Orange liqueur too. Pine sap. Brown sugar.
Finish: Sweet and long.

Rating: 88

Patience is rewarded in the case of this Cambus. Balanced and fairly complex too. I like it!
1 x
Afbeelding | Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 04 Feb 2017, 17:06

Cambus 1991: Deze dame moet duidelijk even op gang komen, lang voorspel en heeft karakter! :violin

Bij inschenken:
Neus: Beetje lijm fruitige en zoete hints: gecarameliseerde appeltjes
Smaak: beetje scherp, licht fruitig met hints van vanille met een bittertje aan het einde
Finish: redelijk lang

...even ruim een uurtje laten " opwarmen" deze dame, ......paar drupjes water

Neus: creme caramel (Baileys) en gedroogde sinaasappels (geen lijm meer!)
Smaak: zoet, fruitig en bitter wisselen elkaar af. Ik proef de zoetigheid van banaan, het fruit/bittertje van grapefruit en aan het einde nog wat mokka
Finish:Middellang.

Naarmate de laatste nipjes dichterbij komen lijkt deze dame zich steeds "beter" te voelen. (Zijn we wel 2 uur verder)

Hou het op 87 punten (....glas is leeg!) :Pipersmile
1 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 04 Feb 2017, 17:42

Hij begint behoorlijk gesloten. Beetje lijm en brinta. De smaak is vrij zoet, beetje kartonachtig. Nog niet heel boeiend dus.

Nu is het woord op de straat dat deze jongen toch echt minstens drie kwartier nodig heeft. Nu ben ik niet zo heel geduldig als het om een lekker drankje gaat, maar ik doe mijn best.

Na een half uurtje trekt de lijm weg en komen de citrusgeuren en -smaken naar boven. Ook licht iets van rozenblaadjes in de smaak. De smaak is nog wel een tikje drogend (houtig). Eens kijken wat er gebeurt als ik nog een half uurtje wacht.

Na nog een half uurtje wordt (een uur in totaal nu) wordt de citrus nog sterker, maar het karakter verandert volgens mij niet heel veel meer.

Nog een half uurtje dan maar. Verrek, hij verandert nog steeds. Nu tabak in de geur erbij. De afdronk heeft ook heel in de verte een piepje medicinaals naast wat rozijnen. De laatste nip was de lekkerste.

Nog een half uurtje? Nee, want op. Er is een grens :Tongue .

Ik vind het aangename grain, niet heel scherp, een lekkere zoete wegdrinker met een leuk houtig randje.

Cijfer aan het begin: 84 pt.
Cijfer nu (na uiteindelijk anderhalf uur): 87 pt.

Dit bevestigt maar weer dat ik grains lust. Dit bevestigt ook dat ik een ongeduldige jongen ben als het om whisky gaat. Ik moest mijn best doen om anderhalf uur uit te zitten. Met wat water erbij was hij denk ik sneller op dronk (valsspelen!).
2 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 04 Feb 2017, 21:16

Opnieuw zeer herkenbaar inmiddels, als single grain.
Neus: Velpon en bubble gum, rijpe peer en een vleug zadelleer, redelijk zoet en ook na ruim een uur blijft dit voor mij zo hangen. Zeker niet verkeerd.
Smaak: Allereerst een scherp pepertje en opnieuw de bubbel gum. Weer de combinatie van rijpe peer en het leer op de achtergrond. Daarna toffee en wat chocolade. De Cambus is wat dik en de mond en zelfs wat ziltig.
Finish: Redelijk lang en wat scherp. Er zit ook een onaangenaam bijsmaakje aan, een beetje als modder.
Voor mij niet de mooiste tot nog toe en ik geef het een 86 punten
Wel opnieuw een erg leuke dram in de serie :goedgedaan
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Feb 2017, 21:55

Een late notitie van mij. Kanttekening daarbij is dat ik de notities van de anderen al heb kunnen lezen (en ook gedaan). Hierdoor heb ik deze dram bewust z'n rust gegund op aanwijzen van mijn mede-forummers alhier.

Direct na inschenken:
Neus: Toch weer lijm, maar verder op de achtergrond. Alchohol. Verder iets fruitigs, peer. Vanille.
Smaak: Vlakke smaak, branderig door de alchohol. Muffig.
Body: Vlak, weinig spectaculair
Finish: Kort

Na ruim een uur:
Neus: De lijm is sterker geworden (klinkt raar dit). Fruitig en zoet, heel zoet. Sinaasappel.
Smaak: Tabak, citrus. Je merkt dat de ABV hoog is maar ik vind ’t niet storend, een duidelijke smaakverbetering.
Body: Hij is een stuk complexer geworden. De tijd heeft ‘m goed gedaan.
Finish: Kort ot medium

Deze heeft inderdaad z’n tijd nodig, maar dan word je ook beloond. Ik vind ‘m qua beleving vergelijkbaar met de Strathclyde. Ik heb de scores genoteerd van direct na 't inschenken en van na een uur. De onderstaande score is op basis van de laatste bevindingen anders zat ik rond de 82.

Score: 86-90
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 04 Feb 2017, 22:47

Cambus 1991 SV
Neus:
Grain, eiken, gras/stro, gember, fris/zure appel, vanille en lichtjes caramel

Smaak:
Zacht, zoet fruitig. Bourbon vat. Licht tropisch fruit. Toch ook weer gember, maar niet de verse maar geconfijte.

Nasmaak:
Romig, maar kort. Heeft wat weg van vanille ijs. Klein snufje zout.

Goed geslaagde dram, geen power punch maar een elegante verschijning. Niet echt mijn ding, 85.
1 x

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 04 Feb 2017, 23:52

Bij opening gelijk de grote gok erin, 100% velpon
na een half uur en heel goed verwarmen, vanille , pepertje, cream, iets muffig, iets zoutig.
na een uurtje is de neus echt fantastisch ,0 lijmlucht en weer de caramel
Conclusie aangename dram 86-87
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Feb 2017, 12:19

turfsmurf schreef:Dit bevestigt ook dat ik een ongeduldige jongen ben als het om whisky gaat. Ik moest mijn best doen om anderhalf uur uit te zitten. Met wat water erbij was hij denk ik sneller op dronk (valsspelen!).

Tip, schenk gelijk ook 1 of 2 andere whisky's in. Dan drink je die eerst. Tegen de tijd dat die grain aan de buurt is ben je zo 1,5/2 uur verder ;)
2 x
Afbeelding | Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Feb 2017, 12:27

thijs100 schreef:
turfsmurf schreef:Dit bevestigt ook dat ik een ongeduldige jongen ben als het om whisky gaat. Ik moest mijn best doen om anderhalf uur uit te zitten. Met wat water erbij was hij denk ik sneller op dronk (valsspelen!).

Tip, schenk gelijk ook 1 of 2 andere whisky's in. Dan drink je die eerst. Tegen de tijd dat die grain aan de buurt is ben je zo 1,5/2 uur verder ;)

Dit heb ik ook overwogen, maar ik was bang dat het de smaak zou beïnvloeden. Zeker omdat ik nogal van de rokige en trufige jongens ben vraag ik me af wat er overblijft van de smaak na een Kilchoman of een Ledaig.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 05 Feb 2017, 13:09

Ik had 'm ingegeschonken, geconstateerd dat er een flinke lijmlucht aan zat en daarom maar even weggezet. Dat heb ik dan nu in ieder geval geleerd. Ruim twee uur later heb ik het glas er weer bijgepakt. Was op zich niet de bedoeling om zo lang te wachten, maar ik was 'm eerlijk gezegd een beetje vergeten :domdom

Toen was in ieder geval wel die lijmgeur eraf en hield ik een lichte geur van gecarameliseerde appel over. Daar moest ik wel flink mijn best voor doen, want heel sterk vond ik 'm niet meer ruiken. Kan ook te maken hebben met chronische, winterse verkoudheid uiteraard. In de smaak kwam de frisse, zure appel duidelijker naar voren dan in de neus, maar het zoet bleef overheersen. Zeker in de nasmaak, want daar is het fruit helemaal weg.

Na een half glas ook een beetje water toegevoegd. Daarmee werden genoemde smaken en geuren iets meer uitgesproken, maar al met al vond ik 'm niet echt het wachten waard. Wellicht was ie zijn optimale wachttijd al voorbij.
0 x

Terug naar “Grain Tasting 2017”