Whisky leek heeft advies nodig.

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Noob
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky leek heeft advies nodig.

Ongelezen berichtdoor Noob » 18 Jan 2017, 15:09

Hallo whiskyliefhebbers!

Zoals de titel van mijn bericht al doet vermoeden ben ik helaas een echte leek op het gebied van whisky. Mijn vriend is echter volgende week jarig en hij is naar eigen zeggen een whiskyliefhebber. Het leek me dus leuk om hem eens te trakteren op een fatsoenlijke fles whisky, deze koopt hij zelf namelijk bijna nooit aangezien hij nog een arme student is :zwijg . Het probleem is dat ik er nu eigenlijk pas achter kom hoe veel soorten whisky er wel niet zijn en ondanks dat ik me er een beetje in verdiept heb kom ik er maar niet uit welke ik ga kopen. Kunnen jullie me misschien advies geven zodat ik een goede indruk kan maken? :Help

Mijn ideeën
- het mag iets bijzonders zijn (ik zat bijvoorbeeld zelf aan de JD Tennessee Honey of de Gentleman Jack te denken), maar dit hoeft niet.
- Onder de 50 euro
- Mijn doel is om een goede, orginele indruk te maken, maar toch een beetje veilig te zitten qua smaak.

Alvast bedankt voor het meedenken!
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky leek heeft advies nodig.

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Jan 2017, 15:17

Hoi :Bye

Heb je enig idee van wat hij lekker vindt? Heeft hij whisky thuis staan bijvoorbeeld? Dat soort informatie helpt ons enorm :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Noob
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Noob » 18 Jan 2017, 15:31

Ik had hetzelfde idee, en heb er naar gekeken. Maar de enige drankflessen die ik zag staan waren goedkope merken uit Oost-Europa (neemt zijn Poolse vriend voor hem mee), dus daar snapte ik zo weinig van aangezien er weinig herkenbaars op stond :domdom .

Het enige dat ik eigenlijk zeker weet is dat hij een keer een fles Schotse whisky heeft gekregen die hij sowieso lekker vond. Helpt dat enigszins?
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 18 Jan 2017, 15:43

Noob schreef:Het enige dat ik eigenlijk zeker weet is dat hij een keer een fles Schotse whisky heeft gekregen die hij sowieso lekker vond. Helpt dat enigszins?

Niet echt... Hier enkele opties, ik zou voor de bunna gaan.
https://www.whiskybase.com/whisky/14878 ... 2-year-old
https://www.drankgigant.nl/aanbieding/w ... -year.html
https://www.drankgigant.nl/bunnahabhain-12-year.html
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Jan 2017, 15:47

Noob schreef:Ik had hetzelfde idee, en heb er naar gekeken. Maar de enige drankflessen die ik zag staan waren goedkope merken uit Oost-Europa (neemt zijn Poolse vriend voor hem mee), dus daar snapte ik zo weinig van aangezien er weinig herkenbaars op stond :domdom .

Het enige dat ik eigenlijk zeker weet is dat hij een keer een fles Schotse whisky heeft gekregen die hij sowieso lekker vond. Helpt dat enigszins?

Laten we Schots dan maar als uitgangspunt nemen (en dus uit de buurt blijven van Jack Daniels ;) ). Wat dacht je van een setje zoals deze? Dan kan ie meteen een paar verschillende dingen uitproberen. En het geeft ook nog eens heel leuk. https://drankdozijn.nl/artikel/doos-cla ... ion-3x20cl

Je hebt deze sets ook in een andere samenstelling, maar dat zitten vaak behoorlijk gerookte whisky's bij, en dat is lang niet voor iedereen. Deze drie (Dalwhinnie, Glenkinchie en Oban) zijn een redelijk veilige keuze. Ze noemen het hier ook niet voor niets de Gentle Collection.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 18 Jan 2017, 15:54

Mijn ervaring is dat de meeste beginners 'fruitige' whisky's het lekkerst vinden. Dan kan je vragen naar bourbon gerijpte whisky, dan zit je veilig. Denk je dat hij nieuwsgierig is naar verschillende smaken, kijk dan eens naar zo'n box met 3 flesjes v 20cl. Daar was ik zelf erg blij mee: clynelish 14, talisker10 en caol ila 12.

Ga sowieso voor scotch en geen jack daniels.
1 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 18 Jan 2017, 15:54

thijs100 schreef:
Noob schreef:Ik had hetzelfde idee, en heb er naar gekeken. Maar de enige drankflessen die ik zag staan waren goedkope merken uit Oost-Europa (neemt zijn Poolse vriend voor hem mee), dus daar snapte ik zo weinig van aangezien er weinig herkenbaars op stond :domdom .

Laten we Schots dan maar als uitgangspunt nemen (en dus uit de buurt blijven van Jack Daniels ;) ). Wat dacht je van een setje zoals deze? Dan kan ie meteen een paar verschillende dingen uitproberen. En het geeft ook nog eens heel leuk. https://drankdozijn.nl/artikel/doos-cla ... ion-3x20cl

Je hebt deze sets ook in een andere samenstelling, maar dat zitten vaak behoorlijk gerookte whisky's bij, en dat is lang niet voor iedereen. Deze drie (Dalwhinnie, Glenkinchie en Oban) zijn een redelijk veilige keuze. Ze noemen het hier ook niet voor niets de Gentle Collection.

Goed idee! :lekker
1 x

Noob
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Noob » 18 Jan 2017, 16:30

Aah kijk, met jullie hulp kom ik al een stuk verder dan in al die tijd die ik op internet zocht :duimop bedankt!
2 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Jan 2017, 18:10

thijs100 schreef:

Mooi idee. Mocht je iets meer willen uitgeven dan kun je eventueel deze er nog bij doen:

https://drankdozijn.nl/artikel/doos-cla ... ion-3x20cl
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dr.rick
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dr.rick » 19 Jan 2017, 10:09

Glenmorangie ten, enorm veelzijdig en eigenlijk altijd lekker en ook zeker goed geprijsd.
Met een bourbon finish dus toch een beetje het idee van jouw jack daniels

https://drankdozijn.nl/artikel/fles-gle ... ginal-70cl
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”