Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Ardbeg
31
11%
Glenmorangie
11
4%
Glendronach
5
2%
Dalmore
39
14%
Talisker
8
3%
Springbank
3
1%
Glenlivet
13
5%
Glenfiddich
20
7%
Balvenie
9
3%
Highland Park
37
13%
Bruichladdich
5
2%
Macallan
58
21%
Aberlour
1
0%
Benriach
6
2%
Glenglassaugh
2
1%
Glenrothes
9
3%
Laphroaig
6
2%
Lagavulin
5
2%
Arran
12
4%

Totaal aantal stemmen: 280

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Ongelezen berichtdoor DvdB » 31 Dec 2016, 16:38

[quote="MBC"]Ik geloof dat ik Lagavulin ook maar aan het lijstje toe ga voegen... €1750 euro voor hun nieuwe 24 jaar oude whisky :domdom

En (zeer) waarschijnlijk meer dan genoeg liefhebbers ; opstellen in rijen van 4 :D

Dirk
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 31 Dec 2016, 16:39

MBC schreef:Ik geloof dat ik Lagavulin ook maar aan het lijstje toe ga voegen... €1750 euro voor hun nieuwe 24 jaar oude whisky :domdom

https://www.whiskynotes.be/2016/whisky- ... niversary/

Wederom, er is een verschil tussen overpriced en overrated!
Btw de prijs ligt ook zo hoog omdat de opbrengst naar een goede doelen gaat.
Zie ook hun bericht:
This single-cask charity bottling from Lagavulin is the culmination of its 200th anniversary celebrations, and will benefit Islay and the people who live there. A one-off release limited to just 522 bottles, all proceeds received by the owner of Lagavulin, Diageo, will be split among seven Islay charities.
2 x

Maurice_Casqueteer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Maurice_Casqueteer » 02 Jan 2017, 08:03

Peter87 schreef:The usual suspects inderdaad.
Maar ik vind dat Littlemill ook wel in dat rijtje mag. Er zijn natuurlijk geniale Littlemills maar er zijn er ook veel die de hype niet waarmaken.

Eens, en zeker met de prijzen van nu!
0 x
Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 02 Jan 2017, 10:22

Henk78 schreef:Ik heb voor Ardbeg en Macallan gekozen. De eerste vind ik de core-range nog best goed maar de overhypte bijzondere 1x per jaar bottelingen daar begrijp ik niets van. (heb er wel 2 thuis staan overigens :Scratch ) Soms wordt je meegesleurd in je enthousiasme vrees ik :P . De Macallans koop ik niet vind ze niet bijzonder en zeker niet voor de prijs die men er voor vraagt.

Volledig eens met Macallan. Ardbeg vind ik echter nog wel meevallen. Ja ze zetten jaarlijks een iets te dure whisky op de markt maar de core range is en blijft zeer goed te drinken voor een normale prijs. Wat niet gezegd kan worden over Macallan....maar dat is mijn bescheiden mening :-)
2 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 05 Jan 2017, 20:03

Macallan Grote naam door t verleden nu gewoon te duur en niet toereikend
Littlemill Puur alleen maar een hype omdat t een closed lowland distillery is
Glenfiddich Je ziet ze helaas (de standaard 12yo) bij de vleet als enige single malt in restaurants, totaal onterecht en puur alleen maar ingekocht vanwege de status 'best verkochte sm'. Wil je wat anders, dan moet je naar bourbon, blend of irish...maar meerdere single malts zie ik hier helaas zelden op de kaart rond Amersfoort en omstreken..
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Jan 2017, 20:37

Arthur1988 schreef:Littlemill Puur alleen maar een hype omdat t een closed lowland distillery is

Hoeveel ervaring heb je met Littlemill? Niet heel veel verwacht ik, want dan had je Littlemill vast niet genomineerd :) Littlemill is echt niet alleen gehyped omdat ie nu gesloopt is. Veel Littlemills van 20+ jaar oud zijn echte pareltjes.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 05 Jan 2017, 21:04

thijs100 schreef:
Arthur1988 schreef:Littlemill Puur alleen maar een hype omdat t een closed lowland distillery is

Hoeveel ervaring heb je met Littlemill? Niet heel veel verwacht ik, want dan had je Littlemill vast niet genomineerd :) Littlemill is echt niet alleen gehyped omdat ie nu gesloopt is. Veel Littlemills van 20+ jaar oud zijn echte pareltjes.

Nou nou niet te snel met je conclusies aub. Ik heb verschillende Littlemill ibs gekocht gehad en geproeft maar ik was er persoonlijk gewoon niet van onder de indruk. Daarnaast blijft het een kwestie van smaak. Verder is mijn persoonlijke mening dat een distilleerderij die pas groot wordt na sluiting en slopen, vooral vaart op het labeltje exclusief...en omdat het ineens exclusief is geworden wil 'iedereen' het ineens hebben, terwijl ie toen ie nog in bedrijf was, lang zo populair niet was. In mijn ogen is dat een definiëring van 'overrated'
3 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Pieter87
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Pieter87 » 05 Jan 2017, 21:20

Absoluut Macallan. Kwaliteit staat niet in verhouding tot de absurde prijs. Daarna Dalmore, het feit dat die 10 jaar geleden een stuk betaalbaarder was zegt genoeg.
Ardbeg daarentegen vind ik een uitstekende whisky. Tenminste de standaard 10 jaar, ouigedail en coryvreckan. De rest is weer te duur.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Jan 2017, 21:40

Arthur1988 schreef:Nou nou niet te snel met je conclusies aub. Ik heb verschillende Littlemill ibs gekocht gehad en geproeft maar ik was er persoonlijk gewoon niet van onder de indruk.

Okay, dan is het dus idd een kwestie van smaak :)

Arthur1988 schreef:Verder is mijn persoonlijke mening dat een distilleerderij die pas groot wordt na sluiting en slopen, vooral vaart op het labeltje exclusief...en omdat het ineens exclusief is geworden wil 'iedereen' het ineens hebben, terwijl ie toen ie nog in bedrijf was, lang zo populair niet was. In mijn ogen is dat een definiëring van 'overrated'

Niet helemaal mee eens. Dat is een kwestie van overpriced, niet overrated. Port Ellen, Brora en ja, ook Littlemill, zijn niet groot geworden omdat ze gesloten zijn, maar omdat veel mensen vinden dat het (hele) goede whisky is. Toen deze distilleerderijen in bedrijf waren, waren het blendfillers. Dus niet zo gek dat die whisky's toen niet zo populair waren, er was immers nauwelijks iets van verkrijgbaar/te proeven.
3 x
Afbeelding | Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 05 Jan 2017, 22:06

thijs100 schreef:
Arthur1988 schreef:Nou nou niet te snel met je conclusies aub. Ik heb verschillende Littlemill ibs gekocht gehad en geproeft maar ik was er persoonlijk gewoon niet van onder de indruk.

Okay, dan is het dus idd een kwestie van smaak :)

Arthur1988 schreef:Verder is mijn persoonlijke mening dat een distilleerderij die pas groot wordt na sluiting en slopen, vooral vaart op het labeltje exclusief...en omdat het ineens exclusief is geworden wil 'iedereen' het ineens hebben, terwijl ie toen ie nog in bedrijf was, lang zo populair niet was. In mijn ogen is dat een definiëring van 'overrated'

Niet helemaal mee eens. Dat is een kwestie van overpriced, niet overrated. Port Ellen, Brora en ja, ook Littlemill, zijn niet groot geworden omdat ze gesloten zijn, maar omdat veel mensen vinden dat het (hele) goede whisky is. Toen deze distilleerderijen in bedrijf waren, waren het blendfillers. Dus niet zo gek dat die whisky's toen niet zo populair waren, er was immers nauwelijks iets van verkrijgbaar/te proeven.

Ik snap je punt. Maar als je het zo stelt.. ik vind dat overpricing een vorm is van overrating. Daarnaast hoe je het ook went of keert, veelal wordt de ervaring die iemand met een whisky heeft toch ook wel (deels) gekleurd door de prijs die er voor betaald is. Een fles van 500-2000 euro afkraken of toegeven dat ie tegenvalt nadat je net veel van je zuur verdiende geld daar aan uit hebt gegeven, blijf toch wel een dingetje :gnif
0 x
Afbeelding
Slàinte

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Jan 2017, 23:09

Arthur1988 schreef:Ik snap je punt. Maar als je het zo stelt.. ik vind dat overpricing een vorm is van overrating. Daarnaast hoe je het ook went of keert, veelal wordt de ervaring die iemand met een whisky heeft toch ook wel (deels) gekleurd door de prijs die er voor betaald is. Een fles van 500-2000 euro afkraken of toegeven dat ie tegenvalt nadat je net veel van je zuur verdiende geld daar aan uit hebt gegeven, blijf toch wel een dingetje :gnif

Niet dus. Overpriced heeft bijna altijd te maken met vraag en aanbod.
Geloof me als je 10 jaar geleden 100 euro had gevraagd voor een Caol Ila dan hadden ze eens goed gelachen!
Ondertussen zijn we wel zo ver en dit door vraag en aanbod.
Dus als dit gelijk staat aan overrated dan kan je bijna alle whisky's hierbij zetten.

En de ervaring wordt volgens mij altijd gekleurd door de naam/hype, prijs, kleur,...
Het is ook niet noodzakelijk zo dat een single cask, natural cask strength, sherried, unchillfiltered single malt beter is dan eentje die niet voldoet aan 1 of meerdere van deze voorwaarden. ;)
In dat geval gaat de ervaring ook gekleurd zijn.
De enige objectieve ervaring is als hij blind gebeurd zonder dat je weet wat het is en zonder dat je ziet wat er in je glas zit.
En dan nog is het subjectief want het is je eigen perceptie.
Een eindeloze discussie dus. :bigsmile
Laatst gewijzigd door nigel_tufnel op 06 Jan 2017, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Jan 2017, 06:48

Aan allen: let aub even op met citeren: citeer liefst niet een heel bericht, maar alleen de delen waar je op wilt terugkomen. Dank jullie wel.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 06 Jan 2017, 08:55

Arthur1988 schreef: Ik heb verschillende Littlemill ibs gekocht gehad en geproeft maar ik was er persoonlijk gewoon niet van onder de indruk.

Dat heb ik eerlijk gezegd ook met Littlemill....het is gewoon niet mijn ding zeg maar. Niet erg dat anderen het heerlijk vinden maar ik vind ze ook te duur voor wat je ervoor krijgt.
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 07 Jan 2017, 15:54

Ardbeg, Dalmore, Balvenie, Talisker, Macallan en Littlemill
0 x
Afbeelding

Zeeke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zeeke » 07 Jan 2017, 20:34

is er ook een poll underrated?
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”