De kleur van Whisky wordt ( mede ) bepaald door?? Alvast bedankt GerWaar komt de kleur van whisky vandaan en wat zegt die ?
Waar komt de kleur van whisky vandaan en wat zegt die ?
De kleur van Whisky wordt ( mede ) bepaald door?? Alvast bedankt Ger
Laatst gewijzigd door Piet op 12 Feb 2011, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
0 x
Re: Waar komt de kleur van whisky vandaan ?
Ger, allereerst welkom op dit forum!
De new spirit na distillatie is als water: kleurloos.
De kleur komt door het rijpen op (eiken)houten vaten. Wanneer een vat bijvoorbeeld ex-sherry is, zal de whisky vaak donkerder van kleur zijn.
Maar pas op... zie het topic over "Whisky gekleurd met karamel ?"
De kleur komt door het rijpen op (eiken)houten vaten. Wanneer een vat bijvoorbeeld ex-sherry is, zal de whisky vaak donkerder van kleur zijn.
0 x
Re: Waar komt de kleur van whisky vandaan en wat zegt die ?
Hallo Ger en welkom.
We hebben inderdaad al even een discussie over bijkleuren van Whisky met karamel. Daarop doelt John.
Whisky, of eigenlijk elk distillaat, is kleurloos net als Gin en Vodka.
We hebben inderdaad al even een discussie over bijkleuren van Whisky met karamel. Daarop doelt John.
Whisky, of eigenlijk elk distillaat, is kleurloos net als Gin en Vodka.
- De kleur komt er in gedurende het lageren en is afkomstig van de houten vaten waarin gelagerd wordt.
Daarbij speelt het soort vat een hele grote rol alsmede het aantal jaren dat de lagering duurt.
Met soort vat bedoelen we dan o.a. de grootte (inhoud), het soort hout, wel of niet eerder gebruikt voor iets anders, wel of niet hergebruikt, wel of niet gebrand etc. - En als men dan niet tevreden is over de kleur gooit men, niet allemaal maar wel vaak, er karamel-kleur in.
Ik denk dat dit het kort door de bocht zo'n beetje is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
De kleur van whisky (even los van mogelijke vertroebeling) zegt inderdaad iets over de lagering die deze gehad heeft, vooral hoe lang en het type-vat(en), dus de inhoud én of en wat er voorheen ingezeten heeft.
Echter,
Ik denk dan automatisch toch aan iets als de Amrut Kadambam en aan de echte voorbeelden van houtstaken en schaafsel toevoegingen etc. (zie ook Rijpen en finishings, welke zijn er ?)
Als dit het geval zou zijn (of ben ik nu veel te achterdochtig ?) zegt de kleur natuurlijk weer een stuk minder.....
Echter,
Piet schreef:1.........
2.........
3. In veel andere distillaten (likeuren) wordt iets toegevoegd, fruit, kruiden whatever.
Dat mag niet en gebeurt niet in (malt)whisky.
Je vraagt je soms af of er, al dan niet per ongeluk, niet nog wat restant in het vat heeft gezeten
....of zelfs wordt toegevoegd![]()
Ik denk dan automatisch toch aan iets als de Amrut Kadambam en aan de echte voorbeelden van houtstaken en schaafsel toevoegingen etc. (zie ook Rijpen en finishings, welke zijn er ?)
Als dit het geval zou zijn (of ben ik nu veel te achterdochtig ?) zegt de kleur natuurlijk weer een stuk minder.....
0 x
-
veldkamp11
- Nieuwkomer

Re: Waar komt de kleur van whisky vandaan ?
JayDie schreef:Ger, allereerst welkom op dit forum!
ben er niet mee eens als ik de eerste keer stook heeft het een lichte whiskey kleur
tweede keer is de whiskey nog heel licht geel maar zeker niet helemaal kleurloos
0 x
-
liefmans
- Senior

veldkamp11 schreef:ben er niet mee eens als ik de eerste keer stook heeft het een lichte whiskey kleur
tweede keer is de whiskey nog heel licht geel maar zeker niet helemaal kleurloos
Kan toch echt wel bevestigen dat het met een professionele still echt kleurloos is
0 x
liefmans schreef:veldkamp11 schreef:ben er niet mee eens als ik de eerste keer stook heeft het een lichte whiskey kleur
Kan toch echt wel bevestigen dat het met een professionele still echt kleurloos is
Idem.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de zuiverheid van je distillaat (zie ook Lageren wel of niet en waarop ? )
Als je potstill niet van koper is maar van een ander metaal kan je distillaat inderdaad een kleurtje en/of zweem hebben. Maar natuurlijk ook als alles waardoor het distillaat loopt (de pijpen en slangen) niet heel goed schoon is.
0 x
Piet schreef:liefmans schreef:veldkamp11 schreef:ben er niet mee eens als ik de eerste keer stook heeft het een lichte whiskey kleur
Idem.
Pfieuww.... dacht ff dat ik alleen stond
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”