peat of sherry fanboys..

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoe vaak ben jij blijven hangen aan een smaakprofiel?

Direct heel divers begonnen.
20
49%
Eerste periode alleen maar sherry matured.
3
7%
Peat was m'n eerste enige liefde.
8
20%
Gaat je niks aan!!
5
12%
Anders.. (uitleg in comments)
5
12%

Totaal aantal stemmen: 41

bowler63
Actief lid
Actief lid

Re: peat of sherry fanboys..

Ongelezen berichtdoor bowler63 » 21 Dec 2016, 23:23

Ik ben begonnen met glenfidich. En toen een keer zomaar een fles Ardbeg 10 gekocht zonder dat ik wist wat voor whisky het was, of hoe het zou smaken. Maar na de eerste slok gelijk verkocht ! Dat wil overigens niet zeggen dat ik van de sherry of bourbon gerijpte whisky's af ben. ik heb van alles wat.
0 x

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 22 Dec 2016, 15:15

in het begin was peated my thing, toen een periode sherry en nu eigenlijk vanalles wat. Net waar ik op dat moment zin in heb :-)
0 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 25 Dec 2016, 10:27

Vraagje aan de sherry(bom)fanaten.
Drinken jullie ook wel eens "gewoon" een glaasje Sherry ?
Met de sherry-neus zit het dan in ieder geval wel snor :bigsmile

Dirk
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 25 Dec 2016, 10:30

Ik drink weleens sherry maar ik heb nog nooit m'n snor ervoor laten staan.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Henk78
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 25 Dec 2016, 10:45

Via de glenfiddich die enige tijd in een ex-turf vat had gelegen en de Talisker uitgekomen op Islay. Ben er nooit meer weggegaan. Andere whiskies vind ik ook erg lekker maar turf is toch echt de koningin voor mij! :duimop :bigsmile
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Dec 2016, 10:54

Zeker! Een oudere amontillado is mijn favoriet, daarna een beendroge Oloroso. Het ziltige in een Manzanilla is dan weer heerlijk bij oesters en andersoortig zeefruit. PX bij een toetje kan ook lekker zijn.

Kortom: met mijn sherryconsumptie zit het wel snor :bigsmile
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 25 Dec 2016, 11:51

Ik ben nooit een enorme peat head geweest, maar was 't in 't begin wel veel meer dan nu. Laphroig, Ardbeg enzo ... Op zich vind ik 't best lekker, maar wat me erg is gaan tegenstaan is dat het zo enorm blijft hangen. Als je de volgende dag een oprisping kreeg dan had je weer zo'n peat walm. Dat is me steeds meer gaan tegenstaan tot ik er eigenlijk een beetje klaar mee was. Gebeurt heel af en toe nog weleens dat ik er 1 pak, maar pak dan meestal toch een ander beestje. Vind het nog weleens lekker bij een stukje oude kaas ofzo.

Ik vind 't toch een stuk lekkerder als het wat subtieler door een whisky heen zit. Als een nuance vind ik het vaak heerlijk en geeft 't meer complexiteit.
Pas later ontdekte ik die hele heftige Sherry whisky's, en die vond en vind ik nog steeds geweldig :-)
Ook de combinatie peat en sherry vind ik lekker.

Sowieso merk ik dat naarmate ik meer drink ik minder vaak naar extremen grijp. Je gaat denk toch steeds meer proeven en dan worden die subtiliteiten ineens veel herkenbaarder en smaakvoller. Ik drink ook vaker Bourbon gerijpte whisky's dan vroeger.
0 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 27 Dec 2016, 07:34

In het begin heb ik nooit iets met peat gedaan en eigenlijk zelfs ook niet met sherry. De eerste periode heb ik vooral veel fruitige en bloemige speysiders en higlanders gedronken. De eerste single malt was de glenlivet 12 y/o die ik best een tijdje als enige heb gedronken. Dit is toch voor het overgrote deel een bourbon en betrekkelijk weinig sherry. Eigenlijk is bij mij al snel m'n allround liefde begonnen. Ik merkte dat ik alles wilde weten over een distilleerderij, en als het verhaal me aansprak, wilde ik er ook een fles van hebben. Zo was m'n 2e fles volgens mij een Old Pultney 12 y/o. Toentertijd de hoogst gelegen whisky distilleerderij van het schotse vaste land. Ik vind het ook gewoon te leuk om af te kunnen wisselen en daarnaast bij elke fles een ander 'verhaal' te kunnen vertellen. :duimop

Beginnende whisky drinkers zou ik overigens altijd aanraden om juist niet met een sherry of een peat te beginnen, maar met een toegankelijke bourbon speysider. Dit met de rede dat ik van mening ben dat je daarmee beter kennis maakt met de geur- en smaakaroma's in single malt whisky dan wanneer je gelijk aan een uitgesproken en overduidelijk aanwezige smaak en geur begint van peat of sherry. Peat en sherry whisky's hebben vaak een heel overheersend aroma waardoor je als beginner moeilijk achter de andere geuren en smaken komt die achter deze overheersende aroma's zitten. :)
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 27 Dec 2016, 10:56

Van links naar rechts en onder naar boven, maar een portfinish heeft mijn voorkeur.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”