#3 North British 2000 MoS

Moderator: Bram84

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: #3 North British 2000 MoS

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 30 Jan 2017, 00:40

Blijk ik deze kanjer toch in de kelder te hebben... Weet niet meer waarom ik hem bij van Zuylen toen heb gekocht. Zal wel met de prijs te maken hebben gehad in combinatie met de proefnotities die van Zuylen er dikwijls bijzet.
Goed, twee keer over gedaan dus. En een tijdje gewacht en handwarm gekoesterd.
Kleur: amber en na opening de voor mij inmiddels bekende zwavellucht. Deze verdween na een poosje, ietsje aceton bleef (kom ik bij de grains ook vaker tegen).
Smaak: dadels is wat mij het eerste te binnen schiet, duidelijk sherry, zoet maar toch ook een bittertje (chocolade?). Vanille ook.
De alcohol maakt hem wat aan de scherpe kant. Drupje water er bij. Beter nu. Vleugje citroen komt nu door. Kreeg ineens de associatie met een "coupe colonel". Heerlijk, maar dat zal wel vloeken zijn in deze kerk :D
Afdronk: lekker lang
Waardering: 88/89 van 100
Blij dat ik hem heb. Binnenkort gaat ie open. Maar ja, dat zeg ik van andere die staan te wachten ook. Dus wat van dat voornemen terecht moet komen.....?
Op naar nummertje vier.
Bram: PROOST!
Was getekend:
Herman :Pipersmile
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 30 Jan 2017, 09:44

Alsnog vergeten m'n notes dit weekend in dit topic te plakken :bigsmile Anyway, met een beetje vertraging dan.

========

North British 2000/2015 (57,8%, Malts of Scotland, C#15066)

Nose: Plenty of glue at first, but after 45 minutes of waiting this baby is ready to be devoured. Still a light layer of glue/nail polish remover, but no longer overpowering. The sherry influence is very obvious, with a concentrated cherry aroma, as well as sultanas. Slightly herbal too, mostly thyme. A hint of struck matches in the background.
Taste: More cherries, some toffee, rum raisins and even a hint of cappuccino, but also very dark caramel, on the edge of being burnt. Some dark chocolate, as well as a pinch of pepper, and some cloves. An annoying sour note somewhere in the back. Slightly dry and dangerously drinkable, even at almost 60 percent.
Finish: Medium in length with caramel, cranberries and cherries.

Rating: 84

========

Ben er toch iets minder over te spreken dan de rest. Voor mij waren de smaken er wel, maar de balans klopte niet helemaal. Weliswaar een prima whisky, maar niet eentje die ik ooit zelf aan zou schaffen (hoewel de originele verkoopprijs wel heel netjes was).
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 30 Jan 2017, 18:18

Neus:
Grain, mild dit keer. Sherry cask. Flink alcohol.

Taste:
Zacht, niet verwacht obv alcohol en neus. Gedroogd fruit, tutti fruiti, sinaasappel, kaneel suiker. Vanille caramel. Wow dit is lekker. Peper, rozijnen

Nasmaak
Kort, vanille, hout. Zout caramel

88 punten, zeker voor deze prijs!
0 x

Bert71
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bert71 » 03 Feb 2017, 21:34

Vorig weekend had ik een verstopte neus. Toen ik niet eens een lijmgeur kon ruiken heb ik de sample maar terug in het sampleflesje gedaan, wachtend op betere tijden.

Vanavond geproefd.

Nose: nog steeds niet heel veel lijm, duidelijk minder dan bij de vorige drama. Deze is interessant: eerst ruik ik vooral sinaasappel en rozijnen met een zeebriesje. Als het glas wat opwarmt ook vanille en banaan. Ook de alcohol is goed waarneembaar.

Taste: romig, eikenhout, pepertje, citrus, zoetigheid

Vrij lange afdronk, blijft plakken aan de wangen. Hout en het pepertje blijven me bij.

Prima dram, mij voor mij niet de beste tot nu toe. 85 punten.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Feb 2017, 22:24

Bert71 schreef:Nose: nog steeds niet heel veel lijm, duidelijk minder dan bij de vorige drama.

Genieten he, zo'n VGT :gnif
0 x

Terug naar “Grain Tasting 2017”