Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Ardbeg
31
11%
Glenmorangie
11
4%
Glendronach
5
2%
Dalmore
39
14%
Talisker
8
3%
Springbank
3
1%
Glenlivet
13
5%
Glenfiddich
20
7%
Balvenie
9
3%
Highland Park
37
13%
Bruichladdich
5
2%
Macallan
58
21%
Aberlour
1
0%
Benriach
6
2%
Glenglassaugh
2
1%
Glenrothes
9
3%
Laphroaig
6
2%
Lagavulin
5
2%
Arran
12
4%

Totaal aantal stemmen: 280

Braveheart
Senior
Senior

Re: Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 21 Dec 2016, 21:32

Ik mis GlenAlba :P
4 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Dec 2016, 22:33

Braveheart schreef:Ik mis GlenAlba :P

das een blend
0 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 21 Dec 2016, 22:34

defeatless schreef:
Braveheart schreef:Ik mis GlenAlba :P

das een blend

I know, just kiddin'
0 x

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 22 Dec 2016, 15:12

Glenlivet for sure....eigenlijk nog nooit iets gehad van hun waar ik echt vrolijk van werd. Verder veel Japanse whisky....ik heb er niks mee
0 x

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 22 Dec 2016, 15:27

ow wacht....1 Glenlivet kon me wel vrolijk maken. De 1981 ultimate 33YO. Lekker maar veel te duur voor die smaak
0 x

Henk78
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 25 Dec 2016, 11:00

Ik heb voor Ardbeg en Macallan gekozen. De eerste vind ik de core-range nog best goed maar de overhypte bijzondere 1x per jaar bottelingen daar begrijp ik niets van. (heb er wel 2 thuis staan overigens :Scratch ) Soms wordt je meegesleurd in je enthousiasme vrees ik :P . De Macallans koop ik niet vind ze niet bijzonder en zeker niet voor de prijs die men er voor vraagt.
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 25 Dec 2016, 12:28

Glenfiddich en Macallan. Geen slechte drankjes maar te duur en te overhyped.
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 25 Dec 2016, 12:35

paps schreef:Glenfiddich en Macallan. Geen slechte drankjes maar te duur en te overhyped.

Hmm die mening over Glenfiddich kan ik niet plaatsen.
Voor mn gevoel hebben die niet echt te dure flessen of rare marketing tricks (los van die ipa gebeuren de laatste tijd) ik ken ook maar 1 op het forum met een behoorlijke affiniteit met die distilleerderij.

Maar als het anders zit lees ik het graag.
1 x
Afbeelding

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 25 Dec 2016, 13:10

Misschien komt het wel omdat er een aantal blaaskaken in mijn omgeving rondlopen die altijd heel opschepperig doen over Glenfiddich. Ik vermoed dat ze ook zelden wat anders dan dit proeven en dat zal me meer ergeren dan dat het in de media nou zo overhyped is. Dus je hebt wel een punt denk ik.
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 25 Dec 2016, 13:45

Glenfiddich is (over het algemeen) best redelijke whisky en de prijzen zijn niet belachelijk hoog. Ik zou ze dan ook niet overrated wilen noemen. Het is niet mijn profiel, vind het wat vlakjes, veel op 40% etc. Maar verder heb ik er geen aversie tegen.
0 x
Afbeelding

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 25 Dec 2016, 15:35

Wat mij betreft Springbank, ik vind er niet zoveel aan.
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 25 Dec 2016, 22:04

Ik zie veel meningen waar ik achter sta: Macallan en Dalmore vinden zichzelf erg geweldig en dat is te zien aan de prijzen. Highland Park en Ardbeg komen hier mooi achteraan hobbelen met al hun gelimiteerde bottelingen.

Het is zo zonde wanneer een Distillery er achter komt dat ze erg goed in de markt liggen en best wel wat meer kunnen vragen. Wolfburn vind ik ook een goeie nominatie, €50+ voor een 3 jaar oude whisky.. alle gelimiteerde flessen vliegen naar de consument die het blind koopt.

GlenDronach en Springbank beginnen inderdaad ook wel door te krijgen dat ze goed in de markt liggen.

Ik durf zelfs te zeggen dat sommige single casks van bijvoorbeeld van Wees een veels te hoge prijs hebben om blind te kopen. Zeker voor de lage leeftijd waarin ze soms gebotteld worden. Maar dat vind ik

Gelukkig zijn er nog een aantal distilleries die het allemaal een beetje betaalbaar houden. Zo blijft het leuk om de hype voor te zijn en af en toe iets te proeven van waar je weinig van kent. Beetje blijven ontdekken!
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Dec 2016, 23:38

Peter_vintage1992 schreef:Ik zie veel meningen waar ik achter sta: Macallan en Dalmore vinden zichzelf erg geweldig en dat is te zien aan de prijzen. Highland Park en Ardbeg komen hier mooi achteraan hobbelen met al hun gelimiteerde bottelingen.

Het is zo zonde wanneer een Distillery er achter komt dat ze erg goed in de markt liggen en best wel wat meer kunnen vragen. Wolfburn vind ik ook een goeie nominatie, €50+ voor een 3 jaar oude whisky.. alle gelimiteerde flessen vliegen naar de consument die het blind koopt.

GlenDronach en Springbank beginnen inderdaad ook wel door te krijgen dat ze goed in de markt liggen.

Ik vind persoonlijk wel dat er een verschil is tussen een stokerij die een hype wordt en een stokerij die hypes creëert.
Wat mij betreft creëren Highland Park en Ardbeg hypes met hun "limited releases" (die ze dan ook nog eens in golven op de markt brengen).
GlenDronach en Springbank zijn imho een hype/gegeerde stokerij geworden en dat is toch wel een heel verschil.
Echte marketingstrategen zitten er bij hun veel minder achter en de stijgende prijzen zijn nu eenmaal iets wat algemeen is.

Ook Wolfburn hun strategie valt volgens mij nog mee. Als je dan de strategie van Strathearn bekijkt met hun veiling van de eerste flessen! :HitHead
Per slot van rekenig doen ze het allemaal om er geld mee te verdienen. Kilchoman was/is ook erg duur voor zeer jonge whisky.
Dat de consument het blind koopt is dikwijls louter speculatief en de enige schuldige hieraan is uiteindelijk de consument.
7 x

Photocell
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Photocell » 31 Dec 2016, 12:52

Ik ben beginnend drinker van whisky en lees veel hier op het forum en op internet.
Of iets overrated is hangt bij mij van mezelf af.
Ik koop een whisky en proef deze zelf en bepaal zelf of ik deze lekker vind, en dit houd ik bij in een totaal overzicht.
Als ik een whisky lekker vind geef ik daar een getal aan die voor mij aangeeft of ik deze nogmaals zou kopen op smaak.
Daarna kijk ik pas wat de fles kost en of ik het er voor over hebt om deze nogmaals te kopen.
Het gevaar is dat als een whisky niet jou smaak is je de neiging hebt om deze lager in te schalen dan dat deze werkelijk verdient.
Dalmore is voor mij een whisky die ik niet snel nogmaals zou kopen.
0 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 31 Dec 2016, 16:21

Ik geloof dat ik Lagavulin ook maar aan het lijstje toe ga voegen... €1750 euro voor hun nieuwe 24 jaar oude whisky :domdom

https://www.whiskynotes.be/2016/whisky- ... niversary/
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”