#3 North British 2000 MoS

Moderator: Bram84

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

#3 North British 2000 MoS

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 10 Dec 2016, 21:55

image.jpg
image.jpg (22.68 KiB) 3189 keer bekeken

Vattype: sherry butt MoS 15066. Gedistilleerd: 2000. Gebotteld: 2015, 462 flessen.

Tijd voor nummer 3 in deze tasting.
Dit is er eentje die zelfs door 'niet-liefhebbers' van grain whisky wordt geapprecieerd. Zeer benieuwd naar jullie mening.
28 Jan 2017 wordt het topic geopend voor reacties.
2 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: #3 North British 2000 MoS

Ongelezen berichtdoor FGG » 28 Jan 2017, 00:00

Na een minuut of 15:
Neus: Duidelijk sherry, zoet, citrus, sinaasappel. De lijm is ver weg. Ook wat karamel,
Smaak: Zoet, karamel, vanille en een vleugje citrus. Ondanks de hoge ABV zeer zacht.
Body: Zeer romig. Je voelt de dram lekker dik worden op je tong.
Finish: Medium tot lang.

Na drie kwartier:
Neus: De lijm komt nu helemaal naar voren en drukt de sherry een beetje weg.
Smaak: Zoet, fris, sinaasappel en nog steeds een zweempje vanille en karamel.
Body: Romig en vol. Erg fijn.
Finish: Lang. De lijm blijft lekker op je tong plakken.

Heerlijke whisky. Mooi vol van smaak. Door de zoete smaak ondanks de hoge ABV erg fijn om te drinken. Voor mij een topper!

Score: 89-93

:bigsmile
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Jan 2017, 00:05

Nose: Volle sherry neus. Bourbonluchtje, dus niet het vat invloed maar de bourbon als whisky. Er zit een 'dirty' randje aan, als in modder. Na 15 min. een zuurtje en begint het geheel een beetje Campbelltown achtige trekjes te krijgen ( Glen Scotia).

Smaak: Phoehé, die moet water hebben. Met water: Veel sherry, toch nog wel wat gember en peper. Daarnaast een citrus noot. Na een uur wordt het een soort Glenrothes (zwavel een oude broodkorstjes).

Body: Vol, vet en olieachtig

Finish: Lang. Sherry is hier wat de klok slaat. De wat hartige kant (oloroso). Na een uur komt die glenrothes nasmaak er weer bij.

Commentaar:
84 punten. Deze blijft wat scherp en ontwikkeld zich op een manier die ik net de verkeerde kant op vind gaan.
2 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 28 Jan 2017, 00:12

defeatless schreef:...Na een uur wordt het een soort Glenrothes...

...Na een uur komt die glenrothes nasmaak er weer bij.,,

Dat was 'm! Ik had hele tijd iets dat ik eerder had gehad. De Glenrothes dus. Alleen ik vind 't niet onaangenaam...

Thnx, Alex. :goedgedaan
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 28 Jan 2017, 00:50

Sample 3

Neus: Klein beetje lijm die geleidelijk verdwijnt. In het begin merk ik wat banaan en vanille op, een vrij scherpe alcoholgeur prikkelt de neus. Gelukkig gaat het scherpe snel weg (alsook de banaan en vanille) en neemt er iets van karamel/rozijnen over en ook citroen (eerste keer dat ik dit meen te herkennen). Uiteindelijk ook wat rood fruit.

Smaak: Eerst is er de typische grain smaak. Vervolgens komt de sherry erdoor, ietwat koffie en behoorlijk veel citroen, tikje rood fruit. Mondgevoel is redelijk dun.

Finish: Behoorljik lang en zeer prettig! Citroen-bruistablet, rood fruit en koffie met suiker, uiteindelijk ook een klein pepertje.

Commentaar: Geen water gebruikt deze keer, leek me niet nodig. Goed daily drammetje dat verrassend gecompliceerd blijkt te zijn, 89 punten. De citroen geeft het een leuke verfrissende toets, die ik niet eerder had in een whisky. Had ik deze destijds maar opgespoord aan zn oorspronkelijke prijs, blij dat ik er toch een sample van op heb! Dit is voorlopig mijn favoriet.
1 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Jan 2017, 11:40

Geproefd ruim 1.5 week geleden (toen mijn neus en smaakpapillen nog iets deden...) :SadHead

N: Initieel velpon. Rustig een uur gewacht.
Na het uur: rozijnen, caramel, amandelen. Op de achtergrond wat citrus.
Na nog meer tijd en warmte: meer noten en eiken, ook wat specerijen, geen citrus meer.

S: (na het uur wachten)
Flink wat alcohol, aceton. Ook citrus en vanille.
Na nog meer tijd en warmte: specerijen en vanille. Wel een bittertje op de achtergrond (tannines), en een wat drogend effect.

F: Met warmte en tijd wordt de whisky minder alcoholisch maar wel iets drogender. Middel-lange afdronk, met vooral de specerijen, maar ook dat bittertje.

Oordeel: De geur is het beste, de smaak iets minder, afdronk nog iets minder.
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Jan 2017, 12:12

Mijn notities:

Geur:
In het begin sterke lijm en nagellak remover geur. Na verloop van tijd wordt dat minder, komen andere geuren naar voren: Fruitig, citrus. Alcohol vrij sterk op de voorgrond. Weer wat later neemt het zoete het over, honing, karamel, vanille.

Smaak:
In eerste instantie lijkt het niet zo heel veel te doen, maar even laten rondzingen in de mond komt ie los. Warm, vol, fruitig. Hoe meer (hand)opgewarmd, de zoeter hij wordt: Toffee, chocola. Houttonen vrij nadrukkelijk aanwezig. En op het einde komt de snoepjes zoetheid naar voren! Kauwgomballen, dat idee.

Finish: Middellang, licht peperig, ietwat bitter, houttonen. Wel een warm nagevoel.

Conclusie: Lekkere grain, maar wel wat wisselvallig in zijn beleving. Geur is (weer) heerlijk, initiële smaak wat minder, maar body zelf is dan weer erg smaakvol en verwarmend. De finish blijft daar dan weer een beetje bij achter.
86 punten.
1 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 28 Jan 2017, 19:33

Mijn indrukken sample 3:

Bij inschenken komt de lijm/ behangplaksel en Alcohol je te gemoed. Scherpe overheersende geur. Na minuutje of 20 wordt het minder/beter:

Geur: rozijnen, caramel, caffee latte
Smaak: zeer krachtige binnekomer zeg! Door hoge ABV proef ik nog weinig

Paar druppies water en half uurtje later:

Geur: lekker zoete tonen, beetje sherry/rozijntjes: lekker
Smaak: bittertje(?), hele pure chocolade, toffee, droge sherry

Half uurtje later: Alcohol/lijm lijkt weer te " overheersen" in geur. Smaak blijft hetzelfde

Finish: Middellang, lekker (heeft zeker karakter)

Voor het eerst dat ik niet echt weet of ik het nou leker vind of niet. De ene slok is best lekker, volgende weer hmmm
Geef er (nog) geen punten voor. Misschien op ander moment nog eens een sample proberen....Toch bijzonder! :Pipersmile
1 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 28 Jan 2017, 20:46

Geur: lichte sherryinvloed. Een zak met harde zuurtjes.

Smaak: een snoepwinkel. Hij smaakt niet eens echt scherp ondanks het percentage. Karameltoffee en kaneelstokjes. Ik krijg een associatie met snoep van vroeger (boterbabbelaars en kaneelstokken). Hij lijkt ook wel een beetje zilt te zijn (gezouten karameltoffee dus).

Finish: zoet en snoeperig met hier en daar een framboos en hopjesvla. Wel een beetje drogende afdronk.

Oordeel: vloeibaar snoepgoed. De sherry overheerst gelukkig niet en is mooi in balans met de grain. Zelfde score als sample #2 -> 86pt.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 28 Jan 2017, 20:51

Opnieuw een leuke verassing, Grain in sherry.

Neus, karamel/bruine suiker. Niet veel lijm aanwezig maar wel wat aceton. Verder is de sherry goed aanwezig en de alcohol komt goed door, ook wat stro en kruidig. Een goed begin. Daarna een uur laten staan. De karamel en sherry komen nog beter tot hun recht. Hier is niks mis mee :goedgedaan

Smaak, zoet en een pepertje, vervolgens sherry, gember en gebrande suiker met een ietwat te ver gebrande karamel waardoor er een scherp randje aan zit.Het is jammer dat deze niet te koop is maar anders zou ik er een aanschaffen

Finish, redelijk lang met toffee en rozijnen. Hij blijft kruidig en de ABV laat je nog even nagenieten.

Ik vind dit een erg mooie Grain, voor mij 89 punten.
2 x

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 29 Jan 2017, 13:32

Ik kon hier eerlijk gezegd weinig mee, omdat ik totaal niet door de overmatige zoetheid heenkwam. Had een beetje het gevoel dat ik hoog-alcoholische verwaterde honing in mijn glas had zitten. Daar veranderde wachten, handwarmte en wat water vrij weinig aan. Nu zorg ik voor al deze samples wel voor een neutrale indrinker, maar ik denk dat deze beter tot zijn recht komt aan het eind van een proeverij: nog even een snoepje als toetje.
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 29 Jan 2017, 20:36

Ik heb ''m zojuist in mijn glas geschonken...
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 29 Jan 2017, 21:38

Een uurtje en 1,5cl later weet ik weer waarom ik deze per doos heb aangekocht. Wat een heerlijke volle dram voor een prijs net onder 5 tientjes. Een bommetje, explosie in neus en mond.
Geur: versgebakken citroentaart, een laag bruine suiker erover en dan branden maar. Heerlijke lijmlucht in perfecte balans met de rode vruchten, rumrozijnen. Grain on sherry :smullen
Vol en mature, klein prikkeltje tijdens het diep inhaleren, maar nooit onaangenaam. Dat belooft voor het komende uur en de volgende 1,5cl :lekker
Smaak: laat deze eens 10 a 15 seconden in je mond walsen.... Feestje! BAM!!! Met drie dikke hoofdletters... Bommetje, explosie in de mond. Het walsen in de mond maakt de finish ook wat heftiger.. Vol warm gevoel dat wel eventjes aanhoudt.
Voor mij een eerlijke no bull-shit dram aan een prijsje! BFYB 89pt!

En nu van de rest van deze dram genieten... :Slainte
1 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 29 Jan 2017, 21:51

Geur:
Vanille, het zure van de groene appel

Smaak:
Vettig, zout, hout

Afdronk:
Warm, drogend, hout, zout

H2H met de Glenfarclas 105, beiden onverdund.
De Glenfarclas verbleekt toch naast deze North British MoS 15066, alleen daarom al een puntje extra.
Ik ga de grains meer en meer waarderen en we zijn niet eens op een derde van de proeverij !

Punten 87
1 x
Afbeelding

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 29 Jan 2017, 23:39

Mooie amber (barnsteen) kleur. Initieel een enorme alcoholstoot in de neus. Daarna aceton, Lichte lijm, kauwgombal en hele dikke sherry (olorosso), bijna te snijden. De sherry blijft ook in de smaak, met een dirty randje die ik van sc Ben Nevis ken. Vol, warm en vettige smaak. De afdronk is lang, vol en met rozijnen. Deze bevalt me goed! 88/100.
0 x

Terug naar “Grain Tasting 2017”