Deanston-expressies
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Deanston 10 yrs PX
Het was blijkbaar goed geheim gehouden, had er nog nergens iets over gelezen. Maar er is een 10 jaar oude Deanston PX bij gekomen. Hij heeft eerst 8 jaar gerijpt voor dat het is overgebracht op Pedro Ximenez butts. Daar heeft ie dan nog 2 jaar op gerijpt. Het is een limited release (hoorde wel een aantal, maar weet niet of dat alleen het aantal voor Nederland is).
Ik kwam nog geen link op WB tegen, dus daar heb ik m maar aangemeld.
Ik kwam nog geen link op WB tegen, dus daar heb ik m maar aangemeld.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
- Peter_vintage1992
- Senior

Re: Deanston 10 yrs PX
Klinkt goed! Wat zou de prijs zijn ongeveer?
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Nog net geen €50. En dat voor een limited edition 
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
- avdboom
- Top bijdrager

Ik heb vandaag een sampletje gescoort bij whiskysite en nu in het glas. Ik ben geen kanjer in tasting notes al zeg ik het zelf maar goed, dit heb ik opgeschreven tot nu toe (eerste indruk! In engels i.v.m. gebruik voor WB)...
Full sweet nose. A touch of alcoholic nose at the start (not sharp) but very gentle after a while and a drop of water. Gets sweeter as more watter is added.
Clearly a sherry orented nose but with a grassy side lingering in the background. Drye sherryed not the sticky sweet...
More specificly thinks of Sultana's, dates/figs and mayby a litle spicy.
On the palate it is very gentle, very drinkable neat, no sharpness whatsoever! Good body and litle oily like mouthfeel, nice! A single drop af water suddenly gives it an attack, taking away it's gentle arrival. More water counters this a litle but there still is some attack I didn't noticed neat. I prefer it neat! Clearly the grassy side is shining trough more than on the nose but with a sherry stamp on it. Neithter one dominant but dancing!
Finish is soft and sweet, more sherry orriented. Reasonable long and drying. A drop of water makes it more drying.
More specificly think of Sultana's, dates/figs, ginger?, freshly cut wet grass comes trough in the end.
No scotch mist, so might be chill-filtered. Colour seems as expected and natural.
It reminded me to the Glencadam 14yr. Olorosso but sweeter and way better! Sweet but not sticky PX like sweet! I like it neat. It's grassy/sherry combo works for me! I like it, and the price is very reasonable too!
Nose: 88 Taste: 88 Finish: 87 Body: 87
Hoop dat jullie er wat aan hebben
Full sweet nose. A touch of alcoholic nose at the start (not sharp) but very gentle after a while and a drop of water. Gets sweeter as more watter is added.
Clearly a sherry orented nose but with a grassy side lingering in the background. Drye sherryed not the sticky sweet...
On the palate it is very gentle, very drinkable neat, no sharpness whatsoever! Good body and litle oily like mouthfeel, nice! A single drop af water suddenly gives it an attack, taking away it's gentle arrival. More water counters this a litle but there still is some attack I didn't noticed neat. I prefer it neat! Clearly the grassy side is shining trough more than on the nose but with a sherry stamp on it. Neithter one dominant but dancing!
Finish is soft and sweet, more sherry orriented. Reasonable long and drying. A drop of water makes it more drying.
More specificly think of Sultana's, dates/figs, ginger?, freshly cut wet grass comes trough in the end.
No scotch mist, so might be chill-filtered. Colour seems as expected and natural.
It reminded me to the Glencadam 14yr. Olorosso but sweeter and way better! Sweet but not sticky PX like sweet! I like it neat. It's grassy/sherry combo works for me! I like it, and the price is very reasonable too!

3 x
Iemand ervaring met de Deanston 18 yrs...?
Ik zag geen aparte topic over Deanston proefnotities....

0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.
-
Braveheart
- Senior

paps schreef:Iemand ervaring met de Deanston 18 yrs...?
Hier een behoorlijk uitgebreide:
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

avdboom schreef:Ik heb vandaag een sampletje gescoort bij whiskysite en nu in het glas. Ik ben geen kanjer in tasting notes al zeg ik het zelf maar goed, dit heb ik opgeschreven tot nu toe (eerste indruk! In engels i.v.m. gebruik voor WB)...
Flesje gekocht bij Cor en ik kan bovenstaande notes aardig omschrijven, voor mij ook tussen de 87-88 punten overall. In niets te vergelijken met de Deanston slappe 10 of 12 yo in ieder geval. Sterker nog; prijs-kwaliteit ratio maakt dit ineens een prima kandidaat voor de BFYB competitie..!
2 x
- avdboom
- Top bijdrager

Oogadal schreef:Flesje gekocht bij Cor en ik kan bovenstaande notes aardig omschrijven, voor mij ook tussen de 87-88 punten overall. In niets te vergelijken met de Deanston slappe 10 of 12 yo in ieder geval. Sterker nog; prijs-kwaliteit ratio maakt dit ineens een prima kandidaat voor de BFYB competitie..!
Goed te horen! Ik had gisteren ook nog een klein glaasje ingeschonken maar dan in de geniet stand en niet analyse stand geproefd en zeker ook weer van genoten! Zeker een BFYB release en ik ga denk ik ook een flesje scoren!
0 x
Mijn vaste slijter (een van de......
) had vandaag nieuw binnen en open staan.
De 10 PX bedoel ik. en hoewel het onder werktijd was toch even stevig geneusd en een beetje getasted.
en natuurlijk is de fles mee naar huis gegaan. Nou ja, wel een dichte volle natuurlijk.
Tsja, in aansluiting op een van de keuzemogelijkheden in een van de poll`s van Defeatless.......
Deanston wordt steeds meer en beter gewaardeerd en/of ze maken de laatste tijd betere producten, dat kan ook natuurlijk.....
) had vandaag nieuw binnen en open staan.De 10 PX bedoel ik. en hoewel het onder werktijd was toch even stevig geneusd en een beetje getasted.
en natuurlijk is de fles mee naar huis gegaan. Nou ja, wel een dichte volle natuurlijk.
Tsja, in aansluiting op een van de keuzemogelijkheden in een van de poll`s van Defeatless.......
Deanston wordt steeds meer en beter gewaardeerd en/of ze maken de laatste tijd betere producten, dat kan ook natuurlijk.....
2 x
-
Braveheart
- Senior

Ik heb 100% zeker ergens op het web gelezen dat er maar 420 flessen zouden zijn, maar kan het nergens meer vinden......Of er maar 420 wereldwijd zijn of alleen voor Nederland, werd er niet bij vermeld. Iemand een idee?
0 x
Mogelijk bij van Zuylen?
http://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/pr ... nston/4716
0 x
-
Braveheart
- Senior

sch@ker schreef:Mogelijk bij van Zuylen?
YES! Moet toch m'n zoekskills verbeteren.......had al op deze site gezocht.......heb wederom op die site "Deanston" in zoekbalk gezet, maar komt er dan toch weer niet uit. Vreemd. Anyway: bedankt!
0 x
Ik heb de Deanston 18 yr gekocht en vandaag open gemaakt.
Deanston 18 Year un-chill filtered is een geweldige en ook verrassende, vrij onbekende Schotse whisky.
In de neus ontmoet je frisse honing en zalig zoet: mango, caramel. De smaak is warm en zacht met intense zoetheid en verschillende tonen van vanille en een zweem van citrusvruchten. Mooie combinatie van fruitig en kruidig met hinten van mout en honing.
De finish is zacht, intens en langdurig. Hoe langer je hem drinkt, hoe meer je proeft, complexe whisky dus die zich langzaam laat ontdekken.
Zeker de moeite waard om te proberen, neem er vooral ook goed de tijd en rust voor.
Conclusie: erg goede whisky. Erg goed. In de buurt van 90+ punten. Eindoordeel komt later, wat vaker proeven is nodig, deze is geen eenvoudig allemansvriendje.
PS: Druppeltje water doet ook wel wat. Ik schenk er nog eentje in.
Deanston 18 Year un-chill filtered is een geweldige en ook verrassende, vrij onbekende Schotse whisky.
In de neus ontmoet je frisse honing en zalig zoet: mango, caramel. De smaak is warm en zacht met intense zoetheid en verschillende tonen van vanille en een zweem van citrusvruchten. Mooie combinatie van fruitig en kruidig met hinten van mout en honing.
De finish is zacht, intens en langdurig. Hoe langer je hem drinkt, hoe meer je proeft, complexe whisky dus die zich langzaam laat ontdekken.
Zeker de moeite waard om te proberen, neem er vooral ook goed de tijd en rust voor.
Conclusie: erg goede whisky. Erg goed. In de buurt van 90+ punten. Eindoordeel komt later, wat vaker proeven is nodig, deze is geen eenvoudig allemansvriendje.
PS: Druppeltje water doet ook wel wat. Ik schenk er nog eentje in.

2 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Deanston-expressies
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om dit topic om te dopen tot " Deanston-expressies". Hier kunnen jullie naast het bovenstaande alle andere info over Deanston kwijt.
1 x
Affirmanti incumbit probatio
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”