Wat is jullie favoriete daily dram?
-
johan wlochacz
- Actief lid

Re: Wat is jullie favoriete daily dram?
Oogadal schreef:Correct, er zit nog heel veel tussenin! En het is niet de kunst om de goedkoopste te vinden, het is wel steeds meer een kunst om een goede te vinden voor normaal geld. Een half jaar geleden was de Glendronach 15 yo bij D12 in de aanbieding voor € 34.95; dat is een prijs waar je deze toch echt niet voor kunt laten staan, net als de Ardbeg Uigeadail voor € 49.95. Die smaken altijd geweldig, zeker als je ze voor zulk geld kunt kopen.
Maar uiteindelijk hebben we allemaal een andere smaak en ook wat we aan whisky uit kunnen of willen geven verschilt.
Het is exact zoals Brecht zegt, die fles van 80 euro schenk ik 30 drams uit bijvoorbeeld en zo drink ik ook nooit 2 x hetzelfde op een avond en zo staat die fles van 80 euro soms wel een jaar of langer open.
Achterover slaan doe ik allen met bier trouwens; als ik 4 drams op een (lange) avond drink is het al best veel en dan moet ik kort na 8 uur de eerste wel in gaan schenken.
Toen ik nog studeerde had ik wat geld over en kocht ik flessen van die prijsklasse. Singelton, GlenMorganie, Glenmoran. Een beetje experimenteren, kijken wat ik lekker vond, een proeverij bijwonen etc. Momenteel zit ik in de bijstand, dus ja, een fles voor 35 euro zou ik nog altijd moeten laten staan vrees ik.
Overigens heb ik het maar gekscherend over 'achterover slaan", zelfs ik doe dat niet met whiskey.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

johan wlochacz schreef:Oogadal schreef:Correct, er zit nog heel veel tussenin! En het is niet de kunst om de goedkoopste te vinden, het is wel steeds meer een kunst om een goede te vinden voor normaal geld. Een half jaar geleden was de Glendronach 15 yo bij D12 in de aanbieding voor € 34.95; dat is een prijs waar je deze toch echt niet voor kunt laten staan, net als de Ardbeg Uigeadail voor € 49.95. Die smaken altijd geweldig, zeker als je ze voor zulk geld kunt kopen.
Maar uiteindelijk hebben we allemaal een andere smaak en ook wat we aan whisky uit kunnen of willen geven verschilt.
Het is exact zoals Brecht zegt, die fles van 80 euro schenk ik 30 drams uit bijvoorbeeld en zo drink ik ook nooit 2 x hetzelfde op een avond en zo staat die fles van 80 euro soms wel een jaar of langer open.
Achterover slaan doe ik allen met bier trouwens; als ik 4 drams op een (lange) avond drink is het al best veel en dan moet ik kort na 8 uur de eerste wel in gaan schenken.
Toen ik nog studeerde had ik wat geld over en kocht ik flessen van die prijsklasse. Singelton, GlenMorganie, Glenmoran. Een beetje experimenteren, kijken wat ik lekker vond, een proeverij bijwonen etc. Momenteel zit ik in de bijstand, dus ja, een fles voor 35 euro zou ik nog altijd moeten laten staan vrees ik.
Overigens heb ik het maar gekscherend over 'achterover slaan", zelfs ik doe dat niet met whiskey.Ook niet erg goedkope.
Snap ik. De bijstand staat een knappe fles zeker in de weg, da's naar. De bijstand heb ik nooit ingezeten maar van lege flessen boodschappen doen staat me uit m'n studententijd nog wel vrij helder bij. Da's geen feest
0 x
-
johan wlochacz
- Actief lid

nope, dus eerst daar maar eens uit, en dan ga ik zeker die drankjes proeven die jij aanbeveelt. 
0 x
-
DramdrummerTom
- Senior

Mijn favoriete daily dram is zonder meer de Springbank 12 CS (vooral batch 8). Niet te duur (was 50 euro) en is lekker complex waardoor elke keer nieuwe notities naar voren komen. In het goedkopere segment vind ik de Talisker 10 een goeie.
2 x
DramdrummerTom schreef:Mijn favoriete daily dram is zonder meer de Springbank 12 CS (vooral batch 8). Niet te duur (was 50 euro) en is lekker complex waardoor elke keer nieuwe notities naar voren komen. In het goedkopere segment vind ik de Talisker 10 een goeie.
Sprinkbank 12 vind ik ook een goeie. Er zit wel variatie tussen de batches, maar gemiddeld gezien vind ik het een topper.
Ik wil sowieso altijd 1 fles van Springbank distillers open hebben op de plank. Op dit moment is dat toevallig de 12y CS batch #8.
0 x
-
DramdrummerTom
- Senior

Ik heb tot nu toe nog geen slechte batches gehad maar vind batch8 tot nu toe de lekkerste. Als daily tram is trouwens de gewone Springbank 10 ook een hele goede.
0 x
johan wlochacz schreef:Tja, speciaal zal het zeker niet zijn. Maar daarvoor is het ook een daily dram.Niet iedereen heeft de centen om elke dag een whiskey achterover te slaan van 80 euro de fles.
Ik heb die Talloch ook wel eens gehad btw... niet echt mijn ding. Maar Jameson vind ik best te drinken hoor.
Die Talloch zou ik zeker links laten liggen en de Famous Grouse ook. En je hebt gelijk een Jameson is goed te drinken hoor, in die prijsklasse is dat prima spul! En ja er zit veel tussen 18 euro en 80 euro, zoals genoemd is er ook wel goed spul tussen de 30 en 40 euro, maar als je budget niet veel groter is dan 20-25 euro heb je daar ook niks aan.
Ik zou dan eens een Monkey Shoulder proberen, of als uiterste tegen de 25 euro aan Aberlour 10.
0 x
Mijn daily dram is de fles die open staat
.
Hoe groot mijn verleiding ook is om de andere open te maken toch blijf ik liefst bij 1 fles!
Persoonlijk kan ik een whisky pas apprecieren en waarderen naarmate ik er meer van drink. Ik geraak meer vertrouwd met de drank en dat brengt wat meer smaken naar voren mijn inziens.
Ik heb ooit een 5-tal flessen door mekaar gedronken maar de ervaring is, voor mij, niet geheel dezelfde.
Momenteel ben ik bezig met de Benromach 10yrs en die is bijna leeg.
De volgende dagelijkse dram gaat de Arran 14yrs worden.
.Hoe groot mijn verleiding ook is om de andere open te maken toch blijf ik liefst bij 1 fles!
Persoonlijk kan ik een whisky pas apprecieren en waarderen naarmate ik er meer van drink. Ik geraak meer vertrouwd met de drank en dat brengt wat meer smaken naar voren mijn inziens.
Ik heb ooit een 5-tal flessen door mekaar gedronken maar de ervaring is, voor mij, niet geheel dezelfde.
Momenteel ben ik bezig met de Benromach 10yrs en die is bijna leeg.
De volgende dagelijkse dram gaat de Arran 14yrs worden.

0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Daily Dram ?
Ik drink alleen 's avonds, en dan alleen in een vrij weekend,
en dat zijn er niet zo veel als je twee van de drie weekenden nachtwerk hebt of anders wel storingsdienst...
Ik drink de flessen die open staan, en dat zijn er niet zo veel.
Bijna elke fles is voor mij speciaal en daarom wacht ik op 'het bijzondere moment' om te openen.
Eenmaal open dan wil ik die graag eerst leeg hebben.
Anders staan ze zo lang open, en ik heb niet zo veel ruimte in mijn drankkast...
Ik drink alleen 's avonds, en dan alleen in een vrij weekend,
en dat zijn er niet zo veel als je twee van de drie weekenden nachtwerk hebt of anders wel storingsdienst...
Ik drink de flessen die open staan, en dat zijn er niet zo veel.
Bijna elke fles is voor mij speciaal en daarom wacht ik op 'het bijzondere moment' om te openen.
Eenmaal open dan wil ik die graag eerst leeg hebben.
Anders staan ze zo lang open, en ik heb niet zo veel ruimte in mijn drankkast...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Ook niet direct een whisky die standaard altijd in huis is (behalve Chivas 12 dan).
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Ik wissel graag af met mijn daily dram.
Je eet toch ook niet elke avond het zelfde...
Ik hem wel standaard 1 fles op de eettafel staan, naast de doos met samples. Dus kies ik op dat moment snel voor deze fles.
Op dit moment is dat Arran 14y.
Hiervoor was dat Nikka Taketsuru NAS.
Beide erg gemakkelijke, maar smakelijke whisky's.
Je eet toch ook niet elke avond het zelfde...
Ik hem wel standaard 1 fles op de eettafel staan, naast de doos met samples. Dus kies ik op dat moment snel voor deze fles.
Op dit moment is dat Arran 14y.
Hiervoor was dat Nikka Taketsuru NAS.
Beide erg gemakkelijke, maar smakelijke whisky's.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Eens met Wouter!
Bij mij is het nog extremer. De meeste whiskies zijn opgeborgen, ik heb er één of twee op het dressoir.
Daarmee wissel ik af, en dat is dan ook de Daily Dram. Momenteel de Wolfburn Hand-Crafted. Maar ik denk dat ik binnenkort of peated overschakel. Ik zie zo maar een Octormore in gedachten verschijnen. Die vind ik niet dermate speciaal dat ik er zuinig mee om wil gaan.
Bij mij is het nog extremer. De meeste whiskies zijn opgeborgen, ik heb er één of twee op het dressoir.
Daarmee wissel ik af, en dat is dan ook de Daily Dram. Momenteel de Wolfburn Hand-Crafted. Maar ik denk dat ik binnenkort of peated overschakel. Ik zie zo maar een Octormore in gedachten verschijnen. Die vind ik niet dermate speciaal dat ik er zuinig mee om wil gaan.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

Mijn daily dram is momenteel toch wel de Ardbeg Uigeadail of een Classic of Islay. Daar helemaal tegenover staat er een Springbank custom botteling open. Allemaal heerlijke daily drams 

0 x
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”